2009.08.14.
Piachívők
A
svájci SF tévében Roger De Weck beszélgetett Dr. Peter Ulrich
gazdaságietika-professzorral. A Szt. Galleni Egyetem nemrég leköszönő
dékánja Európában az elsők között hozott létre a gazdasági
etika kérdéseivel foglalkozó intézetet. Az egymás után ismétlődő
válságok Ulrich professzor szakterületének létjogosultságát
igazolják. A neoliberalizmus és kapitalizmus kritikája mellett
a svájci professzor olyan új szempontra világít rá, melyek
kiutat jelenthetnek az áldatlan helyzetből. A beszélgetés második
részét a Zeit-Fragen leirata alapján közöljük.
– Roger De Weck: Azzal fejeztük be,
hogy 1840 és 1875 között soha nem látott gazdasági fejlődés
volt látható. Ennek az időszaknak a végén kerültek elő az
új szociális kérdések. Az életszínvonal növekedése
hatalmas volt, de nem mindenkinek. A konjunktúra nem számolta
fel a szegénységet és újabb társadalmi ellentéthez vezetett.
Karl Marx ekkor írta a kommunista kiáltványt.
– Dr. Peter Ulrich: Az 1870-es években a polgárság
progresszív erőnek számított. Ugyanakkor egy komoly döntés
előtt állt. Kiterjessze-e az eredetileg emancipáló, szabadságot
hozó vállalkozást az egész társadalomra? Vagy inkább az időközben
megszerzett privilégiumokat, a tulajdon teremtette jogait kezdje
el védeni? Az utóbbi mellett döntöttek és ettől a pillanattól
kezdve megjelentek mozgalmak és pártok, melyek a polgári társadalom
emancipáló projektjét mindenkire ki akarták terjeszteni.
– A szakszervezetek és a szociáldemokrácia.
– A szakszervezetek a szociáldemokrácia, a nőmozgalmak
stb.
– De ebben az időben Bismarck volt a
birodalmi kancellár és bevezette a szociális betegbiztosítást,
a nyugdíjbiztosítást és a rokkantbiztosítást. Tehát a szociális
piacgazdaságnak mégis óriási tradíciója van.
– Ezt minden további nélkül tekinthetjük így.
Csakhogy ebben a konstellációban a szociális piacgazdaság –
ha már ilyen korán be akarjuk vezetni, de ne legyünk
kicsinyesek – kvázi születési hibával jött a világra. A születési
hiba abban áll, hogy a szociális állam az a szindróma, melyet
a piacgazdasági erőviszonyok idéznek elő, csak enyhítve,
kompenzálva és korrigálva. A valódi okokon nem változtattak
és ez lényegében mind a mai napig így van.
– Akkor megkérdezem öntől: Létezik
egyáltalán olyan rendszer, melyben nem a tőke áll a központban,
hanem a munka és melyben a szociális kérdés ugyanolyan fontos,
mint a megtérülés kérdése.
– Természetesen létezik alternatíva. De én nem egy új
rendszer után kutatnék.
– Hanem?
– A rendszer azt feltételezi, hogy létezik egy olyan intézményesíthető
mechanizmus, mely a háttérben biztosítja, hogy minden társadalmi
koordinációprobléma tökéletesen meg legyen oldva. A háború
utáni történelem éppen arra tanított meg minket, hogy a piaci
és állami szabályozás egyfajta intelligens keverékére van szükségünk,
ugyanakkor az így kialakított piacgazdasági rendszer egy
ugyanilyen modern és intelligens társadalmat feltételez. És
ahogy már említettük, éppen ez a legnagyobb problémánk.
– Miből adódik, hogy a gazdaság
egyszer csak önállósította magát? Mondhatnók, az egyik
oldalon áll a gazdaság, míg a másikon a társadalom.
– Nos, igen. Ez egy kettős helyzet. Óvatosnak kell lennünk.
Felületesen nézve a piacgazdaság önállósította magát és
kialakított egyfajta önfejűséget. Az önfejűségből könnyen
lehet őrültség. Ha mélyebben megvizsgáljuk – és a gazdaságetikus
csak így tehet –, akkor fel kell tételeznünk, hogy mindez nem
történhet ok nélkül. Vajon miért tűrik az emberek a modern
szabad, demokratikus társadalmakban a gazdaság ilyen mértékű
elszakadását? E mögött egyfajta gondolati háttér áll. Úgy
fogalmazhatnánk meg, hogy még a szabad, deregulált piacgazdaság
legradikálisabb híve is azt gondolja, az a cinizmus nélküli
meggyőződése, hogy ez az elképzelés mindenkinek jó, ez egy
legitim és megalapozott gazdasági rend.
– Ebben kételkednem kell. Talán inkább
mégis cinikus?
– Lehet cinikus is. De meggyőződésem, hogy sokkal
kevesebb a cinikus, mint gondolnánk és lényegesen több a hívő.
Mégpedig piachívő.
– Azt mondta, kettős helyzet.
-
A másik fele, hogy azt kell feltételeznie, hogy az állam ezt a
deregulációt végre tudja hajtani. Ennek történelmi alapja
van. A XIX. század elején, valamikor 1800 környékén kezdődött
Angliában a piacgazdasági liberalizáció. És ettől a
pillanattól kezdve az állami tevékenység nemhogy eltűnt
volna, hanem megsokszorozódott. Egyértelmű, hogy egy ilyen
rendszert meg kell alapozni, biztosítani kell a versenyt, a piac
nyitottságát garantálni kell, és ehhez kell egy bizonyos jogi
infrastruktúra.
(A
jövő héten folytatjuk)
(ford.:czyba)
|