2009.08.28.
35 éve a pályán
Beszélgetés Ötvös Csilla operaénekesnővel
– Till Géza Opera c. könyvét kézbe
véve; a borítólapon már-már emblematikus képről tekint
vissza rám Papagena-Papageno kettőse Mozart: Varázsfuvolájából.
Kedvesen, időtlenül, klasszikus hitelességgel „sugallva”a
zseniális mű álomvilágát. A képen Ötvös Csilla és Gáti
István alakja rajzolódik. Jól emlékszem, hogy volt már egy
civil szakmája, mielőtt jelentkezett volna a Zeneakadémiára?
– Igen, titkárnő voltam, ott, ahol az ön anyai nagyapja
főkönyvelőként dolgozott, az Iparművészeti Vállalatnál. Közgazdasági
technikumban érettségiztem, s mivel elsőre nem vettek fel a
Zeneakadémiára, két évig civil foglalkozást űztem. Már
gyermekkoromban – mint Csaba bátyám – operaénekes szerettem
volna lenni. Édesapám plántálta belénk a zene szeretetét, s
eldöntötte: belőlem operaénekes lesz. Míg másokat szülei
lebeszélnek a színpadról, úgy engem már énekesnőnek
neveltek. Csabának is volt egy civil szakmája – vegyésztechnikus
–, tehát ő is egy kis kanyarral került az Operaházhoz. Huba
bátyámból pedig zongorista lett. Ötéves koromban elhatároztam,
hogy szoprán leszek, s az lett belőlem. Sőt szüleim elővettek
egy hangfajokkal foglalkozó zenei könyvet, s abból megállapították:
ez a lány koloratúrszoprán lesz. Akkor ezt így mondtam: „koatul”
– mivel a r betűt csak később ejtettem ki helyesen. Otthon
tanulgattam az áriákat, dalokat, s a lehető legboldogabb
voltam, mikor a Zeneakadémiára felvettek; végre csak azzal
foglalkozhattam, ami érdekelt.
– Felmenői között is volt énekes?
– Apai nagymamámnak nagyon szép hangja volt. Autodidakta
módon képezte magát, s Kolozsvárott sokat koncertezett. Nagyapám
katonatiszt volt, így nagymamám nem lehetett hivatásos énekesnő,
de gyakran fellépett jótékonysági hangversenyeken. Apukámnak
pedig gyönyörű tenor hangja volt, ezért színiiskolában
szeretett volna tanulni. A ’30-as években testvérével együtt
átjött Erdélyből és Rákosi Szidi színiiskolájában
folytatta tanulmányait. Együtt tanult Jávor Pállal, aki akkor
robbant be a filmbe – mindenkit lekőrözve.
– Tehát művésznő erdélyi családból
származik?
– Édesapám Kolozsvárott született, egyik ősöm bunyevác
volt. Sőt örmény vér is van bennem. Édesanyám pedig Nyáregyházi
Nyáry Edit, gróf Nyáry Pál leszármazottja.
– Térjünk vissza tanulmányaira.
Tanult énekelni, míg felvették a Zeneakadémiára?
– Két évig dolgoztam titkárnőként. Tanultam előtte Révhegyi
Ferencnénél, aki később a főiskolán is tanárnőm volt. A
sikeres felvételi előtt még a kor híres énekesnőjének,
Posszert Emíliának is növendéke voltam. A művésznő egy Európa-hírű
Wagner-énekesnő volt, akit – ki tudja miért – idehaza
kevesebben ismertek, mint külföldön. Sok híres-neves énekes
– Bartha Alfonz, Simándy József – tanult nála. A ’80-as
években pedig Kapitánffy Istvánné, Magda volt a tanárnőm.
Tanítványa, kolleganőm, Lehoczky Éva ajánlotta nekem. A legtöbbet
tőle tanultam. Olyan tudást adott át nekem, amit jelenleg,
pedagógusként issokszor hasznosítok. A pályán mindig Csaba után
mentem. Ő három évvel előzött meg a főiskolán és az Operaházban
is. Később több előadásban is felléptünk együtt. Így a
Carmenben, a Bohéméletben,a Csengőben, a Szevillai borbélyban,
az Álarcosbálban, a Don Pasqualéban és a Don Giovanniban is.
