2009.08.07.
Dr. Semjén Zsolt: Szabó Dezső Isten-képe és kereszténysége
Mindenek
előtt két előzetes teológiai megjegyzést kell tennem:
1. A
transzcendencia transzcendencia, és a transzcendencia fogalmának
minden analóg használata lényegi félreértéseket kockáztat,
amire fel kell hívni a figyelmet. Mindazonáltal, egyrészt mivel
Szabó Dezső maga használja a személyes létet meghaladó
nemzeti lét vonatkozásában a transzcendens szót (pl. A magyar
protestantizmus problémái című művében), megengedhetőnek vélem
előadásom lényegi mondanivalója megragadhatóságának
szempontjából; másfelől pedig amúgy is használják számos
területen analóg értelemben a transzcendencia kifejezést, pl.
a matematikában, stb. 2. Szabó Dezsővel összhangban teológiailag
állítható, hogy világban való létünk: küldetés. Tehát egész
egyszerűen nem keresztény az a felfogás, hogy Krisztus hívő
vagyok vasárnap a templomban, otthon a családomban, de fütyülök
arra, hogy mi történik a világunkkal, a Hazánkkal. Ezért állítható
az is, hogy aki a földi haza sorskérdései elől dezertál, az
valamiképpen az égi hazához is hűtlen. Ugyanakkor teológusként
jeleznem kell, hogy a keresztény tanítás szerint, noha a földi
ország nem állítható szembe vagy szakítható el Isten országától,
de az nem a történelemben és a történelmi fejlődés, hanem
Isten kegyelmi tette által lesz. Szabó Dezső kereszténysége,
hite, Isten-képe megértési és felrajzolási kísérleténél
óvakodnunk kell attól a kézenfekvő – bár kissé önképzőköri
jellegű – eljárástól, hogy átolvassuk a magyar
protestantizmusról szóló, ilyen című tanulmányait, és ezt
tekintjük a kérdés megválaszolása alapjának, értelmezési
horizontjának. Ez azért félreértés, mert Szabó Dezső a
magyar protestantizmus ügyét a magyarság sorskérdései egy történelmi
szeletének látta, nem pedig teológiai, metafizikai, ekléziológiai
disputák alkalmának, amint azt öniróniával meg is jegyzi,
hogy egy ilyen témájú korai tanulmányában mintegy azt
javasolta a magyar kálvinista egyháznak, hogy alakuljon át kvázi
szociáldemokrata párttá…
Tehát
Szabó Dezső Isten-képe megragadásához nem elégséges a szokásos
szisztéma, mely szerint ki kell keresgélni a szövegekből
azokat a helyeket, ami Istenre, vallásra, egyházra vonatkozik,
majd ezeket a passzusokat felcímkézni és összevetni. Ez a módszer
– nyilvánvaló korlátaival együtt is – van, ahol hasznos
lehet, de Szabó Dezsővel kapcsolatban teljességgel elégtelen.
Először is stílustalan, mert az ilyen „filozopterséget”
senki sem ostorozta úgy, mint ő. Másodszor pedig azért
alkalmatlan, mert Szabó Dezső nem filozófiai/teológiai értekezéseket
írt a szó traktátus értelmében. Szabó Dezső nemzetpolitikai
prédikációkat írt. Ennek pedig éppen hogy nem az a lényegi
sajátossága, hogy a gondolatait szisztematikusan fejti ki, hanem
az, hogy az adott szituáció kihívásaira reflektál. Ebből következően
természetszerűen bizonyos történetiség jellemzi, amiért is
az egyes citátumok önmagukban nem abszolutizálhatók. Sőt,
Szabó Dezsőnél a nagy összefoglalások oka sem a rendszeralkotás
kényszere, hanem az, hogy az adott helyzetben így látta a
nagyobb hatás lehetőségét. A harmadik, döntő ok, amiért a
„filozopter” módszer Szabó Dezsőnél használhatatlan, az,
hogy Szabó Dezső valójában nem műveket alkotott, hanem
egyetlen művet: „Mióta írásba internált az élet:
egyetlenegy művet írok. Ez a mű mindig egész és sohasem lesz
befejezve. Ha még írok hozzá: a mű teljesebb arcú, de nem egészebb.
