2009.04.24.
A magyar nóta királya
Tolnai
András nótakirály 1978.
május 25-én Budapesten született. Édesanyja Horváth Zsuzsa,
cigányprímásnő. Édesapja Puporka András, klarinétművész.
Éneklés mellett hegedülni, cimbalmozni, zongorázni is tanult.
1990-95-ig a MÁV Zeneiskolában folytatta tanulmányait. 1992-ben
a „Csendül a Nóta” című nótaversenyen I. helyezést
valamint a „legjobb közönségdíjas” elismerést nyerte el.
1994-ben a II. Nótaolimpia legjobb előadói díjával jutalmazták.
Olyanokkal lépett fel együtt, mint Mensáros László, Turay
Ida, Szeleczky Zita, Sinkovits Imre. 2000-ben Magyar Örökség-díjjal,
2002-ben a Magyar Köztársasági Bronz Érdemkereszttel tüntették
ki. Büszke rá, hogy énekelhetett II. János Pál pápának.
2008-ban a magyar nóta, és a cigánydal éneklés hivatalosan is
megkoronázott királya lett.
-2008. júliusában önt
szó szerint a magyar nóta királyává koronázták. Ki
viselheti ezt a címet?
-Igaz, szerénytelenségnek
tűnhet, amit mondok: az viselheti ezt a megtisztelő címet, aki
kimagaslik a roma muzsikus társadalomban. Ma a cigányzenészek között
– rajtam kívül - összesen három ember viseli a „koronát”
: Boross Lajos, a 100 Tagú Cigányzenekar örökös tiszteletbeli
főprímása, Kállai Kis Ernő, a klarinét királya és Bangó
Margit, a cigánydaléneklés királynője.
-Ön tavaly 30 éves volt. Tudjuk, hogy Mátyást
nagyon fiatalon koronázták királlyá, de előfordult eddig,
hogy az önnek adott címet más is ilyen ifjan kapta meg?
-Nem, az én
korosztályomban nincs több „király”. Már 20-22 éve állok
a színpadon, s fiatal korom ellenére nagyon sok díjban részesültem.
Akik megválasztottak, azt mondták: a magyar muzsikustársadalom
egyik büszkesége vagyok.
-Hol és hogyan történt a királyválasztás?
- A királyválasztás
egy pilisi koncerten történt: a közönség két nóta közti szünetben
bekiabálta, hogy „éljen a király”. A zenésztársak
komolyan vették a közönség véleményét: levelet írtak az
Oktatási és Kulturális Minisztériumhoz, Kállai Katalinhoz,
hogy felelevenítik a muzsikus társadalom több százéves tradícióját,
azaz megkoronázzák a nótaéneklés legjobbját. Ezt követően
megszavaztatták személyemet a Rajkó Zenekarral, a 100 Tagú Cigányzenekarral
és a Rádió C-vel. Kaptam palástot és egy rézből készült
koronát.
-Muzsikus cigánycsaládból származik?
-Így van, még a
nagyszüleim is – mindkét ágon - zenészek voltak. Édesanyám
Horváth Zsuzsa, a világon egyedülálló cigányprímásnő, aki
1953-tól a Rajkó Zenekarnak vezető prímása volt. Édesapám
Puporka András klarinétművész, a 100 Tagú Cigányzenekar szólamvezetője.
Először –anyai hatásra – hegedülni tanultam. Ezt követően
cimbalmoztam, végül megmaradtam a zongoránál. Őszintén: kissé
lusta voltam, mikor egy kis nehézségbe ütköztem, megtántorodtam.
-Mikor határozta el, hogy énekes lesz,
s nem hangszeres zenész?
