2009.08.28.
Jöjjön el a te országod!
Joseph Ratzinger XVI. Benedek: A Názáreti Jézus c. munkájának
ismertetése
Ez
év 33. hetének vasárnapján az evangélium igéjét az
egyetemes római egyház templomaiban János evangéliumából
vették („Ha nem eszitek a testemet, és nem isszátok a véremet…”).
Felfoghatatlan üzenet Jézus Krisztustól, emberi ésszel szinte
követhetetlen… És mégis. A papok a szószékről magyarázzák
Jézus szavát. Értésünkre adják, hogy Krisztus követése,
testének és vérének magunkhoz vétele vezet el bennünket az
országba. Csak sokasodnak a kérdések: hogyan vegyük magunkhoz
Krisztus testét és vérét, és miféle országról beszél Jézus
Krisztus. XVI. Benedek A Názáreti Jézus című könyvében megállapítja,
hogy a történeti Jézus és a hit Krisztusa közötti szakadék
egyre mélyül. A mérhetetlenül nagy tudású tudós pap megkísérli
bemutatni az evangéliumok Jézusát. A tulajdonképpeni értelemben
vett történeti Jézust akarja elénk állítani. Joseph
Ratzinger, a szinte kíméletlenül következetes hittudós a földrajz
tudományától kezdve a történeti tudományokon keresztül a
nyelvészeti megállapításokon át a teológiai igazságokig
veszi sorra Jézus alakjának, arcának és szellemének bemutatásához
a világ rendelkezésére álló adatokat, megállapításokat és
mondatokat. Joseph Ratzinger úgy tervezi, hogy majd megírja könyvének
második kötetét, amelyben Jézus gyermekkorával foglalkozik.
És most, hogy egy szerencsétlen véletlen során eltörte kezét,
magnetofonba diktálja gondolatait, készül a második könyv. Az
első könyv Jézus Krisztus nyilvános működésének történéseit
mondja el. Sorra veszi ennek a korszaknak állomásait. Jézus
megkeresztelkedéséről beszél, Jézus három megkísértéséről,
Isten országának evangéliumairól, és a két legnagyobb
fejezet a hegyi beszéddel és az Úr imájával, a Mi Atyánk-kal
foglalkozik. Megismerjük a tanítványokat, akikről csak sommásan
azt szokták írni, hogy egyszerű halászok voltak, pedig a világ
szinte minden tájáról érkeztek Krisztus követői közé.
XVI. Benedek saját könyvéről azt mondja, hogy megállapításai
nem hitbéli kinyilatkoztatások, hanem egy gondolkodó ember tűnődései.
Szívesen fogadja a kritikai megjegyzéseket. A liberális sajtó
szokta mondani és írni, hogy XVI. Benedek Jézus Krisztus
pitbullja, illetve rotweilerje. Ám legyen. XVI. Benedek a világ
legszerényebb egyéniségei közé tartozik, hatalmas tudásával
sosem élt vissza, ám a kristálytiszta megállapításait minden
ellenvetés ellenére hirdeti a világban, mint az evangéliumot.
XVI. Benedek a történelemből, tehát Krisztusból indul ki. Könyve
elején azt mondja: „A bibliai hit számára ugyanis lényeges,
hogy valóban történeti eseményre vonatkozik. A bibliai hit nem
úgy beszéli el a történeteket, mint történelme feletti igazságok
szimbólumait, hanem azon a történelmen alapszik, amely ennek a
földnek a talaján ment végbe. Számára a factum historicum nem
kicserélhető rejtjel, hanem lényegalkotó alap: et incarnatus
est. Ezekkel a szavakkal azt valljuk meg, hogy elhisszük, Isten tényleg
belépett a valóságos történelembe. …A Szentírás Isten vándorló
népének élő, egyetlen történelmi alanyt alkotó közösségéből
nőtt ki, és benne él. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy Írás könyvei
három egymásra ható és egymásba játszó alanyra utalnak. Először
is itt van az egyes szerző vagy szerzők csoportja, amelynek az
adott írást köszönhetjük. Ám ezek a szerzők nem önálló
írók a szó modern értelmében, hanem Isten népének közös történelmi
alanyához tartoznak, amelyből kiindulva és amelyhez szólnak, s
amely ekképpen valójában az írások szerzője, a szó mélyebb
értelmében. Az Írás egyfelől az Istentől jövő mérce, és
irányadó erő a nép számára. Másfelől azonban az Írás
csakis ebben a népben él, amely az Írásban túllép önmagán,
és így végső mélységét tekintve megtestesült Igének köszönhetően
Isten népévé lesz. Ehhez azonban hozzátartozik, hogy e nép létrejöttének
és életének forrása maga Isten, végső soron pedig Krisztus,
a testté lett Ige, aki által e nép engedi magát rendezett közösséggé
építeni, vezetni és irányítani. Csak akkor magyarázható Jézus
keresztre feszítése és annak hatása, ha valami egészen
szokatlan történt, ha Jézus alakja és szavai gyökeresen
meghaladtak minden szokásos reményt és várakozást.” 20 évvel
Jézus halála után, a filippi levél nagy Krisztus-himnuszában
teljesen kiérlelődött krisztológiát találunk, amely azt állítja
Krisztusról, hogy Istennel egyenlő volt, de kiüresítette önmagát,
emberré lett. Megalázta magát egészen a kereszthalálig, és
most az egész kozmoszt átfogó hódolat és imádás illeti meg.
