2009.12.18.
Rezervátum nép lettünk
Serfőző
Simon költő, író, szerkesztő, drámaíró
1942-ben született Zagyvarékason. Iskoláit Szolnokon végezte.
Segéd - , majd betanított munkásként dolgozott Budapesten. Rövid
időre újságírónak szegődött el Szolnokon, ahonnan katonának
vonult be, Leszerelése után Miskolcon telepedett le, s ott alapított
családot. 1968-tól a Napjaink szerkesztőségében dolgozott a
folyóirat megszűntéig. 1991-től 1993-ig a Holnap főszerkesztői,
majd rövid ideig az Új Holnap szerkesztői feladatát látta el.
Szerkesztője volt a Magyar Élet folyóiratnak, s vezetője a
Felsőmagyarországi Kiadónak. Eddig több mint húsz könyve
jelent meg. A Püski Kiadó a közelmúltban jelentette meg négy
kötetben versei gyűjteményét, Gyerekidő regénytrilógiáját,
drámáit, valamint riport-és közéleti írásait. Azóta újabb
verseskötete jelent meg, s egy novellákat és kisregényeket
tartalmazó könyve.
Kitüntetések,
díjak: Szabó Lőrinc-, Radnóti-; József Attila-, Arany János
díj, a Magyar Köztársaság tisztikeresztje, Balassi emlékkard.
-Váci Mihály a következő szavakkal kezdte Serfőző
Simon bemutatását a rádióban, 1961-ben: „Szerény, csendes,
összeharapott ajkú, makacs kölyök, férfias elszántsággal,
megtartó konoksággal.” Múlik az idő, már nem lehet önt kölyöknek
nevezni, de a többi jelző találó még önre nézve?
-Azt hiszem igen. Talán az hiányzik a felsorolásból,
hogy nem idegen tőlem a humor, a valóság humor által történő
megjelenítése sem. A Gyerekidő című hármas regényemben
tettem arra kísérletet, de más prózai munkámban, s újabban
verseimben is, hogy a sötét színeket derűsebbekkel váltogassam.
Az élet sem egyhangú, se nem egyszínű.
-Serfőző Simon milyennek látta Váci
Mihályt?
-Rendkívül rokonszenves embernek. Versei hű képet adnak
róla.
-Vácin kívül kik voltak azok, akik
egyengették az útját?
-Abban az időben, amikor első verseim megjelentek, nagyon
messze éltem az irodalmi élet színtereitől. Újpesten
dolgoztam egy gyárban. „Vasdarabbal loholtam, vasvödörrel.”
Csak amikor az Új Írás indult, s a lap égisze alatt havonta összejöttek
a Százéves Étterembe azok az írók – fiatalok, idősebbek -,
akiket a folyóirat igyekezett megnyerni magának, ismertem meg a
magyar irodalom jelesei közül pl. Juhász Ferencet, Tamási Áront,
Nagy Lászlót, vagy Csurka Istvánt, Szakonyi Károlyt, az akkor
pályára lépők közül pedig Ágh Istvánt, Buda Ferencet. Nagy
élményt jelentettek számomra ezek a találkozások, ám senki
segítségét, tanácsát nem kértem. Nem volt hozzá bátorságom.
Hiszen mit tudtam még akkor felmutatni? Jóformán semmit. A
verseim, tehát maguk a művek egyengették az utamat, s persze a
különböző lapok szerkesztői: Farkas László, Tüskés Tibor,
Simon István, Vörös László. Köszönet nekik.
-Számtalan művében ír/írt a magyar
falvak, tanyák lakóiról. A főiskolán úgy tanították nekünk,
hogy három nagy költői, írói csoport létezik: a népi, a
konzervatív és az urbánus. Ha ez így van, akkor ön hová
sorolja be magát?
