2009.12.18.
Jogalkotási cikk-z(w)ack
– Soha senki nem vonta kétségbe, hogy
Arnold Mihály, a VPOP
egykori parancsnoka szakmájához ért, munkáját tisztességgel
végezte, ennek ellenére a ’90-es években kezdődő bűnözési
hullámának áldozata lett, mert leváltották. Így történt?
–
Nem pontosan, mert kifejezetten kértem a nyugdíjazásomat,
hiszen engem az Orbán miniszterelnök úr hosszabbított, de a
2002-es választások után az akkori miniszterrel és az akkori döntéshozókkal
olyan helyzetbe kerültem, hogy ezt tovább nem vállalhattam. Három
év túlszolgálat után nem tartottam igényt a továbbiakra,
mert olyan helyzetet teremtettek, hogy így kellett tennem.
– Az interneten azt írják az olajügyekről,
hogy „a bő tízéves fekete üzletelés nem jöhetett volna létre,
ha nincsenek korrupt hivatalnokaink, s olyan jogszabályok, melyek
lehetőséget adtak a csalásokra.” Még hivatalban volt, amikor
többször telefonon vagy más úton megfenyegették. Mit akartak
öntől?
-Ez
a fenyegetés nem úgy történt, hogy valaki felhívja a másikat,
és azt mondja, hogy ha ezt nem teszed meg, akkor eltörjük
kezed-lábad – tehát nem klasszikus fenyegetés. Ez arról szólt,
hogy voltak bizonyos dolgok, amit meg kellett volna oldani, és ha
nem oldjuk meg, akkor egzisztenciális és egyéb problémák
lehetnek, esetleg egyéb eljárásoknak nézhetünk elébe. De
ezek közvetett módon történtek, tehát nem egyenesen jönnek
ezek a dolgok sohasem.
– Csak az olajügyek voltak terítéken,
vagy más ügyek is?
–
Az olajügyek voltak a rendszerváltás nagy ügyei, amikor is a
kettős árrendszert kialakították, amikor a halasztott fizetési
rendet jogszabályban rögzítették – annak ellenére, hogy ez
ellen mi nagyon erősen tiltakoztunk, és ami alatt természetesen
a beszedőhatóságokat értjük. Aztán ezt követően jöttek az
ún. visszaható hatállyal rendelkező jogszabálymódosítások,
és általában az adóelkerülésnek bizonyos fajtáit tették
lehetővé azok a jogszabályok, amelyek bizony még mindig fungálnak.
Van egy konkrét eset: amikor egy vállalatnak, egy cégnek
sok-sok pénzt kéne befizetni az állami kasszába, akkor elindul
a jogalkotók vagy a döntéshozók részéről egy mentőakció,
és a mentőakciónak az lett a vége – az esetek többségében
–, hogy megváltoztatták a jogszabályt visszamenőleges hatállyal.
– Ilyen is volt?
–
Hogyne. Ez volt például a Q-8, aztán volt egy cukorügy, majd később
egy jövedéki ügy – az már ’93-ban történt. Ezek mind
konkrét ügyek. A Q-8 valójában egy benzinkút volt, ahol a
kelet-magyarországi régió kivetett 80 millió forint állami köztartozást,
majd ezt a PM akkori vezetői kifogásolták, és egy jogértelmezési
vitában próbálták meggyőzni a hatóságot, azt a hatóságot,
akinek a vezetője akkor én voltam. Végül is született egy
olyan döntés a felügyeletet ellátó szerv részéről, hogy
határozattal meg kell szüntetni a régiónak a döntését, nem
tehetett mást az országos parancsnokság főosztályvezetője,
mint amit tett, és akkor a legfőbb ügyészséghez fordultunk. A
legfőbb ügyészség akkor óvást nyújtott be a határozat
ellen, és ez az óvás alapos volt. De ezt követően nem
fizetett mégsem az adófizetésre kötelezett, mert időközben
hoztak egy olyan jogszabályt, ami visszamenőleges hatállyal
rendezte ezt az ügyet, úgyhogy nem kellett megfizetnie azt a 80
millió forintos köztartozást.
– Ki felügyelte a VPOP-t?
–
A Pénzügyminisztérium, és azon belül Draskovics Tibor közigazgatási
államtitkár.
– Ki volt akkor a pénzügyminiszter?
–
Az első időszakban, amikor ez történt, Bokros Lajos.
– És Draskovics volt a közigazgatási
államtitkár.
–
Igen, ha jól emlékszem, bár nagyon rég volt.
– Draskovicsról ön mondta, hogy egy
kiváló közigazgatási szakember, követel a munkatársaitól, s
azt végre is hajtatja.
–
Valóban, de a cél az mindig kérdőjeleket vetett föl bennem.
Draskovics úrral való együttműködésem már több mint egy évtizedre
nyúlik vissza, ő a Pénzügyminisztérium megbízott jogi főosztályvezetője,
majd helyettes államtitkára volt. Ha jól emlékszem, akkor a külkereskedelmi
ellenőrzési központ vezetője voltam –, tehát mindig volt közöttünk
jogvita. Az első akkor volt, amikor a tárgyi apport és a tőke
apport jogértelmezése történt. Ennek van irodalma természetesen,
ez az időszak a rendszerváltásra tehető.