A Hittani Kongregáció egykori vezetője, Ratzinger bíboros Jézuskönyvét
Jézus nyilvános működésével kezdi, azzal a pillanattal,
amikor Keresztelő Szent János megkeresztelte őt a Jordán folyóban.
Ez a fejezet térben és időben mutatja be Jézus működését.
Lukács evangélista bemutatja Jézus családfáját. Beszámol
ekkor, hogy e pillanatban éppen 30 esztendős Jézus Krisztus. Ez
az életkor az, amelyik felhatalmazza az „embert” a nyilvános
tevékenységre. A Lukács-i családfa visszamegy egészen Ádámig,
a teremtésig. Lukács evangélista már az Írás gyermekségtörténetében
megadott két fontos időpontot. Keresztelő János életének
kezdetéről azt mondja: „Heródesnek, Júdea királyának idejére
kell tennünk”. A keresztelőre vonatkozó időmeghatározás a
zsidó történelem időkeretében marad. De mint cövekek, ott állnak
a Szentírásban Lukács evangéliumának figurái. Így
olvashatjuk: „Tibérius császár uralkodásának 15. esztendejében,
amikor Poncius Pilátus volt Júdea helytartója, Galileának Heródes
volt a negyedes fejedelme, testvére, Fülöp meg Itureának és
Trachonitisz tartományának, Lizániás pedig Abilinának volt a
negyedes fejedelme, Annás és Kaifás főpap idején.” Elővehetjük
a történelemkönyveket, a Római Birodalom történetét, és
ezeket az alakokat mind-mind megtalálhatjuk. Szoktak hivatkozni
Flaviusra, a zsidó történetíróra, a zsidóság történetére
és a zsidó háborúra. Flavius ezekben a könyvekben szót sem
ejt Jézusról. Na igen, Flavius a császárság embere volt, ezért
hű cselédként elhallgatta Jézust. További meghatározás, kik
voltak e korszak emberei Izraelben. Jézus születése idején a
galileai Júdás felkelésre szólított fel (ez nem az áruló Júdás).
Ezt a felkelést a rómaiak vérbe fojtották. Azért lázadtak
fel ezek az emberek, hogy helyreállítsák Izrael függetlenségét.
Jézus apostolai között egyik-másik ebből az irányból jött.
Ezek voltak a zelóták. Közéjük tartozott Simon, és a karióti
Júdás. Ott voltak a szaddúceusok, ők leginkább az arisztokratákhoz
és a papi osztályhoz tartoztak, alkalmazkodtak a római életmódhoz,
Jeruzsálem lerombolása után eltűntek. A farizeusok a Misnára
és a Talmudra alapozták életmódjukat. És végül meg kell
ismernünk az esszénusokat is, a kumráni közösségeket. A
pusztában kolostori közösségeket alkottak. Saját irodalmuk
volt, saját rituáléjuk, ezek közé tartozott a tisztálkodás.
És a tisztálkodás nemcsak a testi, hanem a lelki igényből nőtt
ki. A liturgikus tisztálkodásnak és a közös imádságoknak különös
jelentőségük volt. A kumráni közösségekhez tartozott
Keresztelő Szent János, és talán Jézus Krisztus családja is.
