2009.12.11.
Itt van, lássátok, megtaláltam
Veres Péter: Mit ér az ember, ha magyar? – Levelek egy parasztfiúhoz
Veres
Péternek ez a könyve 1940 könyvnapjára jelent meg, a Magyar Élet
Irodalmi Kiadóvállalat gondozásában. Püski Sándor a kiadó,
az áldott emlékű magyar könyves. Rögtön az első levélben
azt írja Veres Péter: „Ennek a könyvnek tulajdonképpen az volna az igazi címe, hogy
„mit ér az ember, ha paraszt?”, de az a sajátos magyar szemérem,
ami bennünket, magyarokat, különösen parasztokat, mindenki mástól
megkülönböztet, engem is visszatart a mai parasztkodó világban
ettől a feltűnő címtől. Különben magam is, mások is azt
hirdetik, hogy a parasztság az igazi magyarság s hogy a parasztságban
van az igazi jövő, – akkor hát így is jól van. Ezt a kérdést,
hogy mit ér az ember, ha magyar, nem én teszem fel először, ez
már közkeletű örök kérdés, hát maradjunk csak emellett.”
Először a könyvről és annak a mondanivalójáról. Egy fiatal
magyar parasztfiúhoz írt Veres Péter 1940-ben 42 levelet. A
levelek oktatnak, tanítanak, gondolkodásra késztetnek. Veres Péter
könyvét barátaim sarkallására könyvtáram mélyéről vettem
elő, megsárgult levelek, régen volt iratok. Az elmúlt héten a
Magyar Fórum feltette a nagy kérdést Kertész Imre 80. születésnapja
alkalmából: Mit ér az ember, ha zsidó? Mindent. Kossuth-díjat,
Szuper-díjat, Berlini-díjat, Stockholmi- díjat, Nobel-díjat,
meg mindenféle díjat. Hazát és hazákat, de hisz aki ennyi
mindent érdemel, annak nincs is hazája, mert a világon mindenütt
otthon van, világpolgár. És nyugodtan mondhatja hazájáról,
hogy Balkán. De a Balkán is haza valakiknek. Nekünk meg ez a
hazánk.
Veres Péternek ez az 1940-ben kelt könyve rengeteg
gondolatot indít meg az emberben. Először is: ki volt Veres Péter?
A XIX. század utolsó éveiben született Balmazújvárosban,
szerelemgyerek volt és nincstelen. A nincstelennél is
nincstelenebb. Aztán élete során sok mindent elkövetett. Először
is és mindenek fölött paraszt volt, a paraszti világ legbelsőbb
életét élte. Volt pályamunkás, volt úgynevezett ipari dolgozó.
Az első világháború végén, 1919-ben a tanácsköztársaságban,
szűkebb hazájában a vörös direktórium tagja lett. De a vörös
direktórium sem úgy dolgozott, ahogy a fiatal Veres Péter azt
elgondolta. A szomszéd faluban volt egy sorstársa. A sorstársat
úgy nevezték, hogy Oláh Imre. Neki lett a fia – már a késő
Kádár-korszakban – Oláh István, a rendszerváltás előtti
időszak szakképzett normális, nagy tudású honvédelmi
minisztere. Oláh Imrének sok gyereke volt, mindből értelmiségit
nevelt, nem úgy, mint Veres Péter szülőfalujában nevelték a
gyerekeket a parasztok. Veres Péter gyermekeit paraszti sorsra
nevelte, tisztességes paraszti sorsra, és kétkezi emberként a
magyar irodalom csúcsaira jutott el. Megírta a Pályamunkásokat,
megírta a Balogh család történetét, megírta a Mit ér az
ember, ha magyar? című könyvét. Aztán sokkal később megírta
az Almáskertet. Ezért aztán a Rákosi-korszakban Kecskeméten
„a híres beszédében” Rákosi kijelentette: Veres elvtárs
nagyon jó író, de rossz politikus. Előtte már baja volt Veres
Péternek a direktóriumokkal meg a vörös handabandázással,
meg hazájának és környezetének furcsaságaival. Veres Péter
1919 után egy évet egy bukaresti börtönben töltött el, mint
lázadó magyar. Börtöntársa volt az előbb emlegetett Oláh
Imre, a nagy tudású nádudvari paraszt. Aztán az idő haladt előre,
Veres Péterből nagy embert csinált az új rendszer. Szemtanúktól
hallottam, hogy rögtön Magyarország megszállása után magyar
párt- és kormányküldöttség utazott Moszkvába, a
Generalissimus a kommunizmust diadalmasan építő népek fővárosába,
Moszkvába hívta a magyar „szövetségeseket” megbeszélésre.