-Az irodalomtörténet írás a népiek közé sorol, a munkáim
okán bizonnyal közöttük is a helyem. Ha igaz. Mert azért nem
egy olyan művet is írtam az évek során, amely nehezen
illeszthető be ebbe a kategóriába. Verseimben el-elkalandoztam
más égtájak felé is. Alapjában véve azonban, azokról írtam/írok,
akiket a legjobban ismerek: a vidéki Magyarország süppedékeiben,
dombjai közt szétszóródva élőket. Hiszen magam is a vidéket
lakom, Miskolcot és Zagyvarékast egyszerre. Egy valamikori munkásvárost,
s egy, a hatvanas években téeszekbe berugdosott parasztemberek
lakta települést. Mára egyik sem ugyanaz, ami volt. A miskolci
üzemekben valamikor húszezer ember dolgozott. Kik voltak ők? A
földjeikről elűzöttek, idetereltek. Akik, ahogy eljött a
rendszerváltozásnak csúfolt fordulat, mehettek vissza oda,
ahonnan eljöttek. De ott már csak a semmi van. A falut kipusztították
jövőjéből. Ahol újra kell építeni mindent. Teret nyitni például
az önszerveződésnek, akár az önellátásnak is. Micsoda dolog
az, hogy a falvakba ki tudja, honnan viszik a tojást, tejet,
konyhakerti növényeket. A boltból kell megvásárolni az
alapvető élelmiszereket.
-Életrajzi regénytrilógiája, a
Gyerekidő az 50-es, 60-as években játszódik. A téma az erőszakos
téeszesítés. Szülei nem léptek be a szövetkezetbe. Édesapját
nem fenyegették meg ezért?
-Dehogyisnem! Már az ötvenes években a kültelki települések
megszüntetése volt a cél, s az 1960-as években folytatódott
ez a tendencia. Kipusztítani őket, mondván, ezek a kisgazdaságok,
akácfák közt meghúzódó tanyák útjában vannak a nagyüzemeknek.
Mit kerülgessék a traktorok! Nekik kell menni! Ne tartósítsák
a múltat, elmaradást. A mi esetünkben körülszántották a házat,
hogy utat sem hagytak, amin kijárhattunk volna a dűlőre, vasúthoz.
Gázoltunk keresztül a sáros barázdákon. Hogy néztünk ki,
mire szárazat fogott a talpunk - el lehet képzelni. Eltűnnek
innen maguk hamarosan - jósolgatták sokan a jövőnket. Ha nem lépnek
be szüleim a téeszbe, könyörületre ne számítsunk, „bíztattak”
mások. A jó földjeinket elvették, s adtak helyette sziket,
szittyóst az isten háta mögött, túl a falun. Művelje azt a téesz,
az állami gazdaság, legyen boldog vele – s lemondtunk róla.
Abból megélni már nem lehetett. Ekkor ment el apám kubikusnak,
később pedig egy raktárba, kisegítőnek. Én ekkor már évek
óta Pesten dolgoztam, anyám őrizgette helyettem a vasúti árokban
a teheneket. A hetvenes években kezdett engedni a szorítás. De
akkor már a faluhatárnak azon a részén, ahol laktunk, a mienkén
kívül nem maradt egyetlen tanya sem. Ellehetetlenítették a
kinti életet, s hurcolkodott mindenki, amerre látott.
-Milyen volt az a tanyasi ház, ahol
gyerekkorát töltötte?
-A lakóház egy szobából, konyhából, s kamrából állt.
1942-ben építették a szüleim abból az összegyűjtögetett pénzükből,
amit segédmunkásként kerestek Pesten, Diósgyőrben,
Szerencsen, Tiszalúcon, Szolnokon. Csak először földet kellett
venniük, s utána foghattak életük talán legnagyobb munkájába.
A vályogot is ott verték ezen az egyholdnyi birtokon. A ház
mellé hamarosan egy kisebbfajta istállót sikerítettek, majd ólat,
kiskonyhát. Mindezt körülültették akácfákkal, a ház végétől
a dűlő irányába pedig egy kisebbfajta gyümölcsöst telepítettek.
Úgy képzelték, itt élik le az életüket, dolgoznak, s annak
meg lesz az eredménye. Nem kell közösködniük senkivel. Önállóak
lesznek, a maguk gazdái. Nem lehettek azok. Elképzeléseiket
kisiklatta az erőszak. Proletárokká lettek, hiszen anyám is végül
a szolnoki bérházaknál vállalt takarítói munkát, onnan ment
nyugdíjba.
