2009.12.18.
Semmit rólunk, nélkülünk
A történeti alkotmány: Magyarország ősi alkotmánya
Méreteiben
is óriási könyvet szerkesztett Zétényi Zsolt jogász. 1100
oldal a könyv terjedelme. Elindult valahol az ősi homályban, a
vérszerződések idején, és befejezi művét 1949 előtt pár
perccel. Tehát a könyv nem foglalkozik az 1949–20-as törvényével,
a sztalinista-rákosista fércművel, a Magyar Népköztársaság
alkotmányával. Hogy miért nem, arról majd szó esik könyvismertetőnk
végén. Ugyanis ez az alkotmány nem volt más, mint egy szóvirággyűjtemény.
A könyv kapcsán az első tévedésem az volt, hogy elkezdem az
elején, és majd leteszem a végén, miközben mindent elolvastam
a könyvből. Ezt a könyvet nem lehetett így olvasni, nem regény
ez, a történeti magyar alkotmánnyal foglalkozik. Elkezdheti az
ember a fogalom magyarázatoknál, de mindjárt lapozni kell a századok
között, hogy értsük annak a grandiózus műnek a lényegét,
értelmét, amit a történeti alkotmány jelent. A könyvet dr. Zétényi
Zsolt, volt országgyűlési képviselő, ügyvéd szerkesztette,
és a rendkívül értékes, terjedelmes bevezető tanulmányt is
ő írta.
Isten nevében kezdjük hát ennek a könyvnek az olvasását
és ismertetését. Mi is az az alkotmány? Jogos volt a kérdést
rögtön a kezdet kezdetén feltenni, mert kötve hiszem, hogy akármelyik
alkotmányt az emberek nagy többsége úgy elolvasta. Pedig a gyűjteményből
többször olvastam, hogy ez az alkotmány, ezek az alkotmányok könyvbe
kötve olyanok, mint a Biblia, állandóan forgatni, olvasni kell.
Hát, ha nem is Biblia ez az alkotmány, de olyan mű, minek
mondataira, fogalmaira, szellemére figyelni kell. Tehát az
alkotmány.
„A függetlenségi törvény kimondja,
hogy Magyarország mindazonáltal kapcsolt részeivel szabad Ország,
s Kormányzatának egész törvényes alakzatára nézve (oda értve
minden kormányszékeit) független, azaz semmi más országtól
vagy néptől nem függő, hanem tulajdon Megállással és Alkotmánnyal
bíró, annál fogva a maga törvényesen meghatározott örökös
királya által, tehát az őszentsége, Felsége és Utódai
Magyarország Királyai által saját Törvényei, és törvényes
Szokásai szerint, nem pedig más tartományok mintájára, mint már
az 1715. III. és 1741: VIII. és XI. rendeli kormányzandó és
igazgatandó.”
Azt
is megtudjuk Zétényi Zsolt tanulmányából, hogy az alkotmány:
„A szó általános értelmében a kifejezés valamely társadalmi
közösség belső szervezeti és működési rendjét meghatározó
szabályok összességét jelenti. A kifejezés nyelvi, jelentéstani
értelméről azt tudja a nyelvtudomány, hogy „alkotmány: 1.
valamely állam alaptörvényeinek összessége. 2. alkotás,
szerkezet, teremtmény.”
A
mai napra vonatkoztatva „az
alkotmány nem egyéb, mint összege azon szerződéses alaptörvényeknek,
amelyeknek az államfenség és az állampolgárok jogait és kötelességeit
és egymás közötti viszonyait különösen meghatározzák.”
A
jelenkori felfogás szerint mi az alkotmány? Ismét idézek Zétényi
Zsolttól. „A korszerű,
legalábbis egyik viszonylag nem régi, jelenkori felfogás
szerint az állam alkotmányának egyfelől az a rendeltetése,
hogy az állam alapvető politikai rendjét, s benne az állampolgár,
az egyén elemi jogát biztonságát fejezi ki, másfelől az állam
felépítését és benne az egyéni jogállását pontosan
kifejező tartalma mellett »kulturális, gazdasági és szociális
államnak is kell lennie.«” Ha ezt a mondatot végigolvassuk,
akkor eltűnődhetünk azon, hogy a mai magyar alkotmány milyen mértékben
tesz eleget e kritériumoknak, illetve milyen mértékben
viselkedik ennek megfelelően az állam szervezete és vezetése.