Szemtanúk és fültanúk elbeszélése nyomán közvetítem a történteket.
A magyar kormányküldöttséget szállító vonatra Kijevben
felszállt Sztalin. A különjáraton a következők ültek: Rákosi
Mátyás, a kisgazdából lett nagy ember, Dobi István, természetesen
jelen volt Péter Gábor, az ÁVÓ nagyfőnöke, és a vonaton ült
Veres Péter is. A végtelen orosz hómezőkön áthaladó vonat
ablakán néztek ki az emberek. Először Sztalin Péter Gáborral
suskusolt a vagon sarkában húsz percet. Szerintem ennyi elég
volt az eligazításra. Aztán Sztalin Veres Péter mellé ült,
és beszélgetni kezdtek. Veres Péter megjegyezte, hogy áldott jó
ez az orosz föld, milyen nagy termésekre képes. Sztalin visszakérdezett:
ezt maga honnan tudja, hiszen méteres hó borít mindent? Veres Péter
válaszolt, mert tudott: nézze meg, milyen nagyra nőnek itt a fák,
ilyen fákat csak jó föld terem. Innentől kezdve Sztalin –
mivelhogy látta, nagy tudású emberrel van dolga – hosszan
elbeszélgetett. Rákosi ezt a jelenetet féltékenyen figyelte.
Talán ezért nem végeztette ki Veres Pétert, mert hogy nem
szerette, az a napnál világosabb volt. Először kinevezte Veres
Pétert építési miniszternek. Úristen, mi köze lett volna
Veres Péternek az építésügyhöz? Aztán kinevezte honvédelmi
miniszternek. Úristen, mi köze lett volna Veres Péternek a
hadsereg parancsnoklásához? Így volt. Aztán kegyvesztett lett
Veres Péter, de nem nyúltak hozzá. Megírta az Almáskert című
könyvét. Nem nagyon szerette Veres Péter a tszcs-ket és a
tsz-eket. A gondolkodó paraszt volt az ideálja, a méltó ember
típusa.
Kérdezem a szemtanút, a fültanút, Veres Péter „barátját”:
miért nem szerették Veres Pétert a kommunisták? Merthogy abban
az időben szocialisták nem igazán voltak, Veres Péter meg
szocialistának tartotta magát. Berettyóújfaluban Veres Pétert
a földijei kalótyának tartották. Kalótyának, bolondosnak, földönfutónak.
Aztán amikor a zseniális író szobrát felavatták szülőfalujában,
csak néhányan mentek el a szoboravatásra a faluból, persze ott
voltak az iskolások meg a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem
magyar irodalmi intézetének vezetői és tanárai. Veres Péter
mégis nagy nyomokat hagyott a magyar életben. Vegyünk néhány
idézetet a Mit ér az ember, ha magyar? című könyvéből.
Vallomását olvassuk az írónak a „gondolattal” való találkozásáról.
„S így bizony akiket te kívülről
tekintélynek látsz, azoknak ott benn körömszakadtáig védeniök
kell a kinn megszerzett hamis vagy igazi tekintélyt. Mert a tömeget
becsaphatja az ügyes rendszerező, de a többieket nem csaphatja
be. Ezért aztán elvadult harc folyik a szellem emberei közt, láthatod
az itt-ott kicsapó szikrákból. Irígység, hazugság,
rosszindulat: így keresik az emberek az igazságot és – a
sikert. (Ezek - sajnos elválaszthatatlanok egymástól.) Akiben
nincs becsvágy, nincs sikervágy, az nem messzire megy a gondolat
birodalmában. Legfeljebb megérti a dolgokat, de nem küzd, nem
alkot és így nem termékenyít.”
De
mit olvasunk Veres Péternél A magyarságom végleges és végzetes
felismeréséről?
