2009.08.07.
Fenyegetett nemzeti lét
Tóth Erzsébet költő
Tatabányán született. Vereseket (Kortárs, Hitel, Tiszatáj,
Forrás, Holmi, Liget, Jelenkor, Alföld, Bárka, Élet és
Irodalom, Népszabadság), kisprózát (Magyar Nemzet), könyvkritikát
(Új Könyvpiac) közöl, ezen kívül éjjel-nappal, ébren és
alvás közben, örökké regényt ír. Megjelent kötetei: Egy végtelen
vers közepe (1979), Gyertyaszentelő (1982), Arcod mögött május
(1993), Ismeretlen könnyű szívvel (1997), A lisszaboni járat
(2000), Rossz környék (2004), Láncok a csuklón (2008).Szívhangok(tárcák)
2009.
József
Attila-, Kölcsey és Arany János díjas.
Év
könyve –díjat kapott 2001-ben. A Fiatal Írók Találkozója,
Lakitelek, 1979-2009 c. kötet egyik szerkesztője. Jelenleg a
Magyar Hírlap is közli tárcáit.
-Azt olvastam: kisprózát és regényt
is ír. Költőnek, vagy írónak mondja magát?
-Ezt a kettőt nem választom el magamban. Szeretném azt
hinni, hogy költő vagyok, de nálam a két műfaj szorosan összekapcsolódik.
A magyar irodalomnak sok olyan kiválósága van, aki a költészetet
és a prózát ugyanolyan színvonalon művelte. Szeretnék
nyomukba lépni. Kosztolányi Dezső mind költőnek, mind írónak
remek volt. Márai Sándor pedig esszét, verset, tárcát és regényt
is írt.
-Régebben volt olyan foglalkozás, hogy
hírlapíró. Ez mostanra miért ment ki a divatból?
-Ebben politika és az írók is hibásak. A túlpolitizált
közélet és légkör nem kedvez a hírlapírásnak. Olyan mértékben
eltávolodott az emberi hangtól a politikai beszéd, hogy az írók
nem mernek beavatkozni a közéleti csatározásokba. A ’80-as
évek végén úgy gondoltam, hogy most már elegendő csak írással,
költészettel foglalkoznom, s a politikusok fogják elvégezni
azt a feladatot, amit azelőtt mi magunkra vállaltunk akár a
Fiatal Írók József Attila Körében, akár egyéni elhatározásból.
Sajnos ez nem így lett, mert a politika egészen mást vállalt
magára, s közben kiterebélyesedett a média világa. Nagyon sok
magyar nyelvű televízó csatorna és rádió jött létre, s a
Magyar Rádió régi szerkezetét megszűntették. Ezért csak az
a közeg veszi észre az adott költő, író jelenlétét, aki
egy bizonyos politikai oldal médiumainak műsorait, írott sajtóorgánumait
figyelemmel kíséri. Megmaradtak az országos napilapok, de
ezekben egyre kevesebb költő, író tárcáit olvashatjuk.
Amikor a Magyar Nemzethez mentem, Csukás István, Gyurkovics
Tibor és Vathy Zsuzsa írtak a lapban. A Nemzetnél kezdtem el tárcát
írni. A tárca számomra egy olyan műfaj, amiben a közéleti
mondanivalómat a legjobban ki tudom fejezni. Nem félek véleményt
alkotni. Sőt előfordul, hogy a közélet nálam megelőzi a költészetet.
A Fiatal Írók Találkozója, Lakitelek, 1979-2009 c. kötet
szerkesztését úgy vállaltam el, hogy verseskötetemet inkább
félbehagytam, pedig megjelenhetett volna az idei könyvhétre.
Fontosabbnak tartottam az antológia megjelentetését mind a
magam, mind a közösség szempontjából, mert itt a nemzedékünk
önmagával való szembesüléséről van szó.
