2009.04.24.
A létezésnek nem célja a boldogság
Márai
Sándor: A szegények iskolája c. könyvéről
„Miért
van a szegénynek álma, gyönyörű május elsején?” – sóhajtott
fel Reviczky Gyula a szegény, szegény tüdőbajos költő, aki
korán költözött el ebből az árnyékvilágból. Boldogságról
álmodozott Reviczky, a költő, mert nem olvashatta Márai Sándor
axiómáját, mely szerint a létezésnek nem célja a boldogság.
Olvasom Márai 1933-ban született írásában: „Az egyházatyák
és az érzékenyebb szentek tanításait olvasva nem találtam tökéletes
vigaszt és kielégülést, mert az Egyház legkitűnőbb szerzői
dicsérik és hirdetik a szegénységet, ellentétben velem, aki
utálom a szegénységet, legalábbis a magam szegénységét, és
legfőbb kifogásom ez állapottal szemben, hogy elmondhatatlanul
unalmasnak tartom.” De folytatom a bevezető sorokat, idézvén
ismét a nagytudású és páratlan tehetségű szerző írását:
„Bizonyos időbe tellett, amíg megtanultam, hogy a szegénység
nem körülöttem van, hanem bennem van, s nincs menekvés előle.”
És a beköszöntő sorokban háláját mutatja ki a szerző, aki
a témával foglalkozó szerzőknek mond köszönetet. „Nemes
szerzőnek mondhatok szívem mélyéből köszönetet, mint Assisi
Szent Ferencnek, aki Házasság, Szegénység Úrnővel című művében
felbecsülhetetlen útbaigazításokat nyújtott nekem, s rávezetett
a szegénység igazi mivoltának megértésére.” Általában
kell tehát beszélni a szegénységről, a gazdagságról, a pénzről
és még valami egészen különös, evilági jelenségről, az állatok
szegénységéről. Azt írja Márai: „Engem már 1928 májusában
figyelmeztetett egy élénk szellemű, kitűnő megfigyelő képességgel
rendelkező, idősebb úr, egyik budai kávéházban, hogy az állatok
is szegények. Ez meglepett. Mint
a nagy
igazságok mindig, ez az egyszerű megállapítás is
figyelmeztetett reá, hogy a szegénység titkát ne a beszajkolt
elméletek szótárában, hanem a valóságban kezdjük keresni, s
egyszeriben el is képedünk, menynyire más igazi természete,
mint ahogy mi szeretnők hogy legyen. Ha meggondoljuk, hogy a
hangyák, méhek és termeszek kivételével nem akad egyetlen élőlény
sem az élők világában, amely a vagyonszerzést életfeladatának
tekintené, vagy éppen ragaszkodna az akár munkával és
szorgalommal, akár nyers erővel és csalárd fondorlattal
megszerzett javakhoz, egyszerre félre nem érthetően látjuk,
hogy a szegénység természetes állapota a teremtménynek, s még
a fent említett rovarok is inkább csak valamilyen unalmas és kényszerű
társadalmi szerződés parancsszavára végzik el a vagyongyűjtés
egyhangú munkáját. Nehéz elképzelni is, hogy például egy
oroszlán, melynek föltétlenül van annyi ereje és energiája,
vagy egy hiéna, mely tud olyan kétely nélküli lenni, vagy egy
farkas, mely tud olyan vérszomjas lenni, mint mondjuk egy középtehetségű,
ötvenéves, cukorbajos, és a szakmában a fent említett
tulajdonságok összességéért elismeréssel emlegetett bőrgyáros,
ne tudna vagyont gyűjteni, ha akarna. De éppen az, hogy nem
akar, még a hiéna sem, amely a legrondább állat, és köztudomásúan
dögöt eszik ugyan, de például álmában sem jut eszébe, hogy
a dög zsíradékából szappant is lehet főzni, a szappanból
vagyont lehet szerezni, éppen az a teljes közöny, amelyet az állatvilág
kimagasló egyéniségei és kulijai egyaránt kimutatnak a
vagyonszerzéssel szemben, meggyőzhet minden gondolkodó embert
arról, hogy a szegénység olyan természetes légköre minden élőlénynek,
mint a levegő, amelyet beszív. Ki hallott már valaha is olyan
királytigrisről, amely öngyilkosságot követett el, mert papírjai
zuhanni kezdtek a tőzsdén? Vagy olyan sakálról, amely bánatában
felakasztotta magát, mert egy napon észrevette, hogy az általa
gondos előrelátással elkapart antiloptetemet éjszaka kiásta
és elsikkasztotta valaki?” Így viszonyul a gazdagsághoz és a
szegénységhez az állatvilág, de hát mi tagadás, mi emberek
vagyunk. És a boldogságot vagy ki tudja mit keresünk
folyton-folyvást. De Rilke megírta – mondja Márai –, „Annál
kevésbé tartozhat a boldogság a létezés céljai közé, mert
a létezésnek semmiféle célja nincs.” Különös fejezete
ennek a tudományos tanulmánynak a szegények és gazdagok közötti
kapcsolat fejtegetése. „Ami a szegénynek a gazdagokkal való
érintkezését illeti, ezt a nehéz kérdést a szegények a
gyakorlatban régen megoldották már, mégpedig nagyon egyszerűen.
