vissza a főoldalra

 

 

 2009.04.10. 

A nevelésé legyen a prioritás!

Az oktatási intézményekben az utóbbi időkben gyakorivá vált, erőszakba torkolló konfliktusokról, valamint az általános és középiskolákban működő szülői munkaközösségek tevékenységéről és lehetőségeiről tartottak tanácskozást a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézetben március 14-én. Az „Erősnek lenni - erőszak nélkül” címet viselő konferencia nyitó előadását Farkas István piarista szerzetes tartotta. Farkas István piarista tanárral, a mosonmagyaróvári Piarista Általános Iskola és Középiskola igazgatójával, közoktatás-politikussal a témát érintő kérdésekről beszélgettem.

 - István atya előadásának címe: Az erő és a gyengédség Lelke. Az Új Ember c. lap szerint ön azokat az ellentmondásokat elemezte, amelyek a közéletben és az oktatásban használt fogalmainkat jellemzik. Mondana ezekre az ellentmondásokra néhány példát?

 - Ellentmondás helyett szívesebben használom az egymást kiegészítő „ellentétpárokat”, vagy pedig a paradoxonokat, a látszatellentmondásokat. Maga a cím is azt sugallja, hogy csupa dipólus az életünk, s folyton a harmóniát keressük. Ha az erő kerül monopol helyzetbe, akkor egy terrorisztikus világ jön létre, ha pedig a gyöngédség, akkor a gonoszság kap teret. Az agresszió, az ad-gredi =odalépek latin szóból ered. Tehát megfékezem a magamban és a világban lévő rosszat, ami pozitív dolog. Így az erőnek és a gyengédségnek a harmóniáját keressük egész életünkben. A tekintélytisztelet is fogalmi erózión ment át. Ha nem tiszteljük az egyén szabadságát, akkor a tekintélytisztelet is eltorzulhat. Ha nincs tekintélytisztelet, akkor nem beszélhetünk személyiségtiszteltről sem. A tekintély azt jelenti: felismerem a másik ember értékét, s ebből fakadóan engedelmeskedem. A tekintélyrombolók a másikat nem tekintik értéknek, s öntörvényűek lesznek.

 - Nehéz eljutnia oda egy tanárnak, hogy a diákok körében tekintélye legyen?

 - Harmincnégy éve vagyok tanár, s bizony a kezdeti időkben meg kellett küzdenem azért, hogy tekintélyem legyen. Két dimenziója van a tekintélynek: a személyesen megszerzett és a jog által biztosított. Sajnos az utóbbinál nagyon nagy hibák és hiányosságok vannak az országban. Ha valaki hisz abban, hogy csak tekintéllyel lehet tanítani, akkor ebben a nehéz helyzetben is megteremti azt magának. Így képes a gyermekeket fejleszteni, s később ezért ők nagyon hálásak lesznek.

 - Minap olvastam, hogy egy kecskeméti szakiskolában egy diák padlappal rontott neki a tanárának, mert felrótták neki, hogy késett. A tekintély hiánya az egyik oka annak, hogy a diákok gyakran fizikailag is bántalmazzák a tanárokat, tehát az iskolai erőszaknak?

 - Az egyik összetevője biztosan ez. Az erőszakot én pozitívnak értelmezem. Első helyen az erőszaknak úgy kell megnyilvánulnia, hogy le tudjam küzdeni a magamban rejlő gonoszságot. Ilyen értelemben szerepel a Szentírásban: „erőszakosaké a mennyek országa.” Ha nem lépünk fel a bennünk lévő önzőség, irigység, hiúság, gyűlölködés, s egyéb gonosz hatalmak ellen, akkor lelkileg eltorzulunk. Ha az erőszakot mindenestül negatívnak tartjuk, akkor a gonoszság sokkal nagyobb erővel fog megvalósulni az életben és a társadalomban is.

 - Aki tekintélyt szerzett magának, ha nem is fizikai értelemben, de erőssé is válik?

 - Mindenképpen, mert a saját helyén áll. A tanárok és a szülök sok tízezer év tudását, tapasztalatát adják tovább az újabb generációknak. Ha ezt nem tekintéllyel tesszük, akkor a történelem bizonnyal megállt volna az őskornál. A fiatal csak így tudhatja meg, hogy milyen lelki és szellemi kincsek birtokában van. Az igazi hiba a nihilizmus, mikor a diák mindenről egymaga akar meggyőződni. Matematika-fizika szakos tanárként meg szoktam kérdezni ilyenkor: az elektron tömegét ki mérte le, s ki lépte le a Föld - Hold távolságát? Tudásunk nagyon nagy része tekintélyelv alapján elfogadott igazság.

 -A fogalmak eróziója miként érinti az engedelmességet?

 - Jómagam is engedelmességgel köteleztem el magam a Piarista Rendnek még 1975-ben. Az engedelmesség az egyik oldala a szeretetnek. Amikor a fiatalokat a házasságra készítem fel, felteszem a fiúnak a kérdést: ugye mindent megtennél a kedvesedért? Ő ragyogó szemmel feleli: igen! Azt mondom ilyenkor: 30 év múlva is így érezz! Szeretetünk nem teljes, ha az engedelmesség nem örömteli. Ha a másikat tisztelem, becsülöm, szeretem, akkor keresem a szándékát, s örülök, ha azt teljesíthetem. Hamarosan eljön a nagyhét időszaka: Krisztus engedelmessége az alapja megváltottságunknak. Tudom, éltek már vissza a tekintéllyel, és az engedelmességgel is, de a mostani korban „a mosdóvízzel együtt ki lett öntve a gyermek is.”

