2009.12.04.
Becsüljük örökségünket!
Cserháti
Ferenc, az MKPK-nak a külföldi magyar lelkipásztori szolgálat
ellátásával megbízott püspöke a karácsony közeledtével körlevelet
intézett a külföldön élő magyar, illetve magyarul beszélő
hívekhez és lelkipásztorokhoz. A levelet az alábbiakban közöljük.
Főtisztelendő Paptestvérek! Kedves Magyar Testvéreim!
Adventben Jézus Krisztusra irányítjuk figyelmünket, az
Isten ragyogó képmására, „aki szebb, mint bárki az emberek
fiai közül” (Zsolt 45, 3). A Világ Világosságára, a fényesen
ragyogó Betlehemi Csillagra tekintünk: az örök
Hajnalcsillagra, ki soha sem lát alkonyt és visszatérve a sírból,
„az emberi nemre szelíden árasztja a megváltás fényét, él
és uralkodik mindörökkön-örökké” (Exsultet). Az Isten Fiára,
Isten megtestesült örök Igéjére tekintetünk, mert az
idegenben, hazánktól, szülőföldünktől távol, ősi magyar
gyökereinktől elszakítva, az új idők és kultúrák változandóságai
között is Tőle várjuk az eligazítást, életünk értelmét,
célját, kiteljesedését és örömét: „Jézus Krisztustól,
aki ugyanaz tegnap, ma és mindörökké” (Zsid 13,8). Benne
keressük a „Csodálatos Tanácsadót, az Erős Istent, az Örök
Atyát, a Béke fejedelmét” (Iz 9, 4), mindazt az igazat, jót
és szépet, amit az evangéliumi örömhír jelent számunkra.
„Benne nyertük el a megváltást, bűneink bocsánatát” (1
Kor 1, 14), „az Evangélium és az élő Hagyomány örökségét”
(II. János Pál pápa, NMI 29), amely földi jólétet és örök
üdvösséget kínál. Adventben ezért arra törekszünk, hogy Őt
minél jobban megismerjük, szeressük és kövessük, és ez által
részesei lehessünk a Szentháromság boldog életének; Vele együtt
átalakítsuk, megújítsuk, emberibbé tegyük új környezetünket,
sőt az egész történelmet, mígnem beteljesedik a mennyei
Jeruzsálemben. „Ez a program nem változik együtt a különféle
korokkal és kultúrákkal, még ha számol is a létükkel, hogy
őszinte párbeszédet és hatékony kommunikációt folytathasson
velük” (uo).
Egy olyan korban, amikor körülöttünk minden változik, a
magunkkal hozott értékek meginognak, és alig találunk biztos
fogódzó pontokat, számunkra ez a program még azzal is kiegészül,
hogy saját múltunkban és egyéni fejlődésünkben is keressük
és értékeljük azokat a támpontokat, amelyek az idegenben is
elősegítik személyiségünk egészséges fejlődését és
teljes kibontakozását: a magyar származás és a keresztény
szellemiség Szent István királyunk szellemi örökségének két
olyan kincse, amelyet sohasem veszíthetünk el sérülések nélkül.
Már csak ezért is becsüljük és ápoljuk sajátos keresztény
és kulturális gyökereinket.
1) Adventben elsősorban keresztségi ígéreteinkre
gondolunk és igyekszünk újrakezdeni életünket Krisztusban. Ez
a program számunkra különösen fontos, hiszen az idegenben főleg
minket fenyeget a vallási és kulturális gyökértelenség, ami
köztudottan elősegíti az új környezeti hatások, nem utolsó
sorban a helytelen viselkedésmódok és rossz szokások elfogadását.
A magunkkal hozott keresztény értékrendet veszélyezteti szomszédaink,
munkatársaink és barátaink miénktől elütő felfogása és életmódja,
az a fajta gondolkodás, amely már teljesen figyelmen kívül
hagyja Istent, elszakadt a keresztény gyökerektől, és lényegében
egy individualista, szekularizált és ateista világnézetre támaszkodik.