– Emlékszem, az Erkel Színház próbatábláján
ő Ötvös, míg művésznő Ötvöske néven szerepelt.
– Igen, ugyan most már nem így írják. Pedig ez ma is
kedves lenne – nemde ?
– Voltak szerepálmai már főiskolás
korában?
– Hogyne! Még korábban is. Legfőbb álmom Gara Mária
és Rosina alakítása volt. Már tizenévesen énekeltem otthon,
zongora mellett a legnehezebb koloratúráriákat. Tizenöt évesen
vitt el Csaba bátyám Révhegyinéhez, akinek a Pillangókisaszszony
nagyáriáját énekeltem el. A tanárnő azt mondta: azért ezzel
egy kicsit még várjunk.
– Mindkét nagy álma valóra vált.
– Igen. Rosinát énekeltem a televízióban is, és édesapja
vezénylete alatt az Operaházban. Akkor még szopránok énekelték
ezt a szerepet, ezért is szerencsém volt; ugyanis ez a híres,
bravúros koloratúros átirat, melyet Gyurkovics Mária számára
írtak át – anno. Utánam már „csak” az eredeti mezzo-változatban
hallhatja a közönség.
– Voltak példaképei?
– Igen: Gyurkovics Mária és Lehoczky Éva. Utóbbi énekművészetét
nagyon tisztelem. Tudatos, kifogástalan technikával énekelt,
olyan technikával, amivel még 60 évesen is el tudta énekelni
az Éj királynője szerepét. Operettet is kiválóan énekelt.
Nagyon sok felvétele van, s én beszéltem rá arra, hogy
jelentessen meg ezekből egy CD-t. Olyan szám is van ezen a
hanghordozón, amit kifejezetten neki írtak. Gyurkovicsnak pedig
bájos hangját szeretem.
– 1974-ben már az Operaház tagja
volt. Milyen szerepeket kapott?
– Nem dobtak be azonnal a mély vízbe, viszont már főiskolás
koromban énekeltem az első fiút a Varázsfuvolából és
Fanchette-t a Figaró házasságából. Tagságom elején kisebb
szerepeket kaptam. Frasquitát a Carmenből – melyet aztán igen
sokáig énekeltem –, majd a Fidelio Marzellinája következett.
Első nagy szerepem Gara Mária lett.
– Kik azok a már a túlvilági dalszínházban
éneklő kollegák, akikre szívesen emlékszik vissza?
– Az idősebbektől nem kaptam – igaz, nem is kértem
– segítséget, de barátilag viszonyultak hozzám. Simándy József,
Radnai György, Melis György, Ercse Margit, László Margit,
Andor Éva, Bende Zsolt, Palcsó Sándor és Kishegyi Árpád is
szeretettel fogadtak, mint pályakezdő énekest. Arról nincs
tudomásom, hogy rosszakaróim valaha is lettek volna.
– Törékeny termete, üde hangja miatt
kevés drámai hősnőt szólaltatott meg, és sok vígoperában játszott.
Fruskákat, tizenéves lányokat alakított. Ezt nem bánja?
– Nem, mert kiváló szerepeket énekelhettem, de tény: főleg
szubrett szerepeket alakítottam. Így a Rigoletto Gildáját is
csak Brassóban énekelhettem el. Éreztem ennél a szerepkörnél
magamban többet is, de nem voltam az a típus, aki kilincsel az
igazgatóknál. Hála Istennek, mindig volt fellépésem. Ha az
Operában kevesebbet foglalkoztattak, akkor hívtak a Hiltonba előadásokra,
Fertőrákosra, Sopronba, Szombathelyre, a Margitszigetre, vagy a
Vigadóba, vagy külföldre, Németországba, Finnországba, Svédországba,
Olaszországba – operákra, operett-gálákra egyaránt.
– Más hangulata volt akkor az Operaháznak,
mint manapság?
– Tiszteletteljesebb légkör uralkodott, és a társulat
összetartóbb volt. Ritkán ültem be az Operaház klubjába –
a pletykák sosem érdekeltek. Előadás után mentem haza a családomhoz.
