2009.08.21.
Őszinte
szívvel
Beszélgetés Pomázi Zoltánnal a Bojtorján együttes frontemberével
– Kőbányán cseperedtél fel. Ez a városrész
menynyiben határozta meg pályád alakulását?
– Igen is, meg nem is. Hatéves koromig Kispesten, az
ONCSA-telepen laktam nagymamám házában. Ezeket a telepeket az
Országos Nép és Családvédelmi Alap hozta létre Horthy kormányzósága
idején. Az ONCSA célja a leginkább támogatásra szoruló néprétegek
erkölcsi és szellemi felemelése útján az életviszonyok javítása
és a társadalmi kiegyenlítődés elősegítése volt. Magyar
nagycsaládosokat segítettek akkor. Ez a telep kis kertes házakból
állt. Apámék nyolcan voltak testvérek, és kiérdemelték azt,
hogy egy ilyen házhoz jussanak. Ez a telep védett környezetet
jelentett számomra. Hatéves voltam, mikor elkerültem Kőbányára,
ahol általános iskolába és gimnáziumba jártam. Kőbánya azért
meghatározó számomra, mert sok olyan iskolatársam volt, akiből
zenész lett. Így Póka Egon, vagy Révész Sándor. Pezsgő
zenei élet jellemezte az akkor még I.László – ma már a
szent jelző került a név elé – Általános Gimnáziumot.
Sokan zenekart alapítottak, rockot játszottak. A gimnázium tanárainak
a többsége pedig egyházi iskolákból, szemináriumokból kerültek
oda. Tanáraim is meghatározók voltak pályám és életszemléletem
kialakulásában. Bodócs tanár úr nem úgy tanította a történelmet,
ahogy azt a könyvben leírták. Beszélt nekünk Trianonról is
– halkan, suttogva. Latin tanárom is másként látta a világot,
mint a kommunista időben szokás volt. Arról nem tudok, hogy
feljelentették-e őket.
– Ha megkérdezték a tízéves Zolikát,
mi szeretnél lenni nagykorodban, mit válaszolt?
– Sok minden felvetődött bennem. Nagyon nehéz egy
gyereknek eldönteni, hogy mi legyen belőle. A szülők is megpróbálják
azt ráerőltetni a gyerekre, ami nekik anno valamilyen ok miatt
nem sikerült. Az oktatással is baj van, mert a gyerekekkel egyénileg
is foglalkozni kéne, miután felmérték: ki miben tehetséges.
– Ha már Horthyt említetted,
akkoriban foglalkoztak tehetséggondozással is.
– Egyik dédmamám gróf Klebelsberg Kunó szakácsnője
volt, tehát hallottam már otthon egy olyan helyes oktatáspolitikáról,
ami a csonkahazában felemelte a nemzetet. Visszatérve a kérdésre:
rossz, ha egy pedagógus nem érdeklődik a gyerek képességei
felől, s nem tereli egy olyan irányba, ahol érvényesülhet. Így
nem biztos, hogy sikerül a tanulónak kibontakoznia. Szintén
rossz, ha a felmenők akarata, s nem a tehetség szerint történik
az iskolaválasztás. Láthatták otthon a zenei tehetségemet, de
sajnos mégsem tereltek erre a pályára. Már hatéves koromban
zongoráztam, s tizenkét évesen gitáron játszottam. Mindkét
hangszeren autodidakta módon tanultam meg játszani. De, mint említettem,
nem taníttattak zenére, sem egy hasznos nyelvre. Az általános
iskolában pedig a legfontosabb dolgokat kéne tanítani. Mi általánosban
egészen a harmadik osztályig, matematikaórán csak a szorzótáblát
gyakoroltuk. Most csodálkozom azon, hogy egy áruházban számológépet
vesznek elő ahhoz, hogy egy számot megszorozzanak kettővel.
– Az, hogy egy gyerekre mit erőltetnek
rá, függ a divatszakmáktól is. Régen divatos volt orvosnak,
vagy mérnöknek tanulni.
– Ma pedig sokan műsorvezetők szeretnének lenni a tévében.
A média igen nagy vonzerővel bír. Azt látjuk: semmit sem kell
tudni ahhoz, hogy tévésztár legyen valakiből. Ez megkérdőjelezi
a sztárság hagyományos attitűdjeit is.
