2009.12.22.
Megjelent a Magyar Fórum XXI. évfolyamának 51-52. száma!
Csurka István: A globalizmus
csődje (2.oldal)
Koppenhágában összeültek a világ összes országának vezetői
az ENSZ főtitkárának elnöklete alatt, s meg akartak egyezni a
glóbuszt fenyegető időjárásváltozás kivédésének, elodázásának
módjában, eszközeiben. Nem lett belőle semmi. Összevesztek,
aztán majdnem kibékültek, aztán egymás szemébe nevettek és
megegyeztek a tárgyalások folytatásában. Mert tárgyalni jó
–nekik. Aki a déli féltekéről érkezik, megszabadul a hőségtől,
aki északról utazik le délre, az lebarnul, és ha elég merész,
és van nála védekezőeszköz, megmártózik a déli szenvedélyességben.
Még a fenyegetettség jellegében sincs egyetértés. A számszerűségében
és hangerejében kisebbségben lévő, de érvényes tudományos
álláspont és az ezt valló vezetők szerint a baj csillagászati
és földtörténetbe írott jellegű, kivédhetetlen, míg a másik
szerint a bajt az ember okozza gázkibocsátásaival és a légkör
szennyezésével, s ezért kivédhető és csökkenthető. Eme álláspont
mögött tömegek, szenvedélyes tüntető hadak és természetesen
komoly tudományos meggyőződések állnak. Meg statisztikák. Éppen
ez teszi egy kicsit gyanússá ezt az álláspontot.
Úrnak paraszt, parasztnak úr
Vas Gereben: Garasos
arisztokráczia c. regényét Győri Béla ismerteti (6.oldal)
Az ám, Vas Gereben! Ma már széles e világban alig valakik
ismerik ezt a XIX. századi híres írót. Petőfivel született
egy évben, 1823- ban, és 1868-ban, 45 éves korában távozott
ebből az árnyékvilágból. Nevét ugyan kevesen ismerik, műveit
ugyan kevesen olvassák, de neve azért fennmarad hosszú-hosszú
időkön keresztül. Itt van ez a roppant egyszerű történet,
amiről regényünk szól, a Garasos arisztokráczia. Van benne
egy fűszeres és van benne egy gabonakereskedő. Egyik sem zsidó.
Garasos arisztokraták. Az asszonyok nagyravágyóak, a férfiak
meg inkább szeretik az egyszerűbb életet. Van a regényben tehát
ez a két család, meg aztán van egy Vidor István nevű ifjú
ember, aki jogász is, mérnök is, orvos is, de végül is nem
lehet tudni, hogy melyik. Az egyik garasos arisztokratának van
egy fia, eléggé rossz modorú, csintalan kölyök, meg van egy lánya,
akit majd végül feleségül vesz ez a három diplomás úriember.
Lényegében róluk szól a történet, és körülöttük zajlik
az élet. A regényben sokszor szó esik egy bizonyos aranybárány
nevű vendéglőről, tehát feltehetően a történet valahol
Zalaegerszeg környékén játszódik. Rögtön a regény elején
felteszi a kérdést az író, amit meg is válaszol, így:
„Sokszor kérdezték tőlem
(hihetőleg máshol is), hogy honnét szedem e sok agyafúrt komédiát?
Az ilyen kérdésre megközelítő példával feleltem eképpen:
Mindenki tudja, hogy a lapokban jutalmat tűztek ki a legjobb tíz
adomára. Amit pénzért vesznek, annak értéke van, s azt is
tudják, hogy mi az adomákat eladjuk. Az író szinte fölírhatná,
ha amúgy is nem tudnák, hogy aki mit köznyelven szólva:
„bomlottat” tud, hozza el az íróhoz, az talán ád érte
valamit, mert azt megint el is tudja adni.”