-1989-ben szüleim a patinás Kulacs étteremben léptek
fel. Ott Győri-Szabó József híres nótaénekes szórakoztatta
a vendégeket. Teljesen magával ragadott tudása, éneklése, így
minden hétvégén bejártam a Kulacsba. Egy műsora volt Józsi bácsinak,
s így előre tudtam a nóták rendjét. Egyszer elkezdtem a
bokszokban énekelni azt a nótát, amit ő. Józsi bácsi ezt észrevette,
kezembe adta a mikrofont és már ketten énekeltük a Lenn a délibábos
c. csárdást. Utána megkövetelte szüleimtől, hogy énekesnek
tanítsanak. Még nem voltam 10 éves sem. Ezt követően Madarász
Kati és Gál Gabriella javaslatára beiratkoztam a MÁV Zeneiskolába,
ahol Horváth Eszter, Tarnai Kiss László és Bojtor Imre voltak
tanáraim.
-Énekes nem volt a családban?
-Szüleimnek nincs jó énekhangjuk. Egyszer megkérdeztem
anyai nagymamámtól, hogy vajon kitől örökölhettem a hangi
adottságot. Nagymamám elővett a szekrényből sok-sok fényképet,
mely nagynénjeit ábrázolta. Ők az 1920-as években világhírű
operaénekesek, színészek voltak. A Zsolnay famíliáról van szó.
Zsolnay Olgának Harold Lloyd, a világhírű komikus volt a férje,
testvérének, Rózsinak pedig báró Perovich Ödön.
-Önnek anyai ágon unokanénje volt Tolnai Klári. Milyen
emléket őriz róla?
-Nagyon sok előadásán
vehettem részt. Csodáltam, mert három órás hosszú darabokban
tévesztés nélkül, hatalmas energiával játszott, - s közben
az öltözőben egy törékeny, már-már haldokló embert láttam.
1998. október 24-én játszott Csíki Gergely Nagymamájában. Ez
volt az utolsó előadása, mert 27-én meghalt. A színpad adta
neki az erőt. Biztos vagyok benne, hogy színházi fellépései
hosszabbították meg életét. Az iránta való tiszteletből
vettem fel a Tolnai nevet.
-Saját magán is észrevette
a színpad gyógyító hatását?
-Tökéletesen. Ha
rossz hangulatom van, az nem tartozik a közönségre. Egy művésznek
egy feladata van: szent helyként tisztelje a közönséget és a
színpadot. Akiben nincs meg a művészi alázat, ne álljon színpadra.
Sajnos mára felhígult a szakma.
-Azt nem tartja gondnak, hogy egyes médiumokban
olyanok is énekelnek, akiknek hangjuk nincs, de pénzük van?
-Van egy fővárosi televízió, melyben 30 ezer forintért
bárki énekelhet. Ezt felháborítónak tartom. Írják ki legalább,
hogy az illető amatőr, s nem képzett énekes.
-Nem lehet az, hogy ez
az egyik oka annak, hogy lenézik a magyar nótát? Azt mondja a
tv-néző: köszönöm nekem ez nem kell!
-Nagyon jó a meglátása!
Volt szerencsém a magyar nóta csillagaival együtt dolgozni, s tőlük
megtanulni a szakmát. Amikor énekelni kezdtem tanulni kötelező
volt elsajátítani a színpadi mozgást, stílust és beszédtechnikát.
Művésztársaim nevében kikérem magamnak, hogy azokat, akik pénzért
énekelhetnek, kollegáinknak nevezzék egyesek! Tudjuk: nagyon
rossz állapotban van a magyar kultúra és a roma zenészek is nélkülöznek.
Szirmai László, az Országos Szórakoztató Zenei Központ vezetője
egy kérelmet nyújtott be az országgyűléshez, hogy több támogatást
kapjon a magyar nóta. Mi történt? Hazament ez egyik politikus,
bekapcsolta a televíziókészüléket, s azt mondta: ha ez a
magyar nóta, akkor ezt a kérelmet azonnal utasítsuk el. Szégyellje
magát az igazgatója annak a tv-csatornának, ahol nem a minőség,
hanem csak a pénz számít!
-Sok hírességgel énekelt együtt.
Szeleczky Zitával hogyan került kapcsolatba?