Egy Benjamin Constant nevű francia jogalkotó azt írja, hogy „a
történeti alkotmánynak igen korlátozott számú, de egyediségében
annál jelentősebb példája ismert, mint amilyen Nagy-Britannia
alkotmánya, s amilyen az Amerikai Egyesült Államok alkotmánya
és az ezeréves magyar alkotmány is.”
A
francia jogásztól vett idézet is igazolja, hogy a magyar alkotmány
1949-ig párját ritkítóan értékes volt, szinte egyedülálló
volt, történelmi alkotmány volt. Mert az a helyzet, hogy Hegelt
idézzük, miként a könyv szerkesztője: „Mert
az alkotmány nem pusztán csinált valami: évszázadok munkája,
az ésszerűnek eszméje és tudata, amennyire egy népben kifejlődött.
A nép kell, hogy alkotmányát a maga jogának és állapotának
érezze, különben nincs jelentősége és nincs értéke.”
De
mindig megállunk a könyv olvasásakor 1949-nél, a híres-nevezetes
20-as törvénynél. „Magyarországon
1949 óta napjainkban is hatályban lévő alkotmánynak nevezett
alaptörvény létének első négy évtizedében 1949 és 1989 között
– oktrojált és egyben fiktív alkotmány volt. Tehát olyan ún.
alaptörvény, amelyet az önkényuralom erőltetett rá a társadalomra,
s amelynek számos esetben szóvirág szerű tételeit látszat
szerint sem érvényesítette, nem tartotta meg. Az is nyilvánvaló
az előbbiekből, hogy Magyarországnak 1949-ig tényleges történelmi
alkotmánya volt. Megállapítható, hogy az önkényuralmi
berendezkedések vagy alkotmány nélkül, vagy fiktív, megtévesztő
célokat szolgáló látszat-alkotmányokkal uralkodtak, még a
demokráciák önálló életet élő történeti vagy kartális
alkotmány alapján működtek.”
Meghökkentő
a következő fejezet címe a bevezető tanulmányban: Alkotmány
és magyar észjárás. „Az
alkotmányt ezerszer megsértheti, kormányozhatnak nélküle vagy
ellen. Ha századokig tart is így, az igazi magyar alkotmányt
akkori és élőnek és érvényesnek fogja tekinteni. Ragaszkodik
a „közjogi fikciókhoz”, ahogy váltig ragaszkodnak jogaikhoz
és kívánságaikhoz a magyar családok, nemzetségek és egyes
személyek is. Esetleg képzelt jogaikhoz, az ő saját magánjogi
fikcióikhoz… hisz jogásznép vagyunk, s Magyarország fiskális
paradicsom, a végtelen pereskedések országa.”
Ehhez
a témához hozzáteszi a maga gondolatait a mi kitűnő Márai Sándorunk,
az író is. „Volt aki a
magyarság legfőbb értelmét az alkotmányban látta, mely a
Duna-medencében minden itt élő, a Szent Korona országaiban
polgárjogot nyert népnek megadta a múltban a jogot, és megadja
ma is a lehetőséget, népi sajátosságainak megőrzéséhez, s
a magyarsággal való együttműködéshez, s az ezeréves ország
feladatainak és társadalmi berendezkedésének olyan méltányos
feltételeit teremtette meg, amihez hasonló együttélési lehetőségeket
addig csak az angol világbirodalom népei számára nyújtott a történelmi
fejlődés. Nem véletlen, hogy Angliában is, mint Magyarországon,
az alkotmány történelmi keretei teremtették meg különböző
fajú és nyelvű népek számára a birodalmi együttélés lehetőségeit.”
Na,
az idegen népekkel kapcsolatos magyar állásfoglalás azért
cizellált állásfoglalás volt századokon keresztül.
„Amennyire
azonban jellemzi a magyart az idegen behatásokkal szemben tanúsított
óvatosság, annyira jellemzi az is, hogy a vele történelmileg
együtt élő őshonos nemzetiségek iránt megértést és békés
együttélésre való készséget mutatott évezrednyi idő alatt.
