2009.04.10.
Kultúra kontra civilizáció
Hegedűs
Valér zongoraművész, orgonaművész
1947-ben született Budapesten. Zongorázni magánúton Bartók Béla
növendékénél, Székely Máriánál, orgonálni pedig Kárpáti
Józsefnél tanult. Béres Ferenc dalénekes fedezte fel,
egyengette karrierjét. Vele 17 évig muzsikált együtt.
Megjelent hanghordozójának címe: Liszt Ferenctől Dankó Pistáig.
Művészetének elismeréséért Béres Ferenc emlékplakettet
kapott, s 2008-ban a magyar kultúra lovagja lett.
-Hány éves korában kezdett el zongorázni?
- 1956, kilencéves koromban. Első zongoránkhoz
egy legenda kapcsolódik. Ezt a hangszert 1945-ben elvitték tőlünk
az oroszok.
-Tüzelőnek?
-Nem. Egy magas rangú, zeneszerető orosz tiszt Andrássy
úti ideiglenes lakásában gyűjtötte a hangszereket, s zongoránkat
is begyűjtötte magához. Tény: remekül muzsikált, csak éppen
nem saját hangszeren…Nagymamám észrevette a zongora ellopását,
követte a hangszer útját, s közölte édesapámmal a címet.
Apám beszélt a századossal, de minden kérése hiábavaló
volt. Amikor az ostrom véget ért, apám „visszalopta” a
zongorát. Én ezen a hangszeren kezdtem el tanulni.
-Volt zenész a
családban?
-Édesapám autodidakta módon remekül zongorázott. Sőt
–állítólag - nagyapám is kiválóan játszott ezen a
hangszeren. Tanult muzsikus azonban nem volt felmenőim között.
-Mi olyan lenyűgöző, csodálatos ebben a hangszerben,
hogy egy életre elkötelezte magát mellette?
-Én is feltettem magamnak többször ezt a kérdést.
Talán nem is én választottam a zongorát, hanem fordítva. Úgy
érzem: nem volt más választásom. Ez volt az a zenei
instrumentum, amivel a legeslegjobban ki tudtam fejezni magam. A
zongora érzékenysége, a fortékra és pianókra való azonnali
reagálása mindig elvarázsolt.
-Szüleid támogatták zenészi ambícióidat?
-Kezdetben más szakma felé irányítottak. Azt
akarták, hogy erdőmérnök legyek. Ezt a szakmát komolyabbnak
gondoltál, mint a zongoraművészit. Volt is vonzódás a természethez
a családban, s alapvetően bennem is. Kamasz koromban megcsömörlöttem
kissé a muzsikálástól, s elfogadtam szüleim álláspontját,
s jelentkeztem a soproni főiskolára. Volt kollégiumi tanárom,
Jelenits István atya mondta 25 éves érettségi találkozónkon:
„tudom sokan nem azokká lettek, amit álmodtak magukról.” De
nem az a fontos, amit álmodtunk magunkról, hanem, hogy a Jóisten
mit álmodik rólunk – mondta Jelenits.
-Tehát piarista
gimnáziumba járt?
-Így van, kecskeméti, kollégista, piarista diák voltam.
Próbálhattam volna a pesti piaristákhoz felkerülni, de én
nagyon jól éreztem magam Kecskeméten. Egy érdekes, különös,
kifinomult atmoszférája volt a helyi kollégiumnak. Bizonyára
kevesebb lettem volna, ha máshova járok. A piaristák nevelési
elveiben a kötelesség fogalma központi szerepet játszott, a kötelességteljesítés
a legfontosabb erények egyikének számított. A mindennapi
iskolai életben a kötelességteljesítés azt jelentette, hogy
igen sokat tanuljunk… A kötelességetika azonban ennél többet
is jelentett: a nemzet és a kereszténység iránti elkötelezettséget.
A magyar piarista tiszteli a gyermeket, de tudja, hogy a férfi a
cél. Gyermeket nevel. Ezt nem felejti el, de magát következetesen
férfinevelőnek vallja. Azt szokták mondani, hogy már a diák járásáról
is meg lehet állapítani, hogy egyházi gimnáziumba jár. Sok
mindent kaptam tanáraimtól, főleg lelki támaszt és az elkötelezettségre,
határozottságra való késztetést.
