2009.12.11.
Újpesten az Elveszett paradicsom
Czvetkó
Sándor színművész
1965. augusztus 18-án született Veszprémben. 1988-ban végezte
el a Színház és Filmművészeti Főiskolát és az egri Gárdonyi
Géza Színházba szerződött. 1990-ben lett az Arany János Színház
tagja. 1994-től évekig Madách
Színházban játszik. Játszik a Budapesti Kamaraszínház –
Tivoliban, a Körúti Színház produkcióiban, és most először
az Újpest Színházban. Főként fiatal hősöket ábrázolt árnyaltan
és részletezően. Jelentősebb szerepei: József (Presser –
Adamis: Képzelt Riport egy amerikai Popfesztiválról),
Józsiás (Tamási: Ördögölő Józsiás),; Félőlény
(Békés P.); Kukorica Jancsi (Kacsoh P.: János vitéz); Kömény
Móka (Tamási Á.: Énekes madár); Ferdinánd (Schiller: Ármány
és szerelem), Julien Sorel (Stendahl: Vörös és Fekete), Jánoska
János (Kocsák – Molnár: Vörös Malom); Daniel Kaffee (Aaron
Sorkin: Egy becsületbeli ügy azonos című filmjéből); Pilátus,
Mojzes, Ábrahám, Petrus (Csíksomlyói passió); Csató (Molnár
Ferenc: A doktor úr); Buckingham (A három testőr –musical);
Neil Rheingold (D. R. Wilde: Mennyből az angyal); Katona József
(Pozsgai Zsolt: Szeretlek, színház!); Zolestyák (Eisemann: Én
és a kisöcsém); Luigi (Dario Fo: Nem fizetünk); Szalóki
(Dallos Szilvia: Utószinkron). Filmekben: Őrzők; A varázsló
álma; A fekete esernyő; Aranyidő, Hello Doki.
-December 27-én mutatja be az Újpest Színház Dózsa László
rendezésében Sarkadi Imre: Elveszett paradicsom c. drámáját.
Sebők Zoltánt, az egyik főszereplőt, ön fogja alakítani. Jól
tudom, hogy most fog először kortárs – ezt a fogalmat az
1950-től a napjainkig alkotókra szokás kiterjeszteni - magyar
szerző darabjában főszerepet játszani?
-Nem pontosak az
információi. Igaz az interneten nem jegyzik, hogy annak idején
játszottam Pozsgai Zsolt Szeretlek, színház! c. darabjában.
Pozsgai pedig nem csak kortárs, hanem hála Istennek élő és
remek színpadi író. A terv szerint ezt a darabot a Madách Színház
stúdiójában mutattuk volna be, de végül a Vigadó lett a
helyszín.
-
Az Elveszett paradicsom Sarkadi Imre utolsó drámája. A kétségbeesés
és a morális válság lírai fűtöttségű, egy lélegzetre
elzokogott, fájdalmas vallomása, ami egy színpadi történetben
játszódik. Hőse, Sebők Zoltán orvos, az alkotó tehetségét
elfecsérlő ember, aki már az elkövetett bűn után lép színpadra.
Azt is olvastam Sarkadi drámáiról, hogy arra keresi a választ:
a szabadságot miért nem a jóban éli meg az ember? Mennyire érzi
aktuálisnak Sarkadi Imre drámáját?
- Ez egy moralizáló
írás életről, halálról, apa-fiú kapcsolatról, végzetes
szerelemről. József Attila még a ’30-as években bölcseleti
paradoxonok kiélezettségével fogalmazza meg, hogy az erkölcsi
tartás választása irracionális ebben az abszurditásban tobzódó
világban: „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!
/ Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis.”. Látunk
egy tudós apát, aki hangyaszorgalommal gyűjti a tudást egy életen
át. A fia épp az ellentéte. Lángoló, kirobbanó tehetségű
kutatóorvos. Öntörvényű zseni. Aki nem tud mit kezdeni a
tehetségével, a megszerzett javait, szerelmeit, mindent elherdál.
Belőle hiányzik valami. Bevallása szerint is a kitartás, a
hit. Tékozló tehetség. Az ilyen embert előbb–utóbb utoléri
a végzete. Utolérte. Így indul a darab. Zoltán embert öl.
Orvosi műhiba. Hosszú börtön vár rá. Az apjával akarja tölteni
utolsó napjait. Az előadásban apa-fiú, a kétféle világnézet
csap össze a lét alapvető kérdéseiről. És ebben a kilátástalan
helyzetben találja meg az IGAZ szerelem Mira személyében. Mi
tegyen? Életben maradjon, vagy eldobja az életét? Vállalja-e a
börtönt, vagy az öngyilkosságba meneküljön? Vigye magával
hosszú évekre a szerelmet, vagy űzze el magától? Hogy aktuális
kérdések-e? Véleményem szerint: nagyon is.
