2009.04.03.
Alkotmányozó zsinatra készülnek
Bölcskei
Gusztáv püspök-elnök a Kálvin-évfordulóról
Dr.
Bölcskei Gusztávot, a Tiszántúli Református Egyházkerület püspökét
ismét lelkészi elnöknek választotta a Magyarországi Református
Egyház Zsinata. Bölcskei Gusztáv már két ciklusban tizenkét
éven keresztül volt elnöke a magyarországi reformátusságnak.
Most újabb hat évre választották meg elnöknek. Ez a tizenkettő
plusz hat év történelmi lehetőséget rejt magában.
– Most folytathatja azt a munkát, amit
tizenkét évvel ezelőtt elkezdett. Munkájában mire szeretné
helyezni a hangsúlyt?
– Az egyháznak nem dolga, hogy egy-egy új ciklus kezdetén
újraértelmezze, újraírja saját ciklusait. Vannak viszont
olyan hangsúlyok, amelyek másként jelentkeznek ma. Az új
korszak kezdetekor az egyház újra indíthatta iskoláit. Az évszázad
végén megerősödött a szociális területen való felelősségvállalásunk
is. Ez a két nagy intézményrendszer jött létre újra a gyülekezeti
struktúra a gyülekezeti hálózat mellett. Azt hiszem, hogy a
mostani időkben és az előttünk álló esztendőkben az a nagy
feladat, hogy egyházunknak ezt az új szerkezetét erősítsük.
Ezek az intézmények – iskola, szociális hálózat – az egyház
klasszikus ismertetőjegyei mellett a másodlagos ismertetőjegyek.
Ezek hitelesítik az elhangzott igehirdetést, ezek tágítják a
gyülekezeti közösséget, hogy minél több embert érjen el
konkrét segítséggel. Mind a nevelés, mind a fogyatékos
gyermekekkel, idős, nehéz sorsú emberekkel való törődés ide
tartozik. Ez a mostani új ciklusnak az egyik legizgalmasabb
feladata. Látjuk, hogy nagyon sok embert magukra hagytak és
hagynak. Az állami ellátórendszer azt sulykolja, hogy felejtsük
el az állami gondoskodást. Legyen öngondoskodás. Ezek olyan álságos
megfogalmazások, amelyekkel az emberek nem tudnak mit kezdeni. Szükség
van a kinyújtott kézre és arra, hogy ezzel is hitelesítsük az
evangéliumot és az evangélium megélését. Különös
kegyelemnek tartom, hogy részese lehetek, és részesei lehetünk
a magyar reformátusság újra egymásra találásának.
– Annak látja jelentőségét, hogy a
Tiszántúli Református Egyházkerület püspöke került ismételten
ebbe a magas méltóságba?
– Annak vagyok a híve, hogy ne hangsúlyozzuk túl a kerületek
fontosságát. Bár tudom, hogy volt vagy van arra kísértés,
hogy rivalizáljon a két nagy egyházkerület.
– Melyik az a kettő?
– A létszámát tekintve a Dunamelléki és a Tiszántúli.
Nem vagyok híve, hogy az egyházkerületek laza szövetségének
tekintsem az egyházat. Az egyház ennél sokkal több. A különbözőségről
Révész Imre annak idején mondta, hogy a pataki diák, amikor érzi,
hogy közeledik a tavasz, elébe szalad annak, a debreceni diák
meg kikönyököl az ámbitusra, rágyújt egy jó pipára, és
megvárja, amíg a tavasz jön el hozzá. Maradandóság, állandóság.
De a debreceni az egyetlen a kollégiumok között, amelyik
folytonosan működött, amit egyszer sem űztek szét, még 89 előtt
is ez volt az egyetlen iskola.
– A református kollégium kitűnő
iskolatípus.