-Tatabányán született. Ennek a városnak
a hangulata mennyiben határozta meg látásmódját és később
műveinek tematikáját?
-Igaz, Komárom-megye székhelyén születettem, de
semmilyen emlékem nincs erről a városról. Két éves voltam,
mikor elköltöztünk Tatabányáról. Rokonságom Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyéből való, s én is nyírséginek mondom magam. Ami nyomott
hagyott írásaimban, az a Nyírség, Nyíregyháza és Sóstó.
Megjelent egy verseskötetem Rossz környék címmel. Sokan még
most is arra gondolnak, hogy ez még Tatabányára utal vissza,
pedig itt sokkal mélyebb gondolatiságról van szó. Jelenleg
Zuglóban lakom, ami nem egy rossz környék… A lelki állapotról
van szó..
-Ha jól emlékszem van egy verse, amiben
Zuglót és a Bosnyák utcát is megemlíti. Megénekli környezetét?
-Óhatatlanul hat a költőre, az alkotóra az a környezet,
amiben él. Amikor egy másik városrészben laktam, az ott lévő
utcák is bekerültek akkori verseimbe.
-Manapság divatos azt mondani, hogy egy
művész, költő szabadon lebegő értelmiségi. Létezhet olyan
valódi alkotó, aki kizárja magát a közösségi létből?
-Voltak olyan nagy magányos írók, akik a közösséget
magukban érezték. Sőt a magyarságot igazi közösségi létformaként
élték meg, s a haza problémáival foglalkoztak. Függetlenül
attól, hogy személyesen nagyon magányosak voltak. A legjobb példa
erre József Attila és Juhász Gyula. A közvetlen társaság inkább
fiatal korában fogja meg az embereket, később az értelmiségi
már megválogatja a barátait.
-Több embert ismerek, akik középiskolás
korukban verseket írogattak, majd aztán –gondolván ebből nem
lehet megélni – más utat választottak. Ön mikor írta első
költeményét, s azt kinek szánta?
-Váratlanul,
s nem is kamaszkorban írtam első versemet. Azt szokták mondani,
hogy a legtöbb ember 16-17 éves korában verseket ír, s abból
lesz költő, aki ezt nem hagyja abba. Tizenévesen nem tudtam,
hogy mi lesz belőlem, de szüleim kijelölték az utam: tovább
kell tanulnom. Miután történelemből és matematikából voltam
jobb, mint magyarból és angolból, a közgazdasági egyetemre
felvételiztem. Sikerrel. Ezt számomra rettenetes öt év követte.
Már az egyetemen fokozottan érdeklődtem a humán tárgyú könyvek
iránt. Filmklubokba jártunk, s filozófiával is foglalkoztunk.
Amikor a diplomamunkámon dolgoztam, írtam az első verseknek is
nevezhető műveimet. Hirtelen,
felszabadító érzést keltve buzgárként tört fel belőlem
az írás. Ezt követően világossá vált előttem, hogy
irodalommal fogok foglalkozni. Szerettem olvasni; már tizenéves
koromban hatalmas Dosztojevkszij-kötetekkel mászkáltam a hónom
alatt. Az irodalom iránti igény már akkor is bennem volt. De
akkor még úgy gondoltam: az irodalom úgy tartozik életünkhöz,
mint a levegő, vagy az étkezés.
-Képezte is magát az irodalom területén?
-Természetesen. Nem jártam bölcsészkarra, mint a húgom,
így az ő könyveit olvastam. Húgom elvitt irodalmi klubokba, s
ezeken az összejöveteleken találkozhattam fiatal költőkkel
is. Nagy Gáspár nevét emelném ki. Neki, amikor már volt bátorságom,
megmutattam verseimet. Nagy Gáspárnak tetszettek költeményeim,
s arra bíztatott, folytassam az írást, s verseimet vigyem el
egy kiadóhoz. Felkerestem hát Kormos Istvánt, a Móra Ferenc Könyvkiadó
vezetőjét. Óriási élmény volt vele beszélgetni, de sajnos
nekem az ilyen kis „irodalomórákból” nem adatott meg sok,
mert Kormos 1977-ben meghalt. Így az első verseskötetemet ő
kezdte el szerkeszteni, de Nagy Gáspár fejezte be 1979-ben.
