2009.12.11.
Csurka István: Csalafintaságok
Ha
egy rendszer rossz, akkor abban minden az, az utolsó görbe
szegig. Pontosan úgy, ahogy a zsarnokságban minden zsarnokság,
ahogyan Illyés Gyula halhatatlan versében megírta. A végletesen
elromlott, megnevezhetetlen rendszer és a zsarnokság között az
a különbség, hogy ez utóbbi – az itt jelenleg fennálló –
már zsarnokságnak is rossz. Az, ami ma itt, Magyarországon történik,
ha egyáltalán történik és nem csupán pang – elpang, szétpang,
kipang –, mégpedig történéshez hasonlítva, az már annyira
rossz, annyira semmi, hogy már nevetséges. Ezért mertem
csalafintaságok címet adni fejtegetésemnek, tudva pedig, hogy a
szó inkább illenék örökké nevetgélő bakfislányok viháncolásaira,
majdnem mondtam: korzózásaira. Ezt azonban gyorsan visszaszívtam,
mert hol van ma már korzó? Hol van a templomokból kiözönlött,
magát kicsinosított ifjúság körbejárása, szemezgetése,
kacaja a vasárnap délelőttben, a rendben és a termékeny derűben,
a csók ígéretében. Hol van a Vasárnap? De ne guruljunk vissza
ennyire az időben. A vasárnapot még Kádárék vették el a
magyar néptől. A rendszerváltásra, s aztán Gyurcsányékra már
csak a Kádár-Aczél-i kizsákmányolástól nyomorultan halandó,
önpusztításba szédült lakosság maradt, s nekik már ezt a
kifosztott, soha vasárnapian kinyújtózni nem tudó, a létharc
újabb és újabb félelmeitől szabadulni nem tudó társadalmat
kellett tovább gyötörniük. Hogy dögöljön végre meg. Vegyünk
elő azonban néhány esetet, amelyekhez nincs és nem is lehet már
értelmes viszonyulásunk, mert olyan erőket sejtünk bennük, mögöttük,
rajtuk, amelyeket fel sem tudunk fogni. Pécsett a múlt héten,
egy nappal az egyetemi gólyabál előtt egy gyógyszerészhallgató
egy parabellummal beóvakodott a tanterembe és egy hallgatótársát
lelőtte, egyik tanárát és növendékeket és a takarítónőt
súlyosan megsebesítette. Mondják, írják, híradózzák fenemód,
hogy tudathasadásos beteg volt, magába zárkózott ember, társtalan.
Már nyolc évvel korábban is állt pszichiátriai kezelés
alatt, rejtett skizofréniával kezelték. Az egyetemre is járt
korábban, de kibukott. És ebben a tanévben, huszonhárom évesen
gyógyszerészhallgató lett, akit szükségképpen orvosok is
oktatnak, vizsgáztatnak, korrepetálnak. Felvételt nyert a lövészklubba
és fegyvertartási engedélyt kapott. Ez már szinte nevetséges.
Most pedig a gólyabál közeledtére gyilkos indulatai támadtak.
Elindult. Vagy elindították. Nevét úgy elhallgatják, mint az
Omninvest tulajdonosi körét. Csak azt tudjuk, hogy a sertésinfluenza
elleni vakcinát egy Omninvest nevű off-shore cég gyártja. Az
előállítás költségeit a magyar állam Ciprusra utalja. A
hasznot is. De kinek, kiknek, és miért? Esetleg a skizofrén
elindítóinak? Miért ne? De ez még semmi. A tudathasadásos
gyilkost, aki lecsitulva önként feladta magát, először pécsi
lélekgyógyászok vizsgálták, de most állítólag átkerült
az ügye máshová tartozó pszichiáterek, állami vizsgálók
kezébe, mert a pécsiek elfogultságot jelentettek be. Avagy az
ő elfogultságuktól lehet tartani? Az ember itt behunyja a szemét
és megcsipkedi az orcáját. Micsoda? Egy pszichiáter lehet
elfogult? Megállapíthat nulla mértékű avagy éppen kétszeres
skizofréniát? Avagy észrevehet valamit, avagy elfödhet
valamit? Mondjuk egy háttérből való befolyásolást. Egyáltalán
szóba hozhatja ezt a körülményt akárki a mániákus gyanakvás
vádja nélkül? Hogy bizony lehetséges embereket tudatmódosító
szerekkel, háttérből irányítani, ráküldeni valamire, lehetséges
irányba állítani a rögeszméjüket. Netán időzíteni. Mi ezt