Ha csak egy darabját írtam volna meg: a mű nem kevésbé egész
és sohasem torzó.” (Tenger és temető.) És ez még így sem
pontos. Mert ez a mű nem Szabó Dezső műveinek az összessége,
hanem maga Szabó Dezső. „Ez a mű: én vagyok. A világ-kórus
Szabó Dezső-dala. Vagy ha jobban tetszik: ez a mű a világ. A
Szabó Dezső-kórus világdala. (Ének a révben, Előszó.) Ezért
Szabó Dezső tárgyalásánál nem egyszerűen csak arról van szó,
hogy súlyos egyoldalúság kockázata nélkül nem emelhetők ki
egyes művek az életműből, hanem arról, hogy a Szabó Dezső-i
életmű nem emelhető ki Szabó Dezső életéből. És ennek
Szabó Dezső mélységesen tudatában volt. Mindebből az a konklúzió,
hogy Szabó Dezső hite alapvetően nem a vallási vonatkozású
idézetekből, hanem küldetésének tudott életszerepéből közelíthető
és érthető meg. A kérdés leegyszerűsített megfogalmazásban
úgy szól, hogy vallásos volt-e Szabó Dezső? Számos példa
hozható fel, amiből úgy tűnik, hogy nem, és számos példa,
amiből úgy tűnik, hogy igen. Ezen a ponton tenni kell egy kitérőt
a szinte minden mai teológusnál kapásból adott anonim kereszténység
válaszának, annak Szabó Dezsőre vonatkoztathatóságának
lehetőségéről. Nézetem szerint ez a megoldás nem jelenti
Szabó Dezső hitének a megértését. Mégpedig azért nem, mert
Szabó Dezsőről aligha állítható, hogy nem, vagy nem megfelelő
formában ismerte a kereszténységet; valamint, hogy Szabó Dezsőre
az anonim kereszténység tétele csak olyan általánosságban
alkalmazható, hogy az Szabó Dezső hite konkrét sajátosságainak
meglátásához nem vezet el bennünket. Ehhez a kiindulási
kulcsszöveg – elgondolásom szerint az Ölj! előszavában és
az Életeim, Párizs megindít I. részében áll: „Engem nem
lehet csak kereszténnyé nyirbálni. Korlátlanul és ezer
zuhatagban a végtelen ember vagyok: vagyok pogány és keresztény,
tagadó és hívő, vagyok forradalom és hagyomány, szilaj úr
és gyújtott szívű proletár. Minden emberi jaj az én
dialektusom, minden kacagás az én életem lobogása.” „És
aki azt mondja, hogy tele vagyok ellentmondásokkal, csacsi módon
téved. Az egység: az emberen át megélt világ szolidaritása
időben, térben, korlátlanul.” Most értünk el témánk döntő
pontjához, és itt újra jeleznem kell, hogy most nem Szabó Dezső
apológiáját vagy teológiai kritikáját kell adnom, hanem Szabó
Dezső sajátos felfogását megragadnunk.
Általában a transzcendencia-immanencia viszonya olyan,
hogy az immanens lét kitüntetett pontjain az ember – a
sugallat és megsejtés ihletettségében – megnyílik a
transzcendencia felé, valamiképpen megnyilatkozik, feltárul a
Voltaképpeni. Ilyen kitüntetett pont lehet a Szentírás szava,
az Egyház liturgiája vagy a misztikus tapasztalat, mint pl.
Pascal tüzes éjszakája. Azután a transzcendencia fényében
– sub specie aeternitatis – új megvilágításba kerül az
immanencia is, pl. ahogy Szent Josemaria Escriva tanítja, hogy úgy
lehetünk szentek a világban, úgy szentelhetjük meg a világi létet,
hogy mindennapi munkánknak, ami természetszerűen a vaskos
immanencia területe, tudatosan adjunk természetfölötti,
transzcendens távlatot. Szabó Dezső felfogása azonban egészen
sajátos. Megkockáztatom az állítást, hogy ő bizonyos értelemben
megfordítja a transzcendencia-immanencia viszonyát. Ezt leginkább
a kálvinizmusról írottakban ragadhatjuk meg: az egyházi világot
vagy az egyes ember vallásosságát és annak lelki formáit
(amit a fentiek értelmében inkább a transzcendencia területének
tartanánk) ő mint a nemzeti lét egy életfunkcióját
immanensnek tekinti, amihez képest a térben és időben
egyetemes magyarság – Szabó Dezső kifejezésével: az örök
magyarság – transzcendens. Érdemes ezt illusztráció szerűen
egy citátummal alátámasztani: „Ó, lehet-e szebb alkalmat
adni arra, hogy a lélek kibontsa magát egész isteni hasonlóságára:
mint ezt a csodálatos anyagi világot s forró rengetege mélyén
ezt a nekünk jutott drága Földet?! Itt: az anyag világtalan záporában
s a halál millió leselkedése közt: ennek az anyagi világnak
és testünknek mind több-több folyamatát szervezni be a lelkünket
megtágasító, megteljesítő Isten felé építő erők közé.