-Kezdetben milyen izmus mentén alkotott,
s ez változott-e az idők folyamán?
-Nagyban befolyásolt az akkor olvasott költők stílusa és
gondolatvilága. Nagy László, Csoóri Sándor és Nagy Gáspár
hatása alatt alkottam. Így be is soroltak a népi szürrealisták
közé, amit nem bánok, mert fiatalon mindenkit valahova
beskatulyáznak. Később változtattam ezen, hiszen utánzásból
nem lehet megélni, s nem is akartam. Ezért egyre több költőtől
olvastam. A magyar
irodalom meghatározó alakjaiban mindig találok
olyasmit ami nekem létszükséglet.
-Több lapban is megjelentek munkái. A Népszabadságban
és a Magyar Nemzetben is. 1990 után is írt mindkét orgánumban?
-Igen,,
de ennek főleg pénzügyi okai voltak. Jelenleg nincsenek olyan
problémáim, hogy nem közölnék írásaimat. Nem engedhetem meg
magamnak, hogy csak jobboldali lapoknak adjam oda költeményeimet.
S ha egy versemet leközli egy baloldali napilap, attól az én
gondolatvilágom nem változik meg. Mert a költemény, az költemény
itt is, ott is. A művészet pártok felett áll. Tudom, egy
szakadék választja el a két politikai tábort. De én azt
szeretném, ha nem átkiabálnánk egymásnak, hanem beszélgetnénk
és értelmes viták folynának.
-Ön tartja még a kapcsolatot a túloldalon
állókkal is?
-Igen, s örülök is annak, hogy többször fel is
keresnek. Interjút, cikkeket kérnek tőlem. Legutóbb az egyik
„túloldali” netes laptól felkerestek, hogy írjak a
rendszerváltásról. Megtettem. Hiszen közösen hoztuk létre
azt a szörnyű helyzetet, amiben most vagyunk.
-Amint említettük: 1979-ben jelent meg
első kötete, az Egy végtelen vers közepe. Milyen visszajelzéseket,
kritikákat kapott?
-Nem
én, hanem mások mondták, hogy ezzel berobbantam a magyar
irodalomba. Ezt én is így éreztem, s csak pozitív kritikát
kaptam. Akkor még nem volt ennyire szétszórt a kritika
figyelme. Most, ha megjelenik egy verseskönyvem, nem kap akkora
figyelmet, mint az első. Jelenleg – valljuk be – az irodalmárokon
kívül senki sem foglalkozik az irodalommal. Mi, szerzők, egymás
könyveit olvassuk, s legfeljebb a rokonaink futják át
mondatainkat. Az is borzasztó, hogy 300-400 példányszámban
lehet megjelentetni egy verseskönyvet, ám ennek ellenére vannak
olvasóim. Az 1979-ben megjelent versek többségét a fájdalom
ihlette. Attól féltettek: mi lesz, ha egyszer boldog leszek? Azóta
voltam én már boldog, boldogtalan, de verseim nem apadtak el.
-1979-ben volt a Fiatal Írók Találkozója
Lakiteleken. Mit várt ettől a találkozótól, s milyen érzésekkel
távozott 1979. május 13-án Lakitelekről?
-Olyan nagy örömmel szerveztük ezt a találkozót, hogy
konkrétan nem fogalmaztuk meg elvárásainkat. Már annak is örültünk,
hogy egyáltalán létrejöhetett a találkozó, hiszen oly’ sok
akadályt kellett leküzdenünk. El akartuk érni, hogy a meghívottak
egy fontos kérdéskörről, a nemzeti önismeretről beszélgessenek.