A szegények nem érintkeznek a gazdagokkal.” „A gazdagok oly
kínosan tudják ezt, hogy már nem is hívják őket (mármint a
szegényeket). Ugyan ki olvasta közülünk az újságok személyi
hírei között, hogy a távozó svéd követ tiszteletére adott
estebéden megjelent Büdösy István bélmosó nejével, vagy
azt, hogy valamelyik élemedett korú és az írás kényszeridegességével
sújtott külföldi írónő megérkezése alkalmából részt
vettek a kultuszkormány teáján Krumpli Imre vagonfékező, és
bájos leányai is.” Természetesen a gazdagok olykor és néha
kénytelenek találkozni a szegényekkel – állapítja meg Márai
Sándor, aki szegényen élt, különösen hazáján kívül, és
szegényül, magányosan, túl a nyolcvanon, öngyilkos lett
valahol Amerikában. Megvizsgálhatjuk a könyv nyomán a szegények
fajtáit, szokásaikat, mondaköreiket. A szegények ünnepei kevéssé
mulatságosak, s a ritka alkalmakat, amikor félbeszakítják a
szegénység gyakorlását, s átadják magukat az élet ünneplésének,
félszeg és elfogódott hagyománytisztelet jellemzi. Olvassuk Márait:
„Az élet három kínos, legszomorúbb pillanatát választják
ünnepeik ürügyéül: a születést, a házasságot és a halált.
Gyakorlatlanul mulatoznak ilyenkor, tájékozatlan és ügyetlen
mozdulatokkal: a szegények mulatságainak dallama és üteme
mesterkélten hat a gazdagra, mint a betlehemesek játéka, mint
ha betanult dadogással és ügyetlenül adnának elő valamit. E
három szegényes ürügy teljesen kielégíti örömigényüket.
Legfesztelenebbül talán mégis a halál ürügyén mulatoznak, részleges
felszabadultsággal, mint akik érzik és bizonyítottnak látják,
hogy valami jó is történhet a szegények életében; tartózkodóbban
és körülményes szertartásokkal adnak kifejezést elfogódott
ünnepi érzelmeiknek, a házasság alkalmával, amelyről nem
tudják, hogy rossz-e vagy jó, csak megadják magukat neki, mint
a Végzetnek, mely elkerülhetetlen, és egészen igénytelen cécóval
ünneplik a születést. A szegények életének nagy ünnepe kétségtelenül
a halotti tor. A temetés a legszegényebb életében is pompás
jelenet. Ilyenkor esznek és isznak, énekelnek, burkolt kárörömmel,
mint mikor valakinek nagy ravaszul sikerült mégis meglépni az
élet büntetése elől, s most aztán üthetik bottal a nyomát.
Temetésen határozottan vígak a szegények, tudják, hogy rendkívüli
esemény történt egyik társukkal, danáznak, és egyes vidéken
táncolnak is.” Az élet azért végtelenül szép.
Márai Sándor A szegények iskolája című könyvének
harmadik fejezete az élet szépségéről filozofál, a tájakról,
a szegények szépérzékéről, kertjeikről és lakásaikról.
