2009.08.22.
Neil
Simon: És mennyi szerelem
(Madách Színház)
A
most 82. életévébe lépő Neil Simonnak, az egyik legismertebb
amerikai bulvárszerzőnek ez a harmadik darabja, amit a Madách
Színházban játszanak. A Pletyka évekig ment a valamikori Kamarában,
a mai Örkény Színházban, ezt az előadást – kicsit átformálva
– 2006 októberében áthozták a Madáchba, a másik komédia,
az Édeskettes hármasban pedig 2007 áprilisától látható a
nagyszínpadon. A harmadik, az És mennyi szerelem bemutatója
pedig idén, január 8-án volt. Ez utóbbi mű nem tartozik a
legismertebb és leggyakrabban előadott Neil Simon-művek közé,
aminek megvan a maga oka. A történet cselekményideje a választásokat
demokrata színekben megnyerő, 1963-tól 1969-ig hivatalában lévő
Lyndon B. Johnson elnökségére tehető. A színdarab helyszíne
egy szerkesztőségként is üzemelő legénylakás San Franciscóban.
Itt él és dolgozik, azaz készíti a Balhé című roppant változatos
műfajú cikkeket közlő lapot Norman Cornell, a szerfölött
tehetséges zsurnaliszta. Ez a túlcsordulóan érzelmes, rögtön
szerelembe eső fiatalember egymaga képes teleírni az újságot,
ugyanis nagyon otthonosan mozog mindenfajta, az oknyomozó
riportsorozatoktól kezdve a könnyed, színes kis híreken át a
magvas tanulmányokig terjedő írások megszövegezésében. Vele
együtt lakik a vagány, forrófejű, csak úgy, magáért a lázadás
gyönyörűségéért lázadó, érzéseit faarca mögé ügyesen
elrejtő Andy Hobart, akinek a szponzorok és hirdetők felkutatása,
valamint a lapterjesztés ügyes-bajos dolgainak intézése a
feladata. Már a két fiú jelleme között is elég számottevő
a különbség. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a szomszéd
lakásba költözik a csinos, ókonzervatív beállítottságú
Sophie Rauschmeyer, aki boldog menyasszonya egy tengerészgyalogos
hadnagynak. Természetszerűen Normannek ezt a vonzó leányzót
meglátni és megszeretni csak egy pillanat műve. Norman csupa
ostoba és gyerekes dolgot művel, hogy magára vonja szíve hölgyének
figyelmét, aki azonban nem kér belőle, a bogáncstermészetű,
kitartó inkább idegesíti, mintsem örömet szerez neki. Andy és
Sophie is gyökeresen eltérő nézeteket vall. A fiú lezser és
szeret mindennel szembemenni, a lány merev, az élet rendjét úgy
fogadja el, ahogyan az van, nem kérdőjelez meg semmit, neki ez a
világ a lehető világok legjobbika. Eleinte nagyon ellenségesek
egymással, de ahogyan az már lenni szokott, a végén
belehabarodnak egymásba, a hoppon maradt fiatalember sem búslakodik
sokáig, máris rátalál az újabb nagy Őre.
Hogy
az És mennyi szerelem nem váltja ki azt a hatást, amit a
publikum előzetesen elvár tőle, az abban az okban keresendő,
hogy a darab fő konfliktusán átlépett az idő. Az 1960-as évek
Amerikájának politikai ellentétei felett ma már eljárt az idő.
Manapság már nem biztos, hogy a baloldali, az csak haladó
lehet, a jobboldali meg csak maradi. Az ötvenen túliak is halványan
emlékeznek az itthoni Ki ölte meg Kennedyt?-féle nótákra, a
nagy ’protest’ songokra, az Angela Davis-féle dalokra, a
vietnami háború elleni állandó tüntetésekre, a pol beat
nemzedékre, a hippik kommunáira. Ezek a motívumok ma már nem
azt jelentik, mint negyven évvel ezelőtt, a Szovjetunió szétesése
után átértékelődtek, így ezt a vonalat a darab rendezője,
Szirtes Tamás nem erősíthette, mert a közönség java részének
fogalma sincs már ezekről. Napjaink – pláne a hazai – jobb-
és baloldali ellenségeskedéseire pedig nem merte átírni, vagy
áttenni, mert bizony nagyon ingoványos talajra lépett volna, és
akkor hol maradna a politikai korrektség és semlegesség meg mértéktartás
kötelezően előírt követelménye? Ehelyett a publikum olyan
produkciót láthat-hallhat, amiben csattognak a ma már nem sok
politikai töltettel rendelkező szavak, és azt még csak érti,
hogy miért balhézik az a sudár nőszemély az egyik férfiemberrel,
de azt már végképpen nem, miért marakodik a másikkal, mert a
köztük lévő a konfliktusok vérszegények, nincs élük. Nem
is lehet egy habkönnyű darabtól elvárni, hogy kiálljon az
egyik oldal mellett, mert akkor megosztaná a nézőket, így a
rendező ’az ellentétek vonzzák egymást’ jól bevált sémájára
építi a művet. Oroszlán Szonja alakítja az elavult nézeteket
valló Sophie-t, Szente Vajk a szerelmi hevületében folyton
marhaságokat művelő hírlapírót és Csányi Sándor a nagydumás,
flegma lapkiadót. Mindhárom nagyon hálás szerep, és mindegyikük
hozza a karakter megkívánta tulajdonságokat: a hajthatatlanságot,
a komolytalanságot és a fölényességet.
Neil
Simon olyan szerző, aki tudja, mivel és miként lehet színi hatást
elérni, patikamérlegen méri ki a helyzet-és jellemkomikumok,
valamint a könnyfacsaró és szomorú jelenetek egymáshoz
viszonyított arányát, és mesterien kezeli az eltérő jellemek
összeütközéséből adódó konfliktusokat. Sokat bíz a színészekre,
akik imádják szerepüket, mert igazán megmutathatják, „mit
tudnak”. Nemhiába tartják őt a „bulvár színművek koronázatlan
királyának”.
Dr. Petővári Ágnes
|