2009.04.17.
Hiányzik
az etalon
Józsa
Imre színművész 1954.
március 18-án született. 1978-ban diplomázott a Színház-és
Filmművészeti Főiskolán. 1978– tól a József Attila Színház
tagja. Díjai: Jászai Mari-díj (1988), Magyar Köztársasági Érdemrend
Kiskeresztje (1997). A társulat által adományozott József
Attila-gyűrűt kétszer kapta meg. Színházi szerepei: Ottavio,
pádovai lovag (Goldoni: A hazug), Stádinger (Fejes: Rozsdatemető),
Udvaronc, abbé, Pici ( Balzac-Kaló: Pajzán históriák), Városkapitány
(Müller: Szemenszedett igazság), Davison (Schiller: Stuart Mária),
Bill (Brecht: Mahagonny), Pázmán Sándor (Heltai: Tündérlaki lányok),
Rodolpho (Miller: Pillantás a hídról), Halmi (Bereményi:
Halmi), Tuza tanító (Bródy: A tanítónő), Pietro (Suppé:
Boccaccio), Leprás Mátyás (Brecht-Weill: Koldusopera), Duane, a
fodrász (Strouse-Comden-Green: Taps), János (Goldman: Az oroszlán
télen), Gerald, Bill (Rose-Furber-Gay: Me and my girl), összes
bolygó lakója (Saint-Exupéry: A kis herceg), Zöld Géza
(Schwajda: A csoda), Paul (Neil Simon: Mezítláb a parkban), Zürcsev
(Katajev-Aldobolyi Nagy: Bolond vasárnap), Tristam (Ayckbourn: Lépcsőn
járó szellemek), Bill (Nógrádi-Selmeczi: Még ma), Arnold de
Santos (Selmeczi: Csak úgy, mint otthon), címszerep (Szigligeti:
Liliomfi), Esposito, csendőrbrigadéros (Scarnicci-Tarabusi: A
csodák Nápolyban születnek), Fehér, Tarka, Sárga, Fekete süveges
(Pancsev: A négy süveg), Coca (Menzel: De jó szeretni), Károly
(Kassák: Angyalföld), Én (Horváth P.: Csao Bambino), Strucc
Valentin (Berr–Verneuil: Az ügyvéd és a férje), Semessey
(Herczeg: A Gyurkovics lányok), Fridolin Szinyorin (Keller: Álompalinta),
Cléonte (Moliére: Úrhatnám polgár), Bobby (Henderson: Diákszerelem)
Syracusai Dromio (Shakespeare: Tévedések vígjátéka) Charlie
Chaplin (Nagy–Pozsgai–Bradányi: A kölyök), Németh Antal
(Egressy
Zoltán: A
“Németh Antal-ügy"), Ficsúr (Molnár Ferenc: Liliom),
Gremio (Shakespeare: A makrancos hölgy) Pereviczky (Mikszáth: Különös
házasság), Sass Elemér (Rainer Lewandowski: Hamlet helyett),
Kocsák Tibor-Nagy András: Járom az utam, Száll a hinta, Tallérossy
Zebulon (Jókai: A kőszívű ember fiai), Király (Csukás-Bergendy:
Süsü), Cheval (Veber: Balfácánt vacsorára). Filmek: Petőfi
(1977 tv), Boccaccio (1977), Mire a levelek lehullanak (1977), Az
Isten és János (1977 tv), Negyedik forduló (1978 tv), Naftalin
(1978 tv), A nagyenyedi két fűzfa (1978 tv), Liszt Ferenc (1982
tv), A tenger (1982), A nyomozás (1982), Johann Sebastian Bach
(1984 tv), "Oh idők, oh erkölcsök" - Bíró Lajos írásai
/ A vőlegény (1984), Az ezerkettedik éjszaka (1985 tv),
Szemenszedett igazság (1985), A csodakarikás (1986 tv), A honti
igricek (1986), A védelemé a szó (1986-87 tv), Főúr, írja a
többihez! (1989 tv), Az aranygyapjú elrablása (1989), Vadkörték
- A tihanyi kincsvadászat (2002 tv), Magyar vándor (2004), Tibor
vagyok, de hódítani akarok (2006). Több kabaréműsorban
szerepelt, sokat szinkronizál. Hobbi: műlegyezés, ügető,
golf, szivarozás.
-Kedves Imre,
engedd meg, hogy 55. születésnapod alkalmából szerkesztőségünk
nevében sok boldogságot kívánjak! Isten éltessen az emberi
kor legvégső határáig!
-Köszönöm szépen!
Egy érdekesség: 1999. március 18-án, születésnapomon kezdtem
el golfozni Bükfürdőn, szakadó hóesésben, szélviharban, s
úgy hozta a sors, hogy 10 évre rá szintén golfoztam ugyanolyan
időjárási viszonyok mellett. A golf a legfontosabb hobbim a
horgászat mellett.
