2009.12.11.
Az élethez holtig gyűjtötte a kedvet
Tamási Áron: Bölcső és bagoly c. könyvéről
Nagy
irodalmi tájékozottsággal rendelkező ember egyszer azt mondta,
hogy Erdélynek nincs irodalma. Már hogyne lenne, hát hol született
Tamási Áron, és Kemény Zsigmond miről beszélt, és hogyan írt
könyvet éppen a múlt héten rovatunkban szóba hozott Báró Jósika
Miklós? És Nyírő József mit csinált? És mostanság hogyan
ír verset Kányádi Sándor? Na, az emberem nem igazán volt tájékozott
Erdély irodalmában, ugyanis Szabó Dezsőt nem tartotta erdélyi
írónak. De maradjunk csak most Tamási Áronnál, aki Farkaslakán
született 1897-ben, és 1966-ban Budapesten hunyta le a szemét.
Majd hazavitték a földi maradványokat és a szülőfaluban
temették el, ahogyan kérte, két cserefa közé. A farkaslakai sír
ezzel a két cserefával és a dísztelen szép sírral ma már
zarándokhely. Farkaslakán túl akárhova is készültek az autóbuszok,
száz és száz magyar vándorral, Tamási Áron sírjánál
mindig megálltak, néhány percre elcsendesedni, meg megköszönni,
amit a legendás Ábel – akarom mondani Áron – nekünk adott
és nekünk hagyott. Most olvassuk el a Bölcső és bagoly című
regényt, mely Tamási Áron gyermekkoráról szól meseszerűen,
gyönyörűségesen, megmutatva ezt a vidéket, ezt a ritka szép
tájat, és benne az embereket. Az erdélyi, a székelyföldi tüneményes
arcokat, az öregasszonyét, az öregemberét, a suttyó gyerekét,
a kántorét, a tanítóét, a papét, szóval mindenkit.
Farkaslakán keresztül utazva meg-megálltam ezen a varázslatos
tájon. Egy hegyes vidéken tűnődtem egy patak mellett,
magnetofonomat bekapcsoltam, és felvettem a patakocska csobogását.
Rohant a víz, a patak meg sustorgott, csacsogott, fecsegett,
locsogott, különös hangokat adott, és amikor idehaza
meghallgattam, majd rádióműsorba tettem az erdélyi patak üzenetét,
elámultam annak szépségén, de elámultak ám a hallgatók is,
mert ilyen pataktól érkezett üzenetet régen hallottak. Hogyne
lenne Erdélynek irodalma, amikor ezek a patakok és a Nyikó,
amely a Nyikó völgyében szalad ott Székelyudvarhely tájékán,
szüntelenül meséltek ennek a tájnak a történelméről és a
mai életéről.
Tehát Bölcső és bagoly. A bölcső értelme nyilvánvaló,
születés után – ki tudja már hányadikként – ez volt az
otthona Tamási Áronnak. A bagoly meg nem csak egyszerűen madár,
különös, nagy madár, hanem egy kép is, hiszen Tamási Áron
első szép fehérbőrű tanítónője adott neki beíratáskor
egy képecskét, amiről azt hitték, hogy szentkép. Nem szentkép
volt ez, hanem egy bagoly képe. A bagoly pedig a tudomány jelképe.
Így került a könyv címébe a bölcső és bagoly szóösszetételbe
a tudomány szimbóluma, mert a bölcsőtől így vezetett útja
Tamási Áronnak a tudományig. Mindenféle tudományig, a mezei
munkák tudományától a kisfiúcskák csintalankodási tudományáig,
és végül a betűvetés tudományához. De mondjuk el szépen
sorjában, miről is szól Tamási Áron regénye. A szülőföldről.
