2009.08.07.
A
bécsi csonthús legendája
Krúdy Gyula: Mit ebédelt Ferenc József? c. könyvének ismertetése
Ismét
szálljunk fel Krúdy híres vörös postakocsijára. Most enni
indulunk a Monarchiába. Enni mindenféle jókat. Annál is inkább
induljunk el, mert a hajdani pesti kiskocsmák és vendéglők étlapjai
mára kissé elszürkültek, fantáziátlanok. A hazai kosztról
meg ne is beszéljünk. Jómódú asszonytól kérdezem, aki szép
is, okos is, meg ragyogóan főz, hogy mi lesz a koszt ma? Mondja
a talentumos szépasszony, hogy reggel megpárolt egy közepes
nagyságú hagymát, ráreszelt négy krumplit, és ráütött négy
tojást. Nagyon jó volt. Ez volt a reggeli meg a vacsora. Tényleg
jó volt? Azt a választ kaptam, hogy igen. Aztán megkérdeztem
egy másikat. Mit főzött vasárnap ebédre arany virágom? Mire
az aranyvirág kinyílott, és elmondta, hogy krumplistésztát, békebeli
nevén grenadír mars. Most nem szólok a nyugdíjakról. Krúdy
meg azt írja talentumos könyvében, hogy a háború után – az
első világháborúról van szó – évek teltek el, amíg
magyar honban visszatértek a vendéglőkbe és az otthoni konyhákba
a régi ízek. Nehezen forogta ki magát a béke a konyhákban. De
eljött az ideje, hogy Krúdy nyomán megtudjuk, mi is volt a
boldog békeidőkben, mit ebédelt például Ferenc József?
Olvasom.
„Végre
vegyük vizsgálat alá a bécsi csonthúsnak a dolgát, mert még
mindig vannak vendéglők Pesten, amelyek különösen tiszteletre
méltó múltra tekinthetnek vissza. Vannak vasúti állomások, különösen
az ország nyugati határa felé vivő úton, ahol a restaurációban,
az állomási vendéglőben, amelyeknek étlapján délidőben a
szokásosnál nagyobb betűkkel szerepel a „bécsi csonthús”.
…A délelőtti tányérhúsokról most nem beszélünk – írja
Krúdy – nagyon elkalandoznánk a témánktól. A bécsi csontos
húsokról van szó igazában. Ferenc József az igazi csonthúst
szerette, és ette is majdnem élete végnapjáig.” „Ez a hús
a Hoffburg beli dolgozószobájában a kihallgatási szünetek között,
de Budán, sőt másfelé is (mert eléggé vagyonos ember volt,
hogy ezt a luxust megengedhesse magának), többnyire magyar marhából
való volt, amelyet Sáborszky és Társa, hajdani híres
marhakereskedő- cég liferált a bécsi udvari konyhának. A
Hortobágyról, Nyírségből vagy más távoli országrészekből
a gyönyörű magyar ökrök megérkeztek a bécsi külvárosba,
ahol Sáborszky és Társa emberei várták a szállítmányt,
persze felényire apadt a gyalogszerrel hajtott marha kiadóssága,
de Ferenc Józsefnek még így is ízlett. A magyar marhának
nincs párja a világon.”
Elmeséli
Krúdy Gyula úr, hogy a „király” tudvalevőleg hajnalban
kelt, amikor csupán családi kávé, (kuglóffal) volt a tápláléka,
délig körülbelül egyhuzamban dolgozott, déli harangzúgáskor
korsó sört ivott, és többnyire tormás virslit hozatott az
irodájától nem messzire eső kis vendéglőből. Majd a munkáját
tovább folytatta. A szokásos ebédet a bécsi csonthúsát 1-2
óra között fogyasztotta el. „Ferenc József magában ebédelt.”
Tehát ette a marhahúst. „Ez a marhakacsa, amelyet bordáival,
zöldségeivel, alatta úszó levével tálnyi ecetes tormájával
télen, nyáron mellékletül adott és fiatal hagymájával,
tegnapi kenyérmellékletével, és még paradicsommártásával
nem volt mondható a legszárazabb eledelnek. Az első falatoknak
kell megmutatni, érdemes-e a bordák közé beljebb haladni. A
legkitűnőbb akkor, ha a színhús remegve, zaftosan és forrón
várja megmártását a hideg ecetes tormában vagy a forró
paradicsommártásban. Fontosak a különböző zöldségek,
tavasszal az új karfiolok, karalábék, répák és kelkáposzták,
valamint a fiatal hagymácskák. Igaz, fontos a 3 decinyi fehérbor
is.”