Az ünneprontás ellen
Medveczky Attila művészinterjúja
Csavlek András festőművésszel (7.oldal)
Jelenünkben egy olyan közvetítő struktúra jött létre, ami
csak a pénzen, az üzleten alapszik, s vizsgálja, mit vesznek
meg az emberek. Így olyan művek születnek, amelyek nem segítik
a világlátásunkat. Nem is mutatják be azt a világot, amit egy
nép vizuális kultúrájának sugároznia kell. Minden népnek
megvan a maga karaktere, tehát meg kell lennie a művészetben is
a nemzeti jellegnek. A világot épp ez a sokféleség teszi gyönyörűvé.
Moyses Márton mártíriuma (9.oldal)
Az Erdélyi Unitárius Egyház december 5-ei, kolozsvári emlékkonferenciáján
Benkő Levente újságíró, történész Moyses Márton tragédiáját
ismertette. Benkő Leventét Medveczky Attila kérdezi.
– 1956. október 24-én rögtönzött
gyűlést hívtak össze a baróti iskolában. A párt utasítására
azt akarták elérni, hogy a diákok és a tantestület ítélje
el a forradalmat.
– Igen, 1956-ban Moyses a baróti líceumnak volt a növendéke.
Az említett napon az Ifjúmunkás Szövetség (IMSZ) kiküldöttei
összehívták a tanári kart és a felsős diákokat, hogy a
magyarországi „ellenforradalmat” elítéljék. Akkor Moyses Márton
volt az egyedüli, aki nem szavazta meg az elítélő határozatot.
Felvetette és visszakérdezett: miért hallgatják el az igazságot?
Miért nem mondják meg, hogy Magyarországon egy tiszta, s nem
titkos ügynökök által irányított forradalom tört ki?
Közelmúltkutatás és átvilágítás
(10.oldal)
Az Erdélyi Unitárius Egyház 2009. december 5-én Kolozsváron
emlékkonferenciát tartott az 1989. évi népfelkelés 20. évfordulójára.
A kulturális-irodalmi műsorral kiegészülő rendezvényre az
Erdélyi Unitárius Egyház Püspöki Hivatalának Dávid Ferenc
Imatermében került sor. A konferencián több témát is érintettek
az előadók. Közelmúltkutatás és átvilágítási kísérletek
az Erdélyi Unitárius Egyházban témában Dr.
Kovács Sándor kolozsvári teológiai tanár és Szabó László
kolozsvári unitárius lelkész tartott előadást. A témában
Medveczky Attila kérdezte őket.
– Ezen okmányok a
megfigyeltek és az ügynökök, tartótisztek neveit is
tartalmazzák?
Sz.L.: A megfigyelt célszemélyek és a tartótisztek neve
szinte kivétel nélkül titkosítás nélkül szerepel, az együttműködő
személyek pedig fedőnévvel szerepelnek. Az iratcsomókat vezető
tisztek megjegyzéseiből és a besúgói jelentések bizonyos szövegkörnyezetéből
legtöbbször könnyűszerrel fény deríthető a fedőnevek
„tulajdonosaira”.
– Önök azt írták:
„azokat terheli a fő bűn, akik ennek a kommunista rendszernek
elsődleges működtetői voltak: a különböző szintű pártvezetők,
az állam- és közigazgatási vezetők nagy része, az államvédelmi
szervek és a karhatalmi erők tagjai, valamint sokan mások.”
Indítottak-e eljárást a fő bűnösök ellen?
Sz.L.: Sajnos ellenük nem indult bűnügyi vagy társadalmi
számonkérés, sőt a még életben levő áldozataikhoz – és
a nyugdíjas átlagpolgárokhoz – viszonyítva többszörös „érdemnyugdíjat”
élveznek. Mindez az 1989 utáni romániai államhatalom egyik
legnagyobb szégyenfoltja.
Ma az életnek nincs rendje,
a halál társadalmát építjük
Győri Béla interjúja Dr.