„Farkaslaka a szülőfalu
neve. Nem venném zokon, ha bárki azt mondaná, hogy nem valami
barátságos név egy község számára, melyben békés és
dolgos emberek laknak. Magam is éreztem mindig némi fülhegyező
intelmet, sőt zordságot is ebben a névben, bár inkább vadregényes
íze van neki. Megtörtént azonban az is, hogy tetszett nekem, sőt
nem cseréltem volna el még egy olyan szelíd és fennkölt névvel
sem, mint Angyalos, ami szintén egy falunak a neve. S ha
tetszett, annak nem a megszokás vagy valami majmos szeretet volt
az oka. Inkább úgy találtam, hogy ezzel a névvel is úgy van,
ahogy a székelyeknél egyebekkel is általában. Vagyis úgy van,
ahogy nincs. Mert lám, ha úgy volna, ahogy a falu neve mondja,
akkor Farkaslakán nem emberek laknának, hanem farkasok. De akkor
Bogárfalván is bogarak laknának, Szentléleken pedig a Szentháromság
harmadik személye, míg Holdvilágon maga a holdvilág. De mint a
tréfában az igazság, a „Farkaslaka” nevezetben is ott
lappang valahol a farkas. Csakhogy szemfüles módon és az időben
messzire kell menni, hogy az ember meg is tudja találni ezt a
farkast. Megéri azonban a fáradságot, mert végül nem is egy
farkast talál a szorgalmas ember, hanem többet.”
És
Tamási Áron elmeséli, hogyan éltek a farkasok egykoron, szörnyű
régen az ő szülőfalujában, amikor még az emberek a hegytetők
sapkája alatt bújtak meg kicsiny kunyhóikban. Aztán hogyan költöztek
le a faluba a farkasok helyére. Így lett hát ebből a csendes tájból
egy nagy falu, Tamási Áron szülőfaluja.
„Ami nyugatra van Farkaslaka falutól,
azt nevezik valójában a Nyikó völgyének. Itt egy csomóban
unitárius él, mind az egész. Ez pedig nevezetes dolog, mert őket
és az aranyosszéki Torockót kivéve az unitáriusok szétszóródva
élnek egész Erdélyben, sőt azon kívül és túl is, de van más
nevezetességük is nekik, ami azonban már nem az „egyhittel”
határos, hanem a történelemmel. Ugyanis közülük származott,
mégpedig Siménfalváról az a nevezetes Székely Mózes, aki néha
maga sem tudta, hogy micsoda. Oly sok minden volt kalandos, és
nem túl hosszú élete során. Azt már csak négyszemközt merik
mondani a Nyikó mentiek, hogy Székely Mózes is ott született
volna Siménfalván, de az bizonyos, hogy onnét származott, s
hogy unitárius is volt. Nem tudom, hogy unitárius létére
hogyan érezhette magát, amikor a katolikus erdélyi fejedelem a
„szentelt vitéz” nagy címet adományozta neki. Biztosan nem
rosszul, mert tudta ő, és abban igaza is volt, hogy akár
szentelt, akár nem, de vitéz katona ő és bátor ember.”
Ez
a Székely Mózes később, igaz csak néhány hónapra, de Erdély
fejedelme lett. Na szóval, ezen a vidéken született Tamási Áron
egy gazdaember és egy szép leányzó házasságából. Születtek
a gyerekek és nőttek a Tamási családban. És valamennyien átestek
a gyermekbetegségeken. Volt, aki kibírta, és volt aki angyali
tiszta lélekkel átköltözött a másvilágba, a felhők közé.
S ezeken a betegségeken sorra-rendre Tamási Áron is átesett.
Egyébként nem Áronnak keresztelték volna a csöpp fiút, az
apa, amikor íratta be a gyereket a jegyzőnél, Jánosnak
kereszteltette volna, de János gyerek volt már korábban is, és
az meghalt. Az édesanya nem akarta ezt a nevet, és Áron nevet
adta csöpp fiának, mert Áron, a nagybácsija Gyulafehérváron
volt híres ember, papi személy, az érseki udvarban nagy prépost.
„Szóval a betegségek! Elsőnek valami
betegség ködlik fel emlékezetemben, himlő vagy tífusz, vagy
efféle gyermekrostáló betegség, mely nálunk, s más családoknál
is minden gyermeket sorra vett. Ilyenkor a természet háborítatlanul
sorozta életre vagy halálra a gyermekeket, mert orvos nem volt a
faluban, aki az élet javára próbálhatott volna valamit. Az sem
volt szokásban, hogy városba vigyék a beteg gyermeket, s ott nézessék
meg valami doktorral. A szegénység szívesen tanácsolta az
egykedvű vagy aggodalmas várakozást, s azon kívül az orvosok
felől is csak annyit tartottak bizonyosnak, hogy annak fizetni
kell, ingyen csak a természet patikájából hozhattak orvosságot,
s onnét hoztak is ecetet, fokhagymát, és némely gyógyfüveket,
melyeket a tapasztalás szerint használtak fel. Az állandó
orvosság csak az volt, hogy a betegnek vizet vetettek. Ami abból
állott, hogy az ecetes fokhagymás vízben nagy darab izzó
parazsakat engedtek, s miközben annak gőzében lógott a beteg
feje, a szokásos istenes igéket mondta az édesanya, vagy a gyógyító
tudós személy. Aztán vagy megélt a gyermek, vagy nem.”
