2009.08.07.
Isten, Szombathelyről látva
–
Balogh József istenes verseiről –
A
régi korok embere a visszhangos templomi hittanórák, a papok
szigorú intelmei által találkozott először Istennel. A modern
ember sem kerülheti el ezt a találkozást, igaz, nagy kerülővel,
késleltetve és váratlanul szokott sor kerülni rá: egyszer
csak – úgy ötvenéves kora körül – a nagy rohanásban
belebotlik Istenbe és átesik rajta. Zavartan kel fel, s miközben
tisztogatja besározódott nadrágját, magában így dünnyög:
„Ejnye, mi volt ez?” Néhány perc múltán halkan megismétli
a kérdést: „Ejnye, ki volt ez?” S miközben motyog magában,
már belülről tudja: ezért a belebotlásért kellett megszületnie,
innentől, amíg él, próbál újból rálelni Istenre. Van,
akinek sikerül, van, akinek nem. A költők általában a
sikeresebb keresők közé tartoznak. Balogh József, a kiváló
magyar lírikus – és ez nem blaszfémia! – sikeres istencserkész:
a környezetében, a szobájában, az asztalánál gyakran előtűnik,
megmutatkozik Isten, aki pedig amúgy inkább rejtőzködő. De
Balogh József észreveszi a jelenlétét, mert csak a hitetlenek
számára Deus absconditus az Úr, az alázatosaknak gyakran és
szívesen megmutatkozik. Sőt, együtt dolgozik velük, akár az
erkély magasában is: „Alpok végét látom innen / – ahogy lóg
a felhők lába – / felém int a messzi Isten, / míg soraim’
kitalálja.” Balogh költészetének Istene „karácsonyarcú”,
a teológus így mondaná: antropomorf Isten. Mérhetetlen
mindenhatósága mellett és ellenére szinte szánalmasan esendőnek
tűnik: „Cipője, mert nem volt, nincsen, / mezítlábbal jár
az Isten”, ideje sincs, mindig siet, és sajnálatra méltóan vén
szegény. Ugyanakkor aggódó is, mivel „csak Isten féli bűneinket”.
Ezt az Istent ugyanúgy meg lehet vendégelni, otthonunkba lehet
invitálni, netán el lehet zavarni, mint bárki kóbor emberfiát.
Csakhogy van itt egy bibi: a hozzá való viszony soha nem őt minősíti,
csakis a viszonyulót. Szombathely legismertebb poétája bizony már
nyugdíjas lett: egyre több emlék súlyosbítja a batyuját,
egyre több halott tart igényt emlékezésére, egyre több
nyavalya kínozza a testét, és egyre több kétely a lelkét. Kételyei
elől, amíg fiatalabb volt, elsősorban a vihar- és életvert fákhoz
menekült, a lehetséges létezés azon csodáihoz, amikkel –
korábbi köteteinek tanúsága szerint – nem győz betelni évtizedek
óta. De újabban, mióta nyomatékosan jelen van költészetében
Isten, a fák is érzékelik ezt, és maguk is Istenre figyelnek
immár, ugyanis „lombjuk a széllel mond imát”. A Fohász
feloldozásért kötet száz istenes verséből viszonylag kevés
az új: nagyjából az elmúlt tíz év lírai terméséből válogatta
össze az Isten felé fordulás, az Istenre találás misztériumának
költői dokumentumait. Jócskán van itt költemény, amely először
a Havi Magyar Fórumban jelent meg. Jellemző módon Balogh mindig
Istenről beszél, nem nevezi őt Krisztusnak, pedig képileg
leginkább akként ábrázolja őt. Istenes verseinek őszinteségét
nagy mértékben hitelesíti a köteten átnyúló másik nagy érzelmi
vonulat, az együttérzés, a szánalom, mint létfilozófiai
alapvetés. A földön vergődő madárfióka tragédiáját a görög
tragédiák szintjére emeli: „Bíztam, figyel rá majd az ég.
/ Vajon az ősz, az látja még? / Jól tudom, potomság, semmi-hír,
/ de bennem az anyja egyre sír.” Hasonlóan emlékezetes –
szinte már-már Istennel perelő: „Istennek dolga más akadt, /
talán ezért se látta” – a vérző, kivert kutya teteme fölött
érzett szomorúság, amit a fenékpusztai állomáson érzett.
Balogh költészetének egyik méltatója, Iszlai Zoltán úgy látja,
hogy Reményik Sándor nyomdokain halad ez a líra. Hogy ebben van
igazság, nem vitatom, de ha már ilyen konkrétan nevesített poétai
rokonságot keresnék, én inkább a Kosztolányival való összehasonlítást
tekinteném megfelelőnek. Lírája, lágy érzelmisége, formai
és ritmikai igényessége, vonzódása a nyelvi leleményeken
alapuló gyermekversekhez, és az életmű egészét betakaró őszi
szomorúság egyként igazolja ezt. És még valami. Kosztolányi,
amikor indult, mindenről írt, csak Istenről nem, mert az
valahogy soha nem volt ott, amerre az ifjú Kosztolányi járt.
Aztán – sajnálatosan rövid – életének vége felé megírta
a Hajnali részegséget, bevallva, hogy eddig botorul és vakul élt,
mert nem vette észre, hogy mégiscsak egy nagy, ismeretlen Úr
vendége volt mindvégig. Nos, ebben a felismerési folyamatban
Balogh jóval megelőzte Kosztolányit, és messzebbre jutott,
mert egész életét ezzel a biztos tudattal éli: „Fáradt
vagyok. / Figyel, figyel az Isten”. Szeretem és értékelem a
verseit, de nem érzem teljesnek még ezt az életművet, és
osztva a költő meglátását: „Vár az Isten szép holnaputánja,
/ ma és holnap talán ezért élünk”, olvasóként is, barátként
is kívánom Balogh Józsefnek, hogy kihasználva ezt a rendelkezésre
álló mát és holnapot, írja meg még azt a 8-10 kiemelten
jelentős, mert minden magyarhoz címzett verset, amit csak ő írhat
meg, helyette senki más, és amivel egyszer s mindenkorra beléphet
költészetünk legjelentősebbjei közé.
Szőcs
Zoltán
FŰSZÁLHAZÁM
Még
fűszálzöld a messzi rét,
de
hullni kész az őszi ég.
Hazám
is apró, mint a fű,
magyar
és zöld és keserű.
Tipornak
rá, de ő csak áll,
fűkardja-sincsen
fűkirály.
Mindent,
ami csak szép lehet,
fűszálaimban
meglelek,
s
úgy ölelem őt, Istenem,
hogy
fűszállá nő életem.
Balogh József
|