Az idegenben különösen fenyeget a veszély, hogy válogatás nélkül
vesszük át új környezetünk életstílusát és könnyen
megfeledkezünk a szülőföldünkről hozott értékekről, olyan
káros befolyások alá kerülünk, amelyek kikezdik hitünket, jó
erkölcseinket, elszakítanak Istentől, a helyes vallási
gyakorlatoktól, leszoktatnak az imáról, a szentgyónásról, a
vasárnapi szentmisén való részvételről, a házassági hűségről,
a család szeretetéről, és elsősorban az élvezetek, a pénz,
a Mammon, az ÉN imádása felé terelik figyelmünket. A nemzeti,
vallási, kulturális azonosságában megingott ember különösen
fogékony az ilyen káros környezeti hatásokra és könnyen a
divatos bálványok áldozatává válik. Ezért az apostolok
tekintélyével kérek mindenkit: „Ne hagyjátok, hogy különféle
megtévesztő tanítások félrevezessenek benneteket” (Zsid
13,9). Legyen gondunk keresztény gyökereink és vallásos életünk
ápolására, ami azt jelenti, hogy időnként elcsendesedünk,
magunkba szállunk, elgondolkodunk a bennünket valóban meghatározó,
fontos dolgokról: a honnan, hová, miért kérdésekről, és szívünkben
ajtót nyitunk az Úr Lelkének, egyengetjük az Úr útját és
együttműködünk Vele, azaz nem a mulandókra, hanem a fent valókra
irányítjuk figyelmünket, egy kicsivel buzgóbban imádkozunk,
rendszeresen látogatjuk a vasárnapi szentmiséket, jó elhatározásokat
hozunk és gyakoroljuk vallási kötelezettségeinket, főleg a
szeretet parancsát, úgy, amint ezt keresztény elődeink és
nagyjaink is tették, és ezáltal megbecsülést szereztek népünknek.
XVI. Benedek pápa még bíborosként fogalmazta meg: „Öngyilkosságot
követ el az a kultúra és az a nemzet, mely megtagadja történelmének
nagy vallási és kulturális erővonalait” (Mérleg 93/I, 19.
o.).
2) Szent István királyunk szellemi örökségének ápolása,
keresztény hitünk mellett felvállalja sajátos nemzeti kultúránk
értékeit: történelmünket, irodalmunkat, szokásainkat,
bizonyos lelki kapcsolatot jelent népünkkel, szülőföldünkkel,
óhazánkkal. Ez a kötődés persze sohasem zárja ki azt, hogy
mindenütt törvénytisztelő, hűséges, tisztességes és becsületes
polgárai legyünk az új hazának. Ezzel együtt azt is könnyen
elfogadjuk, hogy az etnikai, kulturális, nyelvi és vallási örökség
ápolásának törvényes biztosítása mindig előnyben részesíti
a közjót, hogy ez által biztosíthassa a helybeli lakosság
megfelelő fejlődését, ami viszont már a mi javunkat is szolgálja,
hiszen a közjó bizonyos „kulturális egyensúlyt” követel,
ami ugyancsak magában foglalja alapvető kisebbségi jogaink
tiszteletét, azt a lehetőséget, hogy megőrizzük és fejlesszük
saját „kultúránk arculatát”, azaz saját nyelvünk, hagyományunk,
értékeink azon örökségét, amelyet általában a nemzet
fogalmával és a „hazaszeretet érzéseivel” szoktunk összekapcsolni.
