2009.08.07.
Százmilliós végkielégítés a BKV-nál
Vitézy
Dávidot, a BKV felügyelőbizottságának tagját, a Városi és
Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivőjét kérdeztük.
– Miért kaphat egy eladósodott cégtől
egy osztályvezető szintű vezető ekkora végkielégítést?
– Arcátlan, elképesztő és felháborító, ami a BKV-nál
történik. A végkielégítés összege önmagában is
elfogadhatatlan. Aki ilyen menedzserszerződést megkötött,
minimum nem jól gazdálkodik a közpénzekkel. És még a közel
százmilliós végkielégítésnek van egy 16 milliós titoktartási
része, ami végképp érthetetlen. Ez a magánszférában elképzelhető,
abból a célból, hogy a volt alkalmazott a versenytársaknak ne
szolgáltathasson ki üzleti titkokat. A BKV-nál egy humánpolitikai
vezetőnek milyen titkai lehetnek, hiszen a konkurencia kizárt.
Természetesen személyes adatoknak a birtokában lehet, de törvény
kötelezi arra, hogy nem adhatja ki. Ennek ellenére Szalainé ma
is a társaságnál dolgozhat milliós átlagbérért, miután
tavaly nyáron további másfél évvel meghosszabbították a
munkaviszonyát, ennek alapján december 31-ig tölthet be vezető
beosztást a BKV-nál. A megállapodás alapján, munkaviszonya
megszűnése után – elvben – a szolgálati autóját is
megtarthatta a személyzeti vezető.
– Pontosan mi is a feladata egy ilyen
humánpolitikai igazgatónak?
– A társaság humán erőforrásait igazgatja, ami azt
jelenti, hogy az üzleti tervben foglalt létszám és egyéb
adatok vállalati szintű szabályozása, illetve a
szakszervezetekkel való kapcsolattartás tartozik a feladatai körébe.
Azt gondolom, hogy ez egy főosztályvezetői feladat, és nem a
legnehezebb. Nincs olyan nagy felelősség, nincs kiemelt kockázat,
amely ilyen típusú juttatásokat indokolna. Felvetődik a kérdés,
mire vette fel a végkielégítést Szalainé, ha tovább maradt
az állásában? Miért kapott titoktartási pénzt, ha hivatalban
maradt?
– Szalainé felelőssége
vitathatatlan, de ki írta alá ezt a szerződést?
– Szalainé Szilágyi Eleonóra humánpolitikai igazgató
1972 óta dolgozott a BKV-nál. Munkáját tavaly januárban köszönte
meg Antal Attila, a cég akkori vezérigazgatója. Áprilistól
Szalainé már felmondását töltötte, de felvehette végkielégítését
és prémiumát. Antal Attila távozása után Balogh Zsolt lett a
megbízott vezérigazgató, aki maradásra bírta a kirúgott
Szalainét, havi 4 millió forintos bérért. A BKV ezt később cáfolta,
és azt közölték, hogy Szalainé „csak”1,2 millió forintot
kap havonta, de jogosult ekkora összegű prémiumra is. Az ügy
egy számvevői vizsgálat során derült ki. A következő ülésen
soron kívüli belső vizsgálatot fogok javasolni, aminek célja
a pontos részletek és számok feltárása, melyeket még mindig
nem ismerünk, bár a sajtó információit a BKV vezetése nem cáfolta,
de a hivatalos összegek még nem nyilvánosak. Szalainé nem járul
hozzá, hogy az adófizetők pénzéből felvett végkielégítésével
elszámoljon a közvélemény előtt, ami érdekes magatartás.
– Megdöbbentő az eset, hiszen állandóan
drágulnak a jegyek és a bérletek, a cég eladósodott.
– Ömlik ki a pénz a BKV-ból, ezért rendet kell tenni a
közlekedési cégnél. A BKV pénzhiánnyal küzd, filléres
alkatrészekre nem telik, sokszor emiatt állnak a buszok a garázsban,
napi üzemeltetési problémákkal küszködik a vállalat, addig
több tíz-, százmilliós tanácsadói szerződések, illetve végkielégítéseket
fizetnek ki. Ez nem csak engem, de a fővárosi lakosokat is felháborítja.
– A városvezető MSZP–SZDSZ a BKV szétzüllesztésében
igen aktív.
– Azt kell megvizsgálni, milyen tulajdonos a főváros.
Nagyon meglepett, hogy Hagyó Miklós a BKV-t felügyelő főpolgármester
helyettes úr, akinek Balogh Zsolt volt a bizalmasa, most úgy
tesz, – bár lehet, hogy így is van – mintha a sajtóból értesült
volna az ügyről. Érdekes: százmilliók repkednek a főváros
legnagyobb cégénél, és a tulajdonos képviselője, aki felügyeli
a céget, azt mondja, erről nem volt tudomása.