– Azt is írják az interneten, hogy
Monostori Lajosné az APEH ellenőrzési és hatósági főosztályának
vezetője volt. A férje ugyanekkor üzemanyag nagy- és
kiskereskedelemmel foglalkozott. Ma Monostori úr az Agrex Bt-ben,
a Technoil Kft-ben – 93-96 között, a Concordia Trans Kft-ben
95-97 között volt tulajdonos. Monostori Lajosné, a kedves nej
viszont manapság valahol a Pénzügyminisztérium háza tájékán
dolgozik.
–
Nagyon jól ismerem Monostori Lajosnét, jó munkakapcsolatban állok
velük, nekem ezekről a dolgokról nincs tudomásom.
– Világos, bár helyreigazítást nem
láttam még erről. Draskovics úrral ily módon aztán meg is
szakadt a kapcsolatuk?
–
Az utolsó hivatalos kapcsolatom Draskovics úrral az volt, amikor
is a Pénzügyminisztérium vezetője lett, és én, mint nyugállományú
szakértő, a Pénzügyminisztériumnak a tanácsadója voltam, és
mivel a javaslataimra Draskovics úrtól semmi válasz nem érkezett,
úgy gondoltam, hogy ezt a kapcsolatot is meg kell szakítani. De
pár hónap elteltével Draskovics úr is megvált akkor a Pénzügyminisztériumtól,
de én akkor már nem tartoztam oda egyáltalán.
– Az a történet, amit Draskovics előadott
távozásának okáról, az nem dajkamese?Bizonyos infók szerint
Draskovics rendkívül sokat tud.
–
Az információ egyesek szerint hatalom, mások szerint átok.
– Az törvényszerű, illetve jogkövető
magatartás volt, hogy visszamenőleges hatályú rendeleteket és
szabályokat hoztak a Pénzügyminisztériumban?
–
Nem, ez nem volt jogszerű. Ugyanis ezt külön a jogszabályalkotás
annak idején még nem tiltotta, később született egy olyan
jogszabály, amely megtiltja, hogy visszamenőleges hatállyal
lehessen rendeletet hozni. Három kiemelt ügyről tudok, ami a Pénzügyminisztériumban
történt, ezeket általában el szokták dugni, úgy hívják,
hogy salátatörvény. Ahol többféle szakterületnek a jogalkotásába
tesznek bele egy-két-három mondatot, amely alapvetően megváltoztatja
a hatásokat, az irányokat, a diszpozíciót és a szankciót.
Tehát ez egy nagyon fontos momentum. Ezzel nagyon gyakran éltek,
és bizony még mindig érvényben vannak ezek a jogszabályok.
– Érdemes lesz ezeket majd
sorra-rendre előkeresni. Ehhez hasonló ügy volt annak idején a
Zwack Péter-féle ügy?
–
Az látja, egy nagyon érdekes ügy volt. Talán a jogalkotás történetében
először történt olyan dolog, hogy egy határozat nem születhetett
meg. Tehát ez olyan, mint egy abortusz, hogy nem születhetik meg
a gyermek. Az történt, hogy a Vám- és Pénzügyőrség egy
ellenőrzés során megállapított kb. másfélmilliárd – nem
tudom a számokat egészen pontosan – állami köztartozást, de
a jegyzőkönyv szerint ez ellen nincs jogorvoslat, hisz ez nem
egy határozat. Nagyon érdekes módon az akkori Pénzügyminisztérium,
az én felügyeletemet ellátó szervezet összehívott egy 12
vagy 15 tagú grémiumot, különféle szakértőkből, és
megvizsgálták, hogy egyáltalán a jegyzőkönyvben foglaltak
alkalmasak-e arra, hogy ebből határozat szülessen. Ez volt
valamikor 2003. márciusában, majd kaptam egy olyan kérést,
hogy ha lennék szíves, ezt gondoljam végig. Én azt mondtam az
akkori politikai államtitkárnak, aki most politikus, tehát nem
a közigazgatásban dolgozik, hogy meg kell várni, amíg megszületik
a határozat, a határozat ellen a vonatkozó jogszabályok alapján
jogorvoslatnak van helye. Természetesen ezt nem várták meg. Az
akkori laboratóriumi vizsgálat eredménye még mindig egy közjegyző
általi letétben van (oda raktam az eredeti példányt). Az
akkori szituációban, az akkori helyzetben mindenki tudta, hogy
egy laboratóriumi vizsgálaton nincs vitatkozni való. Ennek
ellenére, miután távoztam a szervezet éléről, az előbb említett
okokból – tehát ellehetetlenítettem önmagamat és a testületnek
csak ártottam volna, ha tovább maradok –, úgy gondoltam, hogy
majd a munkatársak meghozzák a szükséges intézkedéseket,
hiszen a törvény és a jogszabály velünk van. kisebbségben,
mert a Vám- és Pénzügyőrség munkatársai kisebbségben –
az akkori jegyzőkönyv még mindig megvan – kitartottak az
eredeti vám- és pénzügyőri álláspont mellett. Hanem amikor
az utódom megjelent, az első dolga az volt, hogy ezt az egész
ügyet felülvizsgálta, és akkor már azok a munkatársak, akik
annak idején megpróbáltak kiállni a jogszabály igaza mellett
– nem az én igazam, hanem a jogszabály igaza mellett – kényszerből,
egzisztenciális fenyegetettség miatt úgy gondolták, hogy miért
vitatkozzanak a fennálló szándékokkal, hatalommal. Ezt követően
egy parlamenti bizottság hallgatott meg engem, ahol elmondtam:
ennél nevetségesebb dolgot el nem tudok képzelni, mint egy normál
közigazgatási ügyben, amikor a hatóság döntése folyamatban
van, parlamenti bizottság mondja ki szótöbbséggel, hogy
szakmailag igaz vagy nem igaz. Ez egy nevetséges bizottság volt.