– Ez biztos. Ha tovább emeljük a tekintetünket, sok
mindent látunk. Találkoztam egyszer az oktatási és kulturális
miniszterrel. Megkérdezte tőlem, vannak-e határon túli
kapcsolataink. Mondom, éppen most jövök Nagyenyedről. Megkérdezte:
miért, ott mi van? Mondom: ott van a két fűzfa, és ott van az
a református kollégium, amelyikben Közép-Kelet- Európa első
tornacsarnoka épült, és amelyik gyakorlatilag olyan, mint a sárospataki,
csak hatszor akkora és a nagy kuruc-labanc háború után, amikor
a labancok felgyújtották, az enyedi kollégium úgy épült újjá,
hogy az angol király országos gyűjtést rendezett, abból épült
újjá az angol standardnak megfelelően a tornacsarnok. Az más kérdés,
hogy most hogyan néz ki. Jelenleg 700-800 magyar kis Nyilas Misi
tanul ebben az ősi iskolában. A kollégiumok és egyáltalán az
a nevelési eszmény, ami ott megnyilvánult, hallatlanul nagy érték.
Ott a szó jó értelmében demokráciát is tanultak a diákok.
Mert a kollégiumi törvények olyanok voltak, hogy ugyanazok
vonatkoztak a nemesi származásúra, a gazdagra és a szegényre.
Manapság tehetséggondozásnak hívják, meg esélyegyenlőségnek
csúfolják ezt az irányzatot. De ott ez valóság volt. Mi azt
szeretnénk, hogy ezek az értékek továbbra is megmaradjanak. Az
internátusi közösségek állami finanszírozását drasztikusan
csökkentették az elmúlt években. Ez elszomorító és égbekiáltó
tény. Mert éppen azt a sajátosságot veszik el, melyek összekovácsolták
a közösséget, és emberré formálták a gyerekeket. Ami pedig
ezeket a hangzatos – esélyegyenlőségi integráció –
fogalmakat illeti, önmagukban ugyan becsülendő értékek, de
sajnos jelszavakká üresedtek. Azt mondom, bár csak ne mondanák,
ugyanis az ellenkezője történik.
– Mostanában hallottam, hogy a magyar
kormányzat államosítani szeretné az iskolákat.
– Ez nekem is megütötte a fülemet. Igazából senki nem
magyarázta meg, hogy ez mit jelent. A mi fejünkben nem fordult
meg, hogy bármelyik intézményünket is visszaállamosíttatnánk.
Az utóbbi hónapokban az egyházi iskolákban – én csak Tiszántúlról
beszélek – 49%-ban volt rendkívüli MÁK-ellenrőzés. (Magyar
Állami Kincstár). Ők ellenőrzik, hogy minden szabályszerűen
történik az állami normatívák felhasználásánál. Az ellenőr
urak és hölgyek akkurátusan és túlbuzgóan dolgoztak. Ez nem
volt más, mint egy szolid pénzbehajtó akció. Mindent ellenőriztek,
ami létezik. Ha valami apró eltérést tapasztaltak a villámgyorsan
változó paragrafusok alkalmazásában, rögtön büntettek, bírságoltak
és pénzbefizetésre kényszerítettek.
– Pedig már eddig is kevesebbet
kaptak, mint ami járt volna a megállapodások alapján.
– Igen. Ez megint a magyar keserédes valósághoz
tartozik. Állami szervezetek állapítják meg, mondják ki, hogy
jogtalanul kevesebbet kaptak az egyházi iskolák. A zárszámadásánál
derül ki mindig, hogy megint kevesebbet kaptunk, mint az előző
esztendőben. Az ÁSZ, az Állami Számvevőszék megállapította:
kevesebbet adott az állam a megállapodottnál részünkre. Ennek
ellenére pedagógusaink színvonalas munkát folytattak. Átlagon
felül teljesítettek. Kérjenek tőlük és a szülőktől bocsánatot.
És végre mondják ki, hogy nem úgy tekintenek az egyházi iskolákra,
mint valami rendszeridegen zárványra. Mindenki ismeri, aki egy
kicsit látja a magyar közoktatást, hogy milyen állapotok
uralkodtak és uralkodnak az önkormányzati iskolákban –
tisztelet a kivételnek. És rajtunk van a nyomás, mert még több
az igény az egyházi iskolákra. Manapság iskolát indítani
vagy önkormányzati iskolát átvenni keserves, sok bürokráciával
és nagy anyagi megterheléssel járó feladat.