„A mieink, a paraszt-magyarok soha nem
úgy néznek rám, mint valami csodabogárra, mint valami hortobágyi
érdekességre, hanem vagy szeretettel, vagy gyűlölettel, de
mindenképen természetesen és főleg olyan észrevehetetlenül,
olyan belső szeméremmel, ízléssel és mértéktartással, ami
a magyarnak már természetében van. A szembedícsérés és a nyálas
hízelgés a szolganépek sajátsága és a magyar törzs
legbensejében, még ha le volt igázva is, még ha lapulnia
kellett is, nem volt soha szolganép, mert nem vált meggyőződésévé,
hogy a szolgaélet is élet. Még koldusnak is szemérmes, ravasz
vagy mogorva, de nem cigányosan hizelkedő a magyar. Amelyik
koldus már csúnyán hízeleg, azt utálja a magyar ember.
Amelyik magyar ember ilyen, azt már megrontották gyökeréig a
hosszú elnyomással és nyomorúsággal.”
Veres
Péterre a legtöbb tüzet 1945 után az általa használt faj,
nemzet, paraszt és magyar szavak zúdították. Nem volt
internacionalista Isten igazából, sőt, sehogy. Sustorogva mondták,
hogy ez a Veres Péter paktált, hogy kikkel, azt soha nem mondták
ki, bizony, bizony a nyilasokra gondoltak, de Veres Péter nem
paktált, Veres Péter Veres Péter volt. Le is írja: „Így aztán lehetek én százszor nemzetközibb szocialista itt bárkinél,
vannak, akik nem szeretnek és lehetnek akármilyen igaz és
jellemes magyar, szintén vannak, akik ki nem állhatnak. S ha ez
így van, ideje hogy kimondjuk, amiről különben egész könyvet
írtam. (Szocializmus - nacionalizmus), hogy itt nemcsak egyszerű
osztálykérdésről, hanem magyar kérdésről is szó van és
nekünk, magyar dolgozóknak és magyar értelmiségieknek mind a
két felszabadulásra múlhatatlanul szükségünk van. Hogy
melyik jön, vagy melyik jöjjön előbb? Azt hiszem, hogy egymás
nélkül nem jön, mert nem is jöhet.”
Nagyon
nagy sorskérdésről beszél Veres Péter a hatodik levélben. Így
szól a cím: Önmagunkról, magyar parasztokról.
„Mert abban ne higyj, hogy a paraszt
teljesen megsemmisül. A paraszti életforma, a természettel való
közvetlen viszony örök dolog, s szükséges és hasznos dolog.
Egyedüli mentség az elgépiesedés, a lélektelen
munkarabszolgaság, az egyoldalú elkényelmesedés és a városi
terméketlenség ellen a természettel való belső azonosulás.
Tehát nemcsak külső, szórakozó, élvező túristáskodásra,
hanem cselekvő, küzdő, harcos viszonyra van szüksége az
emberiségnek. Vannak ugyan komoly írók, a magyar írók közt
is, akik hirdetik, hogy a parasztnak meg kell semmisülnie, be
kell olvadnia a polgárságba és a munkásságba. Ne higyj nekik,
nem gondolták át jól a dolgot. Ők a mai parasztnyomorúságból
nem láttak más kivezető utat, mint a paraszt polgáriasodását.
Ez azonban nem lehetséges. Nem lehetséges még a nagy nyugati államokban
sem. Ott is csak a gazdag paraszt lehet polgár, a szegény meg
munkás, napszámos és cseléd. S ha ő nem nyomorog úgy mint a
magyar munkás, de mégis csak szolga, cseléd és nem szabad
ember. El kell adnia munkaerejét napról-napra, hogy kenyeret
kapjon érte. De nálunk még nehezebb a helyzet. Nálunk még
kevesebb paraszt lehetne polgárrá, s az is csak azon az áron,
hogy a többi örökre proletárnak marad… Hát ezen az áron,
hogy az egyik magyar gazdag legyen, a másik meg szolga, nekem nem
kell a polgári életforma.”
Mikor
írja ezeket a sorokat Veres Péter? 1940-ben. Hányat írunk
most? 2009-et, és annak is november havát. Húsz évvel ezelőtt
mennyi paraszt gazdálkodott a földeken, akár a közösben, a
tsz-ben is, akár néhányan magányosan, egyéniként is? Tudjuk
meg. Magyarországon akkor egymillió parasztot tartottak nyilván.
