2009.04.17.
Jogunkat az elitek formálták
Varga Csaba: Jogállami? Átmenetünk? c. könyvének ismertetése
Varga
Csaba jogászprofesszor azt írja könyvének utolsó soraiban,
hogy „jogunkat elitek önmaguk tetszésére formálták. Nem
egyszerűen jó vagy rossz ez, még ha egyre többször véljük
is észrevenni, hogy lényeges tekintetekben életidegen doktrinális
és erőtlen valós gondokkal a szembenézést kerülő. De formálhatnánk,
ha buzogna tettrekészség bennünk. Ezért kell végre egy polgári
társadalmat megteremtenünk.” Ez a három mondat lényegében
indoklás, azért írta le a szerző, hogy indokolja, miért is írta
meg a Jogállami? Átmenetünk? című könyvét.
Varga Csaba jogelméleti szakember, a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára. Kendőzetlen
egyszerűséggel és őszinteséggel írja le véleményét jogállamiságunkról
és a szocializmusból a kapitalizmusba való átmenetünkről. Már
a könyv első fejezetében leszögezi Varga Csaba, hogy az
atlanti világból 1989-90-91-ben úgy jöttek a jótanácsok,
mint a víz a csapból. A tanácsadók példátlan arroganciával
és kioktató módon adták a tanácsokat, és mi ezeket
megfogadtuk és beépítettük jogrendünkbe. Ezt a folyamatot a
teljes fokú felkészületlenségünk jellemezte. Azt mondja a
professzor: „Az alapvető dilemmák felismerésére és megoldására
gondolatilag felkészületlenek vagyunk. Megközelítéseink
egyoldalúak, és ezért formális részegyezéseknél többnyire
leragadnak. Maga a rendszer, vagyis valamilyen kiegyensúlyozottan
működő egésznek a részleteiben történő elképzelése már
kiesik látókörünkből.”Példákat is mond a könyv.
„Emelkedettségről vall, hogy a halálbüntetést eltöröltük,
a gazdasági bűncselekmény fogalmát a büntető törvénykönyvből
kiiktattuk, s a vagyonosodás tényeinek és forrásainak jogi
feltárását ellehetetlenítve a harácsolást is a jogilag hozzáférhetetlen
s így ellenőrizhetetlen magánszférába utaltuk. Ám széplelkűségünk
nyilván jobbára káros hatásokat fog kiváltani, ha intézkedésünket
nem kíséri kellő visszatartó erő gyakorlására alkalmas börtönreform,
valamint mindannak határozott megtorlása, ami a jogi szabályozás
hézagaiból és erélytelenségéből burjánzóan nálunk és a
szocializmus utáni egész térségben – mára szabadrablássá,
feketegazdasággá, maffiaszerveződéssé vagy egyszerűen pénzmosássá
korcsosult… Pedig a diktatúrák egyoldalú torzulásaiból
bizonyára nem az mutat kiutat, ha gyógyírként az ellenkező végletbe
torzulunk.” Az a helyzet, hogy a társadalmak fejlődése eltérő
módokon ment végbe. Más a helyzet az Amerikai Egyesült Államokban,
más a helyzet Angliában, Németországban, és megint csak más
Magyarországon, nálunk. Nem lehet figyelmen kívül hagyni a történelmet,
a társadalmak szokásrendszerét és életmódját. Itt van mindjárt
Közép-Európa. Más a történelme, más a gondolkodása, következésként
más kell hogy legyen a jogrendje is. „Itt százmilliónál is több
ember él lényegében azonos ok miatt búskomoran, elszakítva
ezer vagy még több éves történelme és kultúrája folyamatától.
