2009.04.17.
Gyarmati Kata: Hét nap a világ
(Újvidéki Színház)
Budapesten,
a Thália Színházban a Határon túli magyar színházi estek
sorozatán belül március 16-tól 18-ig az Újvidéki Színház társulata
volt a vendég. Három produkcióval jöttek: hétfőn Gyarmati
Kata: Hét nap a világ című drámáját, kedden Federico García
Lorca: Bernarda Alba háza című tragédiáját, szerda este
pedig Egressy Zoltán színművét, a Portugált adták elő. Az
Újvidéki Színház a 15 ezer magyar lelket számláló vajdasági
Újvidéken 35 évvel ezelőtt, 1974. januárjában alakult, és
csak magyar nyelven játszanak. Állandó társulatuk van, ami 24
főből áll, közülük
16 a
színész, havonta 12-15 előadást tartanak. Kezdetben kamaraszínházként
működtek, ma már szívesen „tájolnak” is, azaz sorra látogatják
Szerbia magyarlakta vidékeit, így Zentán, Szabadkán, Topolyán,
Magyarkanizsán a mindig szépszámú publikum szivacsként issza
szavaikat, de tervezik, hogy Belgrád környékén élő magyarok
előtt is fellépnek. Műsoruk a magyar- és a világirodalom
klasszikusaitól kezdve a könnyűzenei műfajokon át a kortárs
drámákig terjed, ami érthető, mert mindenfajta közönségigénynek
meg kell felelniük.
Gyarmati
Kata a budapesti Stúdió „K” elnevezésű társulat
dramaturgja, de a Bárka Színházban is tevékenykedik. A Hét
nap a világ nem az első önálló alkotása, az Orrocskák című
groteszk játékát a Stúdió „K”-ban mutatták be 2007. október
6-án, a Mesterek és tanítványok című darabját pedig tavaly
június 28-án vitték színre a Határon Túli Magyar Színházak
XX. Fesztiválja keretén belül a Kisvárdai Várszínházban.
Gyarmati Kata 2007. szeptember 21-én, a Magyar Dráma Napján
harmadmagával – B. Foky Istvánnal és Gedei Viktóriával –
együtt részt vett a VII. Vajdasági Magyar Drámaíró
Versenyen. A Magyar Szó aznap reggeli számából sorsolták ki a
témát, ami „A kézimunkaszakkör teadélutánja” címet
viselte. Ebből írták egyfelvonásos versenyművüket, amiket a
következő este az Újvidéki Színházban már elő is adtak.
Gyarmati Kata komédiája, a Hét nap a világ kapta a legtöbb
szavazatot, így ő lett a győztes. Az „igazi” ősbemutatót
Újvidéki Színházban ez év január 20-án tartották.
Gyarmati
Kata drámája két, lazán egymással összefüggő részből áll.
Amíg gyülekeznek a nézők, azalatt mind a tíz szereplő Erős
Ervin felzaklató zenéjére ugyanabból a mozgássorból álló
pantomimet játssza. Az ötvenen túli anya és apa 35. házassági
évfordulójára készülődik. Három felnőtt, hajadon lányuk
van, akik keresik a helyüket és párjukat a világban. Kettő közülük
partnerközvetítő szolgálathoz fordult, a harmadik viszont már
belekeseredett a vénlánysorsba. Kiderül, a randiszolgáltatók
közönséges szélhámosok, ennél fogva nem feleségre vágyó férfiakkal
ismertetik meg őket, hanem csak egy gátlástalan házasságszédelgővel,
ráadásul, mind a két lányt ugyanazzal. Eközben előkerül a
mostanság olyannyira divatos motívum, a szingliség, amit a
darab jó alaposan körbejár. Vajon meg tudják-e szokni, vagy már
meg is szokták az egyedüllétet, tényleg meg akarnak szabadulni
ettől a vigasztalan, időnként sorscsapásként megélt társtalanságuktól?
Mi a jobb, páros magányban morzsolgatni le napjaikat, vagy tényleges
magányban tengődni? Természetszerűen ezeket a súlyos gondokat
éppen csak érinti a darab, de nem is az a dolga, hogy végérvényesen
feleljen ezekre a soha meg nem válaszolható kérdésekre. Ennek
a felületességnek az okát a darab gyors születésében kell
keresni, habár szeptember végétől több mint három hónap
telt el a premierig, s a gondolatok elmélyítéséhez 100 napnak
elég kellett volna, hogy legyen.
A
második felvonásban egy nem tudni hová – talán a végtelenbe
– tartó, ráadásul a többi szerelvényről leszakadó vasúti
kocsiban látja viszont a néző ugyanezt a társaságot. Itt
azonban az összezártságból adódó általános emberi magatartásformák
jelennek meg. A középkorú férj és feleség már nem tud szót
érteni egymással, csak veszekednek, jelentéktelen semmiségeken
vérre menő vitákat folytatnak, a lányok is minden apróságon
hajba kapnak, súlyos hisztirohamok törnek ki rajtuk. A férfiak
is fásultak, a munkamániás fiatalember nem tud magával és a rászakadó
sok-sok szabadidejével mit kezdeni, a szélhámos sem képes továbbjátszani
a hősszerelmest. A színészek igyekeznek tudásuk legjavát nyújtani.
Jankovics Andrea, Krizsán Szilvia és Elor Emina játssza a három
nővért, Ábrahám Irén az anyát, Giricz Attila az apát alakítja.
A szélhámos társközvetítő vállalkozókat Banka Lívia, Német
Attila és Pongó Gábor, a munkaőrült szomszédot Varga Tamás
személyesíti meg. A két utast Huszta Dániel és Sirmer Zoltán,
az árusnőt Jaskov Melinda kelti életre. Gyarmati Kata színműve
számtalan olyan gondról-bajról akar a nézőkkel együttgondolkodni,
ami az embereket foglalkoztatja. Nem hatol le ezeknek a társadalmi,
szociológiai, emberi konfliktusoknak az aljára, nem akarja
megoldani őket, csupán felhívja a figyelmet rájuk. (Felső képen:
Banka Lívia, Pongó Gábor és Kovács Nemes Andor; középső képen:
Jankovics Andrea, Elor Emina és Krizsán Szilvia; alsó képen:
Kovács Nemes Andor és Jankovics Andrea.)
Dr. Petővári
Ágnes
|