És most húsz évvel később kettőszázezer regisztrált magyar
gazda él Magyarországon. Nem túlzottan progresszív emberek.
Nem is szeretetreméltók. Nem is nagyon vállalnak részt a haza,
a nemzet, a nép közös teherviselésében, mert ugyanakkor hétszázezer
vagy nyolcszázezer földtulajdonos van a nyomor alatti létben.
Szétvált a földtulajdonlás és használat, és a földbirtoklás.
Erről nem beszél senki ma Magyarországon. Sem a kormány, sem a
szocialista párt, sem senki. Rettenetes, ordító igazságtalanság.
Hétszázezer magyar paraszt él Magyarországon kilátástalanul.
Olyan szegények, hogy a dűlőút végéig nem tudnak kiballagni.
Nincs a kezükben a föld, nincs a kezükben a földművelés eszköze.
Veres Péter erre 60 vagy 70 évvel ezelőtt hangsúlyosan
figyelmeztetett. Hát mostanság ezért nem szeretik Veres Pétert,
a zseniális írót. De a balmazújvárosi ember beszél az ipari
munkásságról is. Volt nálunk egy gazdatüntetés néhány évvel
ezelőtt. Ezer traktor vonult fel a Gyurcsány-kormány idején
tiltakozásként. A várost elöntötte a parasztgyűlölet.
Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere kitiltotta a városból
a tüntetőket. Miért? Idézzük ismét Veres Pétert.
„Az a szűklátókörű parasztgyűlölet,
ami a városi kispolgárokat jellemzi, akik a kofákat és a
kupeceket látják a parasztokból, ő közöttük ismeretlen. Sőt
az igazi szocialista munkásság többet vár a parasztoktól,
mint arra azok képesek. Nagyon sokszor kellett szégyenkeznem
parasztosztályom, sőt még a földmunkás osztálytársaim ügyében
is. Amikor lelkesedve és szeretettel beszéltek róluk, nekem
kellett megmondani, hogy sajnos a parasztságban is csak úgy van,
mint a városi munkásságban: kisebb része józan és öntudatos,
de tehetetlen, nagyobb része öntudatlan birkanyáj és szintén
tehetetlen.”
Veres
Péter szól könyvében az értelmiségi ifjúságról, a szomszédainkról
és a nemzetiségieinkről. Mostanában akár ez a két téma is külön
fejezeteket érdemel a magyar sajtóban, az irodalmi lapokban és
a tudományos periodikákban. De egyelőre róluk így nem
olvasunk. Majd Veres Péter könyvét és könyveit újra és újra
elővesszük, mert mondanivalója máig aktuális. De nézzük a mélyebb
dolgokat. Mit ír nyelvünkről a néhány elemis paraszt, a
kubikos, az építésügyi miniszter, a honvédelmi miniszter, a
kiátkozott magyar és író?
„Te
is hallottál már bizonyára arról, hogy nyelvünk nem alárendelő,
hanem mellérendelő nyelv, vagyis nem arisztokratikus, hanem
demokratikus. Azonban úgy látszik, önmagunk megismerése is épolyan
végtelen folyamat, mint a külső természet megismerése.”
Különleges nyelvünkről és annak műveléséről így szól az
író:
„Még annyira sem tudtunk menni mi, mai
írók, mint a hajdani protestáns prédikátorok, akik legalább
nyers magyar látásukkal, friss élettapasztalataikkal átszőtték,
megtermékenyítették a keresztény teológiát, és bevitték a
parasztok lelkébe és fogalomvilágába a biblia és a zsoltárok
erkölcsi fogalmait. Hogy azonban ez a vágy bennem milyen eleven
és állandó, arra bizonyíték ez a könyv is.”
Bizonyíték
ám, de a javából. Veres Péter zseni volt. Veres Péter
valahogyan pedagógus is volt, kiderült a könyv lapjaiból.
Magyaráz az író:
„Lépten-nyomon hallod, hogy osztályaink
között szakadék tátong, vagy válaszfal emelkedik. Hát
jegyezd meg, a tátong és emelkedik mozgásszerű, önmagától
mozgó cselekvést jelent, a szakadék viszont nem tátong, hanem
nyitva áll, és a fal nem emelkedik, hanem áll.”
