2009.08.21.
Dr.Bíró Zoltán: Miniszterelnökök Szabó Dezső mérlegén
Szabó
Dezső talán nem is lett volna az, aki volt, ha egész élete, írói
munkássága logikájával összhangban nem fordult volna rendre
az ország éppen hatalomra kerülő miniszterelnökeihez. Gombos
Gyula kis kötetben gyűjtötte össze e tárgyban született írásait.
Tisza Istvánt is beleértve hét miniszterelnöknek szentel más-más
jellegű írást Szabó Dezső, háromnak nem: Károlyi Mihálynak,
Bárdossy Lászlónak és Kállay Miklósnak. Közülük Károlyit
említi egy későbbi miniszterelnökhöz írott levelében, mint
„félig félkegyelműt”. Ennyi elég is ahhoz, hogy az író Károlyi
Mihályról alkotott véleményéről fogalmat alkothassunk. Azt
azonban sajnálhatjuk, hogy Bárdossy miniszterelnökhöz nem találunk
levelet, sem róla, személyéről, munkásságáról elemző írást,
pedig a később háborús bűnösként kivégzett egykori
miniszterelnök személyisége, politikai eltökéltsége és
cselekedetei történeti megítéléséhez is nagyban hozzájárult
volna biztosan egy Szabó Dezső-i elemzés vagy akár csak egy
találó arcképvázlat.
Már
a legkorábbi, 1911-ben írott, Tisza Istvánnak szóló híres válaszleveléből
nyilvánvaló lehet mindenki számára, hogy Szabó Dezső egy rövid
és egyetlen eseményhez kapcsolódó írásban is képes a magyar
élet, a társadalmi problémák lényegét felvillantani. Mai társadalmi
viszonyainkra gondolva már-már örökérvényűnek tetszik e válaszlevél
néhány sora, bár aligha volnánk méltányosak Tisza Istvánhoz,
ha mai miniszterelnököket igyekeznénk egy lapon emlegetni vele.
Mégis, a magyar élet ellentmondásait és a „fent” lévők
szemléletét tekintve van létjogosultsága az összevetésnek.
Szabó Dezső akkor, 1911-ben ezekkel a szavakkal tesz szemrehányást
Tiszának: „Aztán méltóztassék eltűrni, hogy konstatáljam,
hogy egy tanár van olyan kultúrember, mint a kegyelmes Úr. És
minél inkább kultúrember: a tisztességes öltözet, a könyv,
a színház, az utazás épp oly fatális szüksége, mint a kenyér.
Tessék elhinni, hogyha a tanár csak századrészét kapná a
Nagyméltóságod jövedelmének, nem gondolna a státusrendezéssel.
A különbség csak az, hogy ennek a tanárnak volna annyi jóízlése,
hogy bármennyire is duzzadna az ideálizmustól, nem kiáltaná
oda az anyagiakkal küszködőnek: – Ugyan, hogy lehet a fizetéssel
törődni!?” Előzőleg a miniszterelnök oktatta ki hazafiságból
a fiatal tanárt, most, levele legfőbb konklúziójával, a
fiatal tanár a miniszterelnököt: „Adják meg az anyagi békét
azoknak, kik az ország jövőjét gyúrják, mert ezeknek a
nyomora nemzeti veszedelem.” Ha valaki azt hinné, hogy –
legalábbis a miniszterelnökökkel szemben – Szabó Dezsőt
fiatalságából fakadó meggondolatlansága ragadtatja ily nyers
szókimondásra, az lapozzon bele a már korántsem fiatal író későbbi
miniszterelnökökhöz írott leveleibe. Azok nem kevésbé szókimondók,
gyakran gyilkos iróniával gazdagon fűszerezettek, azzal együtt,
hogy a magyarság sorsáért érzett aggodalom pátosza is átszövi
őket. Az írások mondandója azonban mindig komoly elemzésre épül
és amit számon kér, az nem más, mint a nemzet függetlensége
jegyében kiérlelt nemzetpolitika és az a szociális látásmód
és kormányzati gyakorlat, amelynek hiányában nemzeti egységről
csak prédikálni lehet. Érezhető ez már a korai Tisza-levélből
is, de erőteljesebben folytatódik a gróf Bethlen Istvánhoz írott
1928-as nyílt levelében. Az írót Bethlen miniszterelnök
Nagycenken elmondott beszéde háborítja föl. Előbb méltányolja,
hogy „Bethlen gróf meghúzta a halálharangot a Habsburg
restauráció őrült, bűnös és perverz gondolata fölött”,
majd felháborodva tiltakozik az ellen, hogy ugyanebben a beszédében
– minden szociális érzék nélkül – „alsóbb osztályokról”
szólva, nekik küldi intelmeit, őket biztatja nyomorúságukban
– hamisan – a „felső osztályok” szolidaritásáról szónokolva.
