2009.08.21.
Székesfehérvári fogadalmi szentmise-püspöki homília
Székesfehérvár
ezer éve ünnepli a Szent Királyt. Ezer éve, hol nagyobb ünnepélyességgel,
hol csöndesebben. Voltak itt országos megemlékezések, melyeket
törvénykezés erősített, és voltak idők, amikor az ünneplık
talán a király nevét is alig merték kimondani, és helyette új
kenyér vagy alkotmány ünnepet mondtak. Rövid életű ideológiáktól
vezérelve meg lehetett próbálni az első király nevét is
elfelejteni, elfelejtetni, de ezek a törekvések eleve kudarcra
voltak ítélve.
A
magyar lélek eltörölhetetlenül őrzi ezer év távolából
annak emlékét, aki neki hitet, hazát adott, aki neki életet
adott! Mert első királyunk élete népe szolgálata volt! Sorsa
a nép sorsa, öröme a nép boldogulása volt. Szent István király
történelmünk legjelentősebb alakja. Az ő döntésétől, államférfiúi
bölcsességétől függött, hogy mi lesz a Kárpát-medencébe
behatoló néppel, mely életformájával a halál felé menetelt.
Az európai népek nem akartak a közelükben tudni és megtűrni
egy népet, mely hitében, életvitelében, kultúrájában más
mint ők, aki pogány, aki rabló hadjáratokkal pusztítja azt,
amit ők hittel és tehetséggel építettek, és aki annyi életet
kiolt féktelen zsákmányolásában. A magyar tisztelte és őrizni
akarta saját hagyományát, eszménye a vitézség volt, a bátorság
és az erő, de az, amit ők hoztak magukkal, az idegennek és
nemkívánatosnak számított abban a világban, ahová érkeztek.
Sokan
voltak, akik mindezt minden áron tovább akarták vinni. Akik a
hagyományok bűvöletében, a régi eszmék vonzásában úgy
gondolták, az élet megy tovább, nem kell igazodni az új környezethez,
az itt élı népek kultúrájához, csak őrizni kell a
hagyományokat. Istvánnak küzdelmes életében ezekkel is, a környezettel
is meg kellet küzdenie. E küzdelemnek útja a hitre térítés,
a keresztény államiság kiépítése, és az európai népekkel,
a római Pápával a kapcsolat felvétele volt. Megküzdött Koppánnyal,
és pogánykodó követőivel. Vállalnia kellett sokak megnemértését,
és sokak értetlenségét, rosszallását is. Őt csak a jövı
igazolhatta, melyre prófétaként tekintett. Tudta, csak ez az út
visz az életre. És mi már tudjuk: neki volt igaza! A belső vívódásokkal
vállalt döntése népe számára az életet szolgálta.
Befogadta a hittérítőket, koronát kért a pápától, kiépítette
az egyházi élet kereteit, templomokat emeltetett, és így a
kereszténység által testvért csinált a korábbi ellenségből,
testvért abból, aki ezt megelőzően halálos ellenség,
kiirtandó betolakodó volt. Kialakította azt a közigazgatási
rendszert, a vármegye rendszert, mely ezer éve alkotja a magyar
jogrend részét, és kialakította a diplomáciai kapcsolatokat
kelettel épp úgy, mint nyugattal. Szövetséges lett és összekötı
kapocs két világ között, bölcs és előrelátó politikával.
Törvényt adott és törvénykezett, tanított és példát
mutatott, rendet teremtett és elismert nagyságot hordozott magában
és gazdagságot halmozott fel. Megvédte azt, ami a magyaré
volt, és nem adta, ami az országot illette, de tisztelte azt,
amit másoktól tanulhatott, ami mások benső gazdagsága volt.
Így lett országa erős, így érdemelt ki tiszteletet, és így
fogadta be őt és népét az itt élı népek közössége.
Erős
lelkű ember volt, küldetéses, aki az élet megpróbáltatásaiban
nem kesergett, hanem keresztet hordozott, előre nézett, és rendületlenül
ment népe előtt azon az úton, melyen maga előtt Krisztust látta.
Viselte
fájdalmait, csalódásait, gyászait igazi férfiként, olyan
emberként, aki a saját sorsát népe sorsának alá rendelte.
Sok sikert ért el, tekintélyt és elismerést vívott ki magának,
mégis emberi tragédiája, hogy műve kudarcra ítéltetett,
mintha Isten is elhagyta volna. Öregségére, fiai halála után,
idegenektől körülvéve úgy tűnt, mintha minden, amit
alkotott, visszájára fordulna, legalábbis lényeges részében:
elvész a magyar a kereszténységben. Hiszen jó keresztények
voltak körülötte, de ahogy Sík Sándor mondta híres rádiósbeszédében,
nekik nem volt fontos a magyar léte. És az ő ereje már fogytán
volt. Aki annyi csatát megvívott, annyi küzdelemben helyt
tudott állni, már erőtlennek és tehetetlennek látszik. Ekkor,
Nagyboldogasszony vigíliáján ment a temetkezési helyének szánt
templomba, ahol már ott volt eltemetve Imre is, reménye, és ott
ajánlotta fel mindazt, amit elért, amit szolgált, amit
alkotott, ami majd népe lesz, mindent a Boldogságos Szűz Máriának,
akit Nagyasszonyunknak hívott. És másnap már halott a nagy király.
