2009.12.18.
Fényes magyar középkor
A
pécsi püspökség alapításának millenniumára jelent meg a Pécsi
Egyházmegye középkori történetét bemutató, közel 1000
oldalas kötet: A Pécsi Egyházmegye Története I. - A középkor
évszázadai. Szerkesztette: Fedeles Tamás–Sarbak Gábor–Sümegi
József. A tíz szerző által készített munka Magyarországon
egyedülálló vállalkozásnak számít, ugyanis az egyházmegye
középkori történetének teljességét kívánja az olvasók elé
tárni. A kötetről, a forrásokról az egyik szerkesztőt, Dr.
Fedeles Tamás egyetemi adjunktust kérdeztem.
-Kedves tanár úr! Meddig is tart a középkor?
Egyes vélemények szerint nem 1640-ig, hanem Amerika felfedezéséig.
Önök pedig a XVI. század közepénél fejezik be kötetüket.
-Minden történelmi korszak periodizálása más és más
évszámokhoz kötődik. Az a kérdés is felvetődik: lehet-e
pontos évszámokkal behatárolni egy-egy korszakot? A Pécsi Egyházmegye
esetében egy olyan terminust kellett megadni, amely valóban egy
cezurát jelent: ez pedig 1543 nyara, amikor az oszmánok
elfoglalták a várost, s ezáltal megszűnt a püspöki központ
működése. Ez pedig nyilvánvalóan maradandó nyomokat hagyott
az egyházmegye teljes területén. Így az említett évszám a
határ, mikor az 1009-ben alapított püspökség középkori történetét
kívánjuk bemutatni.
-Minek köszönhető, hogy a pécsi az
egyedüli olyan hazai egyházmegye, melynek ismert az alapítású
dátuma?
-Az esztergomi érsekség alapítására vonatkozó adatok
szintén fennmaradtak, esetünkben viszont püspökségről van szó.
Kérdésére a válasz: nagyon sok forrás megsemmisült a háborúk,
s belső villongások, főként pedig a hódoltság idején. A pécsi
püspökség alapítólevele sem eredetiben maradt fönt, hanem
egy 1404-ben készült oklevél-átiratban. Ez az oklevél teljes
mértékben tartalmilag nem egyezik az 1009. augusztus 23-án kiállított
alapítólevéllel, mai formájában inkább egy határleíró
oklevélnek tarthatjuk. Ettől függetlenül az 1009-es oklevélből
kivehető a Szent István által történt alapítás ténye és
napja, s az is, hogy az első püspök az észak-itáliai, vagy
francia származású Bonipertus volt.
-Tehát az 1404-es oklevél teljesen
autentikusnak tekinthető az alapítást illetően.
-Igen, napra pontosan hitelesen írja le az alapítást. Az
egyházmegye kiterjedése kapcsán voltak csak benne egy olyan módosítások,
amelyek Bertalan pécsi püspök érdekeit szolgálták a tatárjárás
előtti évtizedekben.
-A római kori Sopianae városa virágkorában,
a 4. században jelentős keresztény közösséggel rendelkezett.
Erről is tesznek említést munkájukban? Hiszen a Pécsi Székesegyház
eredete a római birodalom korába nyúlik vissza.
-Ezt a témát nem kerülhettük meg, mert Pécs esetében a
kereszténység legalább 1600 éves múltra tekint vissza. A
kereszténység folytonosságáról viszont sajnos nem lehet beszélni,
mert a népvándorlás viharai elpusztították az ókeresztény közösségeket.
Kiemelendő, és az alapítás szempontjából is döntő fontosságúnak
bizonyult, hogy valóban itt álltak azok az ókeresztény egyházi
épületek – főleg temetkezési helyek – amelyek alapján –
vélhetőleg Azo pápai legátus kérésére – Szent István
kijelölte Pécsett püspöki székhelynek. Tehát sokkal inkább
egy szakrális épületkontinuitásról beszélhetünk. Említette
a székesegyház római kori eredetét. Jelen kutatás alapján
– ami a most megjelent kötetben is bemutatásra került –
elmondhatjuk: a mostani, a mai helyén álló épület a harmadik
a pécsi székesegyházak sorában. Az első, vélhetőleg a hétkaréjos,
ókeresztény temetőkápolna, a Cella Septichora monumentális épülete
volt. A második, a mai székesegyháztól kissé nyugatabbra állt,
s 1064 táján tűzvészben elpusztult a Képes Krónika tudósítása
szerint. Ezt követte a Szent Mór által kezdeményezett újabb
építkezés; azóta áll a mai helyén a székesegyház.