– Lapunkhoz érkezett egy olvasói levél,
mely azt a kérdést teszi fel: vannak-e ma hősök?
– Biztos, hogy vannak. A hősök teljesen hétköznapi
emberek. Az adott helyzetben való viselkedésük dönti el, hogy
képesek-e önfeláldozásra egy közösség érdekéért.
– Igaz, de nem nyomja-e el a tömegember
a kiemelkedő, hősi cselekedetre is képes személyt?
– A szellemileg alultáplált ember „saját magát”, a
hozzá hasonlót akarja látni a televízióban. Azért is népszerű
a komolytalan, bunkó ember a tévében, mert nagy támogatottsággal
rendelkezik.
– Térjünk vissza pályafutásodhoz.
Intézményes keretek közt nem tanultál zenélni. Tehát, ha a rádióban
meghallottál egy dallamot, le tudtad játszani?
– Pontosan. Azt mondják: az a tehetséges, aki mindig többet
tud, mint amennyit megtanulhatna. Ebben lehet valami; tizenhárom
évesen odaálltam nagybátyám mellé, s gitáron kísértem,
mikor a Török indulót játszotta. Nagybátyám csodálkozott,
hiszen nem ismertem a kottát. Éreztem, hogy milyen akkordok fogják
váltani egymást. Furának hangozhat, de nem éreztem soha a hátrányát
annak, hogy nem tanultam zeneiskolában. Ha konzervatóriumban
tanultam volna énekelni, ma azt mondaná: Pomázi képzett énekes,
de rossz, amit csinál. Egy jó magánénekes ritkán tud jól könnyűzenét
énekelni. Tehát kifejezetten árthat a hivatalos képzés a rock
és a pop műfajában, hiszen eltérő a stílus és az énektechnika.
Ha írok egy dalt, akkor először fejemben áll össze a zene.
Ennek a kottáját precízen elkészítem, mert később
megtanultam annyira a kottaírást, amennyire nekem szükséges.
– Tanultál énekelni?
– Igen, annál a Bágyoni Gézánál, aki az ország élvonalbeli
énekeseit tanította: Szörényit, Demjént, Katona Klárit. A
mai napig abból élek, amit tőle tanultam.
– Kik voltak azok az akkor már
befutott zenészek, énekesek, akik segítettek neked?
– Első mentorom és támogatóm Dinnyés József volt,
aki már tizenéves koromban klubokba, pódiumestekre vitt el fellépni.
Dinnyés volt a meghívott vendég, s én pedig a ráadás. Ez
nekem nagyon jó iskola volt; egy szál gitárral kiálltam, s énekeltem.
A mai napig tudom hasznosítani, amit ezeken a fellépéseken
tanultam. Szintén nagyon sok zenei fogást sajátítottam el a
Tolcsvay Trióban eltöltött három év alatt. Bélát
mesteremnek és példaképemnek tartom sok tekintetben. A zenekar
főleg népzenei ihletésű számokat játszott. A legkomolyabb
segítséget Szörényi Leventétől és Bródy Jánostól kaptam.
Szörényi a szakmai tudásával, Bródy pedig a kapcsolataival
segített sokat. Miért? Mert megtehették. Ezt nekik nem tudom
viszonozni, csak a nálam fiatalabb generáció tagjainak segíthetek.
– Előfordul, hogy megkérnek, hallgass
meg egy fiatal, tehetségesnek mondott énekest, gitárost?
– Él Erdélyben egy hétéves kislány, aki kristálytisztán
énekel, s hatalmas zenei tehetséget és intelligenciát kapott
az Úrtól. Édesanyja keresett fel, hogy hallgassam meg. Anno
megjelent egy gyerekeknek szóló lemezem A cinege cipője címmel.
Ennek a CD-nek az összes dalát kívülről megtanulta a kislány.
Odaadtam neki a zenei alapot – amit ők negatívnak hívnak –
és arra énekel rá. Jelenleg élőben lép fel koncerteken. A
Bojtorjánban zenél egy olyan fiatal gitáros, akinek szintén
igyekszem egyengetni a pályáját.
– Azt olvastam, hogy rockzenével kezdtél,
majd jött a country. Az utóbbi kiszorította belőled a rockot?
– A Bojtorján egy olyan zenekar, ami többféle stílusú
zenét játszik, így rockot is. Egy-egy koncert után kinn
maradok a színpadon, gitárral a kézben. Ez már nem is country,
hanem a Dinnyés József-féle pódiumműfaj.