-Orgonált is a diákmiséken?
-Akkor még nem orgonáltam, viszont a kecskeméti zeneiskolában
tanultam zongorázni.
-Tizennyolc éves
korodban felvételiztél Sopronba?
-Így van. Felvettek erdőmérnök hallgatónak, s el is végeztem
a főiskolát. Az utolsó vizsgákon a rektor úr megkérdezte tőlem:
„mit fog kezdeni magával, ha megszabadul tőlünk?” Tanáraim
tudták már, hogy zenei pályára fok menni, s a szép erdőmérnöki
szakmát nem fogom gyakorolni. A főiskola után nem mentem el
felvételizni a Zeneakadémiára, hanem tanárt kerestem magamnak.
A Jóisten csodálatos lehetőséget adott számomra. Egy populáris
zenekarral jártam az országot, s elkerültünk egy helyre, ahol
Kárpáti József orgonaművész adott hangversenyt. Kárpáti a
Zeneakadémián végezte el az egyházzenei- és orgona szakot. Főiskolai
évei alatt részt vett Vaszy Viktor karmesterképző mesteriskoláján.
1992 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Egyházzenei
Tanszakának orgonatanára. 50 évig vezetett egyházi- és világi
énekkarokat, sok fesztiválon, versenyen és egyéb rendezvényen
szerepeltek sikerrel. Mivel a településen nem volt orgona, az én
dzsesszorgonámat kérték kölcsön, s én mutattam meg az
elektronikus hangszer működését Kárpáti tanár úrnak. Szó
szót követett, eljátszottam neki Liszt Szerelmi álmok c. művének
egy részletét. Ezután elfogadott növendékének.
-Ki ajánlotta önnek Bartók tanítványát, Székely Máriát
tanárnak?
-Kárpáti József. Észrevettem azt, hogy az orgonálás
kicsit ellustítja az ember billentését a hangszeren. Elhomályosítja
a billentés karakterét. Nem akartam abbahagyni a zongorát, s így
ajánlották nekem Székely Máriát. Nála legalább 10 évet
tanultam.
-Hol volt első
nyilvános koncertje?
-Első
igazi, nagy önálló estem Németországban, Singmaringenben
volt. Ezt a hangversenyt barátaim szervezték meg számomra, s
igen nagy sikert arattam. Életem legszebb napja volt, hiszen
megismerhettek engem, mint zongoraművészt. Ekkor határoztam el,
hogy ezen a pályán maradok. Először kísérőként működtem,
s nagyon nagy énekesekkel dolgozhattam együtt. 1978-ban
szereztem a Filharmóniánál kísérési engedélyt, s attól
kezdve olyan híres művészekkel léptem fel, mint Moldován Stefánia,
Melis György, Berkes János, Pitti Katalin, Kincses Veronika,
Kalmár Magda, Besenyei Ferenc, Zentai Anna és Csák József.
1980-ban találkoztam Béres Ferenc legendás dalénekessel, akit
a Magyar dal „utazó nagykövetének" is tartottak. Béres
fedezett fel igazán a szakmának, s mintegy 17 évig léptem fel
vele egy pódiumon. Így nagy megtiszteltetésnek éreztem, hogy
megkaptam a nevét viselő emlékplakettet. A Művészetbarátok
Egyesülete a Béres Ferenc emlékplakettet az énekművész halálának
évében alapította, hogy így ismerje el a magyar népzene, a népdal
terjesztésében és ápolásában legeredményesebben munkálkodókat.
Első alkalommal Béres Ferenc születésének 75. évfordulóján
hárman – az özvegy, Czine Mihály és én vehettem át az
elismerést.
-Azt nem sajnálja, hogy nem tanult állami keretek között?
-Sajnáltam, de a lehetőségeim nem voltak olyan rózsásak
a soproni főiskola elvégzése után. A nagy művészekkel való
együttjátszás viszont mindenért kárpótolt.
-Hallottam arról,
hogy régebben minden ágnak egy képviselője volt. Ha karmester,
akkor Ferencsik. Ha tenor, akkor Simándy. Direkte nem zongoristát
említek példaként. Az illetőt kiemelték – nem vitatom a
tehetségét -, vele volt hangos a sajtó. A többiek pedig szinte
a „futottak még” kategóriába lettek sorolva. Valóban így
volt?
