2009.12.11.
Dosztojevszkij: Feljegyzések az egérlyukból
(Komédium Színház)
Dosztojevszkijnek
nagyszerű s egyben kegyetlen sors jutott. Moszkvában született
1821-ben. Apja orvosként dolgozott, de földbirtoka is volt,
gonoszsága és embertelensége miatt muzsikjai agyonverték.
Dosztojevszkij hadmérnöki diplomát szerzett, de végzettségét
nem kamatoztatta, írásaiból élt. Első regénye, a Szegény
emberek 1846-ban hagyta el a sajtót, s ezzel azonnal ismert
íróvá vált. Egy illegális nyomda létrehozásában vállalt
szerepe miatt halálra ítélték, már az akasztófa tövében állt,
amikor megérkezett a cár kegyelme: szibériai fogságra változtatta
ítéletét. 1850-től 54-ig Omszkban raboskodott, majd katonai
szolgálatra küldték. A kényszermunka alatt idegbetegsége
elhatalmasodott rajta, önmarcangoló hajlama még erőteljesebb
lett. Pétervárra 1859-ben térhetett vissza. Irodalmi pályájának
egy évtizedes kényszerű megszakítása után hírnevét az
1862-ben megjelent Feljegyzések
a holtak házából című műve állította helyre. Ebben a
szibériai fogság okozta testi-lelki szenvedéseit írta meg.
Felfedezte azt a szenvedést, ami képes megtisztítani az embert,
megmutatni számára az eredendő jóságot. Nagy regényeinek
nyitányát az 1864-ben kiadott Feljegyzések
az egérlyukból című kisregénye jelenti. Itt találkozhat
az olvasó első ízben azzal a kettéhasadt tudatú hőstípussal,
aki egy eszme megszállottjaként vesz részt a dosztojevszkiji
regények különös világában.
Dosztojevszkij
egészen új regénytípust alkotott: az úgynevezett filozófia-ideológiai
regényt, vagy eszmeregényt. Szakított a hagyományos realista
ábrázolásmóddal, a formális cselekményről a hangsúlyt a hősök
belső állapotára, lelkük legmélyebb rétegeinek feltárására,
vívódásaikra, az egyes emberekben megfogalmazódó különböző
ellentétes gondolatok, eszmék összecsapásaira helyezte át. Ő
fedezte fel, hogy az emberi lélek nem racionális természetű:
kibogozhatatlan folyamataiban a legellentétesebb dolgok is megférnek.
A dosztojevszkiji regényekben nem jelenik meg a szubjektív szerzői
nézőpont. Szereplői önmagukat világítják meg, az emberi
tudat válik a hős megformálásának legfontosabb művészi elemévé.
Írásainak
középpontjában nem az eszme áll, hanem az eszme embere,
alakjai nem szenvedélyeiknek, hanem gondolataiknak a megszállottjai.
Alakjai rendszerint olyan megsértett és megalázott emberek,
akik társadalmon kívüli állapotba kerülnek, s ezért nem kötik
őket a hagyományos erkölcsi normák. Szinte keresik a kínos
szituációkat, s eme kellemetlen helyzetek okozta megaláztatás
váltja ki belőlük a lélek közvetlen megnyilatkozásait. A főhősök
és nézeteik sokszorosan keresztezik és átjárják egymást,
lassan csordogáló dialógusaikban kicserélik „igazságaikat”,
vitatkoznak, vagy egyetértenek a másikkal. Ezek a párbeszédek
szinte kínálják magukat a színpadi, vagy filmes átírásra. A
valamikori Szovjetunióban előszeretettel filmesítették meg a
Dosztojevszkij-alkotásokat. A dramatizálás hazánkban is népszerű,
legismertebb regényét, az 1866-ban kiadott Bűn
és bűnhődést számtalan feldolgozásban vitte színre jó
néhány vidéki és pesti teátrum, Petrovics Emil 1969-ben még
operát is komponált belőle. Az 1880-ban közzétett A
Karamazov testvérekből készült adaptáció évekig ment a
Vígszínházban. Az 1872-ben megjelent Ördögökből
és az 1868-ban napvilágot látott A
félkegyelműből írt darabot számos színházunk tartja műsorán.
Pozsgai
Zsoltot 2009. március
1-jével nevezték ki a Komédium művészeti igazgatójának. Több
Dosztojevszkij kisregényből állította össze a Feljegyzések
az egérlyukból című színpadi játékát. Ő is rendezte
az előadást, aminek ez év február 20-án volt a premierje.
Ennek a monodrámának a főszereplője az odúlakó Mihail Ivanovics Zuvoljov, a hamisítatlan csinovnyik, a törvényszéki
ülnöki „rangban” szolgáló hivatalnok, akinek elege lett a
föld felszíne felett élőkből, ezért leköltözött a föld
alá. Un mindent és mindenkit. Miután túltette magát a földi
hiúságokon, úgy véli, neki már mindent szabad. Szabad az élet
kis és nagy dolgairól véleményt formálnia, bölcselkednie,
gonoszkodnia és jóságost játszania.
Lux
Ádám egymaga viszi a vállán
az egész előadást, nincs más segítője csak egy majdnem ember
nagyságú bábú, aki hol Linát, az örömlányt, hol Lukát, a
barátját, hol a lelkiismeretét jeleníti meg. Egy ágy és egy
paraván, valamint két szék az összes kellék. Fények és árnyak
meg zene is fokozza azt a letaglózó hatást, amit a produkció
kivált a nézőkből, és emeli ki a színészi játékot is. A
legnehezebb és színészt próbáló feladat másfél órán át
lekötni a publikum figyelmét, hogy csöndben és aktívan kövessék
a színdarab történéseit. Ez a bravúr Lux Ádámnak tökéletesen
sikerül, csak a legmagasabb elismerés hangján lehet szólni
teljesítményéről. Egyetlenegy fölösleges gesztusa nincs,
annyit mutat meg a figura szánalomra méltó elesettségéből,
amennyi szükséges. A Feljegyzések
az egérlyukból nem könnyű előadás, nem ingerli a nevetőizmokat,
nem elandalítja el a nézőt, nem indítja elmélázásra, hanem
szembesíti a tudata mélyén megbúvó kételyeivel, saját esendőségeivel.
Dr. Petővári
Ágnes
|