A nemzet fogalma már a szocializmusban is tabuként volt kezelve.
A fő tabu az 1956-os forradalom volt, a másik pedig a szovjet
csapatok ittléte. S általában, az egész eszmerendszerben a
nemzet fogalmáról beszélni igencsak kényes dolog volt. Mi azt
mondtuk: nekünk igen is kell erről beszélni, mert az
internacionalizmus ellenére mégis csak nemzeti keretek közt
kell élnünk. S ezt az életet 30 év után fenyegetettebbnek érzem,
mint akkor. Annak is örültünk akkoriban, hogy Illyés Gyula eljött
közénk. Ő volt a találkozó hitelesítője, mert tartott tőle
a hatalom. Nagyon jó érzésekkel távoztam Lakitelekről, s az
élt bennem: ezt folytatni kell.
-S lett folytatása?
-Lett, de nem Lakiteleken. 1980-ban rendezték meg a következő
találkozót, ami –részben az én felszólalásom miatt –
botrányos lett. Hozzászólásomban felvetettem 1956 eseményeit,
s megkérdeztem: miért nem lehet 1956-ről reálisabb könyveket
olvasni. Sőt felvetettem Kádár János felelősségét Nagy Imre
perében és kivégzésében. Ez akkor óriási botrányt keltett.
Másnap a Szabad Európa már idézte felszólalásomat. Mindenki
olyan témát hozott magával, amitől elsápadt a hatalom.
Tudtuk, nem maradhatunk meg abban a keretben –fiatalságunk okán
sem -, amit az első konferencia meghatározott. Akkor még nem sértettünk
tabukat. Én ezt tettem 1980-ban, s meg is büntettek érte.
Megvonták tőlem az odaítélt Radnóti-díjat. Megbélyegzettnek
éreztem magam a társaim előtt is. A publikálástól azért nem
tiltottak el. Sőt behívatott Kardos György, a Magvető igazgatója,
azzal, hogy kíváncsi arra a nőre, aki ennyire bátran szembeszállt
a hatalommal. Közölte: kiadják a könyvemet, és szúrósan
hozzátette: „nem fogjuk megszerezni azt az örömet, hogy mártírt
csináljanak magából.”
-A Forrás 1979-i évi szeptemberi száma
közli az írását a tanácskozással kapcsolatban. Miért nem
jelentkezett akkor felszólalásra?
-Jelentkeztem, de nem volt rá idő.
-Ebben a rövid írásban nagyon sok érdekes
mondatot olvastam. Az egyik: „a nemzet történelmi tudatáért
aggódom elsősorban, noha gondolhatnék a magunkéra is, akik ott
voltunk Lakiteleken. Utóbbi sem nevezhető rózsásnak.” Ez az
aggódás a mai napig megmaradt?
-Sajnos
igen, mert az eltelt 30 év azt mutatja, hogy ezen a téren
hatalmas visszaesés következett be. Éppen ezért tartom
fontosnak ezt a most megjelent könyvet is, mert el kell számolnunk
az elmúlt 30 évről. Az ilyen könyv a szembenézésről, az
elszámolásról és a beszámolásról szól. Érdekes, hogy mi
lett abból a fiatal fiúból, vagy lányból, akivel akkoriban
együtt nevettünk, dolgoztunk, vagy élveztük az életet. Fontos
az elszámolás, s a szembenézés, mert ha ez nem történik meg,
akkor belesüppedünk a sárba, amiben most vagyunk. Bármennyire
is szörnyű a jelenlegi helyzet, akkor is erőt kell találni
magunkban a továbblépéshez. Mi csak az életünkkel számolhatunk
el, de jó lenne, ha azok is elszámolnának, akik milliókhoz-milliárdokhoz
jutottak hozzá 1989 után. Nem mutogathatunk mindig másra:
magunkon kell elkezdeni az elszámolást és a szembenézést.