Nem a nagyhatalmi szerződések által megteremtett rendszer cipője
szorítja ezeket a népeket, hiszen kitaposták azt már ők, velünk
együtt, hanem elmúlt századaik és régen meghalt nagyjaik árnyai,
Husz Jánosuk, Hunyadi Mátyásuk, Goethejük, Kantjuk tartja
fogva őket. A világnak meg kell tudnia, hogy mi – akárhol húzzák
is meg határainkat –, nem tudunk sem szívvel, sem lélekkel egészen
sem a Nyugathoz, sem a Kelethez tartozni, s arcunkról a búskomorság
csak akkor múlik el, ha azt folytatjuk, amit közép- európai
szellemet teremtő őseink ránk hagytak. Az életnek vannak a
politikai rendszer minéműségénél sokkal maradandóbb meghatározottságai,
természettörvényei.” A rendszerváltás első napjaiban, 1988
májusában írta és mondta a Magyar Rádióban ezt az író,
Csurka István. A jogalkotók ezt az igen fontos gondolatot mintha
meg sem hallották volna. Pedig Varga Csaba azt írja: „Csontvázunk
összefogja tán, de semmiképpen sem helyettesítheti élő lényünk
bonyolultságát. Nos, ugyanilyen okból a jogot sem egyszerűsíthetjük
le törvények valamiféle módon egymásra hányt (vagy az előbbi
példát folytatva porcokkal, ízületekkel és ínakkal összeeszkábált)
halmazává. Sőt, nem is tekinthetjük olyan részegységek
halmazának, amelyben (mint egy autótípusban) minden alkatrész
csereszabatos. Ennek megfelelően tudjuk: szabadságunkban áll
ugyan, hogy idegen törvényeket külhonból hazahozva szabadon
lefordíthassunk és saját jogként újra kibocsáthassunk, de
ezek aligha ígérhetnek új közegben kielégítő működést a
hátterükben működő gyakorlatnak eredeti környezetével s
kulturális mögöttesével együttesen történő átvehetősége
nélkül.” Azt mondja a tudós: „A jogállamiság nem más,
mint küzdelem, szakaszokkal, kísérletekkel, mindenkor újra vívandó
eredményekkel, leginkább az »inkább vagy kevésbé«.”
Fontos felismerés: „Közép-európai avíttságunknak s
archaizmusunknak köszönhetjük talán, hogy mi még tudhatjuk a
régen pedig osztatlanul vallott tudást: mindez valójában
fragmentáció, a társadalom részekre szabdalásának kultusza
– a mindenkori egész tisztelete helyett, s annak egyidejű
tudatosulása nélkül, hogy jog csakis közösségi keretben, a
mindenkori közérdekkel érzékeny egyensúlyban, esetleg szükségessé
váló elvonások folyamatos s alkalmas ellentételezésével,
ugyanakkor a bomlasztó igények elutasításával képzelhető. Másképpen
szólva: közösségi belátás nélkül bármiféle liberalizálás
csakis a nihil frazeológiája lehet.” A mi átmenetünkben az a
sajátos, hogy az átmenet folyamatában csak egyoldalú liberalizálás
zajlott. „A jogállamiság úgy él képzeletünkben, mint a Tízparancsolat,
amelyet valaha Isten adott Mózesnek, egyszer s mindenkorra kőbe
vésetten a Sínai hegyen.” Ebben az összefüggésben is mondja
Varga Csaba: „A jogállami eszmény az atlanti világban,
Nyugat- Európában fogalmazódott meg elsőként, a közép- és
kelet-európaitól számottevően eltérő feltételek között.”
„Forradalmi hevületet, radikális változtatást, robbantási
szándékot a jogállamiság nem ismer. Nem is revolúció, hanem
evolúció áll mögötte: finom egyeztetések és mindennapos
kompromisszumok.” Felteszi a kérdést a könyv egyik fejezetének
címeként Varga Csaba: „Megvalósulatlanul megvalósult, vagy
megvalósultan megvalósulatlan jogállam?” És eljutunk a következő
megállapításig: „A jognak és erkölcsnek egymástól külön
választott területeken nyilvánul meg az elsődleges felelőssége.
Egyikük sem arra való, hogy a másikkal szemben kijátszhassák.”
„A szabadság is rendre és rendben épül, csakúgy, mint az
emberi méltóság.” „A jogoknak nem a közjó és közérdek
ellenében szétzúzásuk vagy semmibevételük árán, hanem velük
egységben, a közrend magasabb rendű szolgálatában és érvényesítésében
kell megvalósulniuk.” És akkor nézzük a mai magyar valóságot.
Kérdéseket tesz fel a jogász professzor. „Elvont elviségek
oltárán kívánjuk-e feláldozni nemzetünk jövőjét, vagy a
polgári tisztesség boldogulására áhítozunk? Törvényszerű-e,
hogy a gyarapodás jogszerűségének bizonyítása ne háríttathassék
a feltűnően gazdagodóra? Törvényszerű-e, hogy csalárd
vagyonok jogilag érinthetetlenné váljanak? Törvényszerű-e,
hogy gyilkosok és szadista hazaárulók büntetlenül és
megnevezetlenül maradjanak pusztán azért, mert a magyarság vérében
gázolva sokáig tarthatták fenn a nemzettel szemben rémuralmukat?
