2009.08.21.
Milyen a hangulat Pozsonyban?
Beszélgetés
Duray Miklóssal
– Vendégünk dr. Duray Miklós.
Tisztelettel köszöntöm. Tehát, milyen a hangulat?
– Nincs különösebb jellemzője a pozsonyi hangulatnak
– ha egyáltalán lehet közhangulatról beszélni Pozsonyban,
egy ilyen heterogén városban.
– Heterogén város Pozsony?
– Igen, mert itt eredeti pozsonyiak már alig élnek,
rengeteg a beköltözött. Megváltozott teljesen az elmúlt évtizedek
alatt a város arculata. Általában gyökértelen emberek élnek
itt, meg olyanok, akik az új honfoglalás hullámához tartoznak.
– Mennyi most a magyar?
– Nagyon kevés, kb. 4%.
– Valamikor háromnyelvű város volt.
– Ami a nyelvet illeti, most is az, csak hivatalosan nem
ismerik el, csak a szlovák nyelvet.
– Németül sem illik beszélni?
– Minden nyelven illik beszélni, csak magyarul nem.
– Szeptember 1-je fordulónap lesz. Hatályba
lép a szlovák nyelvtörvény. Komolyan kell ezt venni, vagy csak
a napi szlovák politikai életnek egy szelíd hullámverése?
– Aki a kritikát nem veszi komolyan, és a politikai életben
részt vesz, az hibát követ el, mert politika hátsó gondolat nélkül
nem létezik.
– Mi a mostani kormánynak és mondjuk
Slotának a hátsó gondolata ezzel a nyelvtörvénnyel?
– A hátsó gondolatairól nem szívesen beszélnék, inkább
arról érdemes szót ejteni, hogy a politikai élet szereplőinek
egy jelentős része úgy gondolja, hogy a magyarellenesség, a
magyarokkal szembeni szigor, a szlovák kizárólagosságnak az előtérbe
helyezése és szorgalmazása politikai sikereket eredményezhet.
Na most, hogyha van ilyen elképzelése és meggyőződése a
politika szereplőinek – mármint a szlovák politika szereplőinek
–, akkor ez valószínűleg nem is alaptalan. Tehát ha ebből
indulunk ki, akkor végül is egy olyanfajta közhangulatról kell
beszélni, amely ugyan lehet, hogy Dunaszerdahelyen nem érezhető,
de érezhető már Nyitrán, és nyilván benne van a közgondolkodásban,
csak mondjuk nem nyilvánul meg nap mint nap, de ennek a közgondolkodásnak
a mentén meg lehet szólítani a szlovákiai lakosság egy részét.
– Mennyire fogékony erre a szlovák közvélemény
?
– Azok biztosan fogékonyak, akik a Szlovák Nemzeti Pártra
szavaznak. A legerősebb kormánypárt szavazóinak egy része
szintén erre fogékony, de feltételezhetően van némi fogékonyság
más irányultságú polgáraiban is Szlovákiának, hiszen a korábbi
kormányfőnek a pártja szintén számol azzal, hogy ha nem túlságosan
veszi védelmébe a magyarokat, azzal inkább nyerhet. És hogy ha
védelmébe veszi, akkor azzal veszíthet. Tehát nyilván benne
van a közgondolkodásban, még akkor is, ha sokan ezt nem mondják
ki.
– Az ember azt hinné, hogy Szlovákiában
van éppen elég gazdasági gond, nem kell azt még tetézni,
ahogy Magyarországon is.
– Itt kicsit más jellegűek a gondok, mert Magyarországon
van egy balliberális kormány, itt pedig egy nemzeti-szocialista
kormány. Tehát a két kormány közötti eltérés a két ellenpólusát
is jelentheti a politikai gondolkodásnak.
- Nem lesz gond ebből a
nemzeti-szocialista jelzőből?
– Miért? Hát a legelső kormánypárt az szocialista, a
másik kormánypárt az nemzeti, hát ez egy nemzeti-szocialista párt.
– Emlékszem, 2006. 07. 28-án, Slota pártját
fasiszta jelzővel illette. Helyreigazítást követeltek, dr.
Duray Miklós, a bíróság által megfogalmazott helyreigazítást
kis kanyarral ugyan, de közzétette, mégpedig nem szlovák
nyelven, hanem magyarul küldte el az illetékesnek, némi derültséget
keltve Londontól Budapestig. De ezzel az ügy le van zárva,
ugye?
– Hát részemről le. Nagyon fontosnak tartom azt, hogy
nem kellett visszavonnom a kijelentésemet, és én nem is vontam
vissza. A másodfokú bíróság döntésének viszont eleget
kellett tenni. Viszont tudatosítani kell azt, hogy a másodfokú
bíróság döntése a maximum, amit el lehet érni Szlovákiában
ebben a kérdésben. Nem a másodfok miatt, hanem a döntés
tartalma miatt. Mert egy szlovákiai bíróságtól többet valóban
nem lehet elvárni, mint amilyen döntést hozott. Tehát azt nem
lehetett volna elvárni, hogy visszautasítsa a felperes keresetét.
