vissza a főoldalra

 

 

 2009.12.04. 

A Tadić-féle demokratákkal kötött megállapodás bezzeg marad

Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) elnöke úgy gondolja, hogy „regionális versenypártjának” nincs többé szüksége a magyar kisebbségi pártokra, különösen nem a Magyar Koalíció másik két pártjára a Vajdasági Magyar Demokrata Pártra (VMDP) és a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közösségére (VMDK). S hogy a VMSZ inkább a civil szféra és a „független értelmiség” felé nyitna.Ehhez a VMSZ-nek és az elnökének is természetesen joga van. Mint ahogy az érintett pártoknak, s a vajdasági magyar közvéleménynek is arra, hogy értékelje az újonnan előállt helyzetet. A VMDP részéről még a múlt évi választások után kimondtuk: tekintettel arra, hogy választási koalícióról volt szó, a Magyar Koalíció a választások után jogilag megszűnt létezni. A gyakorlatban azonban három eleme a mai napig megmaradt. A legfontosabb, a három illetve a négypárti autonómiakoncepció, mint a választási koalíció politikai alapja. Ezt a VMSZ nem tartotta be, de tény, hogy nem is mondta vissza. A másik elem a három magyar párt zökkenőktől nem mentes együttműködése a magyar többségű községek önkormányzataiban. Harmadszor, továbbra is érvényes a politikai feltételrendszer, ami miatt Pásztor István végül is ráállt a négy- majd a hárompárti együttműködésre. Ennek legfontosabb mozzanata, hogy optimális választási eredményt a magyar pártok csak akkor érhetnek el, ha legalább a választások idejére összefognak. E politikai kényszer alól a soron következő, akár már 2010-ben esedékes parlamenti választások során a VMSZ csak akkor vonhatja ki magát, ha széles egyetértésben Tadić demokratáival egy hadoszlopban indul az EU orientált szerb pártokkal.

Ez a helyzet a Magyar Koalícióval.

 Mit jelent a balkézre kötött megállapodás?

 Közvetlenül a múlt évi parlamenti választások után, amikor már világossá vált, hogy Szerbiában a DS által vezényelt választási koalíció lett a megmérettetés nagy nyertese, Pásztor István, a VMSZ elnöke megállapodást írt alá e szerb párt tartományi és köztársasági vezetőivel. Ennek a megállapodásnak a tartalmát Pásztor és a VMSZ a mai napig nem tette közzé. A Magyar Koalíció vezetőinek utolsó előtti találkozóján a VMSZ elnöke közölte: a megegyezés összhangban van a három- illetve négypárti autonómiakoncepcióval.

Lehet, hogy így van. Végtére nem a papír a fontos. A fontos az, mi történik a gyakorlatban.

A VMDP részéről nagyon gyorsan megállapíthattuk: a gyakorlat, a VMSZ képviselőinek viselkedése nincs összhangban az autonómiakoncepcióval.

A VMSZ némi (látszat)hezitálás után a szerb parlamentben annak ellenére, hogy a Vajdaságnak nem biztosította az alkotmányban meghatározott pénzeszközöket, megszavazta a költségvetést. A VMSZ támogatta a magyar többségű községek szempontjából kimondottan káros igazságügyi átszervezésre vonatkozó törvényt is. Továbbá, s itt már maga alatt is vágta az ágat, belement a Vajdaság Statútumának szalámi-taktikával történő, a belgrádi igényeknek megfelelő átalakításába.

Jóllehet a végül is Tadić-barát vajdasági magyar média az engedményeket eredményeknek igyekezett feltűntetni, a tények maguk nem változtak. E fontos kérdésekben a szerb kormány illetve a szerb nemzeti érdek a VMSZ segítségével érvényesült.

Ezt hozta volna a VMSZ és a DS közötti balkézre kötött megállapodás? Nem tudjuk, de a tények magukért beszélnek.

 Ami tűrhetőről rosszra változott

 Volt egy pillanat a múlt évi parlamenti választások után, amikor a VMDP-ben azt gondolhattuk, hogy az autonómiakoncepció egyik fontos eleme a magyar választói névjegyzék ügye egyenesbe kerül. A nemzeti tanácsokról szóló törvény 2008. októberi változata tartalmazta a VMDP által támasztott követelést: a tervezet kimondta, hogy a kisebbségi kezdeményező választói névjegyzéket a szerb hatalmi szervek dolgozzák ki. Kompromisszumkészségének bizonyítására a VMDP akkor belement abba, hogy a törvény nem mondja ki, hogy a magyar választói névjegyzéknek kettős funkciója van. Az egyik, hogy alapul szolgál a nemzeti tanács tagjainak megválasztására. A másik, hogy a magyar választók névjegyzéke alapján be lehet tölteni a szerb, illetve a tartományi parlamentben garantált magyar képviselői helyeket. A kompromisszumba a VMDP azért ment bele, mert jelenleg nincs törvénybe foglalva a szerb alkotmány garantált kisebbségi képviselői helyekre vonatozó intenciója. A VMDP dünnyögését hosszú csend követte, majd csaknem egy évvel a tűrhető változat után a szerb kormány nagy titokban módosította álláspontját. Úgy, hogy a kisebbségi választók nyakába varrta a választói névjegyzék létrehozatalának feladatát. Ennek a végrehajthatatlan változatnak a megjelenése után a VMDP félre verte a harangokat, s a jó néhány civilszervezettel együtt arra kérte fel a VMSZ-t, hogy képviselői ne szavazzák meg a törvénybe foglalt kakukkfiókát, de hiába. A törvény részben a VMSZ által keltett nagy csinnadrattával megszületett.