Bethlen gróf nagycenki, cinikusan arisztokratikus beszéde persze
csak ürügy Szabó Dezsőnek, hogy a miniszterelnök politikájáról,
de azon túl a vérlázító társadalmi igazságtalanságról, a
felső osztályok alkalmatlanságáról, hazafiatlanságáról,
stb. elmondja a véleményét. És mindennél még fontosabb, hogy
előre vetítse a jövőt, mely cinizmusnak és felelőtlenségnek
ebből a szövedékéből következhet: „Ha mi nem tesszük előre
minden magyar hazájává Magyarországot, ha nem tesszük minden
dolgozó magyar elemi életérdekévé, hogy védje ezt a hazát,
ha a magyarság nagy tömegeit nem fejlesztjük önsorsát intéző
állammá, ha nem törlünk el minden kizsákmányolást, minden
parazitaságot; a történelem közeledő igazságtétele el fog
seperni bennünket.” A Tisza- és a Bethlen- levélből azért
idéztem sorokat, mert úgy vélem, ezek a sorok jól mutatják
Szabó Dezső politikai gondolatmenetének, észjárásának természetét,
és főképpen azt, ahogy természetesen és könnyedén kapcsolja
össze a nemzeti sorsot, a vezető rétegek társadalmi felelősségét
a társadalmi igazságosság követelményével. A későbbiekben
sincs ez másként, csak a magyarság helyzete válik egyre drámaibbá
az egyre fenyegetőbb német hódítás következményeképpen.
A
magyar miniszterelnökhöz címmel ír levelet Darányi Kálmánnak
címezve 1938. március 15-én.Ez a levél az új miniszterelnök
első lépéseinek szóló figyelmeztetések és ajánlások sora.
A levél keletkezésének a dátuma már önmagában jelzi, hogy a
hangsúly most a német veszély elhárítására esik. Ezzel összefüggésben
emelkedik ki a levélből egyetlen szó: öntudat. Követeli ezt a
szót a német veszély időszerűsége is, de olyan feladat is sűrűsödik
ebben az egy szóban, amely a 20. század magyar történelmének
egészéből következik, olyan korparancs a magyarság élete és
jövője szempontjából, amely az államot képviselő
miniszterelnök történelmi felelősségét is még nagyobbra növeszti.
„Öntudatot, öntudatot, öntudatot a magyarságnak, Elnök Úr!
Öntudatot mindenekelőtt! Ez ma égetőbb szükség a kenyérnél,
hiszen ez a magyar kenyér feltétele. Ez ma sürgetőbb feltétel
a levegőnél, hiszen ez a magyar tüdő egészsége, az egész
magyar szervezet alapszüksége. Ez az öntudat lesz az egyetlen
alkotó rend, az egyetlen védő összefogás, mely biztonságot
és jövőt jelent a magyarság számára. Az egyetlen lehetséges
termő egység: a magyar öntudat.” Hogy mennyire igaza volt
akkor az írónak, azt ma érezzük talán még mélyebben, mint
érezhették annak idején, amikor mindennapi életünk minden
pillanata éppen arról árulkodik, hogy ezt az öntudatot
mennyire megtépázta a történelem, a legutóbbi húsz év története
is, és ha ma a történelem veszteseinek érezhetjük magunkat,
és ha ez így is marad, akkor annak legfőbb oka éppen ennek a
Szabó Dezső által olyannyira hangsúlyozott öntudatnak a hiánya
lesz. Fontos ebben a levélben annak hangsúlyozása is, hogy az
adott történelmi helyzetben nem egyik vagy másik, zsidó vagy német
érdekérvényesítéstől kell tartani, hanem intézményes
biztosítékok sorát kell alkalmazni minden idegen érdek erőszakos
érvényesülésével szemben, az idegen szellem térhódítása
ellenében.