II. János Pál pápa viszont ezen túlmenően arra is emlékeztet,
hogy ezt a kulturális egyensúlyt soha sem lehet kielégíteni
csupán törvényes eszközökkel, mert az hatástalan marad, ha
nem párosul hozzá a lakosság ethosban gyökerező alaphozzáállása,
elsősorban a nagylelkűség és a szeretet, és a kultúra hordozóinak
az a képessége, hogy saját népük és országuk kultúrájának
eleven kifejezői legyenek, és ha ez a kultúra már csupán csak
valamiféle jól őrzött muzeális örökséget képez. „Egy ténylegesen
eleven kultúrának valójában nincs mit félnie az elnyomástól,
mint ahogyan egyetlen törvény sem tarthatja azt életben, ha már
kihalt a szívekben” (Üzenet a béke világnapjára, 2001. január
1., nr. 14-15).
A katolikus egyház megbecsüli, tiszteli és nagyra értékeli
a nemzeti kultúrákat, hiszen „amikor az Evangélium Isten országát
hirdeti, ezt az embereknek meghatározott kultúra keretén belül
kell életté váltaniuk” (GS 53), a kultúrák állandó és
eleven dialógusát sürgeti, hogy gazdagítsák egymást. Az egyházi
közösségekben a vendég és jövevény ezért sokkal inkább
„ajándék”, mint „idegen”, „mert amiként külön-külön
tájakról és tartományokból jönnek a vendégek, úgy különb-különb
nyelvet és szokást, különb-különb példát és fegyvert
hoznak magukkal, s mindez az országot díszíti, az udvar fényét
emeli, s a külföldieket a pöffeszkedéstől elrettenti. Mert az
egy nyelvű és egy szokású ország gyenge és esendő” –
olvassuk Szent István király intelmeiben (VI.). Az egyház
nemcsak hitbeli, hanem kulturális otthonunk is, olyan szolidáris
közösség, amelyben senki sem idegen és mindenütt otthon
vagyunk, bárhol is éljünk. Lehetőséget kínál arra, hogy
benne egymásra találjon minden külföldön élő magyar, ápolja
és kibontakoztassa saját örökségét, de ennek érdekében már
nekünk kell fáradoznunk.
Nemrégiben
Erdő Péter bíboros atyánk rámutatott arra, hogy a nemzeti
kultúrák már önmagukban is valamilyen teológiai értékkel
rendelkeznek és azokat becsülnünk és ápolnunk kell, „mégpedig
azért, mert a teremtett világ értékes, hiszen Isten bölcsessége
és szeretete mutatkozik meg benne. Ha óvjuk a ritka állatfajokat,
a növényeket, a környezetünket, akkor egy olyan leheletfinom
és bonyolult valóságot, mint egy nemzeti kultúra, egy nyelv,
hogyne kellene a legnagyobb mértékben becsülnünk? Hogyne
fedeznénk fel benne a teremtő Istennek a bölcsességét és
zsenialitását? Ha pedig ez így van, akkor ezeket az értékeket
óvni, ápolni, gondozni kell” – emlékeztet a magyar főpásztor,
és kifejti: „Az egyes nemzedékeknek az a feladata, hogy ezt a
rájuk bízott értéket ápolják és továbbadják. Tehát úgy
és azért becsüljük meg a saját nemzeti kultúránkat és
nyelvünket, amiért a másikét is tisztelni tudjuk. Ez a keresztény
szemléletnek a sajátossága, hogy nemcsak az egyiket tisztelem,
a másikat pedig lebecsülöm, hanem mindegyiket a Teremtő iránti
szeretetből és elismerésből becsülöm és tisztelem. Ha
viszont ilyen értéke van a nemzeti kultúrának, akkor rá kell
döbbenni arra is, hogy a kultúra továbbadása, a hit továbbadása
nagymértékben hasonló, szinte egymással összefonódó
folyamat. Ahogyan nem lehet világnézetileg semlegesen nevelni
egy gyereket – mert valamilyen hozzáállás, valamilyen világnézet
mégiscsak átragad a nevelőről a neveltekre –, úgy nem lehet
kultúramentesen sem nevelni. Nem lehet azt mondani, hogy majd húszévesen
döntse el, hogy mi lesz az anyanyelve, addig pedig nem adunk át
neki semmit a nyelvi kultúrából. A nevelés, a fejlődés
folyamatában a kultúra nemzeti jellege és a világnézet konkrét
arculata – a vallás, vagy adott esetben a vallástalanság –
hat az emberre. Nekünk tehát, akik meg vagyunk győződve mind
nemzeti kultúránk értékességéről, mind hitünknek nagyszerű
és értékes voltáról, nincs is más választásunk, mint hogy
minél hamarabb megosszuk a következő nemzedékkel azt, amit a
legszebbnek és a legjobbnak tartunk” – fejezi be buzdítását
Erdő Péter bíboros, prímás, érsek (MK, 2009. február 7.).