– A Magyar Koalíciós Párt alkotmánybírósági
eljárást kezdeményezett Pozsonyban?
– Még nem. Szeretnénk alkotmánybíróságra adni ezt a
nyelvtörvény-módosítást. Nemrég derült ki, hogy a szlovák
képviselőtársak részéről nem kapunk támogatást ehhez, és
mi csak tizenöten vagyunk, és ez kevés.
– Akkor ez veszett fejsze nyele?
– Tizenöten is beadhatjuk, de akkor csak egyszerű polgári
beadványnak számít. Az azt jelenti, hogy évekig elhúzódhat
az ügy.
– Hogy áll a személyi autonómiáról
szóló ügye?
– Nem olyan régen az egyik szlovákiai hírügynökségnek
adtam egy nagyon hosszú interjút, amit részletekben közöltek.
Annak az egyik része az autonómiával foglalkozott. Én akkor
abban úgy fejtettem ki a véleményemet, hogy a személyelvű
autonómiát én egy reális célnak tekintem Szlovákiában,
ugyanis ezt lenne a legegyszerűbb létrehozni, mert nem igényel
semmilyen területi közigazgatási változtatást, tehát az
adott közigazgatási struktúrán belül létrehozható, csak meg
kell választani a testületeket. És fel kell ruházni jogkörökkel.
– Ez alkotmányjogi kérdés?
– Igen, részben alkotmányjogi kérdés, részben pedig a
végrehajtástól függ.
– Tehát itt nem területi autonómiáról,
hanem személyi autonómiáról van szó.
– A personalis autonómiának van egy szinonimája, az a
kulturális autonómia. Én azért nevezem personalisnak, mert
ennek az autonómiaformának a klasszikusai is személyelvű autonómiaként
fogalmazták meg. Pontosabban kifejezi a létrehozásának az
elveit.
– Pozsonyban hétfőn (augusztus 10-én)
tüntetés volt?
– Igen, délelőtt 11-kor volt a tüntetés. 8 db mécsest
helyeztek el a Magyar Köztársaság nagykövetsége előtt. Nekem
nincs is semmi bajom a tüntetéssel, hiszen nagyon alattomos és
alávaló gyilkosságok történtek Magyarországon, amelyeket
most nem igazán minősítenék, mert ezt majd a rendőrségnek
kell felderítenie, és az indítékok alapján lehet majd minősíteni.
Viszont az tény, hogy a kis tüntetés, ami volt Pozsonyban,
annak a hátterében nem csupán a szolidaritás áll, hanem én
úgy érzékeltem, mint hogyha egy kormánypolitikai szándék is
állna mögötte. Ugyanis attól félnek a szlovákiai cigányok,
hogy Magyarországról Szlovákiába is átterjed az agresszió.
Én kicsit más véleményen vagyok ezzel kapcsolatban, hiszen néhány
évvel ezelőtt Szlovákiában még 2004-2005 táján fellázadtak
a cigányok, éhséglázadások láncolata volt Szlovákiában,
amely ellen a szlovák hadsereget kellett bevetni. Ami egészen
szokatlan dolog, mert a civil lakossággal szemben szigorúan
tilos a hadsereg bevetése.
– Legyen az szlovák, vagy cigány?
– Teljesen mindegy, a civil lakossággal szemben. Arról
nem is beszélve, hogy tapasztaltunk rendőri erőszakot cigányokkal
szemben, sőt volt olyan ember, akit a rendőrök a kihallgatás közben
vertek agyon, illetve megvertek annyira, hogy belehalt a sérüléseibe.
– Kik tüntettek Szentmihályfalván a
szlovákiai cigányok ellen?
– A tüntetést rendező szervezet az egy olyan szervezet,
amely már évek óta rettegésben tartja a demokratikus gondolkodású
embereket – legyen az szlovák, magyar vagy cigány. Nem egészen
egy évtizede sorozatos tüntetéseket szerveznek…
– Ez a Szlovák Testvéri Közösség?
– Igen. Gyűlöletet szítanak, ezeket a belügyminisztérium
be is tiltotta. Szerintem jogtalanul, mert nem ez nem a belügyminisztérium
dolga, hanem a bíróságé. És a legfelsőbb bíróság bizony a
belügyminisztériumi döntést felülbírálta, és megsemmisítette.
Viszont tény és való, hogy a Szlovák Testvériség-féle
mozgalom nem egy türelmességet hirdető szervezet. Tehát ha létezik
is olyanfajta bűnözés, amit esetleg zömmel cigányok követnek
el, ez önmagában nem elegendő ok arra, hogy egy olyan
szervezet, amely nem segíteni akar, hanem gyűlöletet akar
kelteni, ilyen bűnözés ellen tiltakozásként tüntetéseket
szervezzen.
– Ennek a Szlovák Testvéri Közösségnek
van megfelelője szlovákiai cigányok között?