-Azt is írta, hogy az „eddigi társadalmak
közül a szocializmus a legalkalmasabb arra, hogy az értelmiség
valóban a nemzet értelmisége legyen, s ne önmagáé.” Ezt
akkor komolyan gondolta?
-Komolyan, s ezt nem is szégyellem. A szocializmus annyira
behatárolta a tájékozódási lehetőségeinket, meghatározta
olvasmányainkat, hogy jómagam –egy példát említve – csak
1982-ben olvastam először Márait és Hamvas Bélát. A
szocializmus nagy bűne volt, hogy elzárta a széleskörű tájékozódást
a fiatalok elől. S én nem tudtam mást olvasni, csak azt, amit
elém raktak. Ezért mondtam ki Szentendrén: olvasni, tájékozódni
akarok, s világosan akarom látni a történelmi eseményeket.
-Ebből arra következtetek, hogy a mai
baloldali gondolkodású költők, írók műveit is elolvassa.
-Akkor tudunk valakivel vitatkozni,, ha ismerjük az illető
érvkészletét és tudását. Ez nekem elég nehéz volt, mert
nem „könyvtárban születtem”. Nagymamáméknak csak egy
Bibliájuk volt, s otthon is csak a Kádár-éra futatott könyvei
sorakoztak a polcon. Édesapám viszont már Váci Mihályt
olvasott, aki hiába volt pártos költő, mégis megírta ezt:
„s ülnek derengő képernyők előtt, az egyre csenevészebb
agyvelők.” Ennél többet ma sem mondhatnánk…Visszatérve a
kérdésre: ha nem olvasnám baloldali szerzők műveit, félember
lennék, s nem tudnám magamat sem megvédeni.
-Elgondolkodtató, amit a médiáról írt.
Tánczene és westernfilm március 15-én a tévében, s az ünnepről
egy szó sem esett. Azóta nem sokat változott a világ…
-Hihetetlen
előrelátás volt ez már akkor részemről. Németh László
pedig még régebben az amerikai filmek leendő hatásáról írt.
Az nem igaz, hogy nem változott semmi. Hivatalos, nemzeti ünnep
lett március 15., olyan ünnep, amelyen attól kell tartani: közénk
lőnek-e, vagy nem? Kapunk-e a könnygázból, vagy sem? Ezért
nem tudom megünnepelni jó érzéssel a ’48-as forradalom kitörésének
napját. Nem lehet ünnepelni, amíg az alapokat nem tisztázzák
a politikusok, s mikor azt mondhatja Havas Szófia, a kormánypárt
képviselője, hogy a csőcselék randalírozott 1956-ban.
-Hol volt a hiba? Az ellenzéki
kerekasztalnál? Az elmaradt elszámoltatásnál?
-Sokak szerint már Mohácsnál el lett rontva a magyarság
helyzete, mások szerint a jaltai egyezményig kell visszamenni az
időben. Az 1956-os forradalom, attól függetlenül, hogy sokak
szerint eleve leverésre volt ítélve, mégis a 20. század történelmének
legfényesebb diadala volt. 1956-ban volt – nagy valószínűség
szerint – Magyarország utolsó forradalma, népfelkelése. Ha
Magyarországról semmi sem marad fenn, ez a forradalom olyan tett
volt, amire a világ előtt büszkék lehetünk. Sajnos hazánkban
a lázadási potenciált tönkretette a globalizmus. S a lázadást
csírájában falja fel a nyugatról jött szellemiség. Hol is
volt a hiba? Én nem voltam ott a kerekasztalnál. De
nyilatkozzanak azok, akik ott voltak! Nézzenek szembe a múlttal!
Hivatásos politikusok vallották be, hogy nem tudták mi zajlik a
háttérben, milyen beszélgetések történnek Antall József
szobájában. Sokak szerint az SZDSZ-MDF paktum volt az ősbűn.