De miért akarat Jézus Krisztus megkeresztelkedni? „Az igazán
új az, hogy ő – Jézus – meg akarja magát kereszteltetni,
hogy a bűnösök szürke tömegéhez csatlakozik, amely a Jordán
partján várakozik. A keresztelkedéshez hozzátartozott a bűnök
bevallása. Mivel az alámerítő keresztség a bűnbevallás és
a megbocsátás kérését tartalmazza az újrakezdés céljából,
Jézusnak ebben az Isten egész akaratára mondott igenjében
benne van az emberekkel való szolidaritás kifejezése is.
Mind a négy evangélium elbeszéli, bár más-más módon,
hogy amikor Jézus feljött a vízből, az ég „felszakadt” (Mk.)
megnyíltak az egek, a Lélek mint egy galamb, leereszkedett rá,
miközben hang hallatszott az égből, amely Márk és Lukács
szerint Jézust szólította meg: „Te vagy az én szeretett
Fiam, akiben kedvem telik”. Jézust a sátán háromszor kísértette
meg. 40 napra a pusztába ment Jézus Krisztus. Ratzinger azt is
elmondja, hogy mi ez a negyvenes szám. Mit jelent a 12? Izrael
pusztai bolyongása negyven évig tartott, és tele van az Írás
sajátos számokkal. Egyszóval Jézus a pusztába ment, s a sátán
megszólította, a köveket változtassa kenyérré. Izrael népe
a bolyongás során végül a mennyből kapta a mannát, hogy élni
tudjon. Kenyér nélkül nincs élet. Kenyér a gazdasági és a
politikai hatalom. Jézus ellenállt a csábításnak, mert tudta,
hogy az ember haja szála sem görbülhet meg Isten akarata nélkül.
Az ég madarai nem szántanak és nem aratnak, mégis gondoskodik
róluk a Teremtő. A második kísértés. Az ördög csalárd módon
az Írás szavaival akarja becsapni Jézust. „Mert angyalainak
parancsol felőled, hogy minden utadon őrizzenek, kezükön
hordoznak téged, hogy kőbe ne üsd lábadat” (Ószövetség).
Javasolja Jézusnak, vesse le magát a mélységbe, Isten majd
megsegíti, baja nem esik. A harmadik kísértés. Felviszi egy
magaslatra a sátán Jézust, széjjelmutat a teremtett világon,
és felajánlja Jézus Krisztusnak, tiéd minden, ha leborulva imádsz
engem. Jézus bejárta egész Galileát, tanított a zsinagógákban,
hirdette az ország evangéliumát, és meggyógyított minden
betegséget és fogyatékosságot a nép körében. Az evangélisták
evangéliumnak nevezték Jézus igehirdetését. Manapság – írja
Ratzinger – az evangélium szót jóhírrel fordítják. „Ez
nagyon szépen hangzik, de messze elmarad amögött, amelyet az
evangélium szó jelent.” Ebben az időszakban a római császár
által kibocsátott rendeleteket evangéliumnak nevezték, anélkül,
hogy tartalmuk különösen örömteljes és kellemes lett volna.
Az evangélium az egyetlen és megismételhetetlen jó hír, ami
az egész emberiségnek szól. Ezt a megállapítást nagyon
pontosan írja le Joseph Ratzinger. A világtörténelem
legnagyobb beszéde a hegyi beszéd. Ez nem politikai beszéd, nem
gazdasági beszéd, hanem a világmindenségre kiterjedő, emberiségnek
szóló üzenet. A hegyi beszédben hirdeti meg Jézus Krisztus az
új Tórát. Nem megszüntetni jött a régiek törvényét, hanem
meghaladni. Majd ismerteti a nyolc boldogságot. A zsidóság körében
alapkérdés a szombat megülése. Hogyan értelmezzük a szombat
jelentését? Miként láthatjuk a család és a nép, valamint a
Jézus-i közösséget? „Jézus üzenete alapvetően különbözik
az »örök Izrael« hitétől. Vizsgálatát három alapvető
parancsolatból indulva végzi, szemügyre véve, hogy Jézus miként
viszonyul hozzájuk. A negyedik parancsolatból a szülők iránti
szeretet parancsából, a harmadik parancsolatból, amely a
szombat megszentelését írja elő, és végül a szentség
parancsából indul ki.” A könyv következő fejezetében az Úr
imájáról beszél a szerző. A Mi Atyánk valójában hét kérést
tartalmaz. A minap temetésen voltam. Láttam, hogy fontos emberek
nem tudják az imát, még szájukat sem mozgatták, pedig ezt az
imát ismerni kell. Talán nem is tudnak imádkozni. A pápa könyvében
arról beszél, hogy hogyan kell imádkozni. De ne keressük más
szemében a szálkát, ha nem látjuk meg magunkéban a gerendát.