– Nincsen.
– Nem ilyen szervezet vezetője tehát
Alexander Patkoló sem, ugye?
– Nem, az nem ilyen szervezet. Ők az ún. szlovákiai
roma kezdeményezés nevében léptek fel a mai tüntetésen.
Alexander Patkoló magyar gyökerű cigány ember. Hallgattam a
vele készült interjút a szlovák Hír TV-ben, és egy dolgon döbbentem
meg: amikor arról beszélt, hogy Magyarországon korlátozni kell
a szólásszabadságot. Hallottam más forrásokból is ilyen véleményt.
Én ezt rendkívül veszélyes szemléletnek tartom, mert nem a szólásszabadságot
kell korlátozni, hanem az erőszaknak és a gyűlöletkeltésnek
kell gátat vetni. Akár minősíthetem úgy is, hogy ez pusztán
műveltségbeli probléma.
– Létezik valamiféle nemzetköziség
a cigánykérdésben: tehát hogy cigányok járnak át határon
keresztül, egymást segíteni vagy létezik egy másfajta
internacionalizmus is, amely az egymás baját próbálja kihasználni?
Lehet, hogy az egyik kormány a másikra szervez rá, éppen a cigány
nyomorúságot felhasználva?
– Én a cigány szolidaritást komolyan venném. Szerintem
természetesnek kellene lennie a cigány szolidaritásnak, mint
ahogy a magyar szolidaritásnak is természetesnek kellene lennie,
meg egyéb szolidaritásnak is. Tehát szerintem ez helyes és támogatandó.
Itt a gond abban van, hogy ebben a térségben, ahol a kommunizmus
uralkodott több mint 40 éven keresztül, a kommunizmusnak köszönhetően
teljesen szét lett verve a társadalom, tehát az a klasszikus
cigány társadalom is szét lett verve. Az a probléma, ami a cigányság
keretében, illetve a cigány és nem cigány közösségek között
feszültségként jelenik meg, az a kommunizmus romboló hatásának
a következménye. Ezt nagyon nehéz kezelni. A minap hallottam
egy nagyon jó kezdeményezésről a csehországi cigányok részéről,
hogy közösen kellene kidolgozni cigányok számára oktatási
programokat, azért, hogy felkészítsék őket a nem cigány társadalomba
való beilleszkedésre anélkül, hogy fel kelljen adniuk identitásukat.
Szerintem is csak ez a megoldás, az oktatási programok, és
nagyon szigorúan kell venni. El kell felejteni azokat a liberális
meséket, hogy nem szabad cigány iskolákat létrehozni. De igen,
létre szabad hozni. Ugyanúgy, ahogy mi is igényeljük létrehozni
a magyar iskolákat, ugyanúgy létre lehet hozni cigány iskolákat
is, ahol a cigány nyelvet is kell tanítani.
– Akkor ez nem szegregáció?
– Szerintem nem. Az egy liberális hülyeség, amivel azt
akarják bemagyarázni, hogy ez szegregációt jelentene.
– Valamikor a70-es években tárgyalt
az akkor még létező MSZMP Politikai Bizottsága a magyarországi
cigánykérdésről, és akkor állapították meg Kádárék,
hogy Magyarországon a cigánykérdés az szociális kérdés és
nem nemzetiségi kérdés.
– Szociális kérdésnek is lehet tekinteni, de csak részben
az. Mert hogy látjuk a cigány társadalomnak a leromlottságát,
helyenként züllöttségét, helyenként kitaszítottságát, de
mindenképpen a szegénységét, ez szociális probléma. De ezt a
szociális problémát nem támogatási rendszerrel kell
megoldani, hanem csak oktatással lehet elkezdeni a megoldást.
– Éppen a napokban itthon egy szegény
cigányasszonyt lelőttek.
– Azt tapasztaltam, hogy e sorozatgyilkosság – hogyha
lehet annak nevezni, nem biztos, hogy ez a helyes kifejezés – mögött
valami olyasmi érik, ami nem a rasszizmusra utal, hanem valamiféle
kiterveltségre. Hogy ez mivel függhet össze, azt csak találgatni
lehet, ha nincs rá bizonyíték, nagyon nehéz meghatározni.
Mindenképpen valamiféle kiterveltségről árulkodik. Viszont
arra biztos hogy alkalmas, és lehet, hogy a terv hátterében ez
van, hogy olyan félelmeket keltsen, amely elindít egy adok-kapok
sorozatot, a gyűlölködésnek a sorozatát, és egy további társadalmi
szétesés lehet ennek a következménye.
– Egy faluszéli szerencsétlen cigányasszonyt
ugyan kinek áll érdekében lelőni, akkor, amikor az éppen megy
dohányt törni?
– Lehet, hogy nem őt személyesen állt valakinek érdekében
lelőni, hanem egy ilyen helyzetben élő embert akart
meggyilkolni azért, hogy ezzel kölcsönös felháborodást váltson
ki.
(Az
interjút készítette Győri Béla)
|