nem tudjuk, ennélfogva nem is állítjuk, csak kérdezzük. De ez
a kérdezésünk több, mintha toporzékolva követelnénk, mert más
dolgokra, ügyekre is kiterjed és megmarad a lelkünkben, és
minden lépésünket befolyásolja. És nem az átkozott, rossz
természetünk vezet bennünket erre a mefisztói gyanakvásra,
hanem a tapasztalat és az eltitkolás, amely nemcsak ennek a
szerencsétlen esetnek a része, hanem benne van az Omninvest nem
ismerésben és az egész privatizációban. Avagy ez a pangó
titok nincs benne a banktitokban? A kiszivárgott és a ki nem
szivárgott államtitokban és abban a körülményben, hogy az
mondja a menzán étkező diákoknak és az óvodákban csak zsíros
kenyeret kapó csöppségeknek, hogy „nincsen ingyenebéd” aki
havi hét és fél milliót keres – és fogalmunk még arról
sincs, hogy ingyen kapja-e az ebédet. De, ha hét és fél millió
mellett netán fizet érte, akkor is nem ingyen kapja? Ezek mind
ott állnak a tudathasadásos fiatalember másik énjében,
felbujtóként – rendszergazdaként. Legyen Pécsett, Európa jövendő
kulturális fővárosában egy kis nyugatias gyilkosság – Németországban
már történt ilyen, sokkal több áldozattal, Amerikában pedig
mindennapos – legyen itt is, mégpedig Pécsett, ahol a Fidesz
győzött és Páva Zsolt kifüstölt egy Suez nevű francia óriáscéget
a vízszolgáltatásból, és ez viszont nemzetközi nagyköveti
összecsődülést, jajveszékelést rántott össze – Pécs
ellen. Kell nektek Tettye Forrásház? Azaz saját vízszolgáltatás,
saját zseb? Kaptok egy oltópontot, ahol ólommal oltanak. S a
pokol, amelyben élünk, ennél is borzalmasabb. Mert ez a gyanakvás
az ellen fordul, aki előadja. Nagy baj az, hogy ez az eset megtörtént,
még borzalmasabb, hogy ez a gyanakvás övezi, de még
borzalmasabb, hogy ez a gyanakvás nem alaptalan, ám igazolni és
cáfolni egyaránt lehetetlen. Eljuttatták a társadalmat az
abszolút gyanakvás állapotába, a merev, állandósult gyanakvásba,
ahol semmit és semminek az ellenkezőjét nem tudja bizonyítani
az ember, de mindig bizonyítást követelnek tőle. Az ember
pedig így végképp magára marad. A saját örökös gyanakvása
is ellene fordul. Elveszettnek, értéktelennek, gonosznak érzi
magát, pedig a világ gonosz, amelyet így ráerőszakolnak. Soha
még semminek nem járhatott a végére, még soha semmiről nem
értesült hitelt érdemlően. Oka már semminek sincs. Nincs cigánybűnözés,
noha a börtönök teli vannak cigányokkal és a falu szélén
lakó cigányokat megölik, de az elkövetéssel vádoltaknak
nincs indítékuk az elkövetésre, a mögöttük álló
titkosszolgálatoknak, amelyeknek a kötelékébe tartoztak
viszont volt, vagy van – miként ezt a pécsi esetből is lehet
feltételezni. De mégsem szabad gyanakodni, mert a Magyarok
nyilai nevű terrorszervezet a belügyminiszter szerint elkövetett
egy próbarobbantást, ámde bebizonyosodott, hogy nem ez a
szervezet követte el, és a belügyminiszter még mindig a helyén
van, holott a kormány többi része már átalakult. Mindannyian
részvéttel vagyunk természetesen a megölt gyógyszerészhallgató
iránt és a hozzátartozói gyászában osztozunk, ahogy a
mindennapos balesetek ismeretlen áldozatai iránt is van egy sóhajunk,
de lassan kötelező szokássá felemelkedő országos gyászok,
gyertyagyújtások, mécses-lerakások, a megrendelt és
megszervezett gyászok iránt is gyanakvással vagyunk. Mi ez már
megint. Gyászolni tanítják a végvonaglókat? Tettesek még
nincsenek, indítéknak híre-hamva, de legyen gyorsan kollektív
mécsesgyújtás, fekete szomorúság a valódi érzésekre és összefogásra
és a gonoszok eltávolítására már képtelen társadalomban. Könnyezz,
magyar! Sirassad tehetetlenségedet.