Ferenc
József amúgy nem csinált a húslevesből kultuszt. De ezt a
csontos marhát élete végéig elfogyasztotta, majd délután őfelsége
sétára indult – ezt már nem Krúdy írja, hanem egy mindent
tudó másik szerző – a Burg kertjébe, mögötte két-három lépéssel
követte őt a híres bécsi gyönyörű színésznő, aki amúgy
kedvese volt a császárnak. Aztán a pár lépés távolság
ellenére eltűntek a csalitosban, és csak onnan sejtheti a
kedves olvasó, hogy mi történt, mert a császár komótosan a séta
folytatásakor a kék posztó nadrágján begombolta sliccét. Így
tanúskodik erről a szakirodalom. Búcsúzzunk el a császári
udvartól, és kóstolgassuk meg a pesti kosztot.
„Nem
győzi már követni az ún. háborús szakácskönyvet sem,
amelyet a németek találtak, amikor szorulni kezdett a kapcájuk,
amelyet mi is kénytelen kelletlen követtünk, amikor nagy hangú
emberek kiadták a jelszót, hogy csak akkor nyerhető meg a háború,
ha testileg lekoplaljuk, pedig az ország belsejében még mindig
akadt volna ennivaló. De a lelkek lassan csak megnyugodnak a háború
elmúltával, beforrnak a sebek, de hajh, a konyhák tűzhelyein még
mindig azok az elégedetlen, dühös kezek tologatják a karikákat.
A kacsák még mindig nem az elhízottságtól bicegnek a pesti
konyhán, hanem azért, mert ilyen döcögő járással jöttek a
világra. De az Esterházy-rostélyosok visszaszerezték
rangjukat. Az Esterházy-rostélyosok a hintós, fiákeres Esterházy-
családból származnak. A mi Esterházy Péterünknek, az írónak
semmi köze sem a rostélyoshoz, sem a hintóhoz. Öccsének se,
aki viszont futballista volt. De térjünk a lényegre. Az Esterházy-rostélyost
„hagymás, leginkább a pörköltéhez hasonló lében tálalták,
s minden attól függött, milyen módszer szerint készítették
a pörkölt levét azon a bizonyos konyhán. Az öreg Szikszaynál,
bár ez szinte hihetetlennek tetszik, passzírozták a hagymát a
pörköltbe, Esterházy-rostélyosba. De annál kiadósabban adták
a jó hosszúra metélt hagymát a lében a hajdani Pipában. (érződött
ez az egész Szervita téren:) A krumpli, ami ugyancsak együtt főtt
a rostélyossal a fedő alatt, több ízt hozott a szájba,
gyomorba, minden más krumpli társánál, jóság dolgában talán
csak a libazsíros krumpli versenyzett vele, de az is télen.”
Az
Esterházy ínyencségek közül meg kell említeni a fogast. „A
fogas azon eledelek közé tartozik, melyek hangulatot kívánnak
maguk köré. A fogassal való hercegi bánásmódhoz még csak a
ráknak van hasonló állapota.” A rákleves tudományát a Felső-Tisza
mellől hozta valaki Pestre. Ahol a rák még apró cigánybarna,
és gyorsmedrű folyóban lakik. Szólórák néven jönnek
forgalomba. „Szemere úr előbb kiadós marhahúslevest főzetett
a rákokhoz, amit úgy kell értelmezni, hogy a szokásos marhahús
és társasága mellett egy kakast is belefőzetett a levesbe.
Ezután gondja volt rá, hogy a két métert is ugró kis barna jóformán
semmire nem látszó rákocskákat eleven állapotban jól megkeféljék
hozzáértő kezek, amikor a rák úgy fenyegetőzik ollójával,
hogy félni kell tőle. Végül a rákot éppen a legizgalmasabb
pillanatban a lobogó forró levesbe hajítják. Nem a
legirigylendőbb halál. A rák rövid forró vízi szereplése után
felpirul, mert nem állja a tüzet. Aztán akik falatozni kezdik
ezt a ráklevest, felbontják a rákot, házát kitisztítják,
petrezselymes tojásos rizskásával töltik meg, de ollójához,
farkához, sőt kiszopogatni való törzséhez nem nyúlnak. Ez a
szürcsölés az igazi élvezet a ráklevesben.”
Van egy másféle pompázatos leves is Krúdy könyvében.
Ez meg az újházi leves. Ez Újházi óriási színész volt, és
hatalmasan finom leves az újházi tyúkhúsleves kötődik a nevéhez.