Nézzük meg még egyszer, mit szavazott meg a VMSZ!

A nemzeti tanácsokról szóló törvény 52. szakaszának első három bekezdése így szól:

„A nemzeti kisebbséghez tartozót felveszik a választói különnévjegyzékbe, ha teljesíti a választójog megszerzésének törvényben meghatározott általános feltételeit. Minden választójoggal rendelkező, nemzeti kisebbséghez tartozó polgár külön nyomtatványon írásban kérheti a választói különnévjegyzékbe való felvételét. A választói különnévjegyzékbe való felvételre irányuló kérvényt a polgár a lakhelye szerinti helyi önkormányzat közigazgatási hivatalához nyújtja be, írásban, a minisztérium által meghatározott nyomtatványon, és sajátkezű aláírásával látja azt el.” Észrevette a kedves olvasó? Ennek a törvényes rendelkezésnek semmi köze a valóságban zajló folyamathoz. Először is azért, mert az eljárás, így ahogy a törvényben rögzítették, végrehajthatatlan. Nem életszerű. De, mintha a törvényhozónak nem is ez lett volna a célja. A múlt évi változathoz viszonyítva az elfogadott törvényben van még egy „megoldás”, ami voltaképpen a magyar választó testület felosztását célozza.Idézzük fel a nemzeti tanácsokról szóló törvény idevágó rendelkezését.

 29. szakasz

A nemzeti tanács megválasztása közvetlenül, vagy elektori gyűlés útján történik.

A nemzeti kisebbségek önállóan döntenek arról, hogy a két módszer közül melyiket részesítik előnyben. A nemzeti tanácsot közvetlenül választják, ha a választás kiírásának napjáig a nemzeti kisebbség választói különnévjegyzékébe a nemzeti kisebbséghez tartozók legutóbbi népszámlálás szerinti 20%-kal csökkentett összlétszámának több, mint az 50%-át felvették.

 Ki látott ilyet? Hogy a választói névjegyzék érvényessége előáll akkor is, ha arra a potenciális szavazók csaknem fele nem kerül fel. Hát ilyen nincs. Illetve van nálunk, Szerbiában.

S a VMSZ ezt a rendelkezést is megszavazta. Önként és dalolva. Ez is benne lenne a VMSZ és a DS közötti megállapodásban? Nem tudjuk, de ki fog derülni.

 Nagyhatalmi allűrök

 Ha nem lenne tragikus, nevetnünk kellene azon az igyekezeten, amelyet párhuzamosan látunk, mind a VMSZ, mind a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) vezetőinek megnyilatkozásaiban. Pásztor István és Markó Béla is, a régi dicsőség igézetében, semmit sem tart szentnek, vagy feladhatatlannak, ha a párt „koalíciós potenciáljának” illetve a kormányzati felelősségvállalásra való alkalmasságának a bizonyításáról van szó.

Mintha nem vennék észre, hogy ez a politika a múlté. Eljárt felette az idő. A helyi többségi elitnek, teljes értékű partnerként, egyik pártra sincs szüksége. Sem a VMSZ-re, sem az RMDSZ-re. A két „egypárt” ugyanazzal a nagyhatalmi allűrökkel ront rá a kisebbségi többpártrendszerre magára, s mint a fuldokló a szalmaszálba úgy kapaszkodna a „a független értelmiségiekbe”. Már pedig hiába való próbálkozásról van szó. Mindenkinek, akit illet, tudnia kell: az engedmények és a rebellis magyarokkal szembeni kemény fellépés nem növeli a „koalíciós potenciált”. Inkább további engedményekre buzdít, aminek végállomása a vízhordói szerep vállalása. Ne remélje senki, hogy az engedmények sorozata legalább Budapestnek használ. Ne, mert a rá nehezedő nyomás az új körülmények között inkább növekszik, mint hogy csökkenne. A korszakváltás jelenlegi szakaszában a magyar nemzeten belüli kompromisszumkészség növelése, legalább olyan a nemzet egészét érintő politikai feladat, mint koalíciós potenciál legfeljebb részérdeket kifejező növelésének igénye. Egyikről sem szabad megfeledkezni.

 

Ágoston András, a VMDP elnöke

(Forrás: vajma.info)