2009.04.03.
Igazságtétel, jogszolgáltatás vagy egyik sem?
Ingatlanokkal,
illetve építkezésekkel kapcsolatos peres ügyekben ritkán
fordul elő, hogy az ellenérdekelt, egymással szemben álló
felek egyaránt elégedettek az eljárással és a meghozott ítélettel.
A polgári peres ügyek vesztesei, kárvallottai nyilvánvalóan a
jogállamiság sérelmeként élik meg saját kudarcukat, ám a bírói
gyakorlatot alaptalanul érő bírálatok mellett olyan esetek is
előfordulnak, amelyekben alapos okkal kérdőjelezhető meg az
igazság érvényesülése. Ezek pedig a törvényileg szabályos,
de morálisan vitatható ítéletektől, a jog teljesen elferdült
és abszurd értelmezéséig terjednek.
Gyarmati
Miklós is egy törvényileg szabályosnak tűnő közigazgatási
és jogi eljárás végén kényszerül arra – legalábbis a
jelenlegi helyzet szerint –, hogy lebontson egy saját költségen
közhasznú célból készíttetett épületet. Az ügy előzményeihez
tartozik, hogy az Üllőn élő férfi az 1980-as évektől aktív
természetjáró, és a Ruhaipari Természetjáró Egyesület
keretében 20 éve tevékenykedik túravezetőként. Az ország különböző
tájain évente számos túrát, kirándulást, üdülést szervező,
körülbelül 120 fős tagsággal rendelkező civil szervezetben
1998-tól ő látja el az elnöki teendőket. Gyarmati úr
kellemetlenségei azzal kezdődtek, hogy az egyesület – még a
90-es évek közepén – elveszítette a VII. kerületi Almássy
téren található székházát. Ekkor ajánlotta fel tagtársainak,
hogy saját tulajdonú ingatlanán, amely Budapestről vonattal 20
perc alatt elérhető, felépít egy közösségi összejövetelek,
tanácskozások megtartására és a hivatalos iratok tárolására
alkalmas épületet. 1997-ben el is készült egy kerti kamrának
minősülő, alig több mint 34 négyzetméteres kis ház, amely
1998. február 2-án az üllői önkormányzattól meg is kapta a
végleges fennmaradási engedélyt. Ezt követően Gyarmati Miklós
bevezettette a kerti melléképületbe a telefont, valamint a közösségi
rendezvények megtartásához szükséges bútorokat helyezett el
a házban, amelyet a turisztikai egyesület vezetőségének kérése
alapján a civil szervezet székhelyeként jegyeztek be. Bár
egyik szomszédja panaszt tett az építkezés ellen – arra
hivatkozva, hogy a ház tetejéről az ő kertjébe folyik a
csapadékvíz –, a végleges fennmaradási engedélyt 1998 októberében
is megerősítették, majd 2001. augusztus 15-én a Pest Megyei Közigazgatási
Hivatal is jóváhagyta az építkezést. A szomszéd panaszát
illetően – mivel az épület fala a telekhatártól 70 cm-re
volt – Gyarmati úr is elismerte, hogy a csapadékvíz egy része
valóban átszivároghat, és kérte, hogy a vízlevezető
csatorna felszereléséhez – a szűk hely miatt – szomszédja
engedélyezze a telekhatár átlépését. Ezt azonban a szomszéd
szigorúan megtiltotta, és Gyarmati Miklós ellen feljelentést
tett. Így később az ereszcsatornát a tetőről kellett
felhelyezni, ami jelentősen megnövelte a szerelés költségeit.
Közben az épület lebontásáért indított per annak ellenére
is folytatódott, hogy a hiányzó eresz, ami a kifogás alapja
volt, a helyére került. Bár 2005-ben a Ruházatipari Dolgozók
Szakszervezete is kérte a bíróságot, hogy járuljon hozzá a közhasznú
célokat szolgáló építmény fennmaradásához, a Pest Megyei Bíróság
döntést hozott a bontás elrendeléséről, amit 2007. március
22-én a Fővárosi Ítélőtábla is jóváhagyott. Gyarmati Miklós
azóta is ragaszkodik az épület fennmaradásához, amely nélkül
szerinte ellehetetlenülne az általa vezetett turisztikai egyesület
közösségi életének, munkájának szervezése, ám az elmúlt
hónapokban egymás után kapta a bontás elmaradása miatt kirótt
több tízezres büntetéseket. Emiatt már a küzdelem feladását
fontolgatja, hiszen a bontásra ítélt 34 négyzetméteres melléképület
– leszámítva azt, hogy egy jól működő egyesület közösségi
életének színtere – nem képvisel komolyabb értéket.