-Harminc éve vagy
a pályán…
-Több, mint 30 éve!
1978-ban Várkonyi Zoltántól kaptam a diplomámat. A József
Attila Színházban már 1977. januárja óta dolgozom. Akkor hívtak
át egy vendégszereplésre. A Dandin Györgyben – melynek címszerepét
Bodrogi Gyula játszotta - Csikaszt, a szolgát alakítottam. Ezt
követően leszerződtettek, s itt maradtam.
-A harminc éves
jubileumra kaptál valamilyen jutalomjátékot?
-Nem, de végül is egy szerepcsere miatt bekerültem egy új
darabba, a Négyes ikrekbe, s ezt próbálom most. A bemutató május
2-án lesz a József Attila Színházban.
-Ugorjunk vissza az időben 55 évet. Családod hová való?
Azt hallottam, hogy erdélyi gyökereid vannak.
-Édesapám a Székelyudvarhelytől
15 km-re fekvő Oroszhegyen született. Nagyon nagy csoda történt
az életemben, mert megadatott nekem, hogy több alkalommal láthattam
őseim földjét. Voltam kint 7 éves koromban, aztán kb. 40 évre
rá. Tavaly a Duna-deltában horgásztam, s felmentem Oroszhegyre,
Diafalvára, ahol édesapám született, sőt a régi birtokot is
megtekintettem.
-Kik voltak osztálytársaid?
- Néhányat nagyobb
nevet mondok: Tomanek Gábor, Hernádi Judit, Korcsmáros György,
Tahi József, Peremartoni Krisztina és Dobos Katalin. Sokan már
nem élnek volt osztálytársaim közül…
-Szüleid féltettek, mikor a színi pályára mentél?
-Lator voltam: nem
közöltem velük, hogy felvételizni megyek. Sőt- ha jól emlékszem
– a jelentkezési lapot is én írtam alá szüleim helyett. Ezt
azért tettem, mert már tizenhat éves koromtól próbáltam az
önállóság felé törekedni, s megteremteni saját életemet.
-Március 25-én a Budaörsi Játékszínben találkoztunk,
ahol Ivancsics Ilonával a Száll a hinta c. zenés revüt adtátok
elő. Innen a kérdés: ki tanított énekelni?
-A főiskolán a
hangképző tanár, Gencsy Sári, a híres opera-és operetténekesnő
növendéke voltam. Sok zenés darabban játszottam, s a felkészülés
közben is tanultam énekelni.
-Várkonyi milyen tanár volt?
-Nagyon szerettem
őt. Sokszor arra gondolok: de jó lenne, ha köztünk lenne még!
Desszertként járt be hozzánk. Nagyon jó kisugárzása volt, s
úgy érzem: nagyon szeretett minket. A főiskola előtt, a Rákóczi
úton volt egy mozgó könyvesbolt. Ott egyszer megvette Herold
Pinter egyfelvonásosait. Feljött hozzánk, a könyvet átadta
Tahinak és nekem, s azt mondta: két hét múlva az Ételliftből
szereposztás és olvasópróba. Ez a lendület jellemezte őt.
Soha nem tudtunk vele beszélgetni, csak a diplomaosztás után.
Mindig ment valahová, s ha kérdezni akartunk tőle valamit,
akkor el kellett kísérni az útján.
-A Vígszínházban voltál gyakorlaton.
-Igen, 1976-tól egy éven keresztül. Amikor 100 éves volt
a Vígszínház, akkor meghívtak az ünnepségre, ami nagyon jól
esett nekem. Történt hogy egy Rómeó-vizsgára készültünk,
amit Kállai Ferenc tanított be nekünk. A vizsga után a
zeneteremben magához hívott Várkonyi tanár úr, s közölte
velem: a vizsgája jó, de ne higgye, hogy talál olyan hülye
rendezőt, aki magára fogja osztani Rómeó szerepét. Igaza
lett. De érdekes volt, hogy szinkronizálhattam Zeffirelli Rómeó
és Júlia c. filmjében Rómeót.
-Kezdetben komikus szerepeket játszottál?
-Kezdőként a világirodalom szinte összes szolgaszerepét
sikerült eljátszanom.
-Ha megtekintünk egy régebbi magyar filmet, láthatjuk,
hogy még a pármondatos szerepeket is profik játszották. Pl.:
Gyenge Árpád, Tompa Sándor, Kautzky József.
-Akkor még voltak
híres epizodisták, akik pillanatok alatt fantasztikus sorsokat
tudtak megjeleníteni a színpadon. Emlékszem, hogy Várkonyi tanár
úr mesélte: látott egy gyönyörű előadást, ahol a színen,
középen beszélt a főhős, míg hátul egy gyertya mellett
valaki ezt írta. Elmondta: egy idő után már az érdekelte,
amit az epizodista csinál. Valószínűleg azért, mert gondolat
volt a „kis szereplő” játéka mögött. Nem csak jelen volt,
hanem élt is a színpadon.
