2009.08.07.
Pozsgai Zsolt: Boldog bolondok
(Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház)
Május
16-tól 19-ig tartott a fővárosi Thália Színházban az Égtájak
Iroda szervezésében a Vendégségben Budapesten – Határon túli
magyar színházi estek elnevezésű sorozat. Ebben a három
napban a 15 éves szabadkai Kosztolányi Dezső Színház kapott
bemutatkozási lehetőséget. Tavaszi félévzárás keretén belül
19-én adta elő az Új Stúdióban a Szép Ernő és Európa-díjas
Pozsgai Zsolt Boldog bolondok című egyfelvonásos drámáját a
színház két fiatal művésze: Erdély Andrea és Mikes Imre
Elek. Pozsgai ezt a művét 2003-ban Szigligeten írta, és még
ebben az esztendőben német nyelven Mozart és Constanze címmel
tartották az ősbemutatóját Grazban, a Szabadtéri Színházban,
amikor ez az osztrák település Európa kulturális fővárosa
volt. Nem csupán ebben a szomszédos országban láthatták a nézők,
hanem Németországban is, 2007-ben Hamburgban, a Kammerspielében,
és 2008-ban a Würzburg melletti Sommershausenben is. Hazánkban
először immár Boldog bolondok címmel a Pesti Magyar Színházban
2005. április 21-én játszották, a szabadkai színház pedig
2008 októberében tűzte műsorára.
A
Boldog bolondok a zenetörtének egyik óriásának, az 1756-ban
Salzburgban született és 1791-ben Bécsben elhunyt Wolfgang
Amadeus Mozart életének utolsó két óráját eleveníti fel,
azaz december ötödikének estéjét. Természetszerűen nem
dokumentumműfaj keretén belül, hanem amolyan „Pozsgai
Zsolt-osan”, vagyis amikor a szerző játszik a történelemmel,
az eseményekkel, a mozzanatokkal, a motívumokkal, újrakeveri
azokat, amikről örökérvényű igazságokat mond el, általános
vagy egyedi következtéseket von le, párhuzamokat vagy éppen
ellentéteket állít fel. Az emberpróbáló nyomorban sínylődő,
súlyos beteg Mozart és felesége, Constanze Weber bécsi albérletében
a halálra készülő muzsikus tisztázó játékra hívja asszonyát,
hogy túlvilágba költözése előtt őszintén beszéljenek egymással,
tárják fel legféltettebb titkaikat. Pedig boldogoknak kéne
lenniük, ugyanis minden jóra fordult, Mozartot Londonban állás
várja, a magyar nemesség színe-java és egy ismeretlen jótevője
tekintélyes összegű pénzadományt küld neki. Fényesnek, derűsnek
tűnik minden. Mozart a szép jövőbe és a halálba makulátlanul
akar átmenni, ezért azt ajánlja hitvesének, hogy egy gyűrű
megpörgetésével elhallgatott szerelmeiket vallják be egymásnak.
Constanze belemegy a mókába, ennek ellenére egyiküknek sem könnyű
elviselni a „szekrényből kieső hullákat”, a felszínre jövő
kőkemény igazságokat és fájdalmas tényeket. A házaspár
gyakran félrelépett, fűvel-fával megcsalták egymást. Meggyónják
hazugságaikat, botlásaikat, bűneiket. 12 játékban 12
visszaemlékezés során elevenedik fel Mozart serdülőkora, ifjúsága
és felnőtt élete. Kamaszkorában mesterének, Haydnnak a feleségéhez
is gyöngéd szálak fűzték, a pék lányával is szerelembe
esett, világtalan énekesnővel is románca volt, unokatestvérével
is flörtölt, sőt felesége nővérével, Aloysiával is.
Constanze sem maradt adósa, őneki három viszonya akadt, így
ura egyik tanítványával, szanatóriumi orvosával meg az undorító
uzsorással is összeszűrte a levet. Mire a végére érnek és kölcsönösen
megbocsátanak egymásnak, addigra Mozart teljesen elgyöngül, és
visszaadja lelkét a Teremtőnek.
Erdély
Andrea és Mikes Imre Elek az Újvidéki Művészeti Akadémia drámatagozatán,
a színész szakon évfolyamtársak voltak, és mindketten ezt a
Pozsgai Zsolt-darabot választották vizsgaelőadásuknak. A két
fiatal, mindössze 25 éves színész alakítására nehéz
megfelelő kifejezéseket találni, mert a legnagyobb dicséret is
szegényesnek hat! Olyan magas művész hőfokon és átéléssel
játsszák el Constanzét és Mozartot, hogy teljesítményük értékelésére
minden elismerő szó kevésnek tűnik. Mesterségbeli tudásuk,
érzelmi azonosulásuk lenyűgözi a nézőket, pedig díszlet
alig-alig könnyíti meg a munkájukat. Csupán néhány kellék:
négy szék és egy, többfunkciójú, hol turbánná, levélpapírrá,
tésztává, mankóvá alakítható hosszú lepel segíti őket és
igazítja el a közönséget, hogy a gyorsan, 2-3 percenként, térben
és időben változó jeleneteket világosan el tudja különíteni
egymástól. Erdély Andrea kilenc alkalommal veti le Constanze
szerepét, addig Mikes Imre Elek csupán háromszor bújik ki
Mozart bőréből. A fénygyűrű körbefutása alatt pedig Mozart
legismertebb műveiből: így a Varázsfuvolából és a Requiemből
hangzanak fel részletek. Pozsgai Zsoltnak ebben a drámájában
nem a zeneóriás és a múzsa, hanem az esendő férfi és gyönge
nő jelenik meg. Két olyan házasfél harcol itt egymással, és
vívja meg csatáit, akik csak abban különböznek a világ összes
többi átlagos párjától, hogy egyikük zseni és remekműveket
hagy maga után. Ezen kívül ugyanúgy küszködnek, ugyanúgy
ellepik őket a hétköznapok apró-cseprő gondjai-bajai,
valamint ugyanúgy fáj nekik a másik hűtlensége.
Dr. Petővári
Ágnes
|