Egy
másik esetben viszont – amiről 2008. december 18-ai számunkban
már hírt adtunk – úgy tűnik, hogy elmarad a szabálytalanul
épített ház lebontása. Az eset kárvallottaitól, Dalnoki Istvántól
és szomszédjaitól egy újonnan épített négylakásos társasház
elzárta az óbudai hegyvidékről korábban eléjük táruló
panorámát, ám egyre nehezebbnek tűnik az őket ért sérelem
orvoslása. Dalnoki István azért fordult a bírósághoz és a
rendőrséghez, mert az építkezés terveiről, az engedélyező
óbudai önkormányzattól nem kapott időben tájékoztatást, így
a késedelmes értesítés miatt lehetősége sem volt kifogásainak
közlésére, fellebbezési jogának érvényesítésére az elsőfokú
határozatot illetően. Továbbá a szóban forgó telek, melyre a
kilátást elzáró társasház épült, nem volt üres. Egy lakóépület
állt rajta, melyben a korábbi tulajdonosok életvitelszerűen
tartózkodtak, ott volt a bejelentett lakcímük, ott kapták a közműszámlákat
és az önkormányzat hivatalos küldeményeit. Márpedig egy lakóépület
bontásához engedély kellett volna, amit a társasház építtetője
nem kért meg. Dalnoki úr azt is kifogás tárgyává tette, hogy
a zöldterület beépítettségének mértékénél nem vették
figyelembe az ott lévő garázst, sőt ennek használatbevételét
ugyanaz az önkormányzat engedélyezte, amely üresnek nyilvánította
a telket. A korábbiakban éveken át élvezett panorámától elzárt
Dalnoki István időbeni tájékoztatásának hiányát az őt hátrányosan
érintő építkezéséről méltányolta a Fővárosi Bíróság
is, és 2008. január 8-án meghozott ítéletében új engedélyezési
eljárás lefolytatására kötelezte az alperest, ám a kész társasház
lebontásáról nem nyilatkoznak az illetékesek. A hatályos
magyar jogszabályok szerint egyébként fennmaradási engedély
csak olyan épületre adható meg, melynek műszaki paraméterei a
vonatkozó törvényeknek megfelelnek. Jelen épület műszaki
adatai ugyanakkor – az elkészített szakértői vélemény
szerint – nem felelnek meg a törvényi előírásoknak. A többi
kérdésben pedig a bíróság eltekintett a véleményalkotástól,
ami megsérti a polgári perrendtartás szabályait. Rendőrségi
vizsgálat sem történt, mert a bűnüldözők minden tekintetben
elutasították a Dalnoki István által törvénytelennek tartott
építkezéssel kapcsolatos panaszt. Többek között arra a bírósági
ítéletben is cáfolt állításra hivatkozva, hogy a panaszos időben
megkapta az építkezésről szóló értesítést, ám mégsem élt
fellebbezési jogával, illetve az ingatlan – amelyen egyébként
a korábbi tulajdonosok életvitelszerűen laktak – beépítetlen
terület volt, így az ott levő építményekre nem is kellett kérni
bontási engedélyt. Így a rendőrség bűncselekmény hiányára
hivatkozva utasította el 2009. február 23-án kelt határozatában
a feljelentést. Az, hogy egy családi ház ablakából a
budapesti panoráma vagy egy üres tűzfal látszik, akár több
millió forintot is jelenthet az ingatlan értékét illetően.
Dalnoki István és ugyancsak kárvallott szomszédjai egyelőre mégis
kénytelenek elviselni – a jog és a hatóságok által kialakított
törvénytelen feltételeknek köszönhetően – az otthonukból
eléjük táruló látvány tönkretételét, ingatlanvagyonuk értékének
jelentős, kártérítés nélküli csökkentését. Dalnoki István
a törvénytelenségek ellenére is hisz igazában, és a törvényes
megoldásig kívánja folytatni a küzdelmet. A jogszerűség formális
követelményeit néha igen, néha nem megtartó, de igazságosnak
legkevésbé sem nevezhető döntések mellett kifejezetten
abszurd, a törvények tiszteletébe és a jogi eljárások
szakszerűségébe vetett hitünket megrendítő események is előfordulnak.
