2009.04.24.
John Buchan – Alfred Hitchcock: 39 lépcső
(Madách Színház)
A
Madách Színházban a nagyszériás nemzetközi musicalekkel párhuzamosan
nagyszériás bulvárdarabok mennek már évek óta. Az
„igazi”, a színház hivatását, feladatát betöltő előadások
száma vészesen fogy, s azok is felkerülnek a Stúdiószínpadra
vagy leszorulnak a Tolnay Szalonba. Az idén, március 14-én
mutatták be az újabb nyugati sikerdarabot, a 39 lépcsőt.
Alfred Hitchcock minden egyes krimije iskolapéldája az izgalmas
cselekményvezetésnek, a sok bonyodalomnak és borzongatásnak. A
Hitchcock-filmek a thriller műfaj klasszikusai, mert nem az
egyszerű gyilkolászáson, hanem a kikezdhetetlen logikán, a
briliáns észjáráson és a körömrágásig menő feszültségkeltésen
alapulnak. Az 1935-ben készült, igen sajátos hangú filmnyelven
megszólaló alkotás, a 39 lépcsőfok hozta meg Hitchcock számára
a világhírnevet, a szakmai és az anyagi elismerést is. A
Hitchcock-filmek fogalommá váltak, a bizsergető izgalmat
jelentik még ma is.
A
most 62. életévében járó angol színész, komikus és szövegkönyvíró:
Patrick Barlow a 39 lépcsőfok alaptörténetét az 1935-ös
premier után 70 esztendővel később dolgozta át bűnügyi komédiává.
(John Buchan az eredeti Hitchock-film forgatókönyvét írta, ezért
szerepel az ő neve és nem Barlow-é a szerzők között.) Két
színésznek: Simon Corble-nek és Nobby Dimonnak az ötlete
kellett Barlow átiratához, amit először a szigetországban,
Leedsben, mutattak be 2005-ben, majd egy évre rá, Londonban is.
Azóta ezt a produkciót olyan felfokozott érdeklődés mellett játsszák
a britek fővárosában, hogy már túl vannak az ezredeik előadáson
is. Barlow adaptációja bejárja a világot, az USA és Európa
számos nagyvárosában műsorukra tűzték a színházak. A
magyar közönségnek sem kellett sokáig várnia, Vajda Miklós
fordításában nemzeti ünnepünk előtti nap már megnézhették
a pestiek. Szükséges volt módosítani, azaz egyszerűsíteni a
film történetét, nem lehetett egy az egyben átemelni a cselekményt,
mert más a műfaji követelménye a filmnek és a színjátéknak.
Richard
Hannay a harmincas éveinek a végét taposó agglegény
mindennapjai monoton egyhangúsággal követik egymást. Anyagi
gondjai nincsenek, pazarul berendezett lakást tart fent
Londonban. Esténként - hogy unalmát elűzze, - ellátogat az
orfeumba, ahol egy borongós éjszaka lövöldözés tör ki, és
mellésodródik egy amolyan végzet asszonya típusú fiatal nő,
aki azt kéri tőle, pár napra rejtse el őt. Hannay felviszi magához,
ahol a kissé riadt szépség valamiféle kémhistóriáról mesél
neki, amit ez a kifogástalan modorú gentleman csak félig-meddig
hisz el. Másnap reggel disznóölő kést talál a hölgy hátában,
s azonnal eszébe jut, amiről előző nap regélt neki. Innentől
kezdve csupa vesszőfutás és menekülés Hannay élete, nem csak
a gengszterek vannak a sarkában, hanem a Scotland Yard emberei
is…Hannay az a tipikus karakter, akit ártatlanul vádolnak meg,
s be kell bizonyítania, semmi köze a gyilkossághoz meg a
rosszfiúkhoz. Természetszerűen a végén minden kiderül, és jóra
fordul.
A
darab jellegzetessége, – s amiből világosan kitetszik, színészek
agyából pattant ki az átírás gondolata – hogy a szerepek
java részét ketten játsszák: Gálvölgyi János és Szerednyey
Béla összesen 26 figura személyébe bújuk bele: konferanszié,
rendőr, katona, tanyásgazda, tudós, felsorolni is nehéz,
mennyiféle alakban jelennek meg. Tulajdonképpen kettejük
jutalomjátéka ez a produkció, lubickolnak az általuk életre
keltett alakok sokszínűségében. Tóth Enikő négy, a mondén
dámától kezdve a buta trampliig igen eltérő jellemű nőt
jelenít meg. Pusztaszeri Kornél csupán egyet, Richard Hannay sótlan,
majd űzött vad figuráját viszi fel a színre. A 39 lépcsőben
a sztori lényegtelen, azt is bátran ki lehet jelenteni, csak
valamiféle paraván a két férfiszínész háta mögött, ennél
fogva hiányzik belőle a Hitchcock-alkotások sava-borsa: a
lassan előrehaladó történetvezetés, ami lépésről lépésre
csigázza fel a nézők érdeklődését, köti le figyelmüket,
és szinte odaszegezi őket a székükhöz. Gálvölgyi János a
legtöbbet foglalkoztatott, agyonsztárolt színészek egyike, tévés
és rádiós médiaszemélyiség, sokszor még a csapból is ő
folyik, ezért aztán mimikáját, testtartását, összes trükkjét
már úgy ismerik a nézők, mint saját tenyerüket. Nem tud már
újat mutatni, csak önmagát ismétli. Aki szereti az ő bohóckodásait,
azt örömmel fogja eltölteni, hogy megszokott gesztusait láthatja
színpadon is, aki nem kedveli őt, azt csak idegesíti, hogy már
megint ott fönt produkálja magát. Szerednyey Béla nem annyira
elhasznált arc, őneki még vannak rejtett tartalékai. Ez az előadás
nem egyéb, mint egy olyan blődli, aminek poénjain nem igazán
lehet szívből jövően és jóízűen kacagni, legföljebb a sok
idétlenkedésén rötyögni, de ezen túl semmi több nem várható
el tőle.
Dr. Petővári
Ágnes
|