És
akkor jön a népdalainkról szóló Veres Péter-i okfejtés. Itt
helyenként kitör Veres Péterből az indulat. Mond egy igazi, a
szegény szép büszkeségét egy dalban.
„Lesz egy darabka kenyerem, / ha feltörik
tenyerem, / lesz jó vizem, tiszta szívem, / csak te legyél igaz
hívem.”
Veres
Péter ezt a versszakot szépnek minősíti. Na most, aki azt találja,
hogy ez valóban nem szép, elmehet Phd-t írni valahova Amerikába.
Kisújszálláson találkoztam valahol Veres Péterrel, éppen a népdalokról
beszélgetett az asztaltársaság. Az öreg, mert akkor már öreg
volt, kifakadt, hogy baromságokat énekelnek a budapesti kávéházakban.
Azt éneklik, hogy pacsirta szólt a fán. A barom, a hülye nem
tudja – mondta Veres Péter szó szerint –, hogy a pacsirta
soha nem szól a fán, ereszkedik az égből, és úgy adja ki
csodás hangjait. Ekkor tett némi etnikai megjegyzést Veres Péter,
aminek nem volt jelentősége. Irodalmunkról szűkszavúan ír
Veres Péter. Megemlít itt bizonyos neveket, mondjuk Ady Endrét,
Szabó Dezsőt, Móricz Zsigmondot, Babits Mihályt, Nagy Lajost,
Kassák Lajost (figyelünk?), aztán Erdélyi Józsefet, Illyés
Gyulát, Kodolányi Jánost, Tamási Áront, Németh Lászlót.
Olvastam, olvastam a sorokat, hogy na még ugyan kiket fog megemlíteni
az én és a mi Veres Péterünk. Bizony megemlítette az
ellenreformátor Pázmány Pétert is, aki gyönyörűen tudott
magyarul. Bizony, bizony. Merthogy Veres Péter református volt.
Nem marad más hátra, még egy-két levelet ismertethetek. Itt
van a magyar képzőművészetről szóló fejezet. Nem ájult el
Veres Péter a magyar képzőművészettől. Az az igazság, hogy
lehet, hogy nem látta Mária Terézia bécsi szobrát, nem
ismerte a német gigantikus művészetet, nem nagyon foglalkozott
az amerikai tehén szimbólumokkal, és a XIX. századról joggal
voltak kesernyés megjegyzései. De azért Hunyadi László halála
azután a XX. században ezek a különös óriások, a Csontváryk,
a Gulácsyk azért óriási festők voltak, nagyon nagyot
alkottak. Vagy nem láthatta Chiovini Ferenc Vihar a Tisza partján
című festményét, a balatoni rózsaszínben és szürkében fürdőző
festményeket, nem láthatta azt a napraforgót, amit a szentesi
festő festett, nem láthatta Szalay Ferenc árokpartról rajzolt,
festett képét. Ezek a képek tele vannak színnel, élettel, drámával,
és egy nép elképesztően különös nagy történetével. És
ha láthatta volna Tóth Sándor szobrász templomajtajait, azt
hiszem ezek bronzból készültek, Dante mind a tíz ujját
megnyalhatta volna ezek láttán. Ég és föld, föld és pokol
mind szemünk előtt zajlik az alkotások nyomán. No, de Veres Péternek
szabad volt bírálnia a magyar festészetet. Már nem szólok az
őstehetségekről, akikről kellő tisztelettel és malíciával
ír Veres Péter. A könyve végén azt mondja Péter bácsi: „Nem a köznapi karrierről, nem a polgári kényelemről, nem a társasági
szereplésről, nem a vadászbratyizásról, nem a villaépítés
és földbirtokszerzés útjáról szóltam. Akiknek csak ennyi a
céljuk, azokhoz én nem beszélek, s e levelek azokhoz nem is szólnak.
Azok csak történelem töltelékei lehetnek, én pedig a történelem
csinálóihoz szólok, akik már idegzetükben, vérükben,
mindennapi gondolataikban hordozzák azt a tételt, amit még a Számadásban
idéztem Nietzsche után: »A legtöbb, amit az ember elérhet, a
heroikus élet.«”
(Veres
Péter: Mit ér az ember, ha magyar? Megjelent a Magyar Élet
gondozásában 1940-ben.)
Győri Béla
|