-Képeket is tartalmaz a kiadványuk.
Hogyan tudták a régebbi, mára elpusztult templomokat képileg
restaurálni?
-Ha a székesegyház épületét vizsgáljuk, akkor a mai
alapokból kell kiindulni. Az öthajós kripta már a XII. század
közepén állt. Azt sem szabad elfeledni, hogy nem mi vagyunk az
elsők, akik a püspökség és az egyházmegye történetét
bemutatjuk. Koller József pécsi kanonok és nagyprépost a XVIII.
- XIX. század fordulóján egy monumentális, hétkötetes munkában
mutatta be az egyházmegye történetét, s szintén közölt
tervrajzokat. A XIX. században két alkalommal is átépítették
a székesegyházat. A két legjelentősebb átalakítás Pollack
Mihály, illetőleg Friedrich von Schmidt nevéhez fűződik. A
Pollack-féle átépítést nyomán a dóm külseje néhány vonásban
klasszicista lett, de zömében a gót stílusjegyek uralkodnak.
Az épület az 1882-1891 közti újabb átépítés során nyerte
el a mai formáját. Az építésznek – a bécsi neogótikus városházat
is tervező – Schmidtnek az volt az elképzelése, hogy a
templomot neoromán stílusúvá alakítsák vissza. Ekkor is
olyan tervrajzokat készítettek, melyek még korábbi, átépítés
előtti alaprajzi szisztémát is tartalmaztak. Régészeti és épületkutatási
megfigyelések szolgáltak – többek közt – alapul ahhoz,
hogy Buzás Gergely kollégám bemutathatta a székesegyház építéstörténetét.
Megtudhatjuk a kötetből: milyen szituációkban található, s
hogyan épült egymás után a keleti és a nyugati toronypár, az
altemplom, s miként épült fel a román kori székesegyház.
Mindezt számítógépes rekonstrukcióval próbálták meg kiváló
munkatársaink érzékeltetni.
-Milyen forrásokra tudtak támaszkodni?A
kutatást lehet csak írott forrásokra alapozni?
-Esetünkben nem csak írott forrásokról van szó. A régészeti
feltárások, a művészettörténeti kutatások is fontosak. Meg
kell említeni forrásként az analógiákat: itt mindenek előtt
a nyugat-európai egyházi építészetre gondolok. Tőlünk
nyugatabbra még állnak azok az építészeti emlékek, amelyek
analógiaként felhasználhatók pl. a pécsi székesegyház középkori
állapotának rekonstruálásában. Az írott források a
legfontosabbak, de sajnos ezen a téren nem vagyunk szerencsés
helyzetben, mert az oszmán hódítás következtében – ahogy
említettem – nagyon sok eredeti forrás elveszett. Túllépve
az építészeten, s ha a püspökség és a székeskáptalan gazdálkodását
kutatjuk, akkor sok esetben már a hódoltságot követő forrásokból
lehet visszakövetkeztetni a régebbi állapotokra. Itt is
alkalmazzuk az analógiákat: más egyházmegyékből fennmaradt
dokumentumok is segítségünkre lehetnek, de ez az eljárás
hibalehetőségeket is hordoz, mert csak az eredeti források
alapján tudnánk hitelesen bemutatni egy adott szegmens alakulását.
-Hány éve készülnek ennek a kötetnek
a kiadására? Tehát mikor kezdte meg munkáját az egyházmegye
egyháztörténeti bizottsága?
-Ez a bizottság már az 1990-es évek elején kezdte meg a
közelgő évforduló jegyében a munkáját. 1993-ban publikálták
a Tanulmányok a Pécsi Egyházmegye történetéből című induló
sorozat első kötetét. Meg kell említeni a kiváló felkészültségű,
jezsuita történetírót, Fricsy Ádám atyát, aki organizálta
ezt a közösséget, a csoport vezetője volt egészen 1998-ban
bekövetkezett haláláig. Timár György nyugalmazott kővágószőlősi
plébános barátom szintén vezéregyénisége volt ennek a közösségnek.