Választások jönnek… S ugyanakkor mégis nevetséges ez
az egész. Tegnap ugyanis, minden képtelenséget felül- múlóan
bemutatkozott a nagyobb nyilvánosság előtt a bukásra álló
MSZP új miniszterelnök- jelöltje, bizonyos Mesterházy úr. Mégpedig
új arccal. Eddig ugyanis két részre vágta arcát, állát egy
vékony szőrcsík, egy gondosan ápolt fekete ördögjel, amelyet
leginkább a spanyol porondszolgák viselnek, a kis-torreádorok,
a segédek, akik lovon és gyalog hergelik a bikát addig, amíg
nagy torrerró meg nem kapja a páholy asszonyától a viadalengedélyt.
Ez a szakállviselet tipikusan spanyol, vannak festmények,
amelyeken a kegyetlen Fülöp királyt is így ábrázolják.
Eddig a most már szakálltalan Mesterházy Attila is ilyen
spanyolos porond szóvivő volt és ezzel a kissé diabolikus szakállvonallal
meredt bele világba. Most előlépett és leborotválta a
porondszakállt. Valakik megmondták neki, hogy előléphet a
miniszterelnök- jelöltek sáppadtarcú, minden ördögi vonaltól
mentes ám, pokol-lelkű táborába, ha megszabadul a szőrtől.
Mesterházy láthatóan kicsit sajnálja a régi arckifejezését,
de a pártjáért készséggel meghozza az áldozatot. Valószínűleg
maga is elhiszi nemcsak azt, hogy meg kellett változnia, hanem,
hogy meg is változott. Vagyis azokban a felső körökben, ahol a
porondszolgák közül kiválogatják a torreádorokat, akiket
vagy a bika döf ágyékon, vagy ők szúrják szíven kardjukkal
a bikát, az a nézet uralkodik, hogy a népet, a választókat külsődlegességekkel
kell etetni. Mesterházyról el kell hitetni, hogy már „gouvernamentális”.
Azaz már állami ember. Már felsőbbrendű. Már azonnal
rendelkezik, óh nem a bikaledöfés képességével, hanem a népledöfésével.
Valamint a miniszterelnökséghez szükséges felsőbb bölcseleti
tudással, emelkedettséggel és ennek érdekében elégséges
megszabadítani gondosan ápolt szakállától. Ez aztán a téboly!
Ez aztán a szellemi züllés. Képzeljük el Kossuth Lajost,
amint áll a tükör előtt, s azon tűnődik: nem kellene-e a
kormányzósághoz levágatnia a szakállát? Nem ez a szellemi kiürülés
teljessége? Amikor nem egy ember, mert hiszen Mesterházy is csak
egy példa, hanem egy egész rendszer üresedik ki a legutolsó pózokig,
a borotváig és a borotvahabig. Miközben ennyi gyilkosság történik
és így, miközben ennyi ember éhezik és népirtás folyik és
semmiről nem tudunk semmi bizonyosat egy kéténű fiatalember
gyilkol, egy másik skizofrén, akinek a levágott szakállas volt
a másik, a meghaladott énje, talán gyilkolni készül. És mi
csak nézzük. Mert természetesen Mesterházy Attila nemcsak
miniszterelnök, jelölt ebben a pillanatban, hanem egy olyan
hatalmi kör legmagasabb csúcsra jelölt embere, akik mindenekelőtt
fontosnak tartják a látszatot és lényegtelennek a valódi,
belső értéket és akik maguk is kéténűek. Szocialisták, de
liberális programot valósítottak meg. Tönkretették az országot,
de maguk nem mentek tönkre, hanem meggazdagodtak. Idegeneket
szolgálnak, de magyar választók voksaira számítanak. Csak egy
skizofrén testület tud kéténű porondszolgákat kiállítani
magából és beteg, gyilkos hajlandóságokkal, állandó ájtatos
gyászmunkára késztetéssel kormányozni. A kommunizmus eleve kétlelkű:
gonosz, vérengző és kegyetlen, de felszabadítónak és világmegváltónak
hiszi és állítja magát. Gonosztevő és angyal. Várni a Messiást
és megölni a Messiást csak kettéhasított tudattal lehet. A
miniszterelnök-jelölt levágta a szakállát, amely hite szerint
megakadályozhatta volna őt a miniszterelnökség elnyerésében
és pártjának egész vezérkara is osztja ezt a nézetét. Megölték
a szakállas porondszolgát, Mesterházy Attila régi énjét és
kezébe nyomták a parabellumot. Nehogy felismerje valaki, ha
elkezd lövöldözni magyar emberekre. Egyébként közben
elfogadták a költségvetést. De tényleg elfogadták, s ami
elfogadta, az valóban hiteles, érvényes, Országgyűlés volt
és valóban a magyar költségvetést fogadta el? Magyarország
valóban létezik? S ha igen, melyik?
(Megjelent
a Magyar Fórum 2009. évi 48-as számában.)
|