Boros Imrével
(14.oldal)
Úgy gondolom, hogy Magyarországon ekkora életnívó-visszaesés,
ha visszatekintek, talán a II. világháborút nem közvetlenül
követő, hanem, amikor a Rákosiék átvették az uralmat, akkor
volt, mert én úgy értesültem a nagyszüleimtől, hogy
’45-ben és ’46-ban is volt bőven élelmiszer, annyi megszorítással,
hogy a fővárosiaknak le kellett menni érte vidékre, mert szállítóeszköz
nem volt, de ennivaló azért volt cserebere alapon. Ma pedig éhezik
néhány tízezer gyermek, fagyoskodik néhány százezer öreg.
Ezért mondom, hogy ilyen típusú életnívócsökkenés talán
’50 és ’53 között zúdult Magyarországra. Ez év februárjában
azt mondtam, leírtam, hogy nálunk kezdődött a válság legkorábban,
a legmélyebb lesz és a leghosszabban tart. Nem öröm, hogy
ezzel az előrejelzésemmel nem vallottam szégyent.
Kurucz Sándoré a Szkíta
Aranyszarvas-díj (18.oldal)
A kitüntetettel Medveczky Attila beszélget.
Mindig is optimista természetű voltam. Bízom benne, hogy a
2010-ben felálló új kormány véghez viszi azokat a dolgokat,
melyeket elődjei elmulasztottak, s a hibákat kijavítja. Tudom,
hogy ez nem megy egyik napról a másikra, de el kell kezdeni. Nem
csak a művészembereknek, hanem mindenki számára fontos, hogy
megtörténjen egy pozitív változás, mert egy morális mocsárba
tuszkolták bele a nemzetünket.
A LAP KARÁCSONYI MELLÉKLETÉBEN
OLVASHATJÁK:
Csurka István: Borzalmas párhuzam
A kisinyovi pogrom után a világsajtóban és a közvéleményben
is uralkodóvá vált az a nézet, hogy a cárizmust tovább nem
szabad eltűrni, a demokráciáknak fel kell szabadítaniuk a
kelet népeit. A világsajtó zsidó lapjai egyöntetűek voltak
ebben a kérdésben. Semmilyen felmentést nem nyújtott, hogy a
Szent Szinódus elítélte a történteket, a zsarnokság és a
kereszténység között, ha nem is nyomatékosan, de
sugalmazottan egyenlőségjelet tett a hegemón helyzetben lévő
diadalmas liberalizmus. – És következett a bolsevizmus. Ez a vád
a cárizmussal szemben máig tartja magát a történelmi elemzésekben,
s most voltaképpen Alekszandr Szolzsenyicin áll vád alatt, aki
ezt a hazugságot leleplezte. Magyarországon több irodalomtörténész,
szovjet kutató tolja félre fintorogva a Nobel-díjas író művét,
mert ehhez hasonló és még elevenebb feltárások és leleplezések
vannak benne. Szolzsenyicin szorgos kutató munkával, tényekkel
leplezi le az efféle hazugságok termelőit, egy hamis történelem
előállítóit. Anélkül természetesen, hogy a cárizmust a valódi
hibáiból, bűneiből ki akarná mosni. Hat héttel a húsvéti
pogrom után, amelyért akkor már több mint nyolcszáz, zömében
moldáv elkövetőt vontak felelősségre és büntettek meg súlyosan
a cári hatóságok, a londoni „Times”-ban megjelent egy levél,
amely mindent igazolt. A levelet állítólag Pleve, akkori cári
belügyminiszter írta Besszarábia kormányzójának, von
Raabennek, s ebben arra utasította, hogy ha húsvétkor netán
zavargások törnek ki a zsidók ellen az állomáshelyén, nem
kell közbeavatkoznia, hanem hagynia kell, hadd tombolja ki magát
a bevodkázott tömeg. A cikket bizonyos Braham nevű szentpétervári
tudósító írta, akit később aztán kiutasítottak. A Braham név
az Ábrahám név angolos ejtéséből alakult ki, s lett angol név,
oroszban pedig Abramov, Abramovics. Ezt a levelet, noha hivatalos
levél volt, soha sehol nem találták meg. Akadt, aki hamisítványnak
tartotta, de efölött átsiklottak. Ez a bizonyíték indította
el a lavinát és ennek köszönhető, hogy ezt a pogromot is,
mint a többit is, a cári szervek tudatos zavargásszervező munkájának
tulajdonította a művelt nyugat. A cárizmus ettől függetlenül,
a részeg moldáv hordák 48 zsidó áldozatával együtt, vagy anélkül
is korhadt, önmagát túlélt és alapos megreformálásra érett
rendszer volt – azonban orosz és keresztény. Vele szemben a
nemzetközi zsidó erőszakosság, tobzódás és arányt, mértéket
nem ismerő izgágaság, gerjesztve és viszontgerjesztve a saját
sajtója által nem tudott megelégedni a borzalmas kisinyovi tényekkel.