Figyeljük csak: „A szegény rosariuma például legtöbbször
csak egyetlen szál rózsa; tenyészt napraforgót is, de csak
egyetlen példányban. Dáliát, szegfűt, fuxiát, mindenből
egyet. Ezer és ezer ilyen kicsinyített kert sorakozik minden
nagyváros előtt, a szegényeknek ezek az érthetetlen, választékos,
jelképes díszkertjei, ahová kiballagnak munka után vagy
hajnalban, megöntözik vizespohárból a gyepet, megszagolják a
rózsát, leszüretelik a napraforgót, megkapálják a szőlőtőkét,
aztán leülnek az egyetlen padra, s mint a mandarinok, bölcsen
és élvezettel pillantnak a legsajátosabb természet ölén
maguk elé. A szegény tudja, amit csak a legnemesebb gyűjtésben
és lemondásban gyakorolt, bölcs fajták tudnak, hogy élvezni
csak a keveset lehet, a sok mindig barbár, együgyű, és csömörkeltő.
S mert a szabad természethez nincsen pénze, lombfűrészszel
csinál magának egy talpalatnyi természetet, ahol lábujjhegyen
jár, óvatosan fordul, s csodálja a sűrített flóra szépségeit.
Ilyen szegény és ilyen ravasz. Általában ha szépérzékét
akarja kielégíteni, a szegény legtöbbször kicsinyített
adagolásban élvezi a szépet.” Aki nem hisz Márainak – először
is nagyon rosszul teszi – nézzen széjjel a budapesti lakótelepek
tízemeletes házai között. Öregemberek és öregasszonyok
kapirgálják a földet és nevelik, dédelgetik az egy szál virágokat
és bokrokat, és valóban pohárból öntözik azokat. Ezek a
zsugorított kertek örömet nyújtanak a vénasszonyoknak meg
nekem is. És azért valamit a lakásról is, a szegények lakásáról:
„Az egyetlen fényűzés, amelyről le kell mondaniuk,
tekintettel sajátos lakáskultúrájukra, a magány fényűzése.
A szegény igen ritkán van csak egyedül. A szegény mindig több
szegénnyel él, minél többel, együtt és egyszerre, közös
fedél alatt. A szegények szenvedélyes társas lények. Gyakran
hívnak alvó vendéget az egyetlen szobába, ahol már hatan
alusznak, és étkezésüket is társaságban végzik legszívesebben;
állandó vágyakozás ösztökéli őket, együtt lenni más szegényekkel
mentől gyakrabban. Félnek a magánytól, körülbelül úgy,
ahogy a gazdagok a haláltól félnek. …Szerfölött intimek. De
a szegények intimitását különös szégyenérzet, szemérem
hatja át. Egy ágyrajáró említette nekem Berlinben, hogy hónapokig
aludt idegen emberrel közös ágyban, a Bülow utca egyik házának
második emeletén, többedmagával közösen lefoglalt szobában
anélkül, hogy egyszer is bemutatkoztak volna egymásnak.” A
negyedik fejezet már nem is prózai mű, hanem lírai. Az átköltés
elméletéről szól. Az átköltés játék. Átköltözünk egy
másik alakba, másik formába, másik jelenségbe és világba.
„HB úr például az írás születése előtt nyolc évvel egy
előkelő értelmes perzsának költötte át magát. Bizalmasabb
beszélgetések során elárulta, hogyan került ide. Eredetileg
Bonnba készült, nagyobb tétel teheráni hajfestéket óhajtott
eladni ott, s Budapestre inkább csak valamilyen szoknya dolog
sodorta.” De ez a HB, aki perzsává költötte át magát, egészen
perzsaként viselkedett, élt és gondolkodott Budapesten. Az átköltött
urak egészen elképesztő, de racionális módon bánnak az idővel,
a szót nagy betűkkel tessenek érteni. IDŐ – mind a három
betű nagy. „Csak a szegény, csak igazi és tehetséges szegény
ért valóságosan az időhöz. Rohantam, hogy »kifussak az időből«,
s közben nem vettem észre, hogy az olyan idő, amelyből ki is
lehet futni, keveset nyújt és értéktelen. Nem tudtam még,
hogy csak az idő mutatja meg a jelenségeket igazi mivoltukban.
Csak az idő ellenében változik át láthatóvá, észlelhetővé
az, ami cselekedeteink értelme, ami az élet értelme és összefüggése.
…A legértékesebb könyvet sebtiben olvasni nem olyan élmény,
mint lassan, időt áldozva a műveletre felvágni egy új könyv
lapjait.” „…A gazdagság állandó elfoglaltság, olyasféle,
mint egy előkelő hivatal; a gazdag állandóan véd valamit, a
szegény állandóan pazarol. Időt pazarol.” Márai Sándor
pontosan látja, olvasni és enni csak lassan szabad, mert egyébként
nem jönnek ki az ízek, és ha nem jönnek ki a zamatok, akkor
minek az egész. És megtudjuk, hogy mi a szegények legnagyobb áldozata.