Keresztény magyar kultúránk megőrzése az idegenben nem könnyű
feladat, mégis erre köteleznek azok az ősi szálak és gyökerek,
amelyek a gondviselő Isten bölcsességéből, a teremtett világ
rendjéből fakadnak, mindmáig meghatározzák és gazdagítják
életünket.
*
Az
elmúlt évben ismét meglátogattam több magyar közösséget az
európai országokban, az Egyesült Államokban és Kanadában, és
mindenütt tapasztaltam híveink hűséges ragaszkodását ősi gyökereinkhez.
A magyar közösségekben szentmiséket, szentbeszédeket és előadásokat
tartottam, helyenként bérmáltam, családokat és betegeket látogattam,
találkoztam és elbeszélgettem az ünnepi fogadásokra összegyűlt
hívekkel. Lelkipásztori látogatásaim során mindenek előtt a
krisztusi evangéliumot hirdettem, és mint most is, ezáltal arra
törekedtem, hogy a nagyvilági szétszórtságban élő magyar
testvéreimet megerősítsem őseink szellemi örökségéhez való
kötődésükben, azaz egyetemes és nemzeti értékeink, édes
anyanyelvünk és kultúránk, magyar hagyományaink és keresztény
hitünk megbecsülésére és ápolására, magyar egységre és
összetartásra bátorítsam őket.
Lelkipásztori
utazásaim során többször találkoztam és tanácskoztam a külföldi
magyar lelkipásztorokkal is. A közös tanácskozások mellett
fontosnak tartottam az egyéni beszélgetéseket is Velük. Részt
vettem az amerikai és európai magyar papok találkozóin, ezeken
szentmiséket, elmélkedéseket és előadásokat tartottam. Ahol
a helyi lelkipásztorok jónak látták, vagy az ügyek megkívánták,
szívesen találkoztam és tanácskoztam a helyi főpásztorokkal
is. A magyar katolikus püspöki kar gyűlésein, egyéb találkozókon
és nemzetközi konferenciákon képviseltem közös ügyeinket.
Mindez
a szolgálat alig lenne megvalósítható a külföldi magyar hívek
és paptestvérek nagylelkű hozzáállása, hozzájárulása és
támogatása nélkül. Ezért ezúton is megköszönöm a külföldön
élő magyar testvérek, lelkipásztorok és hívek minden nemes fáradozását
keresztény hitünk és magyarságunk szolgálatában. Köszönöm
irántam tanúsított szeretetüket, minden erkölcsi és anyagi támogatásukat
közös lelkipásztori szolgálatunk megvalósításában. Isten
fizesse meg minden nagylelkűségüket és figyelmességüket.
A közelgő ünnepek alkalmából kívánok Mindenkinek
lelkiekben gazdag, szép, bensőséges adventi szent időt, aztán
kegyelemteljes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet!
Mindezek
után pedig, Nagyasszonyunk, a Boldogságos Szűz Mária, Szent
István király és az összes Magyar Szentek közbenjárására,
áldjon meg benneteket a mindenható Isten: az Atya, a Fiú és a
Szentlélek.
München, 2009. november 29., advent első vasárnapján
Dr.
Cserháti Ferenc c. centuriai püspök,
a
külföldi magyarok lelkipásztori ellátásával megbízott
esztergom-budapesti segédpüspök
(Forrás:
katolikus.hu)
|