-Gál Gabriella művésznő segített Szeleczky Zitának
hazatérésben. Szeleczkyről tudjuk, hogy nagyon szerette a
magyar nótát. Régebben nem volt olyan magyar film, melyben ne
lett volna cigányzene. Gál Gabriella felkérte Szeleczky Zitát,
hogy legyen az Egressy Béni Zenebarát Társaság díszelnöke.
Akkor találkozhattam vele, s majdnem fél éven keresztül volt
szerencsém vele énekelni, sőt instrukciókat is kaptam tőle.
Egy főiskolával ért fel amit Mensáros Lászlótól, Turay Idától,
Szeleczky Zitától, Sinkovits Imrétől és a többi nagy művésztől
hallottam. Sajnos ilyen nagyságok már sosem lesznek…
- Sinkovitscsal is énekelt?
-A Harlequin Színstúdióban találkoztam vele. Akkoriban még
voltak ún. vegyes műsorok is, melyekben ő verset mondott, míg
én énekeltem.
-Mikor volt az első színpadi fellépése?
-1990-ben a Ferencvárosi Művelődési Házban. 1992-től
pedig rendszeresen felléptem, hiszen abban az évben nyertem meg
a Csendül a nóta versenyt, sőt a közönségdíjat is nekem adták
át. Azóta kísér figyelemmel a média. 1993-ban már a Budapest
Sportcsarnokban léptem fel hatezer ember előtt.
-Sosem volt lámpaláza?
-Dehogynem! Egy egészséges lámpaláznak kell lennie.
Nincs művészi alázat abban, aki abszolúte nem izgul. Természetesen
a rutin segít abban, hogy a lámpaláz nehogy a produkció rovására
menjen. Egyszer azt mondtam Gál Gabriellának: „Gabi néni,
nagyon lámpalázas vagyok!” „Addig jó”- mondta a művésznő.
-Budai Béla zongoraművész említette,
hogy régebben sok étteremben volt élő zene, s mostanra ez
megszűnt. Mi ennek az oka? Pénztelenség, vagy az igénytelenség?
-Bárzongoristák játszanak még néhány étteremben, ám
a cigányzene és a nóta kiszorult a vendéglátóiparból. Egyrészt
igénytelenségről van szó, másrészt politikai kérdésről.
Meg vagyok róla győződve, hogy felülről, mesterségesen akarják
elpusztítani a cigányzenét. Miért? Magyar nemzeti kincsről
van szó! Egy hungarikumról! A nóta szerves része a magyar kultúrának.
Miért világzene szól a hangszórókból? Aki nem őrzi és ápolja
ennek a hazának a hagyományait, az nem igazi magyar ember. Mi következik
ezután? Betiltják a gulyáslevest? Az 1948-49-es szabadságharc
idején híres tábori zenészek voltak a cigánymuzsikusok. A régi
arisztokratáknak megfelelt ez a műfaj, míg a mai elitnek nem.
Amikor még volt magyar hadsereg, azt mondtuk tréfásan: ha
ennyire kiszorítják a magyar melódiákat, diszkózenére fognak
menetelni a katonák.
-Az első magyar
hangos filmhíradón pedig Magyari Imre prímás és zenekara játssza
a Rákóczi-indulót Kiss Ferenc beszédét követően.
-Így van. Anyukám
együtt játszhatott Jávor Pállal, Gyurkovics Máriával és sok
kiváló színésszel. Jávor egyszer azt mondta: „nem vállalom
a szerepet, ha nincs a filmben cigányzene”. Az is nagy gond,
hogy szintetizátorral kell fellépni, mert nem tudják megfizetni
a zenekari kíséretet. Nekem is többször zenei alapról kell énekelnem,
ami szörnyűség. Ennél rosszabb már nem is lehet a művészeti
életben. Csak a művészetemmel politizálok, de felvetődött
bennem, hogy a Kossuth téren egy békés demonstrációt kéne
tartania minden művésznek és magyarnóta kedvelőnek. Vigyünk
magunkkal egy koporsót, tegyük bele a hegedűnket, kottáinkat,
s énekeljük: „eltörött a hegedűm, nem hagyják szólalni”.