Itt a sajgó szükségek és üvöltő éhségek világában mind
teljesebb lelkünkkel szervezni olyan egységbe az embereket, mely
mégis a jóság, az igazság, a szépség lebírhatatlan akarata.
Itt: a megfoghatatlan titkok és ismeretlen végzet döbbenésében
megépíteni az emberi tudás, az emberi kultúra és szociális
igazság templomát, mely mind több védelmet, több egészséget,
több fejlődési lehetőséget és szélesebb egységet jelent a
testben és lélekben épülő embernek: Lehet-é ennél szebb,
egyenesebb útú, gazdagabb életű közeledés Isten felé?
Religio vita facta est, haec religio est vita. A vallás életté
lett, ez a vallás élet. Az egyetlen földi élet, mely az
Istennel egyesülés, az örök élet megtalált földi útja.”
(A magyar református öntudat mozgósítása) Szabó Dezső filozófiájának
sarokköve, hogy nem létet transzcendálja. Noha Szabó Dezső
pontosan tudta, hogy vallást mint vallást nem lehet csinálni,
azt az antropológiai meghatározottságnak megfelelő, abból
eredő lelki igény történelmi produktumának gondolta, tehát
nem vallotta, hogy a vallás Isten önkinyilatkoztatásán
nyugszik, és ezért van az, hogy ebben az értelemben az őnála
immanens. Így Szabó Dezső – általam vélt – elgondolásában
a világ mint világ kap transzcendens távlatot (mintegy a voltaképpeni
transzcendens helyébe lépve). Evidenciaként hat, hogy ez a
transzcendens horizont Szabó Dezső kozmoszában a magyarság.
Mert minden nép egy sajátos arc, egy-egy Isten-gondolat. Az
ember és az emberiség lét és termőformája. Minden nép
egyszeri és megismételhetetlen csoda. Senki sem adhatta
Dosztojevszkijt, csak az oroszság; senki sem adhatta Wagnert,
csak a németség; és senki sem adhatta Arany Jánost, Adyt, Bartókot
és Szabó Dezsőt, csak a magyarság. Ezért minden nép küldetéses
kötelessége, hogy önmagát megőrizze, kiteljesítse és
felmutassa. Mindez olyan imperatívusz, aminek ha egy nép nem
engedelmeskedik, akkor az egyetemes emberiség megszegényítésében
bűnös.
Az
ember kiteljesedésének lehetősége az, hogy népének –
akihez születése által elküldetett – kiteljesedését szolgálja.
Ezáltal részesül percnyi, mindennapi kis önmagát meghaladva
az örök magyarság történelmi szolidaritásában. Ez az egyén
transzcendálása a történelmi közösségbe. Szabó Dezső tanítása
szerint a zsenire, mint egy „faj önkifejeződésére”, különös
módon is igaz ez.
De
Szabó Dezsőnél nem egyszerűen erről van szó. Meg volt győződve
arról, hogy az ő személye misztikus módon (de szigorúan
misztifikálatlanul) egy a magyarság sorsával. Éppen ezért nem
pontosan Szabó Dezső-i az a megállapítás, hogy „Szabó Dezső
szerepben gondolkodott”. Ő hitte, hogy a Szerepre rendeltetett,
és szereplése lényegi összefüggésben van a magyarság sorsával.