A dalszínház hangulata viszont nagyon jó és barátságos volt.
Megbecsülték és tisztelték az idősebb kollégákat. Mostanra
ez nem jellemző. A mai kor már más stílust követel meg a
fiataloktól, ráadásul ma már leginkább csak szerepre szerződtetik
őket, így nemzeti Operaházunk inkább egy zenés átjáróházhoz
hasonlít, semmint a múltbeli nagyhírű anyaszínházhoz.
– A vasfüggöny létének volt tehát
pozitívuma is?
– Legfeljebb annyi, hogy itthon tartotta a tehetségeket.
De! Gát is volt. Ha az Interkoncertnél nem volt kapcsolata egy
énekesnek, akkor aligha énekelhetett Nyugaton. Én legtöbbször
csak beugróként jutottam ki. Történt például, hogy két
nappal a Székely fonó berlini előadása előtt felhívtak,
ugorjak be Tokody Ilona helyett. Sosem énekeltem ezt a szerepet.
Megígérték, majd nagyon hálásak lesznek nekem – erre a mai
napig várok. Ennyit a háláról. Ettől függetlenül szerencsés
voltam, mert az ORI könnyűzenei részlegében „megvettek”
operettre, dalokra és magyar nótás műsorokra is – melyeket
azóta is repertoáromon tartok és rendszeresen fellépek velük
– mindenütt, ahová csak hívnak – és hál’ Istennek –
ma is „divatban vagyok”!. Szerencsére magyar nótát nem
„csak” nótaénekesek adnak elő, hanem rajtam kívül néhány
kollégám is – pl. Melis György és Kalmár Magda – „megszólal”
ebben a könnyűnek mondott, de valójában igen nehéz műfajban.
A jó értelemben vett profizmus hiánya nagyon sokat árt a
magyar nótának, operettnek egyaránt! A felkészültség hiánya
miatt ma divat lett sok szép, híres ária mélyebb hangon való
éneklése. Így megszűnik egy-egy produkció hitelessége és művészi
értéke is !
– Számtalanszor láttam a ’80-as években
Gara Máriát énekelni a Hunyadi címszerepét éneklő Róka
István mellett. Mindketten a dalszínház „oszlopainak” számítottak?
- Nem csak mi, hanem Berczelly István, Berkes János és a
bátyám is. Ezt mindég éreztem is, s megtiszteltetésnek
vettem. Rám mindig számíthattak. Volt, mikor három főszereppel
debütáltam egy hét leforgása alatt, s volt János vitéz előadás,
mikor Iluskát és a Francia királylányt is el kellett énekelnem,
hogy megmentsem az előadást. Az Operaház számomra a magyar
klasszikus zene szentélyét jelentette, ahová csak tiszta szívvel
és hanggal lehet belépni. Eddig énekeseket említettünk, de a
karmesterek között Lukács Miklós, Erdélyi Miklós, Lukács
Ervin és Medveczky Ádám volt az, akik nélkül bezárhatták
volna az Operaházat. Rendezőkkel, karmesterekkel sosem volt
konfliktusom. Mindig megtaláltuk véleménykülönbözőség esetén
is az arany középutat. A sajtó és a szakma mindenkor ismert és
elismert, a kitüntetéseket viszont nem a szerényeknek osztják
– én nem szeretek előszobázni. Öt évvel ezelőtt ugyan egy
alkalommal bementem az akkori direktorhoz megkérdezni: 30 éves
jubileumom kapcsán van-e remény arra, hogy kapjak valamilyen
elismerést. Különös választ kaptam; nem ő –mármint az
igazgató – intézi mindezt. Furcsálltam, hisz ha nem ő, akkor
kicsoda terjeszti fel díjazásra a neveket?
– Számtalan olyan operett -és dalfelvételt
készítettek önnel, melyeket Európa-szerte sikerrel vetítettek,
vetítenek. Mondana ezekre példát?
– Nem csak dalokról van szó, operáról, operettről,
zenés játékokról is, ahol a megjelenés és az interpretáció,
a szerepjátszás minősége nagyban emeli a produkció értékét!