Volt alkalom, hogy csendes, szép nap után este felsóhajtottam,
és csak annyit mondtam, hogy jaj, Istenem. Majd mosolyogtam
egyet, és hozzátettem. Ne rémülj meg Istenem, nem kérek
semmit. Igen ám, de nem sóhaj volt ez, hanem nyilvánvalóan egy
szörnyű káromkodás. Azóta sokszor szeretnék kérni. Hogy
mondhattam, gondolhattam ilyet én a magasságbeliről. Krisztus
tanította nekünk a Mi Atyánk-ot. Hát kezdjük el az imádságot
mi is: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben, jöjjön el a te országod,
legyen meg a te akaratod. Na, itt mondatonként, szinte szavanként
álljunk meg. Mi az, hogy Mi Atyánk? Nem az én atyám, mert ezt
egyedül Jézus mondhatja, hanem egyházban lelt közösség, a
világ népei együtt mondhatják Istenhez fordulva, tehát a Mi
Atyánk. Szenteltessék meg a te neved. Ez a parancs már a 10
parancsolatban is ott van. Semmit nem változott. Jöjjön el a te
országod. Mi ez az ország, hol van? Hol van a kezdete és a vége?
Kezdetben úgy gondolták, hogy ez az ország a mennyekben van,
majd hirdetni kezdték, hogy ez az ország az egyház. Az egyetlen
Jézus által alapított egyház, a római katolikus egyház. De
az idők folyamán a hittel megvallott egyistenhit követői
ugyancsak üdvözülhetnek. Aztán tágult a fogalom, ez az ország
bennünk van Isten által. Ez az ország a szeretet országa, Jézus
országa, amelyikről János írja, az evangélista, „És majd
letöröl szemetekről az Úr minden könnyet”. A Mi Atyánk-ot
két evangélista jegyzi: Lukács a rövidebbet, Máté a hosszabb
formát hagyományozta ránk. Mindkét megfogalmazásban Jézussal
imádkozunk együtt, és hálásak vagyunk azért, hogy a hét kérés
Máté-i megfogalmazásában világosan kifejtve találjuk azt,
amit Lukács úgy tűnik, csak részben említ. XVI. Benedek pápa
könyve rendkívül nehéz olvasmány, de igen gazdag táplálék.
Külön foglalkozik a szerző a példabeszédekkel. Lukács evangélista
nyomán három példabeszédet is ismertet a pápa. Példabeszéd
az irgalmas szamaritánusról, példabeszéd a két testvérről,
és példabeszéd a dúsgazdagról és a szegény Lázárról.
Ezek a példabeszédek a teljes életre utalnak. Az evangéliumok
történetében nagy talány a legfiatalabb tanítvány, János élete
és tanúságtétele. Ő volt a nagy misztikus, ő volt az a tanítvány,
aki pátriárkai korban hunyt el, egyetlenként természetes halállal.
János beszél nagy képeiben a vízről, a szőlőtőről és a
borról, a kenyérről és a pásztorról. Majd tovább lapozva
megismerjük Péter hitvallását és színe változását. Pétert
lehet talán a legkönnyebben megérteni, nem tudom miért. Rómában,
a Szent Péter-templomban ott áll (ül) egy Szent Péter-szobor.
Milliók látogatják ezt a templomot, és elzarándokolnak Péter
szobra előtt. A jobb lábát, mondom, ami bronzból van, laposra
simogatták a hívek. Micsoda szeretet áramlik felé ma és áramolni
fog holnap. Pétert talán könnyebben megértjük, mert bűnös
volt. És végül ő lett a kőszikla, amire az egyház épülhetett.
XVI. Benedek könyve, A Názáreti Jézus nehéz olvasmány. Nem
elég egyszer elolvasni, elő kell vennünk újra és újra, hogy
közelíteni tudjunk a megváltás misztériumához. Mert a megváltás
alfája és omegája maga a Názáreti.
(Joseph Ratzinger XVI. Benedek: A Názáreti
Jézus, Szent István Társulat, 2007.)
Győri Béla
|