2009.08.14.
Püski Sándor: Hol vagy, István király?
(részlet)
In
memoriam Püski Sándor 3.
Ahhoz,
hogy nemzetünk történetében a Szent István-i politika hatását
értékelni tudjuk, az őstörténetünkben az utolsó években,
évtizedekben kialakult, egymást erősítő két fejtegetésre hívom
fel a figyelmüket.
Az
egyik, Veres Péteré –nem a volt író-politikusé, hanem egy
mai néprajztudósé -, röviden így foglalható össze:
„…egykoron az ugor közösségből való kiszakadás után, a
lovas nomádizmusra való áttéréskor, a Kr. előtti II-I. évezred
fordulója körüli időben a magyarok ősei már zárt nyelvi
rendszert alkothattak, természetesen nyelvjárási szinten. Ez a
nyelvi közösség mint rendszer az idők folyamán különböző
hatásokra némileg módosult ugyan, de mind a mai napig nem szűnt
meg. A magyarok etnikai közösségének viszonylagos zártságát
a nyelven kívül a endogám jelleg, a házassági gyakorlatok
biztosították. Ez a körülmény…jelentősen korlátozta az iráni,
majd később a török etnikumokkal való etnikai keveredés
lehetőségét. A saját nyelv és a nagymértékű endogám zártság
következtében az ősmagyarok elhatárolódásának a szomszédos
idegen nyelvű közösségektől olyan szembetűnőnek kellett
lennie, amely,…létrehozta nálunk a «mi»-«ők» vagyis a «saját»-«idegen»
megkülönböztetést, illetve az ebből fakadó csoporttudatot,
továbbá az önmegnevezést, …amely a nyelv mellett minden nép
(etnikum) elmaradhatatlan jellemzője.
…A magyar etnikum jó néhány gazdasági-társadalmi
alakulat változását is megélte, anélkül azonban, hogy mint
meghatározott zárt határokkal és belső struktúrával
rendelkező önszervező rendszer lényegesen átalakult volna.
Feltehetőleg a magyar etnikumot a görög, örmény grúz, iráni,
zsidó, kínai és egynéhány más néphez hasonlóan Eurázsia
egyik legrégebbi etnikai közösségeként kell számon tartani.
Ennek pedig az a magyarázata, hogy a magyarok az indoeurópai és
altaji népek nagy többségétől eltérően ökológiai okokból
már igen korán, a Kr. előtti 12-10. században kiváltak a
rokon népek csoportjából, az ugor nyelvközösségből. Az ősmagyarok
etnikai konszolidációja az eurázsiai pusztákon a szomszédos
idegen népektől való nyelvi eltérés alapján…az Aral-tó és
az Alsó-Volga között elterülő száraz sztyeppén ment végbe
a Kr. előtti 12-2. századok közötti évezredben, a nomádizmus
és a ló domesztikációja következtében. Ez az utóbbi évtizedek
magyar őstörténeti kutatásának új, szenzációs eredménye,
amely a nemrég elhunyt Tóth Tibor antropológus nevéhez fűződik.”
A másik fejtegetés László Gyula régészprofesszor kettős
honfoglalása. Egyes történészek szerint Árpád magyar népe
80-90.000 fő, asszonytalan, gyerektelen, a besenyők elől menekülő
férfi nép volt. Ha ez így lett volna, már akkor belevesztek
volna az itt élő népekbe. Mások szerint Árpád honfoglalása
előre megtervezett, több százezer főnyi, családokkal, állatokkal
és élelemmel történő beköltözés volt. Ha azonban számos,
szláv vagy más idegen népeket találtak volna itt, így is elérhette
volna őket az elszlávosodott bolgárok sorsa. Itt azonban nem
volt nagy szláv népesség, ami kevés volt, az is inkább az északnyugati
peremkerületen volt. Viszont a 670-680-as években, a második
avar betelepedési hullám magyarul beszélő onugor leszármazottai
– köztük a székelyek is jórészben túlélték Nagy Károly
háborúját és megérték Árpád honfoglalását és a két
testvér nép többé-kevésbé nem egymásra, hanem egymás mellé
telepedett, amint azt a feltárt, 9-10. századi temetők mutatják.