Ugyanígy nem tudott megelégedni a koncentrációs táborok
legfeljebb másfélmillió áldozatával, a háború minden
vesztesére kiterjedő halál és nyomorúság tömegével. Neki
hatmillió zsidó áldozat kellett és gázkamra, ipari halálgyártás.
Erre építette fel rendszerét. Sztalin pedig készségesen támogatta
ezt a halálgyár teóriát, mert a maga Gulág- jait ezzel
takarta el. De nem ez a borzalmas párhuzam, amiről beszélni
szeretnénk most, illetve annak csak az árnyéka. A mai borzalom
ennél sokkal simább, olajozottabb. Idejön éppen most, körülbelül
fél évvel a soron következő választások előtt a
Holocausztipai Művek irodalmi osztályának vezetője, az író
és béke Nobel-díjas magyar kitűnőség, Elie Wiesel és oda
nyilatkozik, hogy Magyarországnak meg kell hoznia a
holokauszttagadás tilalmáról szóló törvényt, mert ezt már
minden ország meghozta – amelyik számít. A magát magyarországi
zsidónak mondó irodalmi vezéralakot, akit állítólag Máramarosszigetről
hurcoltak el a nácik és magyar csendőreik, l6 éves korában,
fogadja a miniszterelnök és az államelnök és szépen eltársalognak
vele – Braham nyelvén, angolul. Mert a magyar törvényhozásnak
feladatot megszabó úr, a túlélő annak ellenére, hogy
gyermek- és ifjúkorában magyar közegben élt és régebben
publikált életrajzai szerint még Debrecenben is járt iskolába,
éppen csak annyit tud magyarul, hogy tört magyarsággal üdvözölje
a közönséget, mint a római Pápa, aki az „Urbi et Orbi” áldást
minden világnyelven és kisebb nyelveken is elmondja. És ezért
megtapsolják. Nos, tapsokban Elie Wieselnek sem volt nagy hiánya.
De hogyan lehet ennyire elfelejteni egy gyermek- és ifjú korban
beszélt nyelvet? S hogyan lehet ennyire elidegenedve tanácsokat
adni az elfelejtettek országgyűlésének?
Megkérdeztük barátainkat:
mit várnak az új esztendőtől?
A válaszadók: Reisz Pál
ferences atya, Pitti Katalin operaénekesnő, Medveczky Ádám
karmester, Dózsa László színművész, Poór Péter táncdalénekes,
L. Simon László költő, az Írószövetség titkára, Gárday Gábor
operaénekes, Faragó Laura énekművész, Bobory Zoltán költő,
Raduly József cigányzenész, Ötvös Csilla operaénekesnő,
Szakolczay Lajos művészeti író, Agárdi László színész,
Tolnai András a magyar nóta királya, Juhász Zoltán színész,
Puszt Tibor filmrendező.
ADY ENDRE ÍRÁSAI A BUDAPESTI NAPLÓBÓL 1907
Borbély
László: Érintés és érintés
Találkozásaim Hernádi Gyulával és Gyurkovics Tiborral
A szabadság ára
Koltay Gábor filmje Duray Miklósról
A rendezővel Kovács Attila beszélget
Szőcs Zoltán: Szilveszter
Caeliusszal, aki kecsesen tudott ülni
Keresse a Magyar Fórum ünnepi számát már december 23-án az újságárusoknál!
|