Törvényszerű-e, hogy uszításban, besúgásban és fosztogatásban
hajdan élenjártak ma demokratikus közvéleményünk tanítómestereiként
tetszeleghessenek? Törvényszerű-e, hogy századunk oly sok súlyos
jogsérelme közül kormányzatunk éppen a szocializmus áldozatainak
végtelen sora tekintetében nem talált még magának tennivalót?”
Na, a sok kérdés és kérdőjel után megállapítja a szerző,
a mindennapi józanság helyébe az együgyűség lépett. „A
jogot mitikus erővé növeltük, miközben kiüresítettük, sőt
erkölcstől s társadalmi hagyománytól elszakítva természetes
közegéből kiemeltük, és ezzel egyetlen szerves támaszától
megfosztottuk, s ráadásul valójában már nem is tiszteljük,
csupán – mint korábban láttuk – véget nem érően újrakezdett
s a nyers erőt a jogászias érvelés leleményébe burkoló kiütéses
harcunkban felvonulási terepként hasznosítjuk.” Eltelt egy évtized,
és rájöhettünk arra, hogy az atlanti gondolkodás illetve
modell átvétele súlyos károkat okozott. „Ma már egyértelműbb,
hogy régiónkat Vladivosztoktól Drezdáig, Tallinntól Zágrábig
kíméletlen uniformizálással és teoretikus arroganciával kárhoztatták
kísérleti telep szerepére a tolerancia, az elvi türelem
retorikus bajnokai. A gyakorlat Dél-Amerikában is kudarchoz
vezetett.” „Most sokkal nehezebb talajon egy diktatórikus
politikai és gazdasági rezsim romjain kíséreljék meg újra
csodagyógyszerét.” Márpediglen kísérleteznek továbbra is.
Egy interjú szerepel a kötetben, címe: Miért maradt el a múlttal
szembenézés, az újrakezdés beteljesülése? Az eddig leírt
majd idézett gondolatok és témák szerepelnek az interjúban.
Nem a beszélgetésből idézek, hanem az interjú lábjegyzetéből.
Ez is érdekes, sőt mi több, tanulságos.
Banovits Anna beszélgetése Varga Csaba jogtudóssal, a
Katolikus Egyetem professzorával. Első teljes változatában,
ami megjelent a Polisz gondozásában 2004-ben, olvassuk. „A
Magyar Nemzet szerkesztősége 2003 nyarán, majd főszerkesztője
2004 őszén személyesen is elutasította közlését, nem általa
rendelt írásként. A Demokrata főszerkesztője válaszra sem méltatva
hallgatásával utasította el 2003 őszén, bármiféle indoklás
nélkül. Váratlanul az »Antall József emlékére« 2003.
december 12-én pénteken szentelt különmellékelt másnapján,
a hétvégi Magazinban jelent meg – Magyar Nemzet, 2003.
december 13. szombat – megbeszélés nélkül, rövidítve, átszerkesztve,
átírva, helyenként meghamisított formában.” A lábjegyzetet
azért idéztem, mert könyvismertetőnkben a jog és az erkölcs
kategóriáival foglalkozunk. Ez a szerkesztői gyakorlat mind a két
területet igencsak érinti. A múlt terhéről beszél Varga
Csaba könyvében. Megállapítja, hogy a felelősség felaprózódott.
„A parlamenti választás első szabad megejtésével
gyakorlatilag megszűnt az ország sorsának egészéért érzett
felelősség intézményi képviselete. Mint a feudális
partikularizmusban, szétesett az ország, ráadásul pontosan a jövőnket
meghatározó drámai időszakban, amikor az államhatalmi ágak
elválasztása s számos más elv és gyakorlat mentén részérdekek,
részkompetenciák és egyebek totalizálása, vagyis hatásköröknek
mások rovására történő kiterjesztése, túlképviselet, önérvényesítő
harc, ön-fundálás zajlott csupán – mindenki mindenki ellen,
de senki sem az egészért, az ország sorsáért, a voltaképpeni
ügyért viselendő felelősség vagy legalább másokkal a közös
cél érdekében történő együttműködés készsége tudatában.”