Az elmélete körül kialakult vitában László Gyula a temetőkön
túl is bizonyítja a maga igazát: a korabeli magyar
helynevekkel, a korai magyar és más krónikák első és második
magyar honfoglalás jelzéseivel, az onugor névből származtatott
idegen nyelvű megnevezéseinkkel: ungam, hongrois, hungarus,
hungarian, stb. László Gyulának az őstörténetünkkel és a
honfoglaló magyar nép életével foglalkozó könyveinek, írásainak
rendezett gyűjteményét a közeljövőben sorban kiadjuk, hogy
az ifjabb nemzedékek is megismerhessék.
Ha a Kazár birodalom szövetségeseként élő, onnan az
Etelközbe, majd Árpáddal a Kárpát-medencébe költöző
magyar törzseket vesszük a nemzet fő közösségének, több
korábbi kiszakadásról is tudunk legalább is két magyar népet
találtak meg IV. Béla szerzetes követei. Az egyikről a Kaukázusban,
keveset tudunk, a másikról már közvetlenül hozott hírt Juliánusz
barát, megtalálta őket a Baskír földön, a Káma vidékén.
Magyarul beszéltek, megértették egymást. Mind a két törzset
a hamarosan bekövetkező tatárjárás szórta szét, vagy pusztította
el.
A két honfoglalás egymásra talált népe azonban
megmaradt. Árpád és utódai a nyugati hadjáratokkal is biztosították
a helyüket, államot alapítottak, Géza fejedelem már megkezdte
a beilleszkedést az európai hatalmak körébe. Ezt a beilleszkedést
teljesítette be fia, Vajk, a keresztségben kapott néven: István,
a királyságával, szigorú törvényeivel és a római kereszténység
államvallássá tételével. Ezer éve folyik a magyarok vitája:
szükség volt-e arra a szigorúságra, a belső háborúskodásra,
avagy a 10.században megindult átalakulás lassú fejlesztése,
sokkal kevesebb áldozattal, jobban biztosította volna a helyünket
és életünket. Az Imre fiához írt Intelminek a túlmagyarázása,
különösen az idegenek befogadása ügyében, sokat ártott
ebben a vitában. Engedjék meg, hogy elmondjak egy személyes történetet
erről. 1962 tavaszán ellenem és a baráti köröm ellen indított
politikai perben az ávós nyomozó tisztek hangsúlyozottan
hivatkoztak arra, hogy ha annak idejében István király erőszakot
is alkalmazhatott a kereszténység befogadása érdekében az értetlen
néppel szemben, akkor nekik is joguk van az erőszakra, mert a nép
érdeke kívánja meg, akkor is, ha nem értjük most meg, a mai
korparancsnak, a bolsevizmusnak a megvalósítását is. Természetesen,
annak semmi értelme, hogy a kétféle erőszakot összehasonlítsuk.
Végül is a Szent Istvánéval a magyar nép már Szent Lászlóban,
majd a reformációban megbékélt, legfeljebb azt sajnáljuk;
hogy az idegen papoknak és más térítőknek nem volt szívük
és türelmük a korábbi magyar művelődés tárgyi és szellemi
emlékeinek megőrzésére.
Ezt az elveszett történelmi és vallásos mondavilágot kívánta
újra alkotni a 19. század nagy reformnemzedéke: Vörösmarty
Mihály a Zalán futásában, Arany János a Csaba trilógiában,
benne a Rege a csodaszarvasról szóló versében, s különösen
a 20.század második felében történészek, régészek, néprajzosok,
embertannal foglalkozók serege próbálja a múltunkat beépíteni
az emberiség történetébe. Ebbe a sorba tartozik két kötetes
nagy kiadványunk: a régi rokon nép, az úzok s mai utódaik, a
palócok és más rokon népek rege-és mondavilága: az Arvisura=Igazszólás
megnevezésű gyűjteménye.
………..Most
aztán: régi urak és népek! akik még élünk, és a
gyermekeink és az unokáink, valamennyien, feltehetjük a régi
ének kérdését: Hol vagy István király? Téged magyar kíván…
Parasztok,
munkások, mindenféle polgárok, régi és mai urak! mindenki,
aki még akarja, hogy Magyarország magyar maradjon, vigyázzatok
1998-ra! Csak a nemzeti pártok és mozgalmak együttese, választási
uniója nyerheti meg az újabb fordulót.
(Előadás
Újkígyóson, 1997.augusztus 20-án.)
|