– Autoharpon is játszol. Mit kell
tudni erről a hangszerről?
– Ez egy automata hárfa, harmincnyolc húros kicsiny
hangszer, amit Amerikában találtak ki. A jobb kézben acélkörmök
vannak, bal kézben fogjuk az instrumentumot. A hangszer billentyűit
kell megnyomni ahhoz, hogy létrehozzuk a kívánt harmóniát.
Ezt a hangszert több Bojtorján-felvételen, így a Vigyázz
magadra fiam-on is lehet hallani.
– Önhatalmúlag kiválasztottam két
dalt. Az egyik az előbb említett, a másik az Összetartozunk.
Ezt a MIÉP június 4-ei, trianoni megemlékezésén is elénekelted.
Mesélj a két dal történetéről.
– Nem vagyok szövegíró, csupán dalszerző. Zeneszerző
Beethoven volt, s nem én. A Vigyázz magadra fiam zenéje már
katonakoromban a fejemben volt. Szöveg akkor még nem volt hozzá.
Horváth Attila szövegíró ezzel a dallal megteremtette a
Bojtorján imázsát. Nagyon sokat járok Erdélybe, Székelyföldre
fellépni. Nincs olyan falunap, ahol a közönség ne énekelné
hangosan velem ezt a nótát. Még a kinti tinédzserek is
szeretik mind a két említett dalt. Kicsöngetéskor –mi ballagásnak
hívjuk ezt az eseményt – a Vigyázz magadra fiam-ot gyakran eléneklik.
A Bojtorján dalai történetet mesélnek el, s nem több
embernek, hanem egyvalakinek – azért is népszerűek. Az Összetartozunk-nak
sok variációja született. Ami nekem nem annyira tetszik, az a
2002-es. Akkor több mint harminc különböző stílusú énekes
adta elő ezt számot. Voltak ott mindenféle politikai csapat
holdudvarából. Egymáshoz nem illő emberek énekelték hibás
dallammal szerzeményemet. 2009-ben pedig az erdélyi Magyar Összefogás
listájának lett a dal a kampányzenéje. A művet a csíkszeredai
Role együttes dolgozta fel. Sajnos az erdélyi magyarok sem összetartóak…
Erdélyben – az eredeti verzió szerint – egy fiatal lánnyal,
János Kingával adom elő a dalt duett formájában.
– Gyermekműsorokat is tartotok a
Bojtorjánnal?
– Az együttessel családi koncerteket tartunk, melyeken
gyerekeknek és felnőtteknek szóló dalokat is előadunk. Nekem
viszont nagyon sok önálló gyermekműsorom van. Ezekkel Erdély
megannyi települését bejártam, és Magyarországon háromszázszor
léptem fel.
– Ennek ellenére sem rólad, sem a
Bojtorjánról nem lehet hallani. Az ingyenes reklámújságoknak,
koncertfüzeteknek sem vagy a címoldalán.
– Az lenne a baj, ha ez nem így lenne. Gyanús lennék
magam számára. Nem érdekli a médiát a Bojtorján. Megpróbáltak
rávenni arra, hogy különböző buta és agyölő tévés műsorokban
vegyek részt, de nemet mondtam. Nem vagyok celeb. Nem akarom tönkretenni
a múltamat azon, hogy valami hülyeség elvállalása miatt beszéljen
rólam a sajtó. A bazári majmokra kíváncsiak az emberek, de
komolyan venni nem lehet őket. Egyesek szerint mindezt azért
mondom, mert savanyú a szőlő; irigykedek ezekre a celebekre. Miért
lennék bosszús azért, mert nem vittek el egy dzsungelbe, ahol
egyenes adásban könnyíthetek magamon? Ilyennek ismernek tán?
Csak bolond vagy rosszindulatú, aki azt hiszi, hogy az ilyen
dolgokat irigylem.
– Többször dolgoztál együtt
Latinovits Zoltánnal. Milyen kép él benned a színészkirályról?