-A tanyát aztán lerombolták...
-A hetvenes évek közepén döntöttek úgy a szüleim,
hogy feladják a kinti életet. Kezdtek idősödni, elfáradni az
örökös hajszában: harmadában művelni a mások földjét,
hiszen a jószágoknak termény kellett: kukorica, kukoricaszár,
a gátoldalról széna, aztán hagymát kapáltak, szedtek a téesz
földjein. Közben apám dolgozni is eljárt, ott is helyt kellett
állnia. Darálni kellett menni a faluba, onnan hordták az ártézi
vizet is a konyhára. Ekkor mondta apám: hallod-e anyjuk, menjünk
innen, nem élet ez már, ami itt van. Villany nincs, hiába ígérgették
valamikor. Petrólámpánál akarunk vakoskodni életünk végéig?
Ha megbetegszünk, mi lesz itt velünk? Portát vettek előzőleg
először Újszászon, majd úgy gondolták, mégis csak Zagyvarékas
az ő szülőfalujuk, ott születtek ők, nem máshol, s emitt
kezdték el a ház alapját ásni, később felhúzták a falakat,
tetőt tetettek rá, s amikor én nősülésre adtam a fejem,
1968-ban, úgy ahogy befejezték. Ekkor még állt a tanya, apránként
került be a faluba a kukoricagóré, az ól, kiskonyha. Ott
lebontották, emitt felépítették. Mentették, amit lehetett,
mert hiába jártak ki rendszeresen lekaszálni az udvart fölverő
füvet, kapálgatni az a kicsi földet, amit még megműveltek, a
házból valakik kirángatták az ablakokat, elvitték az ajtókat,
a cserepeket ledobálták a tetőről – piszkos munkát végeztek.
Ha rendes emberek lettek volna, biztosan nem tesznek ilyet.
-A kommunizmus idején az elöljáróknak,
a hatalmon lévőknek útban voltak a tanyák, ma meg különböző
intézkedésekkel a falvakat, a falusi életet akarják
ellehetetleníteni. Posták bezárása, vasútvonalak megszüntetése,
s még sorolhatnám ezeket a gazdasági intézkedéseket. Miért
szúrhatja a hatalom szemét még most is a magyar falu?
-Mert ez a hatalom semmiben sem különbözik a másiktól.
Ugyanazt akarja, mint a régi: a még meglévő közösségeket
felszámolni, szétdarabolni, hogy cselekvésképtelen legyen. Kijátszhassa
önmaga, saját érdekei ellen. Bábokként kezelhesse az
embereket. Ezért kell a falvak értelmiségét is elirányítani
városokba, másfelé: talajvesztettek legyenek. A kistelepüléseken
maradók pedig végképp magukrahagyottak. Odadobva őket a kilátástalanságnak,
mindenféle manipulációnak, hadd tévelyegjenek!
-Nyolcadikos korától kezdve ír
verseket, prózát. Milyen témában ragadott először tollat?
-Arra csak később jöttem rá, micsoda felelősséggel jár
az írás. Először is meg kell felelni bizonyos esztétikai követelménynek,
ami rendjén is van, de azon túl az irodalom – számomra - az
igazság kimondását jelenti: közösségszolgálatot. Első
zsengéim nem ilyen tudatossággal készültek. Tájleírások
voltak, portrék búzakaszálókról, anyámról, hazafelé tartó
szekerekről. Ezek közül jelentettem meg első kísérleteimet
az Új Írásban, más lapokban. Előtte pedig a Szolnoki Rádióban
hangzott el néhány, valamint a helyi újságban kerültek közlésre.
Különösebben nem vagyok büszke rájuk, egyet-kettőt azonban
– mutatóban – valószínűleg felveszek egy valamikori összegyűjtött
verseket tartalmazó kötetembe.
-1961-ben mutatta be önt az akkor induló Új Írás című
folyóirat. Majd a Szolnok megyei Néplapnak lett az újságírója.
Riportokat készített a lapnak?