-Ez igaz. Az okra nem tudom a választ.
Kodály Zoltán mondta egyszer: „a zene egy csodás palota, s
minden művész egy-egy tégla benne. Mindegy, hogy az a tégla a
homlokzatban, vagy az alapban helyezkedik el.” Sőt –ezt már
én teszem hozzá – az a tégla, amelyik nem látható, még
fontosabb is annál, amelyik a csúcson van.
-Minden művésznek van egyéni stílusa. Saját stílusát
nehéz volt kialakítani?
-Nem volt nehéz, mert annyira
rendhagyó volt a pályám, hogy a saját utamat jártam. A
sokfajta műfajjal, legendás énekesekkel való találkozások közben
szinte észrevétlenül alakult ki saját stílusom.
-Ezt olvastam önről: „A fővárosban élő kiemelkedő művészek
azon szűk köréhez tartozó zongoraművész, aki megjelenésével,
emberségével és játékával példaértékűen össze tudja
kapcsolni a falvakat a nagyvilággal.” Budapesten született,
hogyan ismerte meg a falvak világát?
-Béres Ferenccel nagyon sok aprófaluba jutottunk
el. Úgy érezte: hazánk legkisebb településére is el kell
jutnia a magyar kultúrának. Nem szabad, hogy a magyar faluban a
kulturális értékvesztés mocsara nyerjen minél nagyobb területet.
Én is azt mondom: szeresd a népi kultúrát, s próbáld meg belőle
azt közvetíteni, mely az adott hallgatóság számára felemelő
lehet. S ne csak a jelenlegi határokon belül terjesszük hazánk
kultúráját, hanem azon túl is, akár Kárpátalján, akár a
kanadai magyarok körében. El kell jutni mindenkihez, lélektől
lélekig. Sajnos nagy a hiányosság a népi kultúra ápolása
területén. Az utóbbi két évtizedben a pénz-és gazdaság
centrikus világnézet került hatalomra. S így sok érték háttérbe
szorult. Aki az értékeit odaadja a gazdagságért, valószínűleg
egy időn belül pénzét és elveit is elveszíti. Ennek vagyunk
tanúi a mostani időszakban.
-Külföldön hol népszerűsítette a magyar kultúrát?
-Az
USA-ban tizenkét alkalommal voltam, Ausztráliában háromszor,
Japánban négyszer, a határon túli magyaroknál is sokszor
megfordultam.
-Mint kísérő,
vagy önálló estekkel?
-Is-is. Németországban főleg egyéni estjeim voltak, igaz
a közeljövőben énekesekkel megyek ki oda. A többi országban,
ha volt is szóló feladatom, mindig énekessel együtt léptem
fel. Önálló estjeimen főleg magyar szerzők – Liszt, Kodály
– műveit játszom. Egyszer egy nagy óceánjáró hajón többedmagammal
egy show-műsoron léptem fel, s ráadásként eljátszottam Liszt
egyik rapszódiáját. Jómagam is meglepődtem, hogy milyen nagy
sikert aratott. Nem kell tehát lenéznünk saját kultúránkat,
hanem terjeszteni kell a nagyvilágban. Ma egy rossz mentalitás
uralkodik: szégyelljük azt ami magyar.
-Japánban és Ausztráliában hogyan fogadják a magyar
dalokat, zeneműveket?
-Ausztrália nem mérvadó, mert ott a helyi
magyaroknak játszok. A japánok szimpátiája, rajongása a
magyar muzsika iránt meglepő és megható. Déki-Lakatos Sándorral
és a fiával sokat járunk Tokióba, ahol minden alkalommal
szeretettel fogadnak, s nagy sikereket érünk el.
-Gárday Gábor operaénekes mesélte, hogy Japánban jobban
ismerik Kodályt, mint nálunk. Ezt meg tudja erősíteni?
-Igen. Ennek az egyik oka, hogy a japán tv-kben sok
zenei ismeretterjesztő műsor van. Így megismerhetik a
szigetország lakói az európai komolyzenét. Nem csak ismertetik
az egyes műveket, hanem elemzik is azokat. Sajnos ez a magyar médiából
hiányzik. Nem csak az európai, de még a magyar klasszikus zenét
sem ismerjük. Nem muszáj szeretni, de legalább ismerni kéne
Erkel, Liszt, Kodály, Bartók, Dohnányi és Farkas Ferenc népszerű
muzsikáit. A japánok felfedezték azt, hogy az európai
klasszikus zenében van egy olyan nemesítő, nevelő erő, ami jót
tesz egy közösségnek.