De
a keresztelőnek volt igazán jelentősége. Tamási Áron egy másik
regényében, a Ragyog egy csillagban leír egy keresztelői
jelenetet.
„Az apa kiadta a parancsot, hogy
forraljanak
20 liter
bort, vessenek belé szegfűszeget és borsot, jó sokat, majd egy
kis kádba tölteti a bort, jeget hozat bele, nagy és vastag táblákat
a gőzölgő kádba ereszti. Utána a háromhetes kisfiút.
– Fürödjél! Az örömtől, a bor tüzétől,
a bors erejétől a kisfiú úgy megszilajodik, hogy kigyúlva,
kacagva, két öklével ütni kezdi a recsegve pozdorjázó jégtáblákat,
s a bor sugarakban szökken a magasba. Később, amikor már cigány
és vendég, szegény városiak és tisztelgő falusiak vastag gyűrűt
vonnak a kád köré, isszák a bort, és fújják azt a parazsat,
amelytől a világ talán meggyullad, az apa úgy rendelkezik, öntsék
a bort, amelyben a kisfiú megfürdött, öntsék mind a folyóba,
hadd vigye szét a jégtörő üzenetet, a bátor hírt mindenfelé,
ki a világba a nagy tengerekbe. Minden Tamási hőst így
keresztelnek.”
Na,
talán a kedves olvasó ezután képes tájékozódni a nagy
szertartásokról és ünnepekről, melyekről csak Tamási Áronnál
olvashatunk. A kisfiú gyorsan növekedett korban és bölcsességben.
Még hatéves sem volt, már vitte az apja magával a mezőre,
mezei munkát végezni. De előtte elmeséli a székely író,
hogy mit reggelizett a család az idő tájt, amikor már a fiúcska
is dolgozni kezdett. Tehát a reggeli:
„Legtöbbször anyám puliszkát főzött,
aminek én sohasem voltam valami nagy barátja, csupán vasárnap
reggel, mert akkor húsos, és legtöbbször tokányos reggel
volt; a hagymás tokányhoz pedig jól talál a puliszka. Az ilyen
műves napokon azonban leginkább tejjel vagy túróval kellett
enni, ami egyik sem volt okosabb, mint maga a puliszka, hacsak nem
finom árpa vagy rozslisztből főzte az anyám, amit elég ritkán
tett meg, mert erre a célra szinte csak a törökbúza liszt volt
a törvényes. (A gyengébbek kedvéért a törökbúza nem más,
mint kukorica.) De ha húst kívántam és titokban, a valóságban
jóízűen ettem az ártatlan reggelit, s nem igen tettem meg
soha, hogy kényeskedve válogassak, vagy éppen ócsároljak
valami mostoha ételt. Nagy baj lett volna ez, kivált atyám előtt,
ki főleg azt nem szenvedhette, ha a tejet és a puliszkát
megveti valamelyik gyermek. Ezt nem is csodáltam, mert ebben az
ő részét is rendesen nekünk kellett megenni, mivel egyiket sem
szerette, minél fogva nem is ette. Mindig ott ült a kékre
festett asztal fejénél, mely immár kék színben vedleni
kezdett, s melynek hasas fiókjában levelek, honpolgári és
gazdasági iratok s nemkülönben váltók kuksoltak. Ott ült,
miközben mi ettük a legjobb ételt, vagyis a tejes vagy túrós
puliszkát, addig ő a silány tojásrántottával vesződött,
amelybe anyám szalonnát is sütött belé neki, ha még volt
szalonna. De nyáron már nemigen volt.”
És
elindult az atya és fia, Tamási Áron a mezőre.