Nekem mindig erősségem volt a színpad is. A Szevillai borbélyt
sok országban vetítették. Ennek az az oka, hogy voltak olyan
rendezők, akik bennem gondolkoztak. Külföldi operett-gálákra
hívtak meg, ezeket rögzítették, s néha előveszik az archívumból.
– A Víg özvegyben a Margitszigeten lépett
fel?
– Így van. 1980-ban énekeltem el benne Valencienne
szerepét. Többek közt: Pitti Katalin, Bende Zsolt, Jankovics József
, Zenthe Ferenc, Agárdi Gábor szerepeltek benne. Az év májusában
született a fiam, s már a nyáron cigánykerekeztem a színpadon.
Kaposvárott is énekeltem vendégként ezt a szerepet. Azért is
kedveltem ezt a művet, mert szerettem prózát mondani. Vannak
kollégák, akik szörnyen beszélnek a színpadon. Egy híres
rendező mondta, mikor beálltam a János vitézben: végre
valaki, aki beszélni is mer a színpadon és érthetően artikulál.
Akinek jó a hangtechnikája, annak nem árt meg, ha próza után
énekel.
– A Vörösvári Újság beszámol az
egyik helyi nőnapi műsorról, melyen Ötvös Csilla és társulata
lépett fel és operetteket adott elő Hegedűs Valér kíséretével.
Megvan még ez a társulat?
– A cikk írója kedveskedni akart, mikor a társulat szót
használta. Egy kollégámon kívül növendékeimmel együtt léptem
akkor fel. Gyakran adunk elő ilyen műsort. Mostanában a Fészek
Művészklubban lépek fel tanítványaimmal. A Weiner Leó Zeneművészeti
Szakközépiskola énektanára is vagyok immár tizenhat éve, s növendékeimből
nem csak operaénekesek lesznek. Ebben az évben egyik tanítványomat
dzsessz tanszakra vették fel, de a Színművészeti musical szakára
is kerültek be növendékeim. Van tanítványom, aki országos nótaverseny,
van, aki dal- és áriaverseny győztese. Van, ki tagja a
Kamaraoperának, egyikük az Operettszínház tagja lett, és van,
ki zeneakadémiai hallgató. Nem mindenki felel meg az opera követelményeinek,
de az alaptechnika elsajátítása mindegyik műfajnál egyformán
fontos.
– Mit gondol: hazánkban megfelelő színvonalú
az általános és középiskolai énektanítás?
– Nagyon nagy hiányosságokat tapasztalok. Jönnek hozzám
szép hangú növendékek, de nem ismerik a kottát még a
legelemibb szinten sem. Szolmizálni sem tudnak. Annak idején ez
általános iskolában alapkövetelmény volt. A közelmúltban
viszont minimálisra csökkentették az énekórák számát. Ezt
tették Kodály országában.
– Sok gyerek nem szeret énekelni.
Ennek egy régebbi kudarcélmény lehet az oka?
– Lehet, vagy azt hallja otthon: „ne kornyikálj itt nekünk”.
Régebben sokkal magasabb szintű volt a zenei műveltsége és igénye
egy átlagembernek, mint mostanában. Nem biztos, hogy szerette az
operát, a klasszikus zenét az illető, de legalább ismert egy-két
népszerű részletet. Már a ’90-es évek elejétől sokkal
kevesebben járnak operába, hangversenyekre a fiatalok. Most
senki sem hívja őket, de igaz, a jegyárat is nehéz lenne
megfizetni. Ezért népszerűsítő, olcsóbb előadásokra lenne
szükség.
– Kollégája, Gárday Gábor mesélte,
hogy Japánban a gyerekek jobban ismerik Kodályt, mint idehaza.
Ezt meg tudja erősíteni?
– Ez így van. Kodálynak hatalmas nagy kultusza van Japánban.
Nálunk is volt Kodály-kultusz, de elkopott. Már nem fontos a
szolmizáció, az énektanítás. Azt veszem észre, hogy a többi
nép sokkal jobban megbecsüli a sajátját. Sajnos a saját
zeneirodalmunkat sem ismerjük.
– Tudtommal van külön énekoktatási
módszere. Mesélne erről?