Egy
ilyen eljárás kárvallottja lett Jajesnica Róbert ötvösművész
is, akinek Szigligeten lévő nyaralójába és műhelyébe már
2004 óta nem jut el az elektromos áram. A történet azzal kezdődött,
hogy Jajesnica Róbert és testvére még a 70-es években vásároltak
egy-egy szomszédos telket Szigligeten, és külön-külön, de
együtt intézve az ügyeket, ugyanazokat a mesterembereket
alkalmazva építkezésbe kezdtek. Az építkezésekhez, illetve a
közművek bevezetésével kapcsolatos szerelési munkákhoz – a
hatályos törvények és előírások alapján – az összes szükséges
engedélyt és jóváhagyást beszerezték. A két egymás mellett
építkező testvér számára a villanyszerelési munkákat egy
általuk közösen megbízott mesterember végezte. Jajesnica Róbert
áramellátását azonban csak a testvérének telkét érintő
vezetékkel lehetett megoldani, amelynek kiépítése akkor még
semmiféle feszültséget nem okozott. Bár az ötvösművész
szerint jelentős többletköltséget jelentett számára, hogy
testvérének felesége kérésére az eredetileg tervezett légvezeték
helyett – amely állítólag zavarta volna a kilátást – a lényegesen
drágább földkábeles csatlakozást építették ki. Végül a földkábel
lefektetését követően, 1986- ban megtörtént a villanyóra
felszerelése és az épület bekapcsolása az országos
elektromos hálózatba. Aztán teltek az évek és a két fivér
korábban jó kapcsolata megromlott. Az ötvösművész testvére
2002-ben pert indított annak érdekében, hogy a telke alatt átvezető
villamos földkábelt távolítsák el, mivel az szerinte birtokháborítással,
az ő beleegyezése nélkül lett elhelyezve. Két évvel később
pedig, 2004- ben csatornaépítő munkásokat kért meg –
mindenféle hatósági engedély nélkül – az ingatlanának földterülete
alatt húzódó kábel eltüntetésére. A bizonyára jól
megfizetett munkások a felperesi ingatlan területéről a kábelt
teljes mértékben eltávolították, és kidobták. Jajesnica Róbert
műterme és nyaralója azóta nem kap elektromos áramot, ami a művész
számára tetemes anyagi kárral jár. A kárvallott ötvös elsősorban
is azt sérelmezi, hogy a folyamatban lévő bírósági eljárás
során öt év alatt sem sikerült érvényesítenie igazát, mert
szerinte a bíró mindent megtesz annak érdekében, hogy a
villamosvezetékekre vonatkozó államjoggal szemben – ami egy
ingatlantulajdonos számára kötelezővé teszi a birtokát
keresztező villamosvezeték eltűrését – az ilyen esetekben
alkalmazhatatlan magánjogot helyezze előtérbe. Hiszen az nyilvánvalóan
elképzelhetetlen, és alapjaiban fenyegetné az ország
energiaellátását, ha minden föld- és ingatlantulajdonos maga
dönthetne a területén engedélyekkel és jogszerűen épített
elektromos vezetékek, kábelek fennmaradásáról vagy eltávolításáról.
Jajesnica Róbert szerint az elmúlt öt évben a bíróság csak
azzal foglalkozott, hogy miként lehetne az ingatlantulajdonos törvényi
kötelezettségéből jogot fabrikálni, miközben ő a saját műhelyében
öt éve nem tudja gyakorolni művészi hivatását, aminek következtében
folyamatosan kell elszenvednie tetemes anyagi veszteséget. Pedig
szerinte egyszerű lenne a megoldás: a törvénytelenül eltávolított
vezetéket – akár hatósági fellépéssel is – vissza kéne
kötni az eredeti helyére, így biztosítva a törvényes körülmények
helyreállítását. Ám az ehhez szükséges döntés meghozatalára
a bíróság öt év alatt is képtelennek bizonyult. Sokak
szerint az ilyen és hasonló esetek annak a következményei,
hogy a jogalkalmazás számos területe nincs összhangban igazságérzetünkkel,
továbbá a korrupció terjedése a bíróságokat sem kerülte
el. Ugyanakkor az ország normális működésének helyreállításához
is szükség lenne arra, hogy egyre kevesebb legyen a bíróságok
munkájával kapcsolatos kétség, csökkenjenek az igazságérzetünket
sértő eljárások és ítéletek.
Varga Imre
|