A jelenlegi kötetre, az induló sorozatra, 2005-ben kezdtük meg
a felkészülést. Mayer Mihály megyéspüspök úr ekkor
szervezte újjá a bizottságokat, így az egyháztörténetit is,
melynek Sümegi József lett az elnöke, s az a megtiszteltetés
ért, hogy jómagam is tagja lettem a grémiumnak. 2005-től az a
fő cél lebegett előttünk, hogy elkészítsük az egyházmegye
monografikus igényű feldolgozásának első kötetét, s
megtervezzük azt a munkát, ami alapján bemutatnánk egészen
napjainkig a Pécsi Egyházmegye históriájának alakulását.
Természetesen nem négy év alatt írtuk meg a majd’ 1000
oldalt. A szerzőgárda tagjai már korábban is az egyházmegye történetének
egy-egy szeletével foglalkoztak. Néhány példa: Koszta László
már 1996-ban a pécsi székeskáptalan hiteleshelyi tevékenységéről
írt disszertációjával nyerte el a PhD fokozatot Szegeden. Sümegi
József régóta az egyházmegye zarándoklataival, kegyhelyeivel
foglalkozik. Török József professzor úr, a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem Hittudományi Karának tanszékvezetője pedig már
a ’80-as években a pécsi misekönyv liturgiai vonatkozásait
elemezte. Köszönetünket kell kifejezni lektori tevékenységéért,
s azért is, mert megírta a pécsi liturgiáról szóló
fejezetet. A korábbi kutatásainknak köszönhetően tudtuk
viszonylag rövidebb idő alatt létrehozni és megvalósítani
ezt a kötetet.
-Tanár úr több munkája olvasható a könyvben.
Így ír az oktatásról szóló fejezetben. V. Orbán pápa
elrendelte, hogy „Pécs városában legyen, és örök időkig
fennmaradjon az egyetem a kánon- és római jogi, úgyszintén más
megengedett fakultással, leszámítva a teológiait". Ez
Studium Generale Quinqueecclesiense?
-Így van. Ez a középkori pécsi egyetem.
-Ami valódi universitas volt? Olvasmányaim
szerint négy kar megléte volt az alapkövetelmény.
-Ez így igaz, de nem szabad ebből arra következtetni,
hogy a „csonka” egyetemek másodrendű intézmények lettek
volna. Azok is egyetemek; s a középkori valódi felsőoktatási
intézményeket legszűkebben a studium generale – nyersfordításban:
általános tanulmányok - szóval jelölték. A középkori pécsi
egyetem valóban két karral működött, a kánonjogot és az ún.
hét szabad művészetek mesterségét tanították itt. Az orvosi
karról nem rendelkezünk információval, de lehet, hogy
megszervezésre került. Lényeges, hogy a pápa kifejezetten
tiltotta a teológiai kar felállítását. Ez a tilalom nem csak
Pécsre vonatkozott. A közép-kelet-európai egyetemalapítási
hullámhoz szervesen illeszkedő pécsi egyetem 1367 szeptemberében
kezdhette meg működését. Korábban Krakkó és Bécs is
egyetemet alapíthatott, de egyik városban sem engedte meg a pápa,
hogy teológiai fakultást szervezzenek. Tehát a középkori pécsi
egyetem nem a tanárok felkészületlensége, vagy –európai
szemszögből nézve - a város periférián való elhelyezkedése
miatt rendelkezett csak két karral.
-Olvastam egy érdekes dolgot: a kiváltságok,
mentességek és szabadságjogok nem csak tanárokra, hanem a
hallgatókra is vonatkoztak. Milyen mentességekről van szó?
-Az egyetemeken és még a székeskáptalani iskolákban
tanuló diákok is klerikus státuszt nyertek el, ami azt
jelentette, hogy csak az egyházi törvényszék ítélhetett
felettük. Így nagyon sok előjoggal rendelkeztek: egyházi
javadalmakat birtokolhattak, adómentességük is volt.
-Az egyházmegye első püspöke – a már
említett Boniperus - latin nyelvtankönyvet kért egy francia főpaptól.
Ez azt jelenti, hogy már a XI. század elején megindult ott az
oktatás székeskáptalani szinten?