Nézzük, hogy hogy eszik Krúdy idejében. „A csirkével, tésztával
és zöldséggel teli levesestálba dugja a fejét Herzl Dóri, a
lipótvárosi fiskális, akit rózsaszín arcával nem hiába
mondanak örökifjúnak. Gyermeteg, mindig barátságra hajlamos
az élet mélyebb problémáival nem törődő kedéllyel
szedegette az újházi leves falatjait a tányérjára. A combnak
vagy a mellnek éppen úgy megörvendezett, mint egy közelében
eldurranó anekdotának.”
„Jenő
báró, mint hívei nevezték, nem volt megvetője a jó
falatoknak, így az újházi találmányú leveseknek se, csak a
csirkemájat reklamálta, mert minden bohémeskedő allűrje
mellett rendszerető ember volt. Újházi levesének csirkeaprólékát
mindenkor hajlamos volt megöntözni baráti koccintgatásokkal.”
Szóvál az újházi-féle asztalon minden fönséges volt. Meg is
jegyezte egy alkalommal Újházi Ede: „Minden rendben volna, de
uborkasalátát nem tudnak Pesten készíteni.” Olvasom ezt a
csodakönyvet, és azon tűnődöm, Ferenc Jóska csontos marhahúsától
milyen messzire is jutunk Pesten? Új arcok tűnnek fel, akiket már
régóta ismerünk az irodalomból. Leírja Krúdy, hogy „általában
ebben az időben az egyik vacsorától a másik vacsoráig terjed
a magyar költők időszámítása. Az ebédelést az uraknak találták
ki, napközben denevérré dermedt a költő, mint Beöthy Laci,
Lauka Guszti, Balázs Sándor, Indali Gyula szelleme; - a kontók
még állták a „Vérynél”, ahol a Nagyok hitelbe megittak
„sok drága bort”, a Kecskeméti utcában a boltok megrongált
cégtáblái mutatták az útirányt, amelyben a 80-as években
hazafelé vonult a költők társasága, miután jól kibúsulták
magukat a Szőlővesszőnél. A modernebb költő sem akart hátrább
maradni őseinél, élte azok boldogtalan, gyötrelmes életét,
mert mást nem tehetett, Reviczky Gyula nyomorúságos halála az
Üllői úti klinikán nem javította meg a poéták erkölcseit.
Vajon ki nem akart e korszakban ifjan, dicsőségesen, elhagyatva,
Reviczky Gyula módjára meghalni? Csak tegyék a szívükre a kezüket
a régi költők, akik Bujovszky Lillába vagy Pálmay Ilkába
voltak egykor szerelmesek, hányszor gondoltak az ifjonti halálra,
és a síron túli dicsőséges könnyre, gyászra?
Komocsy
József vacsorázó költő volt. A Lövész utcai Capdebó-házból
a Szervita téri Kispipáig haladva rendszerint társaságot gyűjtött,
amelynek körében megünnepelte az estét… Az íróvilágban a
különböző kispörköltek, kisgulyások, pájslik voltak akkor
divatban, megéljenezték azt a gazdag embert, aki vesepecsenyét
hozatott.” „Volt egykoron olyan is, hogy a Margitszigeten
disznóölést rendeztek.” Dabasról hozatták a 150 kg-os cocát,
aki megszökött a halálos szúrás elől, de végül a hentes
csak végére járt a dolognak. ...S emlegeti még manapság is néhány
régi vendég azokat a kolbászokat, amelyeket a katonai marsok
dobolásával aprított az óbudai hentes bárdjaival. Emlegeti néhány
hálás emlékezet a friss hurkákat, amelyek olyan bűvölően
sisteregtek, hogy egy darab időre az egész életet és az egész
ködbe veszett Budapestet elfelejtették. Emlegeti a boldogult József
Nádor ispán nagy fogadóterme a szalonnákat, füstölt húsokat,
amelyeket más hely híján itt felakasztottunk.” Megismerjük
azokat a különös urakat, akik azért utaznak messze földre,
hogy jól megebédeljenek. „Hát arra a kedves, kövérkés,
pirosképű úriemberre emlékszel-e barátom, aki mindig feltalálható
volt valahol a személyvonaton, és legfőbb olvasmánya a vasúti
étrend volt, amelyben nyelvcsettintve vagy elmélázva nézegette
azokat az állomáshelyeket, amelyek mellett keresztbe tett villa
és kés vagy pedig talpas pohár volt. Ha a Tiszán átrobogott
vele a vonat, odalent a folyóban meglátta a víz mélyén úszó
kecsegéket, és mindjárt aszpikot is képzelt hozzá. Ha törpe
erdő mellett vitte az útja, rögtön a fácánokra gondolt. Ha
Miskolc nevét látta a konduktorba, dehogy pislogó kocsonyára
gondolt, mint ez a vicces emberek szokása, hanem arra a savanyú
malacbecsináltra, amelynek apró csontjaiból, fogaiból mindig
tartogat egyet emlékbe. Nem volt életre való ember, aki nem
tudta, hogy Kunszentmiklóson az állomással szemben van egy
kocsma, amelyhez mindig adnak elegendő időt a vonatvezetők.”