-1994-ben pedig a Nótaolimpián nyert. Mint szerző, vagy
előadó?
-Előadóként
akkor Majláth Jenő dalát énekeltem. Egy ilyen olimpián nótákat
versenyeztetnek. Nagyon sok új nóta születik, s fontos, hogy a
szöveg szerzőjének jó ritmusérzéke legyen. Még Petőfi Sándor
is írt nótákat. Ezért sem értjük, hogy miért alakult át
ilyen drasztikusan a Petőfi Rádió műsorpolitikája. Ennek a rádiónak,
az MR2-Petőfinek, mára semmi köze sincs a szabadságharc költőjéhez.
Felháborító, hogy több millió magyar nyugdíjast fosztottak
meg egy tollvonással a magyar nótától. Nincs mindenkinek pénze
és lehetősége arra – főleg, ha mozgáskorlátozott az illető
- , hogy elmenjen egy nótaestre. De nem csak a magyar nótát száműzték
a Rádióból, hanem az operettet, a Szív küldi szívesen műsort
is. Annyira vidám ez a nép, hogy nincs szüksége szórakozásra?
Csak a gagyit kapja? Megszűntek a magyar szellemiségű műsorok.
Egy üdítő kivétel van a Duna Tv és annak műsora, a Kívánságkosár.
Köszönet érte a médium vezetőinek! A régebbi műsorok nem
csak szórakoztattak, hanem tanítottak is. Gál Gabriella Nótakalendárium
c. műsorában pl. sok mindent elárultak a szerzőről, s az
adott korról is. Ha a fiatalok olyanokat látnának, hallanának
a médiumokban, akik nem amatőrök, hanem profi módon űzik
szakmájukat, akkor biztos vagyok benne: megszeretnék a magyar nótát.
Műsoraimon sokszor egyetemisták is részt vesznek.
-Hogyan került a 100 Tagú Cigányzenekarhoz?
-Amikor megnyertem
a Nótaolimpiát, jutalomképpen már 16 évesen hivatásos előadóművészi
engedélyt kaptam. Kissé visszakanyarodom az időben: amikor
beiratkoztam a MÁV Zeneiskolába, már ott voltam Győri-Szabó József
mellett, mint tanuló énekes. Józsi bácsi 1994-ben nyugdíjba
vonult, s ezt követően, 10 éven keresztül egyedül szórakoztattam
a közönséget. Raduly József, a 100 Tagú Cigányzenekar ex-elnöke
egyszer ellátogatott a Kulacsba, s felkínálta a lehetőséget,hogy
a világhírű együttes szólistája legyek, nem kisebb személyiség
mellett, mint a Kossuth-díjas Bangó Margit. Margitka 1999-ben
otthagyta a zenekart, de én a mai napig a „100 Tagú” énekese
vagyok.
-Gondolom, egy roma muzsikusnak nagy álma, hogy bekerüljön
ebbe az együttesbe…
- Így van. Az egész országot és a fél világot bejártam
ezzel a zenekarral. Átlagosan napi egy előadásunk volt. S most?
Talán havi egy felkérés érkezik. Semmilyen állami támogatást
nem kapunk. Az is felvetődött, hogy feloszlik a zenekar. Később
kaptunk egy exkluzív szerződést Franciaországba, ám oda énekest
nem kérnek, csak zenekart. Külföldön nagy sikere van a magyar
cigányzenének és a nótának. Minden egyes külföldi fellépésünket
hatalmas reklámkampány előzi meg. Közben nálunk ellehetetlenítik
a műfajt.
-Más: külhonban jobban megbecsülik
azt, ami nemzeti, ami saját?
-Igen. A franciák
nem szégyellik a sanzont énekelni, a skótok a dudazenét játszani,
csak mi magyarok hódolunk annak, ami nem a miénk.
-Ha ma valaki
meghallja azt a szót, hogy cigány, nem biztos, hogy Dankó Pistára
gondol, hanem a közelmúlt véres eseményeire. Ön szerint felülről,
mesterségesen gerjesztik a cigány-magyar ellentétet?
-Biztosan érdekében
áll a hatalmon lévőknek, hogy ilyen szörnyű esetek történjenek,
s erről cikkezzen a sajtó. Zavaros vízben halászik a kormány.
Szétválasztották az országot jobb és baloldalra, s közben
kirekesztettük a határon túli magyarságot. Jelenleg az emberek
anyagi gondokkal küszködnek, válság van, s ilyenkor más felé
terelik az emberek figyelmét. Ebben a helyzetben pedig – ez már
az érme másik oldala – az emberek többségét nem érdekli a
kultúra helyzete, hiszen fontosabb a mindennapi kenyér megvétele.
A mindenkori kormány szégyene, hogy a kultúraközvetítő intézmények
siralmas állapotban vannak. Művelődési házak zárnak be azért,
mert nem bírják a villanyszámlát kifizetni. Milyen világ az,
mikor a Magyar Rádió volt szólamvezetője, egy kiváló cigányzenész
a Tescóba megy el biztonsági őrnek? Mindez a hagyomány pusztulásához
vezet. Híres zenészek nem merik fiaikat erre a műfajra terelni.
Jómagam énektanítással is foglalkozom, s már kénytelen
vagyok mindenkit arra kérni, hogy az éneklés mellett válasszon
magának egy tisztességes foglalkozást. Sok a tehetséges
fiatal, de bizonytalan a jövőjük.
-Azt nyilatkozta egyszer: a roma művészekkel is kéne
foglalkozni, hiszen kíváncsiak erre a kultúrára az emberek. Ön
szerint ez kinek lenne a feladata?
-A sajtónak. Ha a
romák kerülnek szóba, csak a putrikról, a szegénységről, a
lopásról szólnak a tudósítások. Azt miért nem mutatják be,
hogy egy prímáskirály miként éli napjait? Az is szégyen,
hogy roma művészek otthonaiba csupán egy főzőcskés műsor által
tekinthetünk be. Meg is vagyok kicsit sértődve azon, hogy
egyetlen egy tv sem keresett meg, mikor a magyar nóta királyává
koronáztak. Bizonnyal mert ez nem botrányos, bulváros esemény.
-Jelentek meg lemezei?
-A 100 Tagú Cigányzenekarral
több is megjelent. Eddigi szólólemezem: Örökzöldek
és cigánydalok címet viseli, s a közeljövőben jelenik
meg a Nótakirály kedvenc
dalaiból válogat c. hanghordozó. Több tévéfelvételem is
van, de a legtöbb most porosodik. A Duna Tv játssza egyedül nótáimat.
-Említette, hogy a kormánynak nem
kellettek a határon túliak. Turnéztak Erdélyben, Felvidéken?
-Rendszeresen felléptünk bálokban, s mindenhol óriási
sikerünk volt. Borzasztó lehet elviselni, ha valakit az anyaországa
megtagad. Meg vagyok róla győződve, hogy az erdélyiek az igazi
magyarok, mert még ápolják kultúrájukat. Ezt tősgyökeres
pestiként mondom. Erdélyben rendszeresen szerveznek nótaversenyeket,
s megpróbálják a tehetséges fiatalokat révbe juttatni.
-A közeljövőben,
vagy a nyáron milyen nagy fellépések várnak önre?
-Nagy? Semmilyen!
A nótakirály otthon ül és gyönyörködik a koronájában. Ez
elszomorít és felháborít. Igaz, fiatalkorom ellenére szép
szakmai eredményeket értem el, így vannak csodás emlékeim, élményeim.
De csak ezekből éljek? Borzasztóan elkeserít hazánk kulturális
állapota, s remélem, hogy a mostani rendszer elbukik, bekövetkezik
egy változás, mikor megbecsülik azt, ami nemzeti kincsünk.
Medveczky
Attila
|