-Erre lehet következtetni. Fulbert chartres-i püspök
leveléből tudjuk, hogy a pécsi püspök latin nyelvtankönyvet
kért tőle. Fulbert kiváló felkészültségű főpap volt és
Chartes a kora- középkor egyik legkiválóbb oktatási központja
volt. Fulbert levelében megígérte a pécsi püspöknek, hogy
elküldi Priscianus egyik grammatikai munkáját. Ebből arra következtethetünk,
hogy Bonipertus szükségét látta annak, hogy a klerikus után képzés
alapjait elindítsa Pécsett. Az, hogy Pécsett egyetemet lehetett
alapítani, annak az volt az egyik oka, hogy a városban a XI. századtól
működött egy kiváló székeskáptalani iskola. Az egyetem
viszonylag hamar elenyészik, de a székeskáptalani iskoláról a
későbbi korokból is maradtak fenn adatok.
-Az egyházat bizonyos körök még
mindig a gazdagsága miatt támadják. Ön írt a püspökség és
a székeskáptalan birtokairól. Ezeknek a jövedelmét az egyház
mire fordította? Nekem az a szerény véleményem, hogy a hazai
kultúra és művészet bizony szegényebb lenne, ha onnan kikerülnének
az egyházi vonatkozású szellemi és képzőművészeti kincsek.
-Az egyház valóban jelentős birtokokkal rendelkezett a középkorban.
A Pécsi Egyházmegye és székeskáptalan az adatok szerint a
leggazdagabbak közé tartozott. A most megjelent kötetből is
kiviláglik, hogy a püspökök nem csak saját maguk számára
biztosítottak megfelelő életkörülményeket, hanem egyrészt
reprezentatív építkezéseket folytattak, másrészt olyan kultúrkincseket
halmoztak fel és készíttettek el, amelyek mind a mai napig a
kutatások középpontjában és szellemi, művészeti értékeink
első sorában állnak. Tudjuk, hogy az egyetem alapítása is
rengeteg kiadással járt. Az anyagiasságáról közismert pécsi
püspök, Ernuszt Zsigmond anyagi hozzájárulása kellett ahhoz,
hogy az impozáns pécsi misekönyvet 1499-ben kinyomtassák
Velencében. Most, a Pécsi Egyházmegye alapításának ezredik
évfordulója alkalmából 500 számozott példányban néhány
hete jelent meg a Pécsi Misszále fakszimile kiadása. Azt szokták
mondani a velencei követ jelentéseire támaszkodva, hogy a
magyar világi és egyházi méltóságok saját magukkal
foglalkoztak és elhanyagolták a török elleni védelmet, s ez
vezetett a mohácsi katasztrófához. A pécsi püspöknek, - püspöktársaihoz
hasonlóan – 1498-tól kezdődően már törvényben megállapított
számú kontingenst kellett kiállítani a határvédelemhez. A főpapi
bandériumok már ott voltak a muhi csatánál is. 1498-ban pedig
meghatározták, hogy a pécsi püspöknek egy bandériumot, azaz
400 katonát, míg a káptalannak pedig 200-at kell kiállítani.
Összesen 7000 fegyverest bocsátottak hadra az egyháziak. A forrásokból
tudjuk, hogy a pécsi püspök csapatai folyamatosan a Délvidéken
állomásoztak védve az ország és az egyházmegye határait.
Ezek a példák is mutatják, hogy a birtokok bevételét nem csak
maguk kényelmére használták a magyar főpapok.
-A mai napig él a köztudatban egy
kifejezés: sötét középkor. Sötét volt-e valójában a
magyar középkor?
- Az egyik hazai történelmi folyóiratban még a ’90-es
években jelent meg Katus László történészprofesszor írása
A fénylő középkor címen. A középkorban ment végbe az a
sokoldalú fejlődés a társadalmi élet minden területén,
amelynek eredményeképpen az újkorban Európa lett a világ
vezető civilizációja. Sokan, akik laikusként érdeklődnek a középkor
iránt ott ütköznek határokba, hogy a legtöbb írott forrás
latin nyelvű. Az eddigi magyar nyelvű dolgozatok egy része
pedig sok esetben nagyon egyoldalúan mutatja be a magyar középkor
egyes korszakait. Egy példa: máig az él a köztudatban, hogy a
Jagelló-királyok gyengekezűek voltak, s ez vezetett a mohácsi
kataklizmához. Az újabb időkben folytatott kutatások azt
mutatják, hogy jóval árnyaltabb a kép, hiszen Jagelló-korban
kiterjedt, a Mátyás idején kivirágzott hazai humanista és a
reneszánsz kultúra. Erőteljesen sarkított tehát az a megállapítás,
hogy sötét lenne ez a korszak.
Medveczky
Attila
|