-Németh László
Villámfénynél c. drámájában pedig azt a kérdést
boncolgatja, hogy jobb-e elvadult farkasként élni? Tehát inkább
vonuljunk ki a társadalomból, éljünk öntörvényűen, mint
hazugságban. Sarkadi művében, Zoltán azt mondja Mirának: „Én
a félresikerült zseni vagyok. Minden adottságom megvolt hozzá,
hogy nagyot alkossak, hogy egy Pasteurje, egy Pavlovja legyek a
kornak - csak az az egy hiányzott, hogy higgyek ilyesmiben. S azt
hiszem, most se hiszek.” Ez a magatartás, és a hit hiánya
mennyire jellemző korunk értelmiségi rétegére?
- Igazából nem
tudom. De elég ebben a szép, új világban eltöltött 20 évre
visszagondolni. Rendszerváltozáskor még hallatták hangjukat a
gondolkodó emberek. Vehemensen vetették bele magukat a közéletbe,
a politikába. De a mához közeledve, egyre kevesebb intő, óvó,
védő gondolatot, hangot hallunk tőlük. Azok az idők már elmúltak,
hogy felülről bárki megmondhassa, hogy miben és kiben is higgyünk.
Hála Istennek. De egy sokkal veszélyesebb kór furakodott be a
gondolatainkba. Magunktól írtjuk ki saját magunkból az erkölcsösséget,
a jó ízlést, az igényességet, az igényt a hitre. Ez a lehető
legrosszabb. Úgy látom ez a demokrácia mellékhatása, amire
keresni kell az orvosságot. Ez is a gondolkodó ember felelőssége.
-Dózsa László rendezésének optimista, vagy pesszimista
a végkicsengése?
-Jó kérdés. Ez
még képlékeny. Azt szeretnénk, ha a néző úgy lépne ki a színház
ajtaján, hogy nem tudja: Zoltán feladja-e életét, vagy azt Mirához
akarja kötni. A lány ugyanis közli vele, hogy várni fog rá
akar tíz évet is. Sarkadi sem adott erre konkrét választ, az
író tehát nyitva hagyta ezt a kérdést. Egyelőre még hűek
vagyunk a szerzőhöz…
-Jól tudom, hogy Sebők Zoltán szerepét az ősbemutatón
Latinovits Zoltán játszotta?
- Nem, 1961-ben Gábor
Miklós főszereplésével mutatták be a Madách Színházban, Pártos
Géza rendezésében. Sarkadi Imre sajnos már nem érhette meg a
bemutatót, néhány héttel korábban, máig tisztázatlan körülmények
között meghalt. Latinovits Zoltánt egy tévéjátékban láthattuk
ebben a szerepben. Még él bennem néhány kép erről a filmről.
A filmet ilyenkor nem nézzük meg, ne befolyásoljon minket. Készült
egy másik tévéfilm is a darabról. Ebben a főszerepet
Cserhalmi György játszotta, s az apát Páger Antal alakította.
Ez volt Páger utolsó munkája. A forgatás ideje alatt halt meg,
így az utolsó jeleneteket úgy vették fel, hogy Cserhalmi egy
kivetített képpel beszélgetett. A Hevesi Sándor téren is játszották
ezt a darabot, amiben Hegyi Barbara és Cserhalmi György alakította
sikerrel Mirát és Zoltánt. Akkor még főiskolára jártam…
-Tehát a ’80-as évek végén egy ideig még a Hevesi téren
játszották a művet a régi Nemzeti Színházban. Majd kisebb társulatok
mutatták be. Nem érzi abszurdnak, hogy a nagy magyar drámákat
kis helyeken, minden reklámcirkusz nélkül mutatják be, míg a
nagy pesti színházak főleg zenés műveket játszanak?
Előnyben részesítik
a színházak a zenés produkciókat. Erre van igény, mondják.
De ha csak ezt adjuk a közönségnek, akkor nem is várnak mást.
Ha nagyobb rendszerességgel mutatnánk be gondosan, alaposan,
tehetségesen, nívósan elkészített prózai előadásokat,
akkor igény mutatkozna arra is. A budapesti kőszínházak többsége
költségvetési támogatásban részesül. A támogatás pedig a
magyar adófizetők pénzéből érkezik. Jómagam köteleznék
minden ilyen államilag, önkormányzatilag dotált színházat,
hogy évadonként mutasson be legalább egy magyar drámát a
magyar közönségnek. Ezt a Sarkadi-drámát sem pompás, nagy kőszínházban
adjuk elő, de mi ettől függetlenül nagyon örülünk a felkérésnek,
annak, hogy játszhatjuk ezt a remekművet. Jelenleg egy
fantasztikus próbafolyamatban veszünk részt Dózsa László irányításával.
Remek kollegákkal dolgozhatok, s reménykedünk abban, hogy
mindez, hozzáadva a tudást és a szorgalmat, egy sikeres bemutatóhoz
vezet.
-Van egy olyan vélemény
irodalmár körökben, hogy a magyarok inkább epikában jobbak,
mint a dráma műfajában.
