2009.12.18.
Dosztojevszkij: Feljegyzések az egérlyukból
(Komédium Színház)
Dosztojevszkijnek
nagyszerű s egyben kegyetlen sors jutott. Moszkvában született
1821-ben. Apja orvosként dolgozott, de földbirtoka is volt,
gonoszsága és embertelensége miatt muzsikjai agyonverték.
Dosztojevszkij hadmérnöki diplomát szerzett, de végzettségét
nem kamatoztatta, írásaiból élt. Első regénye, a Szegény
emberek 1846-ban hagyta el a sajtót, s ezzel azonnal ismert
íróvá vált. Egy illegális nyomda létrehozásában vállalt
szerepe miatt halálra ítélték, már az akasztófa tövében állt,
amikor megérkezett a cár kegyelme: szibériai fogságra változtatta
ítéletét. 1850-től 54-ig Omszkban raboskodott, majd katonai
szolgálatra küldték. A kényszermunka alatt idegbetegsége
elhatalmasodott rajta, önmarcangoló hajlama még erőteljesebb
lett. Pétervárra 1859-ben térhetett vissza. Irodalmi pályájának
egy évtizedes kényszerű megszakítása után hírnevét az
1862-ben megjelent Feljegyzések
a holtak házából című műve állította helyre. Ebben a
szibériai fogság okozta testi-lelki szenvedéseit írta meg.
Felfedezte azt a szenvedést, ami képes megtisztítani az embert,
megmutatni számára az eredendő jóságot. Nagy regényeinek
nyitányát az 1864-ben kiadott Feljegyzések
az egérlyukból című kisregénye jelenti. Itt találkozhat
az olvasó első ízben azzal a kettéhasadt tudatú hőstípussal,
aki egy eszme megszállottjaként vesz részt a dosztojevszkiji
regények különös világában.
Dosztojevszkij egészen új regénytípust alkotott: az úgynevezett
filozófia-ideológiai regényt, vagy eszmeregényt. Szakított a
hagyományos realista ábrázolásmóddal, a formális cselekményről
a hangsúlyt a hősök belső állapotára, lelkük legmélyebb rétegeinek
feltárására, vívódásaikra, az egyes emberekben megfogalmazódó
különböző ellentétes gondolatok, eszmék összecsapásaira
helyezte át. Ő fedezte fel, hogy az emberi lélek nem racionális
természetű: kibogozhatatlan folyamataiban a legellentétesebb
dolgok is megférnek. A dosztojevszkiji regényekben nem jelenik
meg a szubjektív szerzői nézőpont. Szereplői önmagukat világítják
meg, az emberi tudat válik a hős megformálásának legfontosabb
művészi elemévé. Írásainak középpontjában nem az eszme áll,
hanem az eszme embere, alakjai nem szenvedélyeiknek, hanem
gondolataiknak a megszállottjai. Alakjai rendszerint olyan megsértett
és megalázott emberek, akik társadalmon kívüli állapotba kerülnek,
s ezért nem kötik őket a hagyományos erkölcsi normák. Szinte
keresik a kínos szituációkat, s eme kellemetlen helyzetek
okozta megaláztatás váltja ki belőlük a lélek közvetlen
megnyilatkozásait. A főhősök és nézeteik sokszorosan
keresztezik és átjárják egymást, lassan csordogáló dialógusaikban
kicserélik „igazságaikat”, vitatkoznak, vagy egyetértenek a
másikkal. Ezek a párbeszédek szinte kínálják magukat a színpadi,
vagy filmes átírásra. A valamikori Szovjetunióban előszeretettel
filmesítették meg a Dosztojevszkij-alkotásokat. A dramatizálás
hazánkban is népszerű, legismertebb regényét, az 1866-ban
kiadott Bűn és bűnhődést
számtalan feldolgozásban vitte színre jó néhány vidéki és
pesti teátrum, Petrovics Emil 1969-ben még operát is komponált
belőle. Az 1880-ban közzétett A
Karamazov testvérekből készült adaptáció évekig ment a
Vígszínházban. Az 1872-ben megjelent Ördögökből és az 1868-ban napvilágot látott A félkegyelműből írt darabot számos színházunk tartja műsorán.
Pozsgai Zsoltot
2009. március 1-jével nevezték ki a Komédium művészeti
igazgatójának. Több Dosztojevszkij kisregényből állította
össze a Feljegyzések az egérlyukból
című színpadi játékát. Ő is rendezte az előadást, aminek
ez év február 20-án volt a premierje. Ennek a monodrámának a
főszereplője az odúlakó Mihail Ivanovics Zuvoljov, a hamisítatlan csinovnyik, a törvényszéki
ülnöki „rangban” szolgáló hivatalnok, akinek elege lett a
föld felszíne felett élőkből, ezért leköltözött a föld
alá. Un mindent és mindenkit. Miután túltette magát a földi
hiúságokon, úgy véli, neki már mindent szabad. Szabad az élet
kis és nagy dolgairól véleményt formálnia, bölcselkednie,
gonoszkodnia és jóságost játszania.
Lux Ádám
egymaga viszi a vállán az egész előadást, nincs más segítője
csak egy majdnem ember nagyságú bábú, aki hol Linát, az örömlányt,
hol Lukát, a barátját, hol a lelkiismeretét jeleníti meg. Egy
ágy és egy paraván, valamint két szék az összes kellék. Fények
és árnyak meg zene is fokozza azt a letaglózó hatást, amit a
produkció kivált a nézőkből, és emeli ki a színészi játékot
is. A legnehezebb és színészt próbáló feladat másfél órán
át lekötni a publikum figyelmét, hogy csöndben és aktívan kövessék
a színdarab történéseit. Ez a bravúr Lux Ádámnak tökéletesen
sikerül, csak a legmagasabb elismerés hangján lehet szólni
teljesítményéről. Egyetlenegy fölösleges gesztusa nincs,
annyit mutat meg a figura szánalomra méltó elesettségéből,
amennyi szükséges. A Feljegyzések
az egérlyukból nem könnyű előadás, nem ingerli a nevetőizmokat,
nem elandalítja el a nézőt, nem indítja elmélázásra, hanem
szembesíti a tudata mélyén megbúvó kételyeivel, saját esendőségeivel.
Dr. Petővári
Ágnes
|