-Mondják: a fiatalok közt sok a jó mesterember, de kevés
az egyéniség. S hiányzik a gondolat.
-Pedig nincs színészi alakítás gondolat nélkül. S
akkor sem, ha nincs színészi jellege az egyénnek a szerepében
a színpadon.
-Azt olvastam, hogy egy időben második Bodrogiként
tartottak számon. Ez igaz?
-Így van. Nagyon tisztelem Bodrogi Gyulát, de ez az összehasonlítás
nagyon zavart. Azt mondtam: én Józsa Imre vagyok! Magamért
szeressenek, vagy utáljanak. Alkatilag is hasonlítottunk egymáshoz,
és habitusban is. Jómagam is egy naturbursch, örökifjú alkat
voltam, mint ő, s ez lehetett az összehasonlítás alapja.
-Első filmes főszereped a Nagyenyedi két fűzfában
volt.
-Igen, de előtte már játszottam a Békés András által
rendezett Isten és János c. filmben. Ebben Szép Ernőt alakítottam
még harmadéves főiskolai hallgatóként. Olyan nagyságokkal
szerepeltem együtt, mint Sinkovits Imre, Törőcsik Mari, Agárdy
Gábor és Major Tamás.
-Voltak, akik a film után megállítottak az utcán?
Felismertek?
-Az igazi gratulációkat,
vagy negatív kritikákat nem is az említett filmek után, hanem
a Petőfi után kaptam. A filmsorozatot Horváth Ádám rendezte,
s én voltam a főszereplő. Nagyon sajnálom, hogy ezt a darabot
nem ismétlik. Ezek után előfordult, hogy egyesek azt mondták:
máshogy képzelték el Petőfit. Engem ez nem zavart, mert nagy
kihívás volt a film. Igaz, ma már biztos sok mindent másképp
csinálnék, ha visszatekintek a múltra.
-Én sem. Egy színész több helyen élhet hivatásának,
így a színházban, a tv-ben, a rádióban, a filmben és a
szinkronstúdiókban. Ezeket nem lehet különválasztani. Mindenütt
saját magamat képviselem. A saját tudásomat, egyéniségemet.
Tehát ugyanolyan fontos az én jelenlétem, amikor szinkronizálok,
mint mikor játszom a színházban. Mindkettőt elhivatottsággal
és komolysággal művelem. Ha nem így tennék, akkor hiteltelenné
válnék.
-Természetesen. Ráadásul
egy olyan térben, ahol tőlem 3 méterre már ott ül a néző.
Itt nincs időm arra, hogy amíg a másik a színpadon dolgozik,
erőt és energiát gyűjtsek a következő jelenethez. Nagy kihívás,
de örülök neki. Rainer Lewandowski, aki a Hamlet helyett c. drámát
szerezte, írt egy darabot a Tour de France-ról is, ami arról szól,
hogy egy szobabiciklin letekerem az utolsó szakaszt, közben
elmondom az életemet. Ennek a darabnak ősszel lesz a bemutatója.
-A József Attila Színházban létezik még a szó
szoros értelmében vett társulat?
-Az baj, hogy a
kinti világ nagyon ránk nehezült. A külső hatásoktól nem
tudjuk függetleníteni magunkat. Régebben más volt. Az előadások
után sokat beszélgettünk; olyan volt a színház, mint egy nagy
család. Akkor valóban Thalia papjaként léptünk be a színházban,
s megpróbáltuk az ajtón kívül hagyni azt a sok rosszat, amit
ér bennünket nap, mint nap. Egy színésznek ez a kötelessége;
az előadás közben csak a szerep számít! A napi örömöket és
bánatokat nem szabad bevinni a játékba. Ma már ránk telepszik
az a bizonytalanság, ami 1990 óta mételyezi a hangulatot. Sokan
félnek, szoronganak. Kérdés: hogyan lehet így művészetet
produkálni? Ebben a színházban nagyon sok jó érzésű ember
találkozik, s mikor a szerencse is ránk mosolyog, akkor egy kiváló
előadást hozunk létre. A szó nemes értelmében vett társulat
már sehol sincs.
-A Száll a hinta c. zenés revü egy közös produkció
Ivancsics Ilonával. Miről van szó? Zenés időutazásról kis történelmi
köntösben?