– Az iskolaügyről a főtiszteletű püspök
úr teljesen ökumenikus szellemben beszél.
– Ez így van, mert amikor az egyházi intézményekről
beszélünk, erre is érvényes Ravasz László mondása, amit én
Erdő Péter bíboros köszöntésekor idéztem az ökumenikus
kapcsolatokra tekintettel: lövészárkokban ritkák a hitviták.
Amikor közösen sújt bennünket az az intézkedéssorozat, ami
klerikális tevékenységnek tekinti az intézmények meglétét,
nekünk nem lehet célunk, hogy valamit egymás ellenében próbálunk
elérni. A három nagy történelmi keresztény egyház között
van is hivatalos megállapodás arról, hogy hogyan folyik a más
felekezetűek hitoktatása az adott iskolákban. Valóban nem beszélhetünk
arról, hogy mi egymás piszkálásával lennénk elfoglalva, mi
igyekszünk egymással egyeztetett álláspontot képviselni.
– Püspök úr, a református egyház
nem túlzottan gazdag.
– Ez így van, de elfeledkezik valamiről a szekuláris
világ. A mi intézményeink takarékosan élnek és gazdálkodnak.
Sokkal kevesebb ráfordítással, pénzzel tudják a színvonalat
őrizni és növelni. Ennek egyszerűen az az oka – semmi új
nincs a nap alatt –, nem a várfalakban van a védelem ereje,
hanem a védőkben.
– Származik ez a közismert hagyományos
hitvallásszerűen gyakorolt református puritanizmusból?
– Biztos vagyok benne, és ha már ez a kifejezés
elhangzott, azt mondom, hogy ha valamikor, most döbbenhetett rá
a világ és nagyon sok kortársunk, hogy ez a lesajnált és életidegennek
mondott puritanizmus az egyetlen esélyünk. Gondoljunk az ökológiai
katasztrófára, az eszeveszett mohóságra, amivel még most is,
a gazdasági válság idején találkozhatunk lépten-nyomon,
amikor azt mondják, hogy a fogyasztást kell élénkíteni, tudomásul
kell venni, hol vannak a határok. A természetes, Istentől
kapott határok. Farizeus, képmutató magatartásnak tartom, hogy
azok kezdenek el önkorlátozásról beszélni, akiknek ez semmit
nem jelent. Ebben a nagy romlásban, amiben benne vagyunk, a mértéktartó
józanságnak nincs alternatívája sem a gazdaságban, sem az életvitelben.
Káros életeszmény, amelyik azt mondja, hogy mindenkinek mindent
lehet. Pál apostol azt mondta: tudok bővelkedni, tudok szűkölködni.
Az emberben megvan az az alkalmazkodási képesség, amely nem önmagát
állítja abszolút mércének, és nem azt mondja, hogy a
fogyasztás a legfőbb jó ezen a világon.
– Püspök úr, végtelenül örülök
okfejtésének, mert életfontosságú dolog Magyarországon az
iskolaügy. A református éppúgy, mint a katolikus iskolaügy.
– Életveszélyes ez a kapkodás. Több évezredes
konszenzust rúgnának fel. Szajkózni kezdik, az államnak nem
feladata az oktatás, a nevelés. Ellentmondásba keveredtek. Ez
egyszerűen a felelősségről történő lemondás. Rossz dolgot
követnek el a jelennel és jövővel szemben, akik így
gondolkodnak és cselekednek.
– Milyen állapotban vannak most a
református gyülekezetek? Milyen légkörben dolgozhatnak a
református lelkészek?
– Nagyon nagy különbségek vannak az egyes gyülekezetek
helyzete között. A gyülekezet szerkezet, ami hagyományosan
megvolt a magyarországi református egyházban, nem mindenben
tudta követni az elmúlt évtizedek hatalmas belső változásait.
