2009.08.07.
A kapitalizmus pontosan olyan elavult rendszer, mint a kommunizmus
A
svájci SF tévében Roger De Weck beszélgetett Dr. Peter Ulrich
gazdaságietika professzorral. A Szt. Galleni Egyetem nemrég
visszavonult dékánja Európában az elsők között hozott létre
a gazdasági etika kérdéseivel foglalkozó intézetet. Az egymás
után ismétlődő válságok Ulrich professzor szakterületének
létjogosultságát igazolják. A neoliberalizmus és kapitalizmus
kritikája mellett a svájci professzor olyan új szempontokra világít
rá, melyek kiutat jelenthetnek az áldatlan helyzetből. A beszélgetést
két részben, a Zeit-Fragen leirata alapján közöljük.
– Roger De Weck : Megérte az a sok év,
amit a gazdasági etikára szánt?
– Dr. Peter Ulrich: Én módszertanilag optimista vagyok.
Az ezzel ellentétes megközelítés – a pesszimizmus – lényegében
nem értelmes álláspont. Igen, megérte. Nem azért, mert az
uralkodó gyakorlatot meg tudtam változtatni. De hallgatók százaival,
ezreivel ismertettem meg egy bizonyos gondolkodásmódot, a
tudatosságot, bizonyos összefüggések felismerési képességének
növelését.
– Mit ért az uralkodó gyakorlat megváltoztatásán?
– Az etika nem egyfajta társadalomtechnika jó célok elérése
érdekében. Az etika nem filozófiai értelemben vett reflexióforma.
A gazdasági etika a gazdasági gondolkodásunk pótlólagos
felvilágosodása, ugyanis ezen a területen rendkívül távol állunk
a modern gondolkodástól. A gazdasági körülményekről sok,
nem a valóságra reflektáló, tapasztalat előtti ismerettel és
a háttérben megbúvó meggyőződéssel rendelkezünk.
– Melyeknek nem vagyunk tudatában?
– Melyeknek nem vagyunk tudatában és melyek mögött
jelentős szellemtörténeti tradíció áll. A filozófiai etika
éppen ezeket az összefüggéseket akarja megvilágítani, felderíteni,
hogy ezek vitaképessé, vitatémává válhassanak, hogy a gazdaság
alapfeltevéseinek tudatában lehessünk.
– Mondana példát egy ilyen alapfeltevésre?
– Alapfeltevés például, hogy a több piac, az mindig jó.
Megkérdezhetjük: miért hiszünk ennyire a piacban? Vajon miért
hiszünk abban, hogy a szabadpiac szabályozási rendszere
egyfajta beépített harmóniapotenciállal rendelkezik, és a résztvevők,
az érintettek általa érhetik el a létező legjobb eredményt?
– Honnan származik ez a feltételezés?
– Nos, ahogy említettem, emögött rendkívül hosszú előzmény
áll. Ha szabad távirati stílusban fogalmaznom: először is létezik
egy elképzelés, ami szerint a szabad, szabályozatlan piac a
természetes rend része. Másodszor, a természetes rend Isten
alkotása. Harmadszor, Isten a természetet bölcsen alakította
ki. Ebből következik, hogy minden jó, ha a piac és a társadalom
világában a folyamatokat a szabad piac erőinek önszabályozására
hagyjuk. Ezzel szemben, akik – az amúgy rendkívül korlátolt
– emberi értelem alapján be akarnak avatkozni a piaci
folyamatokba, esetleg alakítani akarnak rajtuk, azokat piacteológiai
értelemben eretneknek kiáltják ki.
– Walter Benjamin a kapitalizmust, mint
vallást említi.
– A valódi vallás védelmében el kell mondanom, hogy ez
valójában egyfajta pszeudo-, vagy kriptovallás, ami a vallásos
hit egy késői formája, amit felhasználnak és amivel ideológia
célok érdekében visszaélnek.
– Előbb a piaci szereplők szabályozását
említette, melyet a szabadpiac végez. A másik ismert szabályozási
rendszer, amikor állami tervek szabályozzák a gazdaságot, az
ún. tervgazdálkodás. Utóbbi látványosan megbukott. Hozzájárult
ez is a piacba vetett hit népszerűségéhez?
– Úgy gondolom, igen. A hidegháború időszakában az
emberek féltek a kommunizmustól. Ennek eredménye az lett, amit
Ralf Dahrendorf szociáldemokrata kompromisszumnak nevez. Azt
mondták maguknak: tegyünk szociálpolitikai engedményeket
addig, amíg a lakosság a rendet és a nyugalmát megőrzi, amíg
nem tiltakozik a túlzottan szabadjára engedett piaci szabályozás
hatásai miatt.