És
elénk libben a Tabánban Szépvadászné, akit csak követni
kell. „Tőle tudtuk meg, hol mérik mostanában a jó bolt a Tabánban,
csak azt kellett kivizsgálni, hogy mely kocsmát látogatja Szépvadászné.”
Keserű nevetés és sóhaj hagyja el fejünket, amikor olvassuk a
régi magyar író ebédjéről szóló fejezetet. Ez az író a Józsefvárosban
él, bujkál az adósok elől. „Azért bújt el a régi magyar
író odvában, ahonnan aggodalmas figyelte az ajtaja előtt hangzó
lépéseket, adósságot jöttek volna behajtani.” A régi
magyar írók nem mindig ettek snepfet. A snepf nem más, mint a
szalonka. Hajdanán a fiatalok elmentek tavaszi sétákra a fehér
erdő fák közé, még a meglettebb úriemberek snepfvadászattal
ünnepelték a tavaszt. Később ők is elmentek a háborúba.
„A
snepf itt repül most is az erdővágások felett, a maga tavaszi
vándorútjában, mint ama beláthatatlan idők óta mindig, mióta
madarak vannak a világon és Magyarországon. S máris hagyomány,
legenda, mese lett volna belőle, amelyről csak az öregeknek
szabad beszélni. A szalonka pedig húz, és a régi barátságos
meghívás megint elhangzik: legyen szerencsénk holnap vacsorára,
snepfet eszünk.” Ez a meghívás 1933- ban hangzott el Krúdy
feljegyzése szerint.
„A
nagyétvágyú ember Szűcs Pátri amúgy Szűcs Gyula a polgári
neve, kártyázott és evett. Szűcs Pátri végigette az étlapot,
mégpedig duplán rendelve az adagokat. Kért frissen csapolt
udvari sört, aztán a kenyér csücskét rendelte, amit megsózott
és megpaprikázott.” Elmeséli, miközben kortyolta a sörét,
és ette a kenyér végét, hogy „még szatmári rendőrkapitány
korában megszokta, hogy ne akkor egyen, amikor a toronyban a
levest meghúzzák, hanem amikor ráér. És megevett egy kis
porció székelygulyást.” Aztán pesti útja végén Szikszaynál
megevett egy pár virslit, paradicsomos sűrű zaftban. És Klivényinél
elfogyasztotta a pörköltmaradékot, a resztlit. Na nem tányérból,
hanem abból az edényből, amiben főtt. Végezetül, miközben
borongunk az elmúlt élet tapasztalatain és örömein,
fogyasszunk el egy kiadós farsangi levest. Káposztából készül
és csíkból. „A csík olyan naiv teremtés, hogy a róka
lompos farkával az ember a nádcsomó téli virágjával
megfoghatja és kihozhatja a léken át a téli tavakból tiszai
kiöntésekből nádasokba fagyott vizéből. És amikor a káposztaleves
forr, nagyon forr, szinte zubog, s ebben a levesben van mindenféle
torzsák, levelek, malackörmök, kis csülkök és dagadó
egy-egy darab kolbásszal, akkor belezúdítják ebbe a forró
levesbe elevenen a csíkokat. A csíkok visítása, halk, fájdalmas
zümmögése néhány másodperc múlva elcsendesedik. Az asszonynépek
kimenekültek a konyhákból, csak az idősebb, tapasztalt háziasszonyok
vigyáznak a tűzre. És az asztalnál kenyérmajszolgatás közben
esetleg otthon főtt pálinka fogyasztása mellett asztalra kerül
a piros leves, tarkázva a fekete csíkocskákkal, amelyek
engedelmesen indulnak el útjukra az első kanalakkal, és az
emberek felkiáltanak: – tavalyi farsang óta nem volt ilyen
leves az asztalon.”
Hát
így. Mesélne még Krúdy sokat az asztalokról és az ételekről,
nagyétkű, különös, szelíd emberekről, és a szegény írókról.
A szegény írókat ma is ismerjük. Nagyétkű urak mostanában
nem sétálnak a Kálvin téren.
(Krúdy Gyula: Mit ebédelt Ferenc József, Anno Kiadó)
Győri Béla
|