– A MÁV-nál sem jobb a helyzet, a
VEKE készített egy új ütemtervet. Hogyan reagáltak erre az
illetékesek?
– Ami most kormányzati szinten folyik, az egész Európában
példátlan. Bajnai Gordon többször kijelentette, hogy a tömegközlekedésen
kell spórolni. Miközben azt halljuk Barack Obamától Nicolas
Sarkozy elnökig, hogy a világ vezető államai fejlesztik a tömegközlekedést,
addig nálunk leépítik. Környezetbarát, munkahelysegítő, és
a gazdaságélénkítő tömegközlekedést javítják, ehhez képest
hazánkban, abban próbálnak egymásra licitálni az úgynevezett
szakértők, ki tud nagyobb számot mondani, amit a MÁV-tól el
lehetne vonni. 40 milliárd elvonás tragikus lépés lenne.
Tudjuk jól, hogy mikor spórolni kell, előbb húznak ki egy
vonatot a menetrendből, minthogy felbontsanak egy tanácsadói
szerződést. Ezért egy olyan ütemtervet tettünk le az
asztalra, amelyből kiderül, hogyan lehet kevesebb pénzből hatékonyabb,
kiszámíthatóbb, utasbarát menetrendet csinálni.
– Oszkó Péter inkább a vasúti járatritkítást
favorizálja. Mit tartalmaz az önök javaslata?
– A nyugat-európai és cseh példák egyértelműek,
milyen a versenyképes vasúti szolgáltatás. A VEKE most arra
tett kísérletet, hogy a döntéshozóknak bebizonyítsa: van más
út a magyar vasút előtt, nem csak a leépülés. A VEKE
kidolgozta Magyarország teljes vasúti menetrendjét, korszerű
alapelvek alapján, konkrét csatlakozási tervekkel és a technológiai,
járműgazdálkodási szempontokat is figyelembe véve. A 2008 végén
esztelenül törölt vonatok helyreállíthatók. Teljesen új
koncepció alapján javasolja a Dunántúlon az interregionális
vonatokat. A vasútnak mind a budapesti elővárosi, mind a térségi-regionális,
mind a távolsági forgalomban vissza kell nyernie versenyképességét
– ehhez jobb pályákra, több új járműre is szükség van,
de az új menetrend ezek nélkül, már 2009 decemberében
bevezethető. Az új menetrendben optimális kocsielosztást
javasolunk, annak érdekében, hogy minél több vonalon
jelenhessenek meg a korszerű járművek. A VEKE menetrendje 440
személykocsi megtakarítását teszi lehetővé a szolgáltatási
színvonal javítása és a forgalmi teljesítmény növelése
mellett. Ez a MÁV járműparkjának 14%-os csökkentését és 4
milliárdos megtakarítást tesz lehetővé. Ahogy a néhány
vonalon már sikerrel bevezetett ütemes menetrend (pl. Szeged felé)
megmutatta, a jó menetrend utasokat hozhat, így a megtakarításokon
túl jelentős többletbevétellel is kalkulálnak. A menetrendi
intézkedéseken túl intézményrendszeri változtatásokat is
javasoltunk: a Volántársaságok regionális szinten történő
összevonása és a vasúttal közös szakmai irányításuk lehet
csak megoldás arra, hogy a társaságok ne egymással
versenyezzenek, hanem közösen az autózással szemben kínáljanak
versenyképes alternatívát. A vasúti menetrendi javaslatunkat a
miniszterelnöknek, a pénzügyminiszternek, a közlekedési
miniszternek és a parlamenti pártok frakcióvezetőinek is megküldtük.
Reméljük, hogy a kormány egyszer belátja: a válságkezelés
nem jelentheti a magyar vasút válságának további mélyítését.
A leépülési spirálból történő kitöréshez nem az
utasokon, hanem a MÁV-on kell spórolni: hatékonyabb vasút, ütemes
menetrend, szolgáltatói szemlélet és a tömegközlekedési ágazat
teljes intézményi átalakítása szükséges.
– Mi a véleményük a MÁV szétdarabolási
tervéről?
– Most sem működik jól a társaság, de ha szétdarabolják
a MÁV-ot, azzal egy fillért sem fognak megspórolni. A fő probléma
az, hogy olyan menetrendek készülnek, amelyek tönkreteszik a
vasúti közlekedést. Úgy képzelik el, hogy vonatokat húznak
ki a menetrendből. A MÁV a régiók mobilitását biztosítja.
Ne felejtsük el, hogy az elővárosi vonatok ritkítása is szükséges
lenne, ha a kormány komolyan gondolja a megszorítást.
Budapestre több százezer ember jár tömegközlekedéssel. Ha rákényszerítik
őket az autóra, akkor Budapest közlekedése végképp összeomlik.
– Hasonló tanulmányt a BKV-hoz is
eljuttatnak?