Kisebbségi jogokat korlátozó, a nemzetiségek közéletét korlátozó
jogszabályokkal nem találkozunk a magyar jogban. A történelmi
alkotmány részét jelentő 1868. évi nemzetiségi törvény
nemzetközi összehasonlításban is kiváló alkotás.”
Ezekben
az alkotásokban az autonómiától kezdve a nyelvhasználatig
minden belefér. Tanulmánya során Zétényi Zsolt alapvető különbséget
tesz a történeti alkotmány és a történelmi alkotmány között.
A történelem az a történelemmel foglalkozik, a történeti
alkotmány az évszázadok során folyamatosan változó korszerűsített
alkotmányokkal. „Magyarország
történelmét nem lehet megérteni a Szent Korona misztériumának
és közjogi tartalmának tanulmányozása nélkül, hiszen a
Szent Korona eszme határozta meg a magyar politikai életet évszázadokon
át.”
A
magyar törvények kimondták a történelmi időkben világosan
és határozottan, hogy „ha
valaki a királyi tanácsban az ország szabadsága, közjava és
törvényei ellen nyilván és vakmerően cselekednék, azt: a tanács
többi tagjai kötelesek a legközelebbi országgyűlésnek név
szerint bejelenteni, s az ország rendei vétkének mértékéhez
képest meg fogják büntetni. Ki van ebben mondva, nemcsak a
felelősség elve, hanem az országgyűlésnek bíráskodási
hatalma is.”
Nem
árt olvasni ezeket a fejezeteket manapság sem a magyar
parlamentben, az Országgyűlésben, és a magyar politikai felvilágban.
Szinte mellesleg jegyzi meg Zétényi, „Soha
nem engedtük magunkat a státus szörnyeteg s meddő eszméje által
elnyeletni, mely mindenben minden akar lenni; mindig a státus fölébe
helyeztük a nemzetet, mint népfajt, és fölébe a személyt,
mint erkölcsi lényt.”
Talán
Szemere Bertalantól vette az idézetet a szerkesztő. Megint csak
visszatérünk oda, hogy: „Magyarországon
totalitárius egypártrendszer bevezetése lehetetlen, mert nem fér
össze nemzetünk jellemvonásaival, nem fér össze a magyarságnak
rendkívül erős szabadságérzetével, a némettel szemben például
engedelmességre való, csekély hajlamosságával. Ezt lehet hibának
gondolni vagy mondani, de viszont evvel együtt jár kritikákban
csiszolt, józan politikai érzéke, és sok más jó tulajdonsága,
amelyeket mások legfeljebb betanulható jó tulajdonságaiért
nem szabad felcserélni, azokért emezeket feláldozni.”
Milyen
érdekes, ha ugrunk néhány száz évet a történeti alkotmányok
keletkezésének roppant időterjedelmében, egyszer csak eljutunk
1956-hoz. Azt olvasom a könyvben Saláta Kálmán emigrációba kényszerített
független kisgazdapárti vezető tollából: „A
forradalom követelései nem mások, mint a magyar alkotmányos
fejlődés öt alapelvének az adott viszonyok közötti érvényesítése:
a függetlenségé, az önkormányzaté, az alapvető emberi jogoké,
az egyenlőség és mindenek előtt a joguralomé. És amikor a
forradalom bukását követőleg a munkástanácsok mindenfelé átvették
az államosított üzemek és vállalatok vezetését, és az
autonómia egy sajátos formáját kezdték a kommunista állam
omnipotenciája helyére léptetni.”
Még
egy példát történelmünkből. A magyarok alkotmánya sohasem
rombolta az alkotmányokat, hanem azokat kiterjesztette. A
legszebb példa erre
1848, a
szabadság kiterjesztése. „Az
1848-as évi IX. törvénycikk az úrbér és azt pótló szerződések
alapján; eddig gyakorlatban volt szolgálatok (robot), dézsma és
pénzbeli fizetések megszüntetéséről.” Az első
paragrafus alapján gondoskodnak a
földesurak kármentesítéséről. „A törvényhozás
a magán földesurak kármentesítését, a nemzeti
közbecsület védpajzsa alá helyezi.” Vagy: „Az úri törvényhatóság megszüntetik.” Ez a törvénycikk és ezek a törvénycikkek a múltat nem számolták fel, csak a népet beemelték
az alkotmány sáncai mögé, amelyből
annak idején a tripartitum által kirekesztették
a jobbágyságot a nemzet fogalmából.