Természetesen az akkori parlamenti viszonyok mellett ez az ügy
kezelésre került. Foglalkozott vele akkor a Szólás szabadsága
című műsor, behívtak a közszolgálati televízióba. Tehát
elvileg, fehér asztal mellett mindenki nekünk adott igazat, de
amikor a döntés megszületett, akkor természetesen már nem
volt igazunk. Ez egy nagyon tanulságos történet. Ezt valamikor
az egyetemeken és a főiskolákon esetpéldaként oktatni fogják
– véleményem szerint.
– Tanulságos történet. Miért mondta
azt az előbb, hogy önmagát ellehetetlenítette? Aki lehetetlenített,
az a politikának egyik-másik szegmense volt, egyik-másik közszereplő
volt, egyik-másik miniszter volt, egyik-másik államtitkár
volt, de nem ön.
–
Az ellehetetlenítés úgy történik, hogy ha egy testületnek,
egy szervezetnek nem adják meg azt a lehetőséget, hogy
dolgozzon – mondjuk alulfinanszírozzák, vagy nincs meg a
technikai felszereltség –, akkor bizony ártok a testületnek.
Volt munkatársaim mindig megemlékeznek arról, hogy amikor én
voltam az országos parancsnok, mennyi prémiumot és teljesítményelismerést
kaptak. A teljesítményelismerés visszatartása azt jelentette,
hogy az a pénzügyőr, aki megszokta, hogy karácsonykor fölveszi
egy havi bérét és kifizeti a számláit, már akkor veszélyeztetett
volt.
– És ennek a veszélye fennállt ebben
az időben, hogy megvonják a pénzt a pénzügyőröktől?
–
Igen. Ha el akarunk lehetetleníteni valamit, semmi más nem kell
hozzá, mint hogy alulfinanszírozzuk. Ennek megvannak a maga játékszabályai.
De ez is már lassan hatodik éve.
– Ez meglehetősen aljas módszer.
–
Én azt mondom, hogy tanulságos ügyek voltak ezek. Három konkrét
ügyet tudok, és ezeknek természetesen dokumentumai is vannak.
Az egyik egy olajügy, a másik egy cukorügy, amikor szintén
visszamenőlegesen jogszabályt módosítottak, és a harmadik ez
a jövedéki terméket előállító ügy.
– Ez a Zwack-féle ügy, amiről az előbb
beszéltünk?
–
Igen, ez úgy híresült el, hogy Zwack-ügy, de ez a Zwack-ügyön
túlmutat, hiszen a cég nem kárhoztatható ilyen szempontból, a
cég, részvénytársaság úgy járt el, ahogy egy részvénytársaságnak
el kell járni. Megkereste azt a vonalat, amire szüksége volt.
Hogy ez pont egy politikai vonal volt, ez sem a véletlen műve,
de hát ez így történt.
– 2003-ról beszéltünk itt az előbbiekben.
Ki volt akkor a pénzügyminiszter?
–
László Csaba.
– A rövidtávfutó László Csaba? Ki
volt az államtitkár?
–
Ha jól emlékszem a politikai államtitkár a mostani budapesti
szocialista párt elnöke vagy főtitkára – nem tudom, milyen
rangban van.
– Elnöke. Burány Sándor.
–
Úgy van.
– Mondja parancsnok úr, ez az olajügy,
ez az általam Zwack-ügynek nevezett jövedéki termékes ügy,
meg ez a cukorügy együttesen mennyit emelt ki a magyar államkasszából?
–
Az olajügy csak 80 milliót – a csakot idézőjelbe teszem. A másik
két ügy olyan milliárdos nagyságrendről szól. Én csak azért
beszélek erről az 1+2 ügyről, mert ezeknek megvannak a
dokumentációi, tehát ezek igazoltak. Ha más ügyekről beszélnék,
aminek nincsenek meg a dokumentációi, és tudjuk, hogy közigazgatásban
5 év a megőrzési határidő, akkor már hamis váddal is
illethetnének engem, és eljárást indíthatnának ellenem.
Győri Béla
|