-Kísér, koncertezik, orgonál. Mindegyik szerepben otthon
érzi magát?
-Igen. Ez egy kicsit olyan, mint mikor különböző
autókat vezetünk egy héten belül.
-Olvastam, hogy szinte ingyen lép fel több rendezvényen.
E mögött valamilyen missziós tudat húzódik?
-Természetesen. Egyik énekes kollegám azt mondta:
ha nemes, tanítói feladatot kell betölteni, azt akár
tiszteletdíj nélkül is vállaljuk. Ha viszont valaki szórakoztató
műsorra vágyik, fizessen érte.
-Ha ennyi ingyen haknit vállal, akkor –már elnézést-
miből él?
-Béres Ferencnek volt egy gondolata: a nagy kalap
elmélet. Amikor ingyen megyek el fellépni, az elképzelhető,
hogy magával vonz pénzes fellépéseket is. Ezt sosem lehet
tudni…Saját példámból tudom, hogy a jótékonyságnak is meg
van a maga haszna.
-Képzőművészeti kiállítás-megnyitók rendszeres
szereplője. Innen eredeztethető, hogy Csók
Rémó erdélyi származású festőművész megalkotta a portréját?
-Csók Rémó nagyon jó barátom, nagyszerű művész,
Csók István rokona. Egy tárlaton ismerkedtem meg vele. A képzőművészek
– legalábbis a legtöbb – a szépség mesterei, s ezért lépek
fel kiállítás-megnyitókon.
-Koncertjei során
elmondott gondolataival, és a témához illő versidézetekkel
nevel-oktat. Milyen gondolatokról van esetünkben szó?
-Sokszor elmondom, amit Liszt
Ferenc írt a naplójába: „vezércsillagom, alapelvem, hogy
Magyarország egykor büszkén hivatkozhasson rám.” Megható,
hogy az a művész, aki Párizst, Rómát, Szentpétervárt
„meghódította”, mégis a magyar nép elismerést tartotta a
legfontosabbnak. Én is így érzek. Ma olyan személet uralkodik:
a lényeg, hogy külföldön legyek sikeres. Beszédeimmel rámutatok
ennek az ideának a káros voltára. Márai Sándor gondolatára
is felhívom a figyelmet: „ha jobban akarsz élni, akkor ne menj
el innen, csak ha becsületeddel nem érzed összeegyeztetőnek
itt létedet, akkor kénytelen vagy kivándorolni.”
-Ezek a koncertek a fiatalokhoz szólnak? Azt mondják: a
fiatalok elkanyarodtak a klasszikus zenétől, a magyar népdal
sem érdekli őket. Ezzel egyetért? S ha igen, akkor miként
lehet ezt orvosolni?
-Főleg a fiatalokhoz. Ha egy gyermek megismeri a
klasszikus zene tárházát, akkor meg is szereti azt. Azt kell látni,
hogy a mai életben a technikai civilizáció és a kultúra
teljesen különvált. Sajnos bálványozzuk a technikát, a
civilizációs vívmányokat, pedig azok csak eszközök. Azon
megy a verseny, kinek van jobb mobiltelefonja. Pedig attól nem
lesz több az egyén. Mennyivel értékesebb az az ember, aki egy
légkondicionált lakásban nézi a kiválasztó show-t, mint az,
aki egy kis faluban, szegényes házban esténként Beethovent játszik
a zongorán? Baranyi Ferenc mondta: ebben a világban, ahol vásárlógéppé
alázzák az embert, pont a kulturális életünk mutatja meg
haladásunk útját.
-Többször fellép a Magyar Kultúra Napján. Mi a véleménye
a magyar kultúráról, annak jelenlegi ápolásáról?
- Mi a magyar kultúra? Minden, amit a magyar
emberek létrehoztak. Amíg tehát magyarok élnek a földön, a
magyar kultúra fennmarad – mondaná az ember. Csak rajtunk múlik,
tényleg fennmarad-e.
Medveczky
Attila
|