„A szegénynek a világgal szemben elfoglalható álláspontjai
közül a magány az, mely a legtöbb áldozatot, s a legmagasabb
rangú szellemi erőfeszítést követeli. A szegény, mint láttuk,
legszívesebben tömegben él,
a nagy
, híres és tehetséges szegények, akik a világot a magány állapotában
viselik el, s a jelenségeket átköltik a valóságra, az illúziókat
átköltik az igazságra, ritkán jelentkeznek, s mindig rendkívüli
ellenszenvet váltanak ki kortársaikból, a tömegben tengődő
szegényekből. Schopenhauer, Kant és Nietzsche bírták a magányt.
Pascal is bírta. Szokratesz, aki komoly szegény volt, már nem bírta,
egész nap az agórán ténfergett és locsogott; igaz, hogy csúfos
véget is ért. A társas élet kevéssé alkalmas csak arra, hogy
a szegény megismerje az igazságot.”
Rendkívül fontos fejezet a komplikált és az egyszerű életről
szóló elmélkedés. Hasznos tudnivalókat ismerhetünk meg a
divat, a lakás és az öltözködés című eszmefuttatásban.
Micsoda leleményről árulkodik a szegények lakáscsere
gyakorlata. „A teleélt és megunt lakás telítve van gondjaink
és szomorúságunk fülledt páráival; a gazdag tudja ezt, s időnként
új tapétákat húzat vászontapéta helyett selymet ragaszt fel,
kidobja Louis XVI. Szalont, s Henry IV. korából származó bútorokat
állít helyébe. A szegény is gyönyörűen elszórakozhat, ha
ért a lakásművészethez, s például szezon elején átviszi a
teknőt a konyhából az előszobába, színes magyar kendőt borít
rá, s egy idényen át padkának használja, vagy az íróasztalon
ebédel egy ideig, s az ebédlőasztalon mángorol. A zálogházból
megfelelő időben kiváltott evőeszközök és gyertyatartók az
újdonság és gazdagság varázsával hatnak mindennapi életünkre.
…Ezek az apróságok semmibe nem kerülnek.” Na már most a következő
fontos dolgot tanulhattuk meg Márai Sándortól. Így szól a
Szegények iskolájában: „Az összes vallások arra tanítanak,
hogy Isten a szegények barátja. Ez a mélységes hit és meggyőződés
már kora ifjúságomban áthatott engem is. Isten az egyetlen
tekintély, akit a szegény tegezhet. Egy irodai elöljárót már
magázni kell, és illik így szólítani: „nagyságos uram”.
„Istennek nincsen rangja, a szegény közvetlenül szólítja
meg második személyben; a szegény és Isten között a bensőséges
megható intimitásnak olyan fokozatait figyelhetjük meg, amely
valóban kárpótolja a szegényt a kissé rideg magányáért,
amely az emberek között általában osztályrésze.” Végül
ki nem hagyhatom, hogy milyen a viszonya a nőknek a szegényekhez.
„A gazdag embert kedvelik a nők, a szegény embert nem kedvelik
a nők.” „A nők megérzik a szegénységet a férfin, mint a
remeték a bűnt. A nőnek hazudhatsz szerelmet, hűséget,
boldogságot, csak azt nem hazudhatod nekik, hogy pénzed van,
amikor nincs. Ezt ők behunyt szemmel is érzik, s mint a forráskutató,
remegni kezdenek, ha nemes ércek felé közelednek. Ez a
tiszteletre méltó bennük; másrészt ez okozza, hogy a szegények
helyzete öröktől kissé reménytelen a nőkkel szemben.” Végezetül
térjünk vissza a lényeghez, az egyetlen igazodási ponthoz. Így
fejezi be eszmefuttatását Márai Sándor: „Isten nem tanácselnök,
és nem alkalmazza a paragrafusokat. Isten szemében nem feltétlenül
bűn az, amiért itt a földön elítélik a szegényt. Isten
mindenek fölött barát. Szent Ferenctől tudjuk, hogy kizárólag
a szegények barátja.”
(Márai Sándor: A szegények iskolája, Akadémiai Kiadó.)
Győri Béla
|