Olvassuk el még egyszer ezt a bekezdést, és rádöbbenünk saját
nyomorult magyar sorsunkra. De olvassuk tovább a sorokat a múlt
terhéről. „Mágikus utópizmus, történelemfelettiségbe
burkolt csodavárás jellemezte azt az évtizedet, amit a
kommunizmus kényszerű megtapasztalása során egy másik kelepcébe
szorulás, a neoliberalizmus kísérleti nyulává válás
jellemzett. – Együtt azzal a hittel, hogy a jog képes önmagában
demokráciát létrehozni és megerősíteni, valamint azzal a
hittel, hogy mindez a szavak erejével elérhető. Nem véletlen
ezért ebben a kevéssé hatékony varázslási folyamatban, és
persze az előfeltevéseknek megfelelő gyengült vagy torzult,
netán egyenesen korcs eredménnyel járt, hogy szerzőnk szerint
»Mágikus varázsénekléshez hasonló módon a jogi meghatározások
ismételgetése része volt annak az eldologiasodási folyamatnak,
amelynek menetében jog jött létre a szavakból.«” A magyar
Alkotmánybíróság helyzetével is foglalkozik a könyv. „Az
Alkotmánybíróság olyan értékek vagy elvek importját
kereste, amelyek talaján egy új alkotmányi rend alapjait
vetheti meg.” Hangsúlyosan állapítja meg: „Az Alkotmánybíróság,
a politikai rendszer egyik legfontosabb szereplője tehát nem
tehet úgy, mintha a tiszta elmélet szférájában működne.”
Az elmúlt két évtized társadalompolitikai és jogi gyakorlatának
súlyos hiányosságait is felemlegeti Varga Csaba. Itt van mindjárt
a hortobágyi kényszermunkatábor. Még közöttünk élnek azok
a családok, akiktől elkobozták lakóházaikat, lakásaikat, bútoraikat,
vagyonaikat, pusztán életüket hagyták meg, öreggel és
gyerekkel együtt kitelepítették őket a Hortobágyra. (Oda is.)
Azt mondja a jogászprofesszor, kettős a szégyenünk, hogy
mindez megtörténhetett, de azért is, hogy mindezzel a szembenézést
Magyarország azóta sem vállalta fel. „Hallgatásnál és
elhallgattatásnál nem is igen jutottak tovább. Következménye
nem lett a sérelemokozásnak, de nem követte bármi gyógyír a
sérelmek kényszerű elszenvedését sem. Hallgatásra felszólító
fenyegetéssel bocsátottak el, s szenvedésük még nevet sem
kapott…” „És azóta? Kifejezte-e a kommunizmus közvetlen
igájából szabaduló nemzet az ártatlanul sokkal erősebben
megviseltek iránti együttérzését?” „…Formalizmusokra épült
jogállami cinizmusunk cinkossá vált, mert bűnös nemtörődömséggel
engedte az erőszakban fogant kommunista amnéziát az utódtársadalomba
átnőni. Ma már Magyarországon el is felejtették a szörnyűségek,
a kitelepítések korszakát.” Ugyanígy jártunk 1956 erkölcsi
és jogi megítélésével. Ennek a következménye, hogy
gyerekeink nem is tudják, mi volt az az 1956, ki volt Nagy Imre,
és ki volt az a 400 akasztott magyar munkás és paraszt, akik vállalták
a mártírsorsot. Ennek a következménye, hogy 1956 50. évfordulóján
Gyurcsány Ferenc belelövetett ismét a magyarokba. Ez az utókor
szégyene. Olvasom a könyvben: „A zsarnok gyilkosság jogosultságát
igazoló tannak több évezredes európai hagyománya, spanyol
jezsuitáktól kidolgozott természetjogi változatának pedig félévezredes,
egyszerre dogmatikai és kazuisztikus körbejárása nyomán nem
érzem külön indokolandónak annak kérdését, hogy miért volt
a szó legteljesebben, tehát a jogit is magában foglaló végső
morális értelmében jogos mindaz, ami 1956 égisze alatt
zajlott.” „Utat tévesztettünk-e vajon valahol? Nos, 1956-ban
bizonyosan utat mutattunk. S remélnünk kell, hogy ezen mára már
önnön létértelmét is megkérdőjelező felemás rendszerváltozásunk
botladozásain is majd egyszer – adja Isten, hogy ne hasonló
kataklizmák megélésére kényszerülve – felülkerekedünk.”
(Varga
Csaba: Jogállami? Átmenetünk? Kráter Kiadó, Pomáz, 2007.)
Győri Béla
|