E tette, mely akkor példa nélküli tett volt, amit majd később
a keresztény uralkodók mind utánoznak, talán a legnagyobb tett
volt mindközött, amit véghezvitt.
Fontos
volt az egyházi és közigazgatási rendszer kialakítása,
fontos volt a diplomáciai kapcsolatok kiépítése, fontos volt
az igazságos és szigorú törvénykezés létrehozása, fontos
volt annyi csodálatos templom felépítése, de az életet e
felajánlással tudta biztosítani a magyarnak.
Annyi
nép eltűnt a népek nagy közösségében, akik ide jöttek előttünk
vagy utánunk. Annyi százados harcot, leigázást, kivéreztetést,
fizikai és szellemi elnyomatást egyetlen nép sem bírt ki, mint
a magyar. Mindezt kizárólag annak tulajdoníthatjuk, amit István
élete utolsó gesztusával tett, annak, hogy országot és népet,
hazát és nemzetet Mária oltalma alá helyezett. Nincs más
racionális magyarázata annak, hogy vagyunk, hogy itt vagyunk,
hogy élünk, és létünk ma is gazdagítja Európát!
Mindezt
azért érzem fontosnak látnunk, mert a mai ember élete is döntések
sorozatából áll. Nekünk is annyi döntést kell meghoznunk
naponta, és döntéseinknek súlya van, következményei elkísérnek
bennünket, talán a későbbi nemzedékeket is.
Nem
mindegy, mit és hogyan teszünk, hogy tudatában vagyunk-e annak,
hogy tetteinkkel másokat is segíthetünk vagy gátolhatunk, építhetünk
vagy rombolhatunk, fizikailag is és erkölcsileg is. Minden tettünkért
felelősek vagyunk. Szavainkért, tetteinkért, életünk példájáért.
Nem tudhatjuk, melyik is az a pillanat, amikor meg kell hoznunk életünk
legfontosabb döntését, amikor a legfontosabb mondatot
fogalmazzuk meg, amikor olyant teszünk, aminek példája megmarad
a körülöttünk élık emlékezetében.
Vállalni
kell felelősségünket, és azt nem háríthatjuk másokra. Az
igazság szolgálatába kell állítani életünket, és tudatosan
is arra kell törekednünk, hogy példánkkal is egy igazabb és
jobb világot építsünk. Ezért nem mindegy, hogy hogyan és
mire tanítjuk a gyermekeket, mire adunk nekik példát: mit látnak
a mi éltünkön, milyen szavakat hallanak ajkunkról, és milyen
cselekedeteknek lesznek tanúi a hétköznapjainkban, hogyan éljük
családi életünket, és milyen erkölcsöt fogadunk el, hogyan
szórakozunk s miről beszélgetünk, nem mindegy hogy mit tőrünk
el és mit engedünk meg akár az egész társadalomban. Nem
mindegy, milyen eszményképeket mutatunk vagy fogadunk el, hogy a
rosszat rossznak, a jót pedig jónak mondjuk-e? Nem mindegy, hogy
szeretem-e ezer éves hazámat, vagy csak a sikert és az anyagi
hasznot nézem, hogy tudok-e áldozatot is hozni azért, amiért
áldozta egész életét Szent István?
Neki
erőt adott mélyen és őszintén megélt hite.
Ez
a hit nekünk is ugyanazt az erőt adhatja, de ha valaki nem
hordja még magában ezt a kegyelmi erőt, akkor is tudnia kell:
felelős tetteiért, szavaiért, mert ı is alakítja
mindennapjainkat, azt az érzést, amivel életünket éljük. E
felelősség alól egyikünk sem vonhatja ki magát, e felelősség
vállalásától egyikünket sem menthetjük fel! A közös sors
összeköt minket, és közös felelősséget ró ránk,
mindannyiunkra. Ma, amikor megemlékezünk a Szent István-i felajánlásról,
kérjük Máriát, segítse továbbra is népünket, segítse az
európai népeket, és segítsen minden embert, hogy a szeretet
parancsának engedelmeskedve, egymásra figyelve, mások érdekeit
nem sértve és nem bántva tudjunk élni, és tudjuk ezer éves
örökségünkkel gazdagítani és szebbé tenni az életet. Mária,
Magyarok Nagyasszonya, oltalmazd népedet! Szent István király,
imádkozz érettünk!
Amen.
Spányi
Antal
Székesfehérvár, 2009. augusztus 14.
|