A falvak elnéptelenednek, egykor virágzó, önmagukat eltartani
képes gyülekezetek elfogytak, ugyanakkor a városi lakótelepi környezetben
nem természetes életforma a gyülekezeti élet az egyházhoz való
kötődés. Vannak szórványhelyzetben lévő gyülekezetek. Itt
egyre nagyobb gond az élet fenntartása. Szinte lehetetlen ifjúsági
munkát ott végezni, ahol csak két fiatal református él. Nyilván
más ott a lehetőség, mint ott, ahol két tapsra összejön 120
fiatal. Éppen ezért próbáljuk a belső testvérgyülekezeti
kapcsolatokat felépíteni. A gyülekezeteink eltartó képessége
fokozatosan gyengül, különösen a Tiszántúlon, ahol tönkretették
a mezőgazdaságból élő családokat az elmúlt esztendőkben. Változik
a városi helyzet is. Mi, reformátusok itt Debrecenben vásároltunk
egy új templomot az egykori Domus áruházzal szemben, ahol a
90-es évek elején egy új felekezet megjelent, és építettek
egy ragyogóan szép templomot, nyilván azzal a célkitűzéssel,
hogy az ósdi református és katolikus templomokat lekörözzék.
– Ki építette ezt a templomot?
– Az új apostoli egyház építette. Magyarországon kis
létszámú egyház, külföldi segítséggel építették. Eltelt
tízegynéhány év, és mi megvettük a templomukat, mert mégiscsak
mi maradtunk, ők meg kisebbek lettek. A gyülekezeteink is érzik
azt a nagy bizonytalanságot, amelyik az országban megvan,
ugyanakkor azt szeretnénk, ha a gyülekezeteink mégis olyan
bizonyosságot nyújtó közösségek maradnának, amely sok
embernek nyújt kapaszkodót, akik alól kicsúszott a talaj, vagy
a fejük fölül elárverezik a házat, mert nem tudják fizetni a
hiteleiket. Fontos, hogy most tudjon ilyen oltalom lenni egy-egy
gyülekezet olyan emberek számára, akiket épp a nyomorúság
hoz közel és keresnek valahol kapaszkodót. Fontosnak tartom a
lelkipásztorokkal való több és jobb törődésünket. Mi hála
Istennek nem küzdünk lelkészhiánnyal, sőt sok fiatal lelkészünk
van, ugyanakkor a megváltozott környezet, a helyzetek sok terhet
jelentenek nekik, többet kell törődnünk velük, hogy ne magányosodjanak
el, ne égjenek ki, ezt fokozottabban érezzük az elmúlt években.
Szeretnénk ez ellen tenni közösségi alkalmak újjáélesztésével,
munkatársak beállításával, amelyek megvoltak egykor, csak a
nagy szabadság beköszöntésével meglazultak.
– Önt hallgatva, a 90. zsoltár jut
eszembe, a kezdősor: tebenned bíztunk eleitől fogva a reménytelenség
időszakában, ebben a furcsa, kavargó világunkban.
– Az idézet nagyon is sokat üzen valamennyiünknek. A
mai ember inkább azt harsogja, hogy magamban bíztam eleitől
fogva, vagy valami másban. Egy olyan időszakban, amikor a magabízók
és magabiztosságok recsegve- ropogva összedőlnek, és sokakat
maguk alá temetnek. Ez a tartás és ez az alázat, amelyik ebben
a tebenned bíztunk eleitől fogvában megvan, ebben hatalmas erőt
érzek. Ha szabad, én arról szívesen beszélnék még, amit a
határon túli református közösség és az az egyedi esemény,
amelyre készülünk. 2009. Kálvin születésének 500. évfordulója,
amit mi is, a világ minden református egyházával együtt megünneplünk.