Figyelmezteti
a miniszterelnököt, hogy legalább a kormányzat részéről törekedjen
egységes nemzeti politika kialakítására, felülemelkedve különféle
jobb- és baloldali szempontokon és pártokon. Ezekben ugyanis
Szabó Dezső „a közéleti szerencsehajhászat…piszkos
lebujait” látja. Március 15. volt akkor és az utcán, a sajtóban
a németek dicsőítését zengték, olyan hangerővel, hogy az
felért egy hazaárulással. Ez is késztetés volt a levél megírására
és ezért is kéri a miniszterelnököt, hogy ne engedje
elfojtani „a magyar lelkiismeret tiltakozásait” ezzel a nyílt
hazaárulással szemben. Az Imrédyhez írott levél lényegében,
tartalmában és stílusában hasonló. A Szálasi Ferencről írottak
voltaképpen a hungarizmus megítélését tartalmazzák. Szabó
Dezső a magyarság halálát látja ebben a szervezetben, annak
minden erkölcstől, kultúrától elvadult megnyilvánulásaiban
és Szálasi miniszterelnök tevékenységében. Ez a
legterjedelmesebb írás s benne a legkíméletlenebb elutasítása
a hungarista mozgalomnak és drámai kiáltás „a végzet
ellen,” amint azt az írás címe előre jelzi. A Szabó Dezső
ellen fenekedők, az őt antiszemitázók, fajelmélettel rágalmazók,
ha csak ezeket a miniszterelnökökhöz intézett vagy róluk írt
elemzéseket olvasnák, látniuk kellene, hogy az ő „fajelmélete”
nem egyéb, mint a magyarságért való küzdelem és aggodalom,
és nem is xenofóbia, csak a magyarságra törő idegenség
elutasítása, függetlenül attól, hogy melyik nációtól,
milyen irányból érkezik. Többek között ebből a szempontból
is tanulságos a Gömbös Gyuláról szóló írása, mely a
miniszterelnök halála után született. Súlyosan elítéli Gömbös
politikáját, különösen azért, mert őt tartja felelősnek a
magyar politikának Mussolini, majd Hitler politikájához való
korai közelítéséért. Nagyszerűen elemzi Gömbös életútját
s azzal összefüggésben jellemét. A kisszerű, ám annál
ambiciózusabb, felfelé törekvő, minden áron naggyá lenni
akaró kisembert mutatja be, akinek sorsszerűen fut zsákutcába
az élete, éppen arra az időre, amikor karrierje csúcsára ér
és elfoglalja a miniszterelnöki széket. Tanítani kellene ezt
az írást, nemcsak politikatörténeti, de szociálpszichológiai
elemzése okán is. A miniszterelnökök általában nem kedvencei
az írónak. Nem találunk sok elismerő szót Szabó Dezső írásaiban
róluk, annál több bírálatot, elmarasztalást, gúnyt és számonkérést.
Ezért különösen feltűnő a Gróf Teleki Pál miniszterelnökhöz
címzett Lelkek az éjszakában című esszéje. A politikai
cinizmus tételeit szembesíti ebben az alapvető erkölcsi normákkal
anélkül, hogy az elvarázsolt moralista szemével nézne a világra.
Egyén és közösség, egyenlőség és szabadság egymást kiegészítő
természetéről értekezik, a 19. század értékteremtő nagyságát
szembe állítva a maga korával, annak kisszerűségével és erkölcsi
romlásával. Jó érzékkel látta meg, hogy most olyan
miniszterelnöke lett végre az országnak, 1939-ben, akiben meg
lehet bízni és akiben van fogékonyság, akiben van lelkiismeret
ahhoz, hogy az ő írói töprengéseit értse és méltányolja.