Ebből pedig következik, hogy az ő élete nem az egyéni lét
immanenciája, hanem valamiképpen – az elfogadott elrendeltség
által – az örök magyarság transzcendenciája. És el kell
ismernünk (bármiként is viszonyulunk filozófiai/teológiai
szempontból a fentiekhez), hogy ehhez a kifejezetten vallásszerű
elhivatottsághoz és küldetéshez Szabó Dezső a szentek hűségével
volt hűséges. Szabó Dezső hite szempontjából nem az a kérdés,
hogy mit ért el (pl. politikai értelemben), még csak nem is az,
hogy Szabó Dezső – felfogásom szerinti – felfogása
mennyire reális, hanem a hozzá való hűsége. Ebben a hűségben
tárul fel Szabó Dezső legmélyebb sajátja: a moralitás. Szabó
Dezső tanításának legmélyebb lényege, hogy az ember morális
lény, a történelem célja pedig a morális ember. És Szabó
Dezső tudta, hogy semmi Istenre utalóbb nincs, mint a moralitás.
Ebben áll Szabó Dezső Isten képe. Ehhez az Isten-képhez az
alapszíneket természetesen a kereszténység adja. Először is
az ősi kálvinista tradíciójú család, édesanyja hitével, a
református kollégiummal, bátyja lelkészségével. (Szabó Dezső
életében vissza-visszatérő módon fel-felbukkan, hogy pap
legyen, pl. misszionárius Dél-Amerikában, hogy hátha addig
adja a hitet, míg ő is megkapja.) Arról lehet vitatkozni, hogy
Szabó Dezső hitközösségben volt-e a Református Egyházzal,
de az vitathatatlan, hogy sorsközösségben. Annak szemléltetésére
pedig, hogy a magyar kálvinizmustól Szabó Dezső menynyire elválaszthatatlannak
tudta magát és gondolkodását, egyetlen idézet: „Az egyéni
és szociális princípium egyesítése az örök emberi haladásban:
ez a kálvinizmus” (A magyar protestantizmus problémái.). Másodszor:
Szabó Dezsőtől nem lehetett idegen semmi, ami tényező a
magyarság életében. Ez pedig a kereszténység. Mindezt egyértelműen
bizonyítja a katolicizmus értékelése. Ezen a ponton kénytelen
vagyok egy kitérőt tenni. Talán a Bors vezér megtérése ürügyén
mintegy a pogányság új táltosának próbálták és próbálják
lefesteni. Ez súlyos eltorzítása – megkockáztatom: ellentétére
fordítása – Szabó Dezső tanításának. Ennek illusztrálására
elegendő néhány tanulságos sor az Életeimből:
„Az
utóbbi évtizedek innen-onnan összelopott lelki divatjában –
jó vagy rossz akarattal – szerettek úgy feltüntetni engem,
mint az őspogány Kelet egy későn jött megnyilatkozását, aki
szerves s talán ellenséges ellentétben áll Nyugat érzés- és
képzeletvilágával. Ez abszolút hülyeség. Természetes, hogy
el nem korlátolt emberségemben van rokon és megértés Kelet
világa iránt is. De őstalajom ezer nedvével és titkos áramaival
vagyok nyugat-európai. (…) És nem lehetetlen: életem
alapszerkezete gótikus katedrális” (Életeim, Párizs megindít,
I.)
Harmadszor:
Szabó Dezső tudatosan adott szerepének, tanításának, híveinek
– természetesen igen sajátos értelemben vett, de mégis csak
– bizonyos egyházszerűséget. A Szabó Dezső-i stílus félreismerhetetlenül
prédikációra emlékeztet, összefoglalásai a katekizmusok
jeleit mutatják, az hogy „apostolokat” választ, mind ezt
bizonyítják. Negyedszer: az előzőek alapján állítható,
hogy ha a magyarság életében a buddhizmus szerepet játszott
volna, Szabó Dezső nem lett volna idegen a buddhizmushoz sem.
Azonban Szabó Dezső és a kereszténység viszonyában lényegileg
másról van szó! Ez a lényegileg más: Krisztus. Meggyőződésem,
hogy Szabó Dezső számára központi és egyedülálló jelentőségű
Krisztus személye. A szánakozó Krisztus. Szabó Dezső freskóin:
a Nincs menekvés Szegény Halásza, Az elfelejtett arc Idegenje.
Az egyetemes szánalom általi megérintettség, az egyetemes
szolidaritás meglátása és vállalása, ez: az életküldetés.
Ez Szabó Dezső alaphangja, megéltségében leghitelesebb vonása
Szabó Dezső Krisztus-képének.
(Megjelent
a Havi Magyar Fórum 2009. júliusi számában.)
|