2009.12.26.
Periférián a szépművészet
Beszélgetés Tóth Sándor szobrásszal
2009.
október 30-án nyílt meg a Móra Ferenc Múzeum kiállítóhelyén,
a szegedi Várban Tóth Sándor Munkácsy-díjas szobrászművész
jubileumi kiállítása, hiszen a mester 50 évvel ezelőtt kezdte
el a pályát. Igaz, kisplasztikák, portrészobrok, kapuzatok,
megvalósult és tervben maradt köztéri munkák éppúgy láthatók
a válogatásban, de az uralkodó anyag a mennyiségét tekintve
is inkább a művészi érmek sora. A kiállítóhely tárlóiban
összesen 844 érem – 200 ezüst, a többi bronz – látható,
részint tematikusan, s ezen belül bizonyos időrendiség is felállítható.
Igaz, ez az éremmennyiség csak a fele annak, amit a művész
eddig elkészített. A kiállított kisplasztikák, portrészobrok,
rézdomborítások, köztéri tervek száma pedig
52. A
tárlat szerves részét képezik a mesterségbeli tudásról tanúskodó
rajzok, metszetek. Ahogy belépünk, középen az 1956. október
23.-emlékműterv látható, mögötte pedig egy bronzportré Vásári
Pálról. A tárlat középső részén több kompozícióban
ikreket láthatunk, amint pajkosan játszanak egymással, vagy vászonpelenkájukkal.
Külön figyelmet érdemel az Ikrek kútja. Miért is foglalkozott
a mester ilyen szobrokkal? A válasz egyszerű, mert ikergyermekei
vannak. Érdekes, hogy az egyes darab szobrocska ugyanaz, miközben
mindig más. Ám nem csak ilyen vidám alkotások vannak.
A
belépőt, balra Tóth Sándor 1964-ben készült önportréja köszönti,
de a bejárat melletti bal sarokban, mintegy kezdőponton ennél
korábbi önarckép is kirajzolódik, ha másként nem, hát éppen
az 1956-os események emlékeztető szobraival, a forradalom emlékmű-
tervével, vagy a szemtanú és cselekvő részes lelkületével készült
szobrokkal. Az 1956-os témájú alkotások közül kiemelkedik a
Fiú lyukas zászlóval, a Magyar Pieta, a Dávid és az Emlékműterv.
1956 őszén Tóth Sándor a Magyar Szobrászművészek Forradalmi
Bizottságának tagja volt. Négy iskolatársát is kivégezték
az oroszok. Köztük Csűrös Zoltánt, akit a művész egy
metszetében ábrázol. A fiú feje véres, s teste a véráztatott
Igazság c. újsággal van beborítva, ám az i betű elmosódik,
így azt látjuk: gazság. Egy rajzot látunk, egy 1956 karácsonyán
készült önarcképet, ami tükrözi a mester akkori lelkiállapotát.
Tóth Sándor azt mondja nekem, nem hiszi, hogy lett volna
rendszerváltás. Azt még megérti, hogy 1959 és 1990 között
nem kapott megrendelést egész alakos köztéri szoborra, hiszen
megfigyelték a szabadságharc vérbefojtása után. De, hogy 20
éve ugyanúgy nem kap ilyen megrendelést, azt már nem tudja
elfogadni. Talán az lehet az oka, hogy nem tartozik egyik nagy
politikai erő holdudvarába sem. Lépjünk tovább a tematikában.
Négy érmet láthatunk, melyek a négy évszakot ábrázolják, s
rájuk írva Haydn – az Évszakok oratórium szerzőjének –
neve. A zenei ihletésre készült Négy évszak egymásba fordítható,
pozitív-negatív lenyomatú plasztikákból álló éremsort
szinte egymásba szeretnénk illeszteni, hogy hengerformát
kapjunk, annyira vonzó a mű játékossága. Az éremgyűjtők is
felfigyeltek a 15 darabból álló Erdély-sorozatára, mely ezüstből
készült, s a fejedelemség nagyjait ábrázolja. A Hét vezér-érmek
szintén ezüstből készültek. Továbblépve ott vannak a
szegedi kötődésű hírességek, tudósok. Anno Szent-Györgyi
Albert munkatársaival Szegeden a paprikából kiinduló C-vitamin
gyártás módszerét is kidolgozta. Az egyik bronzérmen tehát
Szent-Györgyi látható, aki annak idején írásban meg is köszönte
ezt az alkotást a mesternek. Modellt ült Tóth Sándornak Teller
Ede fizikus, feltaláló is, Szeged zenei vezetője, Vaszy Viktor
és Végvári Lajos művelődéstörténész. Igaz, nem az 1956-os
sarokban, de látható a Sergio Perucchi-érem. Perucchi olasz
kommunista újságíróként érkezett Pestre 1956-ban. Majd fényképezőgépével
megörökítette a forradalmi eseményeket. Egyik fotóján Tóth
Sándor látható. Az újságíró a magyar szabadságharc brutális
vérbefojtása miatt elvesztette a hitét a kommunizmusban. Később
átadta a művésznek az említett fényképet. Igen érdekes Tóth
Sándor munkáinál, hogy napra pontos dátummal azonosíthatóak.
A napnyi pontossággal kapcsolatban tudhatjuk a művésztől – a
művek jó néhányához köthető történetek között –, hogy
Marcy Kaptur Ohio-i szenátor érme egyetlen vacsora idején készült
vázlattal és másfél nap munkájával született. Így kaphatta
kézbe az amerikai küldöttséggel Ukrajnában járt, Nyíregyházán
átutazó politikusnő visszaútjában kezébe az érmet. Meg kell
említeni a művész családtagjait, a szegedi és nyíregyházi
orvosokat és a kollégákat ábrázoló érmeket is. A nagyon
sokszínű, részletgazdag az öntött érmek szobrászi
kidolgozottsága, olykor játékossága nem jelenti azt, hogy a művész
a maga fantáziája alapján készítette érmeit. A művész a
leglényegesebbnek tartja éppen azt, hogy az érmek túlnyomó többsége
megrendelésre készült. A kisplasztikák, portrék, köztéri
tervek olyan, megvalósult alkotásokat is érzékeltetnek a kiállításon,
mint az egri székesegyház főkapuja és Mária kapujának részlete.
Tervben maradt mű a Belluno-i kaputerv, I. János Pál pápa
gyermekévei városának templomába. Egy szó, mint száz, a
szegedi Várban lévő kiállítás pontos és gazdag lenyomata az
eddigi pályán eltöltött 50 évnek. A kiállítás 2010. február
27-éig tekinthető meg hétfő kivételével 10-17 óráig.
*****
– Nagymamája Podolinban született, édesanyja
a Gömör vármegyei Páskaházán. Tehát felvidéki származásúnak
mondhatja magát. Milyen családi háttérrel, milyen indíttatásból
választotta a képzőművész pályát?
– Anyám lutheránus, a nagyapám református, a másik
nagyapám katolikus volt. Valóban felvidéki származásúnak
mondhatom magam, és nagyon örültem annak, amikor kiderült,
hogy a magyar szobrászat jelentős személyiségei, így