– A BKV-nál más a helyzet, 2007-ben Hagyó Miklós egy
nagyon drasztikus járatritkítási programot kívánt véghezvinni,
ugyanolyat, mint most a MÁV-nál. Akkor ezt sikerült megakadályozni.
A 2008-as paraméterkönyv – amelyben, már nem szerepelt a járatritkítás
– lehetőséget adott arra, hogy azok a szereplők, akik értenek
hozzá, újragondolják a BKV egész stratégiáját.
– Mi a helyzet a BKV járműparkjával?
– A 23 éves buszokra lassan többet költünk, mintha újat
vennénk. A járművekből folyik az olaj, minden nap lerobbannak.
Egy évvel ezelőtt Antal Attila akkori BKV vezérigazgató, a
mostanival megegyező korú, használt buszokat kívánt venni.
Azok nem belga, hanem svájci járművek voltak. Egy magyar közvetítő
által jött volna létre az üzlet, de kiderült, hogy Antal
Attila fia cégen belüli. A buszok darabjáért 50 milliót kértek.
A mostaniak egyenként 21 millióba kerülnek közvetlen a gyártótól,
úgy, hogy közben még az euróárfolyam is változott. Ez az ügylet
„mutyi busztender” néven vált híressé.
– Nem kínos a 4-es metró körüli
cirkusz?
– Dehogynem. A tervezett második szakasz egyes megállóinak
elhagyására vonatkozó javaslat nyílt, egyben kínos beismerése
annak, hogy a metró tervei hibásak és elavultak. Az első
szakasz kapcsán ez a beismerés nem történt meg, ennek az ötszázmilliárdos
hibának mindannyian fizetjük az árát. Túl azon, hogy két kis
forgalmú megálló elhagyásával biztosan nem lehet 35%-ot
megtakarítani, az igazi kérdés az, hogy van-e szükség egyáltalán
a metró második szakaszára, a város mai anyagi helyzetében
van-e értelme egy metrószakasznak, ahol az utasszám nem haladja
meg egy erősebb villamosvonal kapacitását. A tervek ráadásul
évtizedekre bebetonoznák a metró végállomását a Bosnyák térnél,
ezzel csak egy újabb „Örs vezér terét” létrehozva, a
maihoz képest is több átszállásra kényszerítve az Újpalotáról
bejárókat. Eközben a 4-es metró Bosnyák téri ágánál
kevesebb pénzből, de szintén EU-forrásból a Rákóczi úti és
Thököly úti villamos gyorsvillamosként Újpalotáig kiépíthető
– ezzel valóban segítve a térség közlekedését, és átszállás
nélkül biztosítva Újpalota számára a közvetlen belvárosi
kapcsolatot. A felszíni közlekedés rendbetételével tehát
gyorsabb, sokkal több embernek kedvező és olcsóbb megoldást
érhetünk el, ráadásul az elavult buszpark is nagyobb mértékben
váltható ki. Egy modern villamos elválasztott sávban, megfelelő
lámpavezérléssel megtámogatva képes a metrótól nem sokkal
elmaradó átlagsebesség elérésére, így az utazási idő csupán
kb. 2 perccel hosszabb a metróval elérhetőnél a Bosnyák tér
– Keleti pu. szakaszon – viszont az újpalotaiak ennek többszörösét
megspórolják azzal, hogy nem kell buszozniuk, majd átszállniuk.
A metró második szakaszának soha semmilyen érdemi költség-haszon
elemzése nem készült, a lehetséges alternatívákat nem vetették
össze. Ha a város most meg is engedhetné magának, hogy a metró
első szakaszának pénzelszívása után újabb metróépítésbe
kezdjen, vajon miért egyértelmű, hogy a 4-es metró értelmetlen
második szakaszával kellene folytatni és nem épp a 3-as metró
húsz éve megígért káposztásmegyeri meghosszabbításával,
vagy a sokkal hatékonyabb Örs vezér téri metró- HÉV összekötéssel,
amely épp átszállásokat spórol meg utasainak, a 4-es metró második
ütemével ellentétben. Szintén soha nem volt valódi szakmai
vita vagy valós alternatívaelemzés a virágpiaci meghosszabbításról,
hisz a Budaörs határában megtorpanó metróág nyomvonala és végállomása
közel sem annyira egyértelmű, mint az a nyilatkozatokból kitűnik.
A 4-es metró igencsak vitatható meghosszabbításainak árából
egész Budapest felszíni közlekedését rendezni lehetne, a belvárosi
villamosvonalak visszaépíthetők, a buszok lecserélhetők. Újabb
230 milliárd forintot elkölteni a 4-es metró immár beismerten
hibás terveire, és közben hagyni szétesni minden mást a városban
őrült hiba, sőt, kifejezett károkozás.
Oláh János
(Megjelent
a Magyar Fórum július 30-ai számában.)
|