-Riportokat, tudósításokat, jegyzeteket. Ez nem sokáig
tartott, mindössze három-négy hónapot töltöttem az újságnál,
mert utána bevonultattak mundérviselőnek. Vehettem a katonaládát,
s irány Budapest, Kerepesi út. Életem legkeserűbb huszonhét hónapját
töltöttem ott. Mikor leszereltem, kiszédelegtem kapun, fogalmam
se volt, merre vegyem az irányt. A szolnoki újság nem fogadott
vissza, mert a katonaságnál kiderítette valamelyik elhárító
tiszt, hogy elhangzott egy versem a Szabad Európa Rádióban. Az
Új Írásból vették át, s ennek a híre eljutott a megyei lap
főnökeihez. A falujukból elűzöttekről szólt, akik elmentek
állványokra fonnyadni, este pedig várják őket a munkásszállók,
„ezek az új nyomortanyák”. Levelet írtam Szegedre,
Miskolcra, az ottani irodalmi lapokhoz. Miskolcról érkezett csak
kedvező válasz, ha az kedvezőnek mondható. Állást nem tudnak
adni, írták, de külsősként dolgozhatok a Napjaink folyóiratnak.
Így kerültem Miskolcra, ahol már várt leendő feleségem, s
kereshettük az albérleteket, hogy valahol meghúzhassuk
magunkat.
Falusiként könnyen be tudott
illeszkedni előbb a fővárosi, majd a miskolci környezetbe?
Sokan elveszítették identitásukat azok között, akik a faluból
a városba költöztek?
-Az otthonvesztést mindenki megszenvedte. Épp bőrrel nem
úszta meg. Idegenek országába került, még ha magyarul beszéltek
is benne. Ez a nyelv már nem ugyanaz volt, mint amilyenen otthon
érintkeztek egymással ismerősök, szomszédok, rokonok.
Felbomlott egy megszokott, otthonmelegű világ, kihűltek barátságok,
meghitt kapcsolatok. Az a tudás, amivel otthon biztonsággal
eligazodtak, szükségtelenné vált. Használhatatlanná is egyúttal.
Partravetettek lettek. Családi életek romlottak meg, sokan az
italozásba menekültek. Azzal, hogy a fiatalok elvándoroltak a
falukból, kezdetét vette az elöregedésük, az idősek magukra
maradása. Megvénhedett az idő. Versekben, riportokban írtam
meg tapasztalataimat, a mások és magam hányattatásait. Közülünk
végül is sokan meg tudtak kapaszkodni, városlakók lettek, mégis
ismeretlenek és idegenek. „Akik soha nem lesznek idevalósiak”.
Én sem lettem igazán miskolci. Kettős gyökerűnek mondom
magam: miskolcinak és zagyvarékasinak.
-Végül is elmondható, hogy sosem szakadt el a szülőfalujától,
sőt egyszer a falusiak még saját színművét is bemutatták.
-Ráadásul nem is egy, hanem két darabot. Az első a település
650. évfordulójára készült. Arra kértek, hogy írjam meg
ennek a hatszázötven évnek a történetét. Nem drámát, hanem
eseményjátékot. Akkora sikerem még sohasem volt, mint ennek
bemutatóján a templom előtti téren. Nem azért, mert párjanincs
művet írtam volna, hanem mert róluk, az ottani emberekről szólt,
szülőföldjük történelmét mutattam föl különböző
jelenetekben, s abban ők maguk szerepeltek, játszották el eleik
és a maguk tetteit egészen napjainkig: ki mint cselekedett például
az oroszok bejövetele utáni időkben, ki milyen ember volt.
Kerekedett is ebből kisebbfajta sértődés. De nem ez
bolygatta föl igazán a falut, hanem az, hogy valami olyasmi történt
velük, ami még sosem. Széles nyilvánosság előtt megmutathatták
magukat. Véleményt mondhattak, amit addig sokan elhallgattak. Közben
megérezték a játék ízét, a próbák, együttlétek örömét.
Hogy volt közös programjuk, nem a tévét nézték otthon.