Az éjszakában magukra hagyott, tanácstalanul kóborló lelkekért,
a magyarság nagy többségéért fordul segítségül a tudós
politikushoz, kérve intézkedéseket, példaadó magatartást a
kormányzattól, a bekebelező német hódítással és propagandával
szemben úgy,hogy szavai nemcsak az aktuális veszélyekről és
helyzetekről szólnak. Minden okunk megvan rá, hogy ezeket a
szavakat a mára is, akár örök időkre, az egész magyar történelemre
értelmezzük.” Az a nemzet – mondja – melyet a politikai
nevelődés lehetőségeitől távoltartottak, ahol nincs meg
minden társadalmi rétegnek a maga orgánikus érdekű politikai
szervezettsége, ahol nincsenek minden polgár öntudatába beépítve
a nemzet életérdekei, céljai, ahol a polgároknak nincs összefogó
ismeretük a nemzet külső és belső helyzetéről, veszélyeiről
és lehetőségeiről, ahol a nemzet biztonsága, védelme nincs
beszervezve a polgárok legszélesebb látókörű önzésébe,
hanem: hanem az egésze nemzet sorsát csak a pártpolitika
technikájával, mechánizmusával intézték: az a nemzet egy történelmi
földrengés első lökésére mozaikra hull össze s napok alatt
könnyű zsákmánya lehet bármely céltudatos idegen étvágy
uralmi szándékainak.” Szabó Dezső a magyar szolidaritás
programját kéri, a lelkiismeretes tájékoztatást, a felvilágosítást,
hogy a nemzet ne félre vezetve sodródjon a nagyobb történelmi
erők könnyen megsemmisítővé növekvő sodrásában. Amikor az
író nagylélegzetű esszéjével a magyarságért segítségül
fordul Telekihez, akkor még nem sejtheti, hogy az egyetlen
politikus államférfi, az egyetlen nagylelkű ember, akihez még
fordulni lehetett és érdemes volt, saját döntése szerint távozik
az árnyékvilágból. Rövid, lírai írásban vesz búcsút őszinte
megrendüléssel az elhunyt miniszterelnöktől. Teleki Pál személyes
tragédiájában a magyarság tragédiáját látja meg, személyében
a magyar sors, a magyar történelmi dráma tragikus hősét
tiszteli. Megrendítő a halál tényét megállapító két rövid
mondata: „Megint revolver dördült a magyar sorson át. Egy önfeláldozó
magyar szívvel kevesebb dobog.” Majd tőle szokatlan lírai elérzékenyüléssel
emeli az egek magasába Telekit: „Olyan volt: mint az elmúlt
csendes áldó tavaszi eső. Már nincs sehol: de benne van a
lombok megfrissült színében, a gabona kenyérré mozdulásában,
a levegő éltető erejében.”
Gróf
Teleki Pál, a világszerte elismert tudós, a miniszterelnök és
Szabó Dezső, a „senki földjére” szorult, a jobbról is,
balról is folyton támadott író életútjukat tekintve, de
lelkialkatukban is merőben különböztek egymástól. Mondhatni:
ellentétei voltak egymásnak. Erkölcsi felfogásukban, gondolkodásuk
lényegi vonásaiban, magyarságért való elkötelezettségükben
és aggodalmaikban álltak közel egymáshoz. És jutottak hasonló
sorsra utóéletükben! Ugyanazért hurcolták meg mindkettőjük
nevét, emlékét haláluk után. Szabó Dezső életművét ma is
feledtetik. Teleki Pál még szobrot sem kaphatott méltó helyen
a fővárosban. Antiszemiták voltak ők, akik akkor szálltak
szembe a nácizmus térhódításával a magyarság becsületéért
és az emberség jogaiért, amikor sokan mások bújtak vagy
igyekeztek alkalmazkodni a gerjesztett közhangulathoz. Korunkban
ez a történelmi igazságszolgáltatás.
(Megjelent
a Havi Magyar Fórum 2009. júliusi számában.)
|