„– Tarisnyáltál-e valamit? – kérdezte
anyámtól, mikor éppen béfejeztük volna a reggeli evést. Szokása
volt olyan kérdéseket tenni, ami egymagában állott, mert
hirtelen nem lehetett semmihez odaragasztani. Hát ez is olyan
volt. Úgy kérdezte, hogy tarisnyáltál-e valamit, mintha előzőleg
már elmondta volna, hogy reggeli után el akar menni valahova
messze a mezőre, onnét estig nem is jön haza, s ilyenformán délebédre
valami ennivalót szeretne vinni. De idáig nem szólott semmiről
semmit, csak most váratlanul feltett egy kérdést, amiből
mindent ki lehetett találni. Anyám válaszolt atyámnak: –
Igen, még a múlt héten – mondta akkor is. – Hát menénk,
folytatta apám. – Legényke is? – ő is hát!”
Egy
alkalommal a szülők Székelyudvarhelyre készültek. A kicsiny
gyerek, Tamási Áron is vágyódott Székelyudvarhelyre, mert még
soha nem látta. De az apa nem szólt csemetéjének, hogy no
indulunk. Ezt így írja le később a Bölcső és bagolyban Tamási
Áron.
„Nagy vágyam ébredt arra, hogy én is
elmenjek a városba, vagyis Udvarhelyre, ami
12 km
messzire volt tőlünk. Még sohasem voltam ott, s hogy egyáltalában
város is van a világon, azt csak a szóból tudtam. Eddig
valamiképpen olyan messzire nem is szolgált a kíváncsi kedvem,
hogy várost is hadd láthassak. Most azonban fölgerjedtem egészen,
s látni szerettem volna, hogy milyen is egy város; valamiképpen
látni szerettem volna azokat a városi embereket is, akiknek a számára
úgy kell szekérre rakni a fát, hogy az fel legyen öltöztetve.
Vajon mi lenne, gondoltam magamban, ha egyenesen megmondanám atyámnak,
hogy vigyen el engemet is a városba? Meg bizonyosan nem verne
miatta, de meg sem dicsérne nyilván, mert ha szükség volna,
hogy ilyen nagy esemény történjék, akkor ő azt magától is
ki tudná találni. Leginkább azt mondaná, hogy én őt ismerem,
hogy arra még van idő éppen elég. De azt még sem tudtam megállni,
hogy legalább ne példálózzam a kívánságom körül.
– Nagy házak vannak a városban? – kérdeztem.
– Vannak nagyok is – mondta.
– S hát az emberek gazdagok-e?
– A többség nem.
Láttam, hogy így nem sokra megyek, azért
közelítettem egyet a szóval:
– Vajon én mit mondanék, ha látnám?
– Ami eszedbe jutna – szólott apám,
de már ment is béfelé a házba.”
Akkor
Székelyudvarhelyre nem jutott el a kicsi fiú, de eljött az
iskolába járás ideje. A tanító néni, aki beírta az iskolába
a gyereket, szép volt, fehérbőrű és nagyon kedves. Szóval az
édesanya elvitte Tamási Áront Farkaslakán az osztott iskolába.
„Amikor megérkeztem az iskolába, még
kevesen voltak, nem többen úgy tizenötnél. Annak is nagyobb része
leányka volt, akik úgy bújtak össze, mint zivatar előtt a bárányok.
Az egyik szepegett is valamiért, két legényke pedig huzakodott
egy sanyarú alma miatt, mely a vadalmák között sem lett volna
első. Hamar megtudtam, hogy a szepegő leánykáé volt az alma,
de az egyik fiú úgy megijesztette szegényt, hogy a leányka az
almát leejtette a földre, ahonnét azonban a másik legényke
kapta fel, s azon vívtak, hogy kié legyen az alma. Odamentem én
is a békétlenekhez, és a többiek között, akik még közrefogták
őket, nagyon izegtem-mozogtam, mert szerettem volna, hogy már
verekedjenek. Sok biztatás azonban nem kellett nekik, mert nemsokára
csakugyan összekapaszkodtak, de ahogy megragadták egymást,
abban a percben az alma lekoppant a földre, és a sok láb között
a nagy lármában valahova odalett. Nem láttam, hogy valaki
felvette volna, bár felvehette volna az orrom előtt is, mert én
a többiekkel együtt kiabáltam és hadonásztam. Egyszer az
egyik volt felül, máskor a másik, s miközben hengeredtek
ide-oda, már rengeteg sokan ordítottunk, s a kisasszony a nagy könyvvel
belépett az ajtón. Sokan úgy tettek, mint ha azelőtt nem a
verekedésben népszerűsködtek volna, hanem a templomban lettek
volna; mindenki helyet engedett a kisasszonynak, aki éppen akkor
érkezett a verekedőkhöz, amikor azok tépetten csakugyan feltápászkodtak.