Megismerték a falu múltját, tudatosodott bennük, hogy ők hová
valók. Hogy akinek szülőföldje van, az otthon van ebben a világban.
-Az írják önről: hitt a költészet mindenhatóságában.
Mikor veszítette el ebben a dologban a hitét?
-Túlzás, hogy én a költészet mindenhatóságában
hittem volna. De abban igen, hogy az igazságtalanságot ki kell
mondani. És tudatosítani. Annak elhallgatása sorsunkba beletörődővé
tenne és jobbágy lelkületűekké. A múlttal, jelennel való
szembenézés nélkül nem válunk soha öntudatos emberekké,
magabiztos nemzetté. Mint ahogy nem is vagyunk azok. Ezért van
bennünk annyi lemondás, pesszimizmus, s ezért látjuk sokszor
kilátástalannak a jövőt. Nem bízunk magunkban, már-már
gyermekeinkben sem: azért szülessenek utódok, hogy a mi semmire
való életünket éljék ők is? Ami mért lenne semmire való?
Amit ránk mért a sors, kibírtuk, ha nehezen is, talpon
maradtunk. Megtettük a legtöbbet. S az utódaink is megteszik,
életrevalóságukat ne becsüljük le eleve. S hátha a mi reményeinket
is beváltják. Én csak abban nem hiszek/hittem, hogy az irodalom
közvetlenül segíteni képes átgázolni a bajokon: intézkedni
tudna, mint rendőr az utcasarkon.
Ma sok író, művész elszakadva él a társadalomtól.
Azt mondják „szabadon lebegő értelmiségiek”. Létezhet-e költészet
közösségi lét nélkül?
Létezhet. De azt magánérdekűnek tartom, magánköltészetnek,
ami nagyon magas esztétikai értéket is képviselhet, ám sose
tud úgy hatni, mint amelyik közösségi indíttatású. Ez eléggé
nyilvánvaló. A hatalom pedig, amelyiknek takargatnivalója van,
s nem szolgálni akar, hanem kiszolgálni – most épp a
globalista érdekeket – azt a fajta irodalmat preferálja,
amelyik a dolgaiba nem szól bele. Így aztán jelentős teljesítmények
maradnak visszhangtalanul, legalább is egy időre. Elég baj ez
is, mert fontos lenne, hogy ezek a művek mielőbb közkinccsé válnának.
Alakítani tudnák közgondolkodásunkat. Az irodalom legyen sokszínű,
csak az egyik irányzat ne lehetetlenítse el a másikat. Pedig
mostanában épp ezt tapasztalhatni. Nem kétséges, hogy a háttérből
a pénz diktál. S az nagy úr! A behódolói sokan vannak. Sok is
a kár utánuk.
-2000-ben írta a Jövőlátó című
dramatikus játékot, ami Szent Istvánról szól, az ő jövőlátásáról.
A mű színpadán felvonul az egész magyar történelem. Mit
mutat a múltunk? Kiben bízhat a magyar nép?
-Önmagában. Soha senki nem váltott meg bennünket. Nem is
fog. Történelmünkből megtanulhattuk volna. S még mindig hiszékenyek
vagyunk és becsaphatók. A Kádár-rendszerből ránk maradt bajból
majd kisegít a Nyugat, sulykolták politikusaink. Jön a jólét!
S helyette jött a még nagyobb eladósodottságunk. Az oroszok
nem rabolták úgy ki ezt az országot, mint most a Nyugat. Gyáraikat
leszerelték, elvitték. Amiből a mezőgazdaság hasznot
termelhetne, tönkre tették. S most a földjeinkre vetettek
szemet, hogy kihúzhassák alólunk. A két kezünkre maradunk. De
az már mire kell? A tudásunkra, arra szükség van. De nem
itthon! Azt akarják, hogy itt semmi ne maradjon, csak a kiszolgáltatottságunk.
Rezervátum nép legyünk. Azok vagyunk. S mégis fel kell emelni
a fejünket. Annál büszkébb nép voltunk, vagyunk, mint hogy
megadjuk magunkat. Lásd 1956-ot!
Medveczky Attila
|