Ezen belül mi, magyar reformátusok egy nagyon sajátos módját
nyertük el Istentől. Május 22-ére egybehívtuk a református
egyház alkotmányozó zsinatát. A magyar református egyház a létrejötte
óta soha nem szakadt szét belső viták miatt, teológiai,
kegyességi és spirituális különbözőségek miatt. Hogy a Kárpát-medencében
különálló magyar református egyházak vannak, csak külső kényszerítő
körülménynek tekinthető. Éppen ezért az az összetartozás
tudat, amelyik a különböző határok közé szorítva mégis
megmarad. Úgy látjuk, eljön az ideje annak, hogy amit az
emberek szétszakítottak, próbáljuk újra eggyé tenni. Ez azt
jelenti, hogy mi éveken át munkáltuk ezt a folyamatot a generális
konvent keretében. A Kárpát-medencében lévő kilenc egyházkerület
abban lévő 64 egyházmegye hivatalban lévő elnökségei alkotják
a generális konventet, és ez a folyamat, amelyiknek hatalmas lökést
adott a 2004. évi december 5-i népszavazás, amelyik bennünket
mélységes alázattal és szomorúsággal töltött el, és arra
ösztökélt, hogy ahogy a Szentírásban olvashatjuk, azt mondja
József a testvéreinek, hogy ti gonoszt gondoltatok ellenem, de
azt Isten jóra gondolta fordítani. Hozzunk ki a rosszból valami
jót. Azaz azért is mutassuk meg, hogy mi vállaljuk egymást és
szeretnénk egy egységes magyar református egyház keretei között
élni. Erre az eseményre úgy készülünk, hogy előterjesztettük
javaslatainkat az egyes részegyházaknak, mert ezentúl mi részegyháznak
nevezzük a magyarországi református egyházat, a Kárpátaljai
református egyházat, a Romániában lévő református egyházat,
és részegyházainak illetékes testületei, zsinatai, közgyűlései
elfogadták, hogy elküldik delegátusaikat az alkotmányozó
zsinatba.
– Ezt már elfogadták, és küldik is
a delegátusokat?
– Így van. Május 22-én egy ünnepi ülésen az alkotmányozó
zsinat – hiszen az fogadhatja el a közös alkotmányt –
elfogadja és reményeink szerint kimondjuk azt, amit én tudom,
hogy nem minden kockázat nélküli kimondani, hogy egy magyar
református egyház van a Kárpát-medencében, amelyikhez aztán
természetesen a nyugat-európai, észak-amerikai református egyház
is csatlakozhat. Tudom, ez nem veszélytelen dolog. Az is előfordulhat
–nem kell nagy fantázia hozzá – a szerkesztő úr is kitalálhatja,
kikről beszélek. Lesz olyan Kárpát-medencei református egyház,
amelyik 2009-ben nem tud majd teljes mértékben csatlakozni. Ez a
Felvidék. De mi azt mondjuk, hogy ez a folyamat, amit mi elindítunk,
és amelyikről nem kívánunk magyarázkodni, nem kívánjuk
bizonygatni, hogy mi nem magyarkodunk és nem vagyunk irredenták.
Ki az, aki egy rossz szót mert szólni az EU közösségében,
ahol az egyik sokat emlegetett mondás elhangzott, hogy a határok
relativizálódnak. Ha szabad mozogni a tőkének és a tőke nem
ismer határokat, akkor hogyne lenne szabad az egy hitet valló,
egy közös istentiszteleti rendet tartó egyháznak kimondani,
amit úgy fogalmazunk a május 22-ére hívó üzenetünkben, hogy
Krisztus a jövőnk, mi együtt követjük őt.
– Olvastam én már református lelkészektől
liberális handabandázást a református egyházzal
kapcsolatosan. De ellenkező előjelű különböző megnyilatkozásokat
is, melyek nem használtak a református egyháznak, sőt, ártottak.
Ezért kérdezem, hogyan állnak az egyház belső fegyelmével?
– Ilyenkor szokták azt mondani, hogy a kérdés jó és
jogos. A református egyház egyik erőssége és gyengéje a belső
demokrácia. Nem ismerünk központi tanítóhivatalt. Nem úgy áll
a helyzet, mint a római egyházban. Nálunk nagyok az önkormányzati
jogok. Nagyok a jogai a gyülekezeteknek és a presbitériumoknak.