– Miért verekedtek? – kérdezte. A
hangja nem volt erős, de nagyon szigorú.
– Csak úgy – mondta az egyik fiú. A
másik leszegte a fejét, és egyet sem szólt. A csendben, mely
lassan valódi nagy lett, s a kisasszony végighordozta az iskolás
csődületen a szemét, rajtam megakadt. Vagy megismert engem,
vagy bizakodott bennem, mert azt kérdezte tőlem: – Ezek miért
verekedtek?
– Nem mondták – feleltem mindjárt.”
Kemény
kis lurkók voltak ezek ott a farkaslakai iskola első osztályában.
Összegabalyodtak a gyerekek nem egyszer és nem kétszer, a
tanteremben, ahova egyszerre jártak tanulni az első, a második
és a harmadik osztályos tanulók. Egyszer is volt egy verekedés.
Íme egy párbeszéd a verekedés közben:
„– Ez miért szól olyan nehezen? –
kérdeztem Simótól. Mert annak az Áronnak alig lehetett egykét
szavát venni, és azt is nehezen.
– Kinyomjak belőle egyet? – mondta
Simó.
– Nyomjál!
Abban a pillantásban úgy nekitaszított
a padnak, hogy Áron a hasánál megtűrődött, és feje a padra
hajlott, de visszapattant mindjárt onnét, s prüszkölve,
csikorogva olyan mérget adott ki magából, mint egy valóságos
hörcsög. Mivel azonban látta, hogy ketten vagyunk, nem ugrott
nekünk, bár nevettünk erősen rajta. A nevetésre egy lőcslábú
fiú is odajött hozzánk, akinek kormos volt a keze, és szürke
posztóharisnya volt rajta, ami elég nagy ritkaság volt a
faluban. Mindjárt megismertem, hogy ez a kormos ül előttem a második
padban, s mivel láttam is, hogy valami szándéka van, megkérdeztem:
– Neked mi kéne?
Lassú, lepcsegő beszéde volt annak a
kormosnak, de valami okból nagyra tartotta magát, mert a kérdésemre
megnézett engem, s elhúzott hangon így szólt:
– Ha nem ügyelsz, szájba lepcsentelek!
Abban a pillantásban úgy orrba vágtam
a kormost, hogy a fejét rázni kezdte. Olyan hirtelen történt
az egész, hogy én is csak akkor vettem észre, hogy mit csináltam.
A fiú megdörgölte az orrát, s a keze fejét megnézte utána,
hogy vajon a vére nem indult-e meg, de semmi piros nem
mutatkozott.
– No, kell még valami? – kérdezte
Simó.
A kormos nem felelt semmit, hanem az orrát
tapogatva elbillegett onnét, mire Simó megölelte a nyakamat, s
olyat rikkantott, hogy a lánykák ijedtükben szinte a pad alá bújtak.”
Így
járt iskolába, így járt dolgozni mezőre kicsi gyerek fejjel
Tamási Áron, aki mindig figyelmezett édesanyjának és atyjának
párbeszédeire. Így szólt az apa:
„– Meg kell neki ismerni a szegény
ember életét! (Mármint a gyereknek, Tamási Áronnak.)
– De nem éjfélkor, felelte anyám.”
Mert az atya éjszaka kis kocsmázás után, némi szesszel telítve
tűnődött a szegény ember életén már odahaza a konyhában.
„– Hadd tudja meg, hogy menni kell
hidegben s melegben, dolgozni kell sárban s porban, szép időben
izzadni, esőben megázni. Nem számít a vihar sem, csak egyedül
az számít, hogy mocskolódjék és dolgozzék, mert ez lesz az
ő sorsa, ha már ide született nekünk. Erre anyám sem tudott
szólani rögtön, mert tudta, hogy úgy van.”
De
mégis megszólalt az édesanya.
„– Megváltozhatik – mondta. Apám
felemelte a fejét.
– Hogy s mint? – kérdezte.
– Úgy – folytatta anyám – hogy
embereké a világ, s egyszer megváltoztatják. Összefognak akik
bajosan élhetnek, s fordítanak egyet rajta.
– Az kéne hát! – mondta atyám.”
(Tamási
Áron: Bölcső és bagoly, Szépirodalmi Könyvkiadó, 1985.)
Győri Béla
|