2009.08.15.
Henrik Ibsen: Solness építőmester
(Radnóti Színház)
Az
1828-ban Skienben született és 1906-ban Krisztiániában – ma
Oslóban – elhunyt Ibsen mindmáig a legismertebb és legnagyobb
hatású norvég író. Az irodalomtörténet a modern polgári dráma
megújítóját látja benne. A 19. század népszerű szalondrámáin,
az úgynevezett jól megcsinált darabokon lépett túl. Ibsen a görög
sorstragédiák analitikus módszerével és a szimbolizmussal
teremtette újjá a polgári drámát. Az 1887 után született színműveiben
fordult a modern polgári dráma felé. Ezeket az alkotásait külföldön
vetette papírra, mégis majdnem mindegyikben a norvég életet, társadalmat
mutatja be. A világsikert az 1879-ben írt Babaszoba hozta meg számára.
Nálunk ezt a művét Nóra címmel szokták játszani. A legtöbb
Ibsen-dráma – s a Solness építőmester is ilyen – utójátéka
az előzményeknek, s ezeknek elemzése, vizsgálata lendíti tovább
a mű cselekményét. A dialógusok egyszerre visszafelé és előre
is visznek, felidézik azt, ami volt, és ami a szereplők jellemét
kiformálta, és sodorja az embereket addig a pontig, ahol a
sorsuk beteljesedik. A Solness építőmestert is áthatja a
szimbolikus kifejezésmód: a szerző a cselekményt egy nagy, többértelmű
szimbólum köré szervezi, s ebben a dráma alapgondolata sűrítetten
jelenik meg. Ez a szimbólum a torony, ami nemcsak sokféle érzést
jelenít meg, hanem jelképezi a művész vágyát a tökéletesség,
a teljesség, az elérhetetlen után, s az öregedő férfinak azt
a fellobbanását, sóvárgását, amellyel az elmúlt ifjúságot,
a szerelmet áhítozza. De jelenti a fiatalságnak a realitásokkal
nem számoló, lehetetlent nem ismerő merész ábrándjait, légvárakat
építő boldogságigényét is.
Ibsen 1891-ben visszatért szülőföldjére, az utolsó négy
darabját: Solness építőmestert; Kis Eyolf-ot; John Gabriel
Borkmant; Ha mi, halottak, feltámadunk-ot már otthon, Norvégiában
alkotta meg. Valamennyi, így a Solness építőmester is a magára
maradt, önmagát túlélt ember tragédiájáról szól. Életrajzi
motívumok is meghúzódnak ebben a darabban. A 61 éves író
nyaralás közben, Tirolban ismerkedett meg a 18 éves bécsi lánnyal,
Emilia Bardachkal. Románcuk csak három hétig tartott, de ez a
szerelem fellobbantotta benne az elsuhant élet utáni nosztalgiát.
Ibsen a Solness építőmestert 1892-ben írta, és még abban az
évben, Londonban volt a premierje a Haymerket Theaterben. A
korbeli angol közönség értetlenkedve és fanyalogva fogadta.
Magyarországon 1905-ben játszották először, a Thália Társaság
mutatta be. A Solness építőmester nem tartozik a sztár
Ibsen-darabok közé, a hazai színházak elég ritkán tűzik műsorukra,
Pesten legutóbb 40 éve, 1969-ben, a Vígszínházban láthatta
utoljára a fővárosi publikum. A Radnóti Színház tavaly
december 21-én újította fel.
A
híres építész, a már korosodó Halvard Solness attól fél,
hogy hamarosan fordul a kocka, az ifjúság egyszer csak
„bekopogtat” hozzá, helyet követel magának, és őt háttérbe
szorítja, ezért nem engedi érvényesülni a tehetséges és
feleannyi idős építészt, Ragnart. Solness magánélete tönkrement,
otthona leégett, iker gyermekei meghaltak, feleségétől elhidegült,
magányossá vált. Ebben az állapotában keresi őt fel a 23 éves
Hilde Wangel, aki egy 10 esztendővel ezelőtti eseményre emlékezteti,
ami besodorja életébe a rég elfeledett fiatalságot, az
elveszett szerelmet. Reményei feltámadnak, Solness úgy érzi,
Hilde lelkesedése visszaadhatja régi erejét, hitét az
emberekben és saját művészetében. Legyőzve félelmét – életében
másodszor – épülő házának magas tornyára maga viszi fel a
koszorút. Fellázad sorsa és vénülése ellen, önáltató módon
legyőzhetetlennek szeretne látszani, hogy Hilde a régi,
diadalmas bálványát csodálhassa benne, de a magasban megszédül
és lezuhan.
A
gőgös építőmestert Bálint András alakítja, akinek szerepálma
volt Solness karakterét eljátszani, és most éppen abban a
korban van, amikor tökéletesen tudja hozni – és hozza is –
ennek az önző, kiégett, de a hirtelen fellobbanó szerelem villámfényétől
életét más megvilágításban látó férfinek a figuráját.
Aline Solnesst Kováts Adél azoknak a meg nem értett
asszonyoknak a féltékenységével viszi fel a színre, akik megbántottságuk,
kudarcaik miatt férjüket állandó lelkiismeret-furdalásra késztetik.
Kaja Fosilt, aki könyvelő és szerető is egyben, Szávai Viktória
jeleníti meg. Marjai Virág Hilde Wangele olyan hamvas és érzékeny
fiatal lány, aki tisztában van saját nőiességéből sugárzó
erőnek. Az agg és megkeseredett Brovik építészt Keres Emil,
fiát, Ragnart Adorján Bálint, Herdal doktort Csankó Zoltán
személyesíti meg.
A
Radnóti Színház előadását Kiss Csaba rendezi. Ez egy
tisztességes, becsületes produkció, ami nem forgatja ki a művet,
nem erőltet bele semmiféle, a drámától idegen motívumot,
szellemiségétől eltérő eseményt, hanem magát a művet
akarja bemutatni. És bizony ez a fajta rendezői hozzáállás ma
már olyan ritkának számít, mint a fehér holló.
Dr. Petővári
Ágnes
|