– Alig múltam húszéves akkor. A Tolcsvay Trió irodalmi
műsorokban is fellépett. Megkeresett minket az akkori Irodalmi
Színpad programszervezője azzal, hogy Latinovist Zoltán
irodalmi estjén volna-e kedvünk fellépni. Kis létszámú,
akusztikus zenekart kerestek. Elvállaltuk, s bejártuk az országot
ezzel a műsorral. Volt, mikor napi 8-12 órát töltöttünk együtt
és sokat beszélgettünk. Nagyon kedveltük egymást Zoltánnal.
Látta, hogy érdekel a művészete, ezért megkedvelt. Egy-egy
beszélgetés szinte spirituális élményt jelentett számomra.
Nem igaz, amit róla pletykálnak. Nem volt velünk kötözködő,
részegnek sosem láttam, hanem egy bűbájos, kedves embernek
ismertem meg. Azt is terjesztették róla: összeférhetetlen. Velünk
nem volt az. Bizonyára a kisstílű embereket nem bírta
elviselni. Akkor nem tudhattam azt: a közeljövőben meghal, s
emlékeket kéne gyűjteni róla. Ezért nem készült közös fotó
sem. Autogramot sem kértem tőle. Meggyőződésem: nem lett öngyilkos.
Azt mondta nekem egyszer: nem teszem meg a haragosaimnak azt a szívességet,
hogy megöljem magam.
– Több forrás szerint kutyáját
vitte sétálni, mikor meghalt.
– Kizártnak tartom, hogy valaki kutyasétáltatás közben
ugorjon egy vonat elé.
– Azt olvastam, hogy Kansas állam,
Pearl és Mississippi díszpolgára vagy. Miért kaptad ezeket a
kitüntetéseket?
– Az amerikaiak büszkék azokra, akik külföldi létükre
jól játsszák a countryt a kinti fesztiválokon. Főleg ezért
kaptam ezeket a kitüntetéseket. Ezek nagyon megtisztelő elismerések,
s ha meg szeretném kapni az amerikai állampolgárságot – ami
még rémálmaimban sem jön elő –, bizonyára könnyen menne.
Mississippi állam egyik megyéjének pedig helyettes sheriffje
vagyok. Még igazolványom is van róla. Már más kategória,
mikor a szovjet kulturális miniszter kitüntetett, miután
Csernobiltól 50 km-re koncerteztünk. Mondták: milyen bátrak
ezek a fiúk. Nem bátrak, hanem vakok voltunk, mert nem tudtuk,
pontosan hol is lépünk fel.
– Magyarországi kitüntetéseid is
vannak?
– Akadnak, a legnagyobb a szocialista kultúráért érdemrend,
amit Csehák Judittól vehettem át a Németh-kormány idején.
Akkor gondolkodtam el azon: van-e szocialista kultúra? Vagy csak
kultúra létezik önmagában? Nem vágyom díjakra itthon. Annak
örülnék, ha a székelyek tüntetnének ki. Most is azt teszik,
egy pénzzel nem mérhető dologgal, a szeretetükkel. Ez az, ami
igazán fontos számomra.
– Annak idején a Pannon Rádió
sokszor játszotta zenéteket. Ha jól emlékszem, te az MTV Híradójában
a Pannon védelmére keltél. Nem ért ezért semmilyen
kellemetlenség?
– Csak az ért utána! De azonnal! Megfenyegettek, s megpróbáltak
befolyásolni. Fűt-fát ígértek nekem, ha visszavonom a
nyilatkozatomat. Nem tettem, mert becsületes és őszinte vagyok.
Sajnos akkor döbbentem rá arra, hogy mennyire megosztott a művésztársadalom.
– Nevedet és fényképedet adtad a
Magyar Fórumban megjelent előre hozott választásokért felhíváshoz.
Mások ezt nem merik, vagy gyáván megfutamodnak. Ennyire nagy úr
a félelem?
– Abban a hitben élek, hogy demokráciában élünk. A
’89 előtti időkhöz képest annyi a változás, hogy nyíltan
beszélhetek. Nos, ezt a luxust megengedem magamnak. Soha nem függtem
senkitől, magam határozom meg, mit vállalok el, válogatok a
fellépések között. 2010 áprilisáig tele vagyok munkával.
Legutóbb a kanadai magyarok hívtak meg egy kéthetes turnéra,
ami szeptemberben lesz. Sokat járok Székelyföldre, az ottani
magyaroknak tetszik az állásfoglalásom az ő ügyeiket és a mi
sorskérdéseinket illetően. Ezért sem félek senkitől!
Medveczky Attila
|