De sajnos nem tudom, hogy ez így van-e, mert ott tartok, ahol a Kádár-rendszerben;
hiányosak az ismereteim. Nem számolnak be semmiről, sőt egyre
inkább titkosítanak mindent. Ezt tették a 2006-os tüntetésekkel
kapcsolatban is. A titkosszolgálati aktákkal való manipuláció
is felháborító. Az meg a világ szégyene, hogy időnként
„kiemelnek a kalapból” egy titkosügynököt. Emellett el
kell számolni az állami vagyonnal is.
-Nem tartja furának, hogy az EP-választást
követően jelent meg a legutóbbi ügynöklista? A kormánypártok
leszerepeltek, s erre előjönnek egy olyan listával, ami a
jobboldalnak árthat.
-Ezt nem furának tartom, hanem természetesnek. Ez
menetrendszerűen jött. Minden egyes listaelővételnek politikai
célja van.
-Kanyarodjunk vissza a médiához: mára
is érvényes passzus, hogy nem a lét, hanem a tömegkommunikáció
határozza meg a tudatot?
-Hogyne! Ma már a szavak is mást – vagy semmit sem-
jelentenek különböző közösségekben. Ennek oka az az általános
értékvesztés, ami kb. 200 évvel ezelőtt vette kezdetét, s még
nem is érte el a zenitjét. Az Antikrisztus korában - Czeslaw
Milos szavaival élve – a szentségtelenítésben és a
deszakralitásban nagy szerepe van a médiának. A legnagyobb
emberellenes bűn, mikor valakivel a saját Istenét, hitét, példaképeit
tagadtatják meg, ráadásul alattomos módon. Az a gyerek pedig
nem tud érvényesülni, aki ragaszkodik a becsülethez és a
tisztelethez.
-Ma nagyon sokan panaszkodnak a morális
és a műveltségi katasztrófa miatt. De kevesen mutatnak rá a
helyes útra. Ön szerint mit kéne tenni, s kiknek a nihilből
való kilábalás érdekében?
-A legfontosabb, hogy az iskolát már alapjaiban kell
megreformálni. Fontos a család szerepe, de el kell engedni a
gyereket az iskolába, s nem mindegy, hogy ott mit tanul a gyerek.
A gyermeknek otthon pedig azt kell megtanulnia, hogy nem lehet
mindent megtennie, s nem ő a világ közepe. Ekkor az önzés csíráját
tudjuk elfojtani. Nemeskürty István mondta egyszer: az alsós
tanítóknak több pénzt kéne adni, mint az egyetemi oktatóknak,
hiszen alsó tagozatban dől el, hogy milyen ember lesz a diákból.
Jelenleg az iskolarombolás összefügg a vasút-, kórházrombolással,
s a gazdasági élet lejtmenetével is. A kommunizmusban kezdődő
tudatrombolás pedig még mindig probléma. Nagy baj van a gazdaság
helyzetével, de csak a szellemen, a tudaton keresztül lehet megváltoztatni
az embereket. Akkor van értelme az anyagi jólétnek, ha adott a
lélek és a szellem ereje.
-Korunkban egy költő, vagy író
tudja-e befolyásolni a társadalmi eseményeket?
-Csak annyira, mint egyik ember a másikat, s ez is nagyon
fontos. Ha most tudtam mondani egy olyan kijelentést, amire
felfigyelt a Kedves Olvasó, akkor az már befolyásolás, hiszen
elindít egy gondolatmenetet. A költőknek és az íróknak
kiemelt szerepük lenne, mert ideális esetben többen olvassák műveiket.
Ma egy alkotó nehezebben jut el a befogadóig, mert jelenünkben
csak az létezik, ami a médiában szerepel. Sokat számít nekünk
a 300-400 fős olvasói tábor is, mert a visszajelzések azt
mutatják, nem éltünk hiába.
Medveczky Attila
|