Nincs senki abban a helyzetben, sem püspök, sem zsinati elnök,
hogy a végső szót kimondja. A választóközösség, a testület
mondhat véleményt a megnyilatkozásokról. Nyilvánvalóan érezzük
sokszor a nehézségét. A világ és a közvélemény már csak
olyan, hogy ha egy lelkész szól, akkor rögtön az egyház egészére
következtetnek. Ebben sokat vergődünk. Ha ezt mondom, akkor nem
járok messze az igazságtól.
– Azért tettem fel ezt a kérdést,
mert a református egyháznak lényege a reformátori magatartás.
A reformátori magatartás nem tévesztendő össze a belső
intrikával.
– Ez így van. Ez ellen védekezni kell. A legegészségesebb
védekezés mégis mindig azoknak a közösségeknek, azoknak a gyülekezeteknek
a joga és lehetősége, amelyek azt mondják, hogy ezt nem tartják
összeegyeztethetőnek a református hanggal. Azt mondják, hogy
ez nem fémjelzi a magyar reformátusságot 2009-ben. Hálásak
vagyunk az Istennek, hogy egymáshoz közel enged bennünket, egymásra
enged találni, és azt mondja, hogy mi együtt akarjuk Krisztust
követni, és ennek mindent alárendelni. E fölé senki nem
helyezheti magát. Az biztos, hogy ez nehéz belső feladat és
sok türelmet igényel.
– A mi lapunk konzervatív, nemzeti
szellemű hetilap, olvasóink örömmel fogadták az ön zsinati
lelkésszé történt újraválasztását. Azzal viszont tökéletesen
tisztában vagyok, hogy az a munka, amit ön végez, az egyben
roppant tehertétel is, nagy feladat. Mire gondol ön személyesen,
amikor a jövőről beszél, a mi jövőnkről, Magyarország és
a Kárpát-medence jövőjéről?
– Van egy nagyon kedves idézetem. Thomas Mann írja a József
és testvéreiben: „Mert az istenek csupán szórakoztatnak, de
Isten erőfeszítés.” Én így tekintem a tehertételt. Valóban
erőfeszítés, amelyik az embertől teljes testi, lelki koncentrációt
és odafigyelést igényel, amelyért én nagyon hálás vagyok.
Az elmúlt hat évben sikerült olyan munkatársi gárdát ehhez
megnyerni, akiknek a szakértelme, egyház és nemzet iránti
felelőssége megosztja ezt a terhet. És hogy jövőre a magyar
reformátusság, a magyarság jövőjére gondolva felismerjük
azt, hogy ha baj is van, nyomorúság is van, nem megoldás az,
hogy szétszaladunk és lövészárkokat ásunk. Eszembe jut
gyermekkorom, amikor beköszöntött a tél, a nagy magyar éjszakában
a szamoskéri parókián egy szobát tudtunk fűteni, és mindenki
odagyűlt. Én azt remélem, hogy rájön sok ember, hogy nekünk
is egy kályhánk van, és ha ahhoz húzódunk, akkor egymáshoz
is közelebb kell húzódni. Kemény eszközökkel nevel bennünket
erre Isten. Ha ezt felismerjük, alázattal és reménységgel
magunk előtt látjuk, akkor lesz jövőnk.
– Mi is az az egy kályha, ki is az az
egy kályha?
– Nem lehet más, csak Krisztus, akiben tudunk bízni, és
ezáltal – nem félünk a kifejezéstől – jó keresztény és
jó magyar lenni. Egyikhez sem fűz – az én olvasatomban –
megkülönböztetés vagy kirekesztés. Ha Krisztusban merünk
ezek lenni, akkor tudjuk, hogy nem az üres jelszavak hangoztatása
tesz bennünket se jó keresztyénekké, se magyarokká, hanem az
alázat és a reménység.
– Köszönöm szépen, hogy hírt
adhattam gondolatairól, a magyarországi református egyház
zsinati lelkészi elnökének hitvallásáról. Minden jót, püspök
úr.
-Köszönöm. Isten áldja.
Győri Béla
|