– Én bel canto-t tanítok. Ugyan sokan hivatkoznak
ugyanerre, ám ez csak akkor hiteles, ha szakmai tudással, anatómiai,
élettani, hangképzésbeli felkészültséggel teszi ezt valaki,
nem csak mondja! Mit is jelent ez? Pozícionáltan, jó helyen, jól
artikulálva és érthetően kell énekelni. Ennek a technikáját
tanítom, s meg is mutatom a növendékeknek úgy, hogy közben
tartok egy kis „biológia órát” is. Ez a módszer főleg
volt énektanárnőm, Kapitánffyné által hallottakra épül.
Volt növendékem, ki kezdetben egy oktávon belül középmagasságban
tudott csak énekelni, de módszeremnek köszönhetően
kontratenor lett belőle. Jelenleg Londonban énekel.
– Spanyolországban énekkurzusokat is
tart. Honnan érkezett először a felkérés?
– Hosszú éveken át tanítottam Barcelonában is.
Kolleganőmtől, Ercse Margit operaénekesnőtől –aki szintén
énektanár – került át hozzám egy spanyol lány. Sikerült
belőle jó énekesnőt „faragni”, jelenleg kórusa is van
Katalóniában. Az ő segítségével szerveztek számomra
kurzusokat. Nem csak oktattam; komolyzenei koncerteket adtam, más
műfajban is énekeltem, mégpedig egy helyi műfajban, a zarzuelában.
A zarzuelákban ötvözik az operák áriáját a népszerű népi
dalokkal. Így nehezebbek a magyar operettnél is a koloratúrákat
tekintve. Vannak révbe ért spanyol tanítványaim; Katalóniában,
Barcelonában és Almériában is. A spanyolok hálájukat egy szép
díjjal, a Pablo Casals-szobor adományozásával fejezték ki,
amelyet mesterkurzusaimért, tradicionális koncertjeimért, televíziós-rádiós
„megnyilvánulásaimért” kaptam. Büszke vagyok a Mollet de
Valles város polgármestere által adományozott emléklapra is.
– Milyen hazai lehetőségei vannak hazánkban
egy tehetséges, fiatal énekesnek?
– Kissé beszűkültek a fellépési-, főleg a koncertezési
lehetőségek. Hiszen azokat hívják el hangversenyekre, oratóriumokra,
akik ismertek.
– Mit gondol: elég pénz jut hazánkban
a kultúraközvetítő intézmények finanszírozására?
– Elég? Szinte semmi. Hírlik: több zeneművészeti
szakközépiskolát is meg akartak szüntetni. Egyre kevesebb pénz
jut oktatásra – pláne zeneire, egyre nagyobb kötöttségbe
kerül a taníttatás, tanítás. Szerencsére intézményünk kiváló
igazgatónője – Mészáros Lászlóné –, mindent megtesz az
iskoláért. Az is gond, hogy sokak számára nem éri meg
zeneiskolában éneket tanulni. Az ok: 18 éves kor alatt kevesen
tanulnak énekelni a mutálás miatt – a hangszál „biológiai
hangszer”, ennek beérése után szabad csak intenzíven
„használatba venni” és formálni ! A zeneiskolát azonban 22
évesen be kell fejezni! S ha valaki ezt követően nem kerül
konzervatóriumba, vagy főiskolára, s nincs pénze magánórákra,
akkor be kell fejeznie énektanulmányait is – és ez abszurdum!
Ez az, ami egyáltalán nem jut el a döntéshozók tudatáig.
– Harmincöt éve az Operaház tagja.
Sosem sajnálta, hogy erre a pályára lépett?
– El sem tudtam volna képzelni az életemet operaéneklés
nélkül. Máshoz nem is volt tehetségem.
– Van egy dal: „Csak a szépre emlékezem”.
Anno Tolnay énekelte. Művésznő is elfeledte a kellemetlenségeket?
– Boldog, kiegyensúlyozott pályám volt – és ma is
az. Voltak bravúros beugrások, legendás szerepformálások, értékálló
televíziós darabok, sok CD-t jelentettem meg. Volt tehetségem,
egészségem, lehetőségem a művészi kiteljesedéshez,
mindehhez segített a szerencse és a nagyszerű családi háttér
– melyért külön hálát adok az Istennek! Kell ennél több?
Medveczky Attila
|