-Igen az. Az ötletet
az adta, hogy a József Attila Színházban régebben játszottuk,
a Budapest, te csodás c. darabot, amiben kétszer egy órában, s
négy színész előadásában jószerével ugyanazok a számok
hangoztak el, mint nálunk. Azt gondoltam, ezt át kéne
szerkeszteni négyszer húsz percre. Sőt azt is felvetettem:
magam éneklem el az egészet. Később rájöttem, hogy jobb, ha
nő is szerepel benne. Így felkerestem Ivancsics Ilonát, s
elkezdődtek a próbák. Egy pár végigsodródik Budapest történelmén
a 20. század elejétől napjainkig. Közben felcsendülnek a
szebbnél szebb melódiák. Igaz, a történelmi változások nem
csak a pestieket, hanem minden magyar családot érintettek.
Nagyon szeretem ezt a darabot, bár eléggé fárasztó. A közönség
is kedveli az előadást.
-Játszottál a Liliomfiban is. Nem érzed úgy magad,
mint a vándorszínészek korában?
-Ebben nem látok
semmilyen problémát. Boldogan elmegyek oda, ahová hívnak.
Sokan nem tehetik meg azt –anyagi és időbeli okokból -, hogy
elmenjenek egy kőszínházba. Őket nem szabad kulturális élmény
nélkül hagyni.
-Két alkalommal is megkaptad a József Attila-gyűrűt.
-Amikor még a színház művészei és dolgozói szavazták
meg, hogy ki kapja ezt az elismerést. Ez azt jelenti: akikkel együtt
dolgozom, nagyon szeretnek. A közelmúltban rendeztek Gödön egy
golfbált. Ott kaptam egy olyan díjat, amit azok kaphatnak,
akikkel a legjobban szeretnek játszani.
-A golfozás mellett műlegyezni is szeretsz.
-Az utóbbi egy fantasztikus dolog! Ennek a lényege, hogy
nem egy tóparton, vagy folyóparton ülünk, hanem benne állunk
egy speciális ruhában a természetben, a vízben. Körülöttünk
hömpölyög a folyó. A horgászboton pedig ott van az általunk
elkészített műbogár vagy műlégy. Azzal ingereljük kapásra
a pisztrángot, majd ha az ráharap a műlégyre, egy hatalmas küzdelem
kezdődik. Amikor megfogjuk a halat, ki sem vesszük a vízből,
hanem kiemeljük a szájából a horgot, s elengedjük. Tehát nem
„húshorgászatról” van szó. Sajnos ezt a sportot nem űzöm
gyakran, mert Magyarországon nincsenek ilyen vizek. Valamikor még
voltak, Trianon előtt…
-Szoktál még hajtani az ügetőn?
-Már nem, igaz nem hagytam fel végleg ezzel… Amatőr
hajtó voltam, van egy lovam is, de nem vagyok vele megelégedve.
Kiváló származású, csak egy kissé lusta. Azért nem tudok
hajtani, mert öt porckorongsérvem van.
-Ügessünk át a mai magyar drámák világába. Vannak
jó kortárs darabok?
-Vannak, bár szerintem a magyar szerzőket jobban vonzza a
regény, a novella, mint a dráma. Tudom, hogy a jó magyar
darabokat szereti a közönség. Nemrég volt a Kőszívű ember
fiainak dramatizált bemutatója a színházban, aminek nagy
sikere volt. A majd’ 600 oldalas eredeti műből 60 oldal lett,
s három órás előadás. Ebben én Zebulont játszom, ami azért
is kihívás, mert tört magyarsággal kell beszélnem. Jó lenne,
ha sokkal több magyar dráma készülne. Sajnos a hazai kabaré
is megszűnt. Még mindig Nóti és Tabi jelenetei mennek.
Megjegyezendő: ha vígjátékot játszunk, az még nem jelent igénytelenséget.
-Egy komikus csak komoly ember lehet?
-Csak az lehet! Várkonyi
Zoltán mondta: ha valaki az operettet elbohóckodja, kutyakomédiát
csinál! Mindent csak komolyan és hitelesen kell művelni. Ez a művészet
alapja.
-Nádasdy Kálmán is mondott hasonlót: „ne te sírj,
hanem a közönség.”
-Így van. S ne te
nevess, hanem a publikum. Ha már valaki előre nevet a tréfán,
az baj. Furcsa lett ez a pálya. Muszáj elmondanom valamit, ami
nem csak a hivatásomra vonatkozik, hanem az egész magyarságra:
nincs etalon, amihez igazodni lehet. Régebben volt ilyen – bár
nem sírom vissza a Kádár-korszakot. De akkor egymás után készültek
kiváló magyar filmek és előadások, s jól szórakozott a közönség.
Úgy szórakozott, hogy nem butult. Most nincs mérce, itt a
szabadság, a szabadosság. Mindenki eldöntheti, mit is szeretne.
De sajnos nincs ehhez a döntésmeghozatalhoz az emberek többségének
kultúrája. Ahogy ebben az országban politikai kultúra sincs.
Sem az emberek, sem a vezetők világában. Azért tartunk ott,
ahol tartunk…
Medveczky Attila
|