2009.12.01.
Molnár Ferenc: Játék a kastélyban
(Vígszínház)
Az
1878-ban Neumann Ferencként Budapesten született és 1952-ben
New Yorkban elhunyt Molnár Ferencet meg az ő dráma-és prózaírói
munkásságát nem szükséges különösebben bemutatni. A Pál
utcai fiúk általános iskolában kötelező olvasmány, s nincs
olyan évad, amiben a színházak a Liliomot, A doktor urat, Az üvegcipőt,
vagy az Olympiát ne tűznék műsorukra. Nagyítóval sem lehetne
találni olyan Molnár-darabot, amit ne játszottak volna már.
Szeretik a direktorok, mert biztos anyagi sikerre számíthatnak,
a színészek pedig a pazarabbnál pazarabb szerepek miatt. A Játék
a kastélyban – állítólag – önéletrajzi ihletésű,
ugyanis Molnár Ferenc harmadik felesége, Darvas Lili német
nyelvtanárával, Hans Jurayval keveredett a színdarabbélihez módfelett
hasonló szituációba. A Játék a kastélyban egyik legsűrűbben
színpadra állított Molnár-szerzemény, az 1926-os New York-i,
Henry Hiller’s Theatre-beli ősbemutatója óta valóságos
diadalmenetben vonul végig a földkerekség számos színpadán.
Hazánkban az Óperenciás-tengeren túli premierje után három héttel,
1926. november 24-én játszották először a Magyar Színházban.
Azért nem a Molnár-műveket előszeretettel és mindig telt házak
előtt játszó Vígszínházban, mert akkor Molnár Ferenc anyagi
követelésekkel, sőt perekkel súlyosbított szerzői jogvitába
keveredett a színházzal, ezért aggatták rá kortársai a
cseppet sem hízelgő „Csekkszpír” gúnynevet. A Játék a
kastélyban-t, a
mai Vígszínház
most, 2009. október 24-én újította fel. Marton László rendező
– előző igazgató – az eredetileg három felvonásos vígjátékot
kettőre rövidítette.
Az
alaptörténet cseppet sem bonyolult, a pikantériáját a színház
a színházban adja. Három érdemes férfiú: a minden hájjal
megkent, hatvanas és a harminc körüli dörzsölt szövegíró
– mellesleg befutott szerzőpáros – meg a negyedszázados, a
primadonnába ’se lát, se hall’ módon szerelmes fiatalember,
amúgy tehetséges komponista a Riviéra egyik elegáns villájában
időzik. Váratlanul érkeztek, hogy örömet szerezzenek a naiv
fiatalembernek. A gyanútlan fiú epedve várja, hogy találkozzon
szíve választottjával. Csakhogy nem a tervezett módon, hanem másképp,
igencsak balul sül el a dolog: ugyanis fültanúi lesznek, amint
a kissé felszínes művésznő az ex udvarlójával, a társulat
egykori bonvivánjával, mellesleg négygyermekes családapával
cseppet sem gyűrűs menyasszonyhoz illő módon édeleg. Szegény
ifjúban összedűl a világ, készülő operettjét szét akarja
tépni, sőt kútba akar ugrani. Az öreg róka író, hogy mentse
a menthetőt, egyetlen éjszaka alatt összeüt egy olyan darabot,
amibe ügyesen beleszövi a budoárban elhangzott igen bizalmas
szavakat. A megszeppent színésznő és a beijedt hősszerelmes
mindhármuk előtt elgyakorolja a sebtében összecsapott vígjátékot,
a jámbor zeneszerzővel pedig madarat lehet fogatni, mert
elhiszi, az előző este ott, a szoba mélyén nem szarvakat
tettek a homlokára, hanem csak a holnapi előadásra próbáltak…
Benedek
Miklós jóformán egymaga viszi vállán a produkciót, elismerésre
méltóan hozza Turai figuráját, az ő jutalomjátéka ez a
szerep. Olyan tapasztalt írót alakít, aki úgy ismeri az emberi
gyöngeségeket és jellembeli fogyatékosságokat, mint a tenyerét,
ugyanakkor emberbarát is, azonban, mint a szenteknek, neki is
maga felé hajlik a keze, és nem csupán szívjóságból segít
a mafla legényen, hanem önös érdekből is, mert új darabját
szeretné sikerre vinni. Gált, a kesernyés írót Fesztbaum Béla
jeleníti meg. Méltó partnere Benedek Miklósnak. Ádámot, a 25
éves, ifjú és bohó, kissé balgatag zeneszerzőt Molnár áron
személyesíti meg. A nagytermészetű, szoknyabolond Almádyt Lukács
Sándor viszi fel a színre, bizony meglehetős erőfeszítésébe
kerülhet egy olyan jó színésznek, mint ő eljátszani a rossz
színészt, de kifogástalanul megoldja. Tahi Tóth László
Dvornicseket, a semmin meg nem lepődő inast, Csöre Gábor a sértődékeny,
folyton kapkodó titkárt játssza. Tornyi Ildikónak a szép, körülrajongott,
ugyanakkor huncut díva szerepében nincs más dolga, mint hogy
mutatós és kívánatos legyen. Sikerül neki.
A
közönség roppant mód élvezi az előadást. Nem csupán a
kifogástalan színészi teljesítmények, hanem Khell Csörsz ötletes
díszletei és Jánoskúti Márta pazar jelmezei miatt. Örül,
mert végre igazi, színházi színjátékot láthat, amiben
minden a helyén van, művészieskedő lila gőz nem árasztja el
a színpadot, semmiféle elidegenítő hatás nem érvényesül. A
sok-sok vad kísérletezésbe belefáradt és újdonsághajhászó
koncepcióba belefásult publikum szinte fellélegzik, és hosszú
percekig hálatelt szívvel tapsolja a színészeket, mert végre
azt kapta, amit várt: magát a darabot, és nem annak ürügyén
valamiféle rendezői önmegvalósítást, vagy mához szóló üzenetekkel
túlterhelt sötét komédiát.
Dr. Petővári
Ágnes
|