Az eskünek éppolyan súlya és jelentősége
volt a vérszerződések idején, mint manapság
a Kossuth Lajos téren. Az persze már más
kérdés, hogy hogyan tartották meg annak idején
és hogyan veszik komolyan most ezt az
esküt. Pedig roppant súlyos szavakról van szó.
Az eskü első szakasza így hangzott a vérszerződés idején:
„Ameddig csak az ő életük, sőt az
utódaiké is tart, mindig Álmos vezér ivadékából lesz a vezérük.
Az eskü második szakasza így hangzott: ami jószágot csak fáradalmaik
árán szerezhetnek, mindegyiküknek része legyen abban. Az eskü
harmadik szakasza így szól: azok a fejedelmi személyek, akik a
tulajdon szabad akaratukból választották Álmost urukká, sem
ők maguk, sem fiaik soha semmi esetre ki ne essenek a vezér tanácsából,
és az ország tisztségeiből. A negyedik szakasz: Ha valaki utódaik
közül hűtlen lenne a vezér személyéhez, vagy egyenetlenséget
szítana a vezér és rokonai között, a bűnösnek vére omoljon
amint az ő vérük omlott az esküben, amelyet Álmos vezérnek
tettek. Az ötödik szakasz: ha valami Álmos vezér és a többi
fejedelmi személyek utódai közül az esküvel kötött megállapodásokat
meg akarná szegni, örök átok sújtsa. Ennek a hét férfinak a
neve volt: Álmos, Árpád apja; Előd, Szabolcs apja, kitől a Csák
nemzetség származik; Kend, Korcán apja; Ond, Ete apja, akitől
a Kalán és Kölcse nemzetség származik; Tas, Lél apja; Huba,
akitől a Szemere nemzetség származik; a hetedik Tétény, Horka
apja, és Horkának a fiai voltak, Gyula és Zombor, akiktől a
Maglód nemzetség származik.”
Vérszerződéstől
napjainkig egységes építkező, súlyos és szép kép a magyar
alkotmányok képe. Aztán a könyv végighalad a magyarországi
alkotmány fejezetein. István király törvényein, majd az angol
alkotmány után hét évvel megszületett Aranybullán. Szokták
hasonlítani a Magna Chartát az Aranybullához, de az Aranybulla
egészen magyar és egészen sajátos alkotmány. S aztán jöttek
az újabb és újabb fejezetek, melyekben különös pontossággal
szabályozzák a jogokat és lehetőségeket. Csak egy példát,
illetve kettőt az Aranybulla cikkelyeiből. Részletes szabályozások
ezek. A 22. cikkely a király disznairól beszél.
„Továbbá a mi disznaink nemes erdején
vagy rétjén ne legeljenek az ő akaratja ellen.” A 24. cikkel
meg azt mondja: „Izmaeliták és zsidók tisztséget ne
viseljenek. Pénzváltó kamra-ispánok, sókamarások és vámosok,
országunkbeli nemesek legyenek. 1.§. Izraeliták és zsidók ne
lehessenek.”
Manapság
nem kell kiáltani a rasszizmus szót meg a kirekesztést, mert
honvédelem volt ez és nem más. A történeti alkotmány nagy és
értékes összeállítás. Forgatni kell, lapjait nemcsak a jogászoknak,
hanem a sorsunkat szívükön viselő értelmiségieknek is.
Manapság sokan várják és kívánják az alkotmányozó
nemzetgyűlés összehívását. Azokkal értek egyet, akik azt
mondják, hogy az elmúlt tíz évben, illetve nyolcban ezt
megtenni nem lett volna értelme, mert a mostani országlárok
alkotmányos helyzetünkön csak rontottak volna, vagy rontani szándékoznak.
Ezt az alkotmányt sem balra, sem jobbra, sem a nagytőke, sem az
idegen érdekek szférájába nem szabad, sőt tilos taszigálni.
Az alkotmányozó nemzetgyűlésnek tisztának és célratörőnek
kell lenni, miként az volt a magyar történeti alkotmány minden
fejezete.
Győri Béla
|