-Nem mutattunk be annyi magyar drámát, hogy ezt így ex
cathedra ki lehessen jelenteni. Az tény, hogy sok magyar dráma
nem bővelkedik cselekményben, moralizál, de ez nem jelenti azt,
hogy rossz, s nem lehet színpadra vinni.
-Térjünk rá pályafutására. Veszprémben született.
Ott is járt általános iskolába és gimnáziumba?
-Nem, mert születésem
után elköltöztünk Békés városába, ahol édesanyám családja
élt. Gimnáziumi tanulmányaimat viszont már Szentesen
folytattam. Felvettek a Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai
tagozatára, s azóta a színjátszásnak élek. Várkonyi Zoltán
és igazgatónk, Bácskai Mihály ötlete volt ez a drámai
tagozat, ahonnan számtalan végzett színész, dramaturg, rendező,
énekes és színházat szerető ember került ki. A gimnázium után
jelentkeztem a Színház-és Filmművészeti Főiskolára, ahová
elsőre felvettek. Jött egy év katonaság, majd a Kerényi-Huszti-Gáti
osztályban kezdtem el felsőfokú tanulmányaimat 1984-ben.
-Nem volt B-változat?
Mármint, ha nem sikerül bejutnia a Színművészetire, akkor máshová
felvételizik?
-Addigra már az
irodalom bűvkörében éltem, így a második forduló után
elmentem a Nemzeti Színház Stúdiójába felvételizni,
„biztos, ami biztos” alapon. Úgy éreztem, hogy nem vesznek
fel a főiskolára. Tévedtem. Akkoriban ha egy tehetséges,
talentumos fiatalnak nem sikerült bejutnia a Színművészetire,
a Nemzeti Stúdiójába felvételizett, hogy egy-két évet játszhasson,
statisztálhasson a színház kiválóságai mellett.
-A diplomája után
az egri színház művésze lett. Nem vágyott inkább a békési
teátrum deszkáira?
-Nem, mert
1987-ben alakult meg Egerben az önálló társulat –előtte
Miskolcról mutattak be vendégjátékokat-, s ez vonzott engem.
Tehát egy induló, tehetséges, fiatal társulat volt, s izgalmas
egy színház alapításában részt venni. Ez a fő ok, amiért
Egerbe szerződtem.
-S akkor miért
ment át két évad után az Arany János Színházba?
-Amiért Egerbe mentem annak idején. Akkoriban újították
fel az Arany János Színház épületét. Az új épületben egy
új csapat alakult, s ez a megújult társulat vonzott. Négy év
múlva megszüntették az Arany János Színházat. Azóta, 1994
óta vagyok szabadúszó. Éveken át játszottam a Madách Színházban,
de nem voltam tagja a társulatnak; darabokra szerződtem. Manapság
kisebb színtársulatok produkcióiban lépek fel, így a Körúti
Színházéban is. Egy ideig a Gutenberg téren volt az otthona
ennek a színháznak, de felújítás miatt költözni kellett, így
fővárosi és vidéki művelődési házakban lépünk fel.
-Nem biztosabb egy
társulathoz tartozni, mint szabadúszónak lenni?
-Biztosabb, de én szeretem a változatosságot, s nem
vagyok olyan alkat, aki sokáig kibírja egy játszóhelyen. Nem
tudnék húsz évig megmaradni egy társulatnál; nyughatatlan a
természetem.
-Ha kimondom a nevét,
legtöbb embernek nem egy adott alakítása, hanem a hangja ugrik
be. Magyar hangja: Czvetkó Sándor. Radó Denise azt mondta nékem,
nincs olyan, hogy szinkronszínész.
-Mi, képzett színészek
valóban nem szeretjük ezt a megfogalmazást. Nekünk még tanították
a főiskolán, vizsgáztunk belőle. Inkább azt mondjuk: vannak
olyan színészek, akik tudnak szinkronizálni, és vannak, akik
nem. Jelenleg a szinkronizálás technikáját bárkinek megtaníthatják
jó néhány magánstúdióban. Köztük is vannak ügyesek, és
kevésbé ügyesek.
- Ha már szinkronról van szó: játszik Dallos Szilvia Utószinkron
c. darabjában.
-A történet
szerint, filmszinkronizálás hőskorában, az ötvenes évek elején,
a legvadabb Rákos-korszakban egy színészcsapat pártutasításra
hajmeresztő feladatot kap: egy szovjet színház vendégjátéka
alkalmával élőben kell szinkronizálniuk a színpadon elhangzó
szöveget. És ezzel kezdetét veszi a kacagtató bonyodalmakkal
teli történet, mely mögött azonban ott húzódik a korszak
embertelensége. Tehát tragikomédiáról van szó.
-Köszönöm az interjút!
-Nagyon szívesen,
s várjuk lapjuk olvasóit az Újpest Színházba az Elveszett
Paradicsomra. Bemutató 2009. december 27-én.
Medveczky
Attila
|