– Ez lett végül a szociális
piacgazdaság?
– Ez lett a szociális piacgazdaság. 1989-ben pedig
felhangzott a kapitalizmus győzelmi üvöltése. Emlékszem, nem
sokkal később egy interjúban azt nyilatkoztam, hogy a
kapitalizmus pontosan olyan elavult rendszer, mint a kommunizmus.
Mindkettő metafizikai hitrendszer. Metafizikai alatt azt értem,
hogy empirikusan (tapasztalati úton) nem bizonyíthatóak.
– Természetfeletti?
– Természetfeletti – ezek meggyőződések, melyeknek
semmilyen reális tapasztalati alapjuk sincs.
– Azért az reális tapasztalat volt,
hogy a piacgazdaság jobban működik, mint a tervgazdaság?
– Ez kétségtelen. De a gazdasági etikus erről egészen
másként gondolkodik. A piacgazdaság egy jogállami jelenség.
És nem az égből pottyant közénk. A „piac” önmagában nem
hoz létre gazdasági rendet. Hogy piaci koordinációra van szükség
egy komplex munkamegosztáson alapuló gazdaságban, azt már
senki sem vonja kétségbe, Fidel Castrót és néhány barátját
leszámítva. Ez egyértelmű. Csakhogy a piacgazdaságnak millió
formája van. Mindig a piaci szabályozás, a jogállami törvények
keretszabályai és ösztönzői intelligens keverékére van szükség.
És ez csak az egyik feltétel.
– És a másik?
– A másik a társadalom. A korszellem egy tipikus jelenségéről
van szó. Elfelejtettünk különbséget tenni a gazdaság és a társadalom
között. Van néhány társadalompolitikai probléma, melyeket
nem tudunk megoldani – pl. az egyre nagyobbra nyíló szociális
olló, a növekvő munkanélküliség. A politika szereplői évtizedek
óta jobb és baloldalon egyaránt abból a feltételezésből
indulnak ki, hogy ezekre a megoldatlan kérdésekre létezik
gazdaságpolitikai válasz. Pedig ezek társadalompolitikai problémák,
melyekre társadalompolitikai válaszokat kell adni. Engedje meg,
hogy tisztázzam: az OECD országokban a piacgazdaság kiválóan
működik. Az ebből adódó problémák, jelesül a krónikus, tömeges
munkanélküliség egy sikertörténet eredménye és nem a kudarcé,
mivel a piacgazdasági racionalizálási dinamika az adott
tulajdonjogi, társadalompolitikai feltételek mellett azt célozza
meg, hogy a munkahelyeket elracionalizáljuk. Ez egyértelmű. Ne
higgyen egyetlen gazdasági társaságvezetőnek, aki azt állítja,
hogy munkahelyeket akar teremteni. Ez természetesen nem igaz,
természetesen a munkahely a költségoldalhoz tartozik. A költségeket
pedig minimalizálni akarja. A cél egyértelmű. A cél a sajáttőke-megtérülés
növelése – return on equity
– A kapitalizmus a tőkére épül, és
ne keverjük össze a laborizmussal, ami a munka latin elnevezéséből
származik.
– Pontosan. És ehhez az alapvető döntéshez a piacnak
nincsen semmi köze. Ez egy társadalompolitikai döntés kérdése,
mely 500 éves múltra tekint vissza. A gyökere a polgári
gondolkodás speciális formája, melyet leginkább tulajdonospolgári
gondolkodásnak nevezhetnénk.
– A tulajdon, mint a mostani rendszer
alapja.
– És ebben egykoron volt bizonyos ésszerűség.
Arisztotelész szerint a polgár csak akkor lehet igazán szabad,
ha gazdaságilag független. Az újkor kezdetén a polgárság a
nemesség mellett emancipálódott, a mondás szerint „a városi
levegő szabaddá tesz”. A polgárok voltak azok, akik a városokba
mentek, hogy önálló foglalkozásaik legyenek. A gazdasági függetlenség
egyfajta öntudatot is adott, ami végül politikai emancipációhoz
vezetett. A politikai és a gazdasági liberalizáció kéz a kézben
járnak. De a 19. században némileg másként alakult a helyzet.
– Mégpedig?
–
1840 és 1875 között soha nem látott gazdasági fejlődés volt
látható. Ennek az időszaknak a végén kerültek elő az új
szociális kérdések. Az életszínvonal növekedése hatalmas
volt, de nem mindenkinek. A konjunktúra nem számolta fel a szegénységet
és újabb társadalmi ellentéthez vezetett.
(A
jövő héten folytatjuk)
(ford:czyba)
|