 - Ha az egyház erősen felemeli a szavát, akkor azt mondják ateista körökben: legyünk békülékenyek, alázatosak. S elfelejtik azt, hogy Jézus Krisztus is kiűzte a kufárokat a jeruzsálemi templomból.

 - Avillai Szent Teréz gondolata: az alázat igazságosságot jelent. Jézus mondja Szent János evangéliumában: „az igazság tesz szabaddá benneteket.” Bármilyen típusú bocsánatnak az alapja a másik fél bűnének beismerése és bocsánatkérése. Csak az várhat el az Egyháztól bocsánatot, akiben megvan az őszinte bűnbeismerés és a bűnbánat.

 -A világban, vagy a világpolitikában lévő negatív példák mennyire befolyásolhatják az ifjúságot. Arany János írta: „…A világot Értekezlet igazgatja: S az erősebb, ha mi csínyt tesz, Összeül és – helybenhagyja.”

Tehát: mindig az erősebbnek van igaza - mondhatják.

 - Így van. Nagyon nehéz a demokrácia kérdése. Ha 51% diktál a 49%-nak, akkor nem beszélhetünk tisztességes társadalmi berendezkedésről. A görögöknél a demokrácia azt jelentette: volt három abszolút alapérték, ami nem lehetett szavazás kérdése – az igaz, a jó és a szép. Ha többség éppúgy tiszteli ezeket, mint a kisebbség, akkor a társadalom előre halad. Ha viszont, egy 51%-os többség azt mondja: mi győztünk, s így  minden a mi érdekeink szerint fog történni - az rosszabb, mint a királyság. Sokan túltömjénezik a demokráciát, úgy hogy nem teszik hozzá: a többség is megszavazhat hazug, erkölcstelen és rút dolgokat. Az igaz, a jó és a szép nem szavazás kérdése.

 - Előadásából idézek: „a haragot ki kell fejezni, mert az a másik felé irányuló bizalom jele.” Tehát, ha haragszom valakire, az még keresztényi magatartás, míg a gyűlölködés már nem az?

 - Pontosan így gondolom. A Szentírás sokat beszél Isten haragjáról. Gyönyörű József Attila sora: „Érted haragszom, nem ellened.” Amíg a gyerekre haragszom, s újra és újra számon kérem tőle a matematika tételt, addig a javát akarom. A szeretetnek az igazi ellentéte a közöny, erről írt nagyszerűen a 20. század kiváló prófétája Camus is. Embertelenség azt mondani valakinek: mindig mosolyogjál! - Én is gyakran haragszom, de megbékélek. A harag elfojtásával a másikat is becsapom, aki így nem tudja, mit érzek. A legborzalmasabbak a „nyakkendős gyilkosok”, akik mindig mosolyognak.

 -A latin kultúra a nevelésre az „e-ducatio”, azaz a kivezetés, kiszabadítás szót használta. Igazgató atya szerint az iskolákban nevelnek is, vagy csak oktatnak?

 - Többnyire csak oktatnak. Az értelmi neveléssel, az oktatással kivezetjük az új generációt a szellemi sötétégből. Az erkölcsi nevelés az öntörvényűség, az önzés, az ösztönösség rabságából emel ki. A rút világából a szép vezet ki minket, ez az esztétika feladata. A vallási nevelés pedig a babonák világából az élő, örökkévaló Istenhez vezet el. Az a jó, ha egy iskola ezeket az összetevőket mind harmonikusan fejleszti. Sajnos a 20. században olyan „vízfejűvé vált” az ember, hogy aránytalanul mindenek fölé került a tudomány. Pedig nem mindegy, hogy a tudományomat mire használom fel. Itt kerül előtérbe az etika, a filozófia, vagy a vallás szerepe. Ha prioritást adunk a nevelésnek, a megszerzett tudománnyal nem rombolni, hanem építeni fogok.

 - Van egy olyan vélemény, ami szerint az erkölcs alaptalan bűntudattal terheli meg a fiatalok lelkiismeretét. Mi erről István atya véleménye?

 - Emberellenes bűncselekménynek tartom a bűntudat kiirtását. Ha egy pici gyermek rosszat tesz, el szokott bújni. Vele születik az emberrel a jó és a rossz felismerése. S most kimondják gyermekellenes pedagógusok: nincs jó és rossz, csak kellemes és kellemetlen. Ez az ember legszörnyűbb eltorzítása.

 - Mit tud tenni az Egyház annak érdekében, hogy megszűnjön az iskolai erőszak?

 - Nem igaz, hogy mi hívő emberek önkényesen bűntudatot ültetünk be a gyermekekbe, hanem a lelkiismeret tisztaságára tesszük a hangsúlyt. Fontos, hogy a másik ember iránti felelősség felerősödjön bennük. Ehhez hozzá tartozik egy nagyon tiszta értékrend elfogadása. A jellem útjára úgy lépünk rá, hogy tudomásul vesszük: van tőlünk független objektív értékrend. Sokan sajnos ezt tagadják. Ma az a legnagyobb probléma, hogy szinte minden téren kicsúszott a lábunk alól a talaj. Ezelőtt harminc évvel a pszichológusok a személyi fejlettség komoly kritériumának fogták fel a nemi identitás elfogadását. Most már ez sem kötelező …Ha akarom, megválaszthatom a nememet. Egy teljesen virtuális világban élünk, melyben megszűnik minden tájékozódási pont, így nem lehet kapcsolatokat sem teremteni. Egy tiszta értékrend felmutatásával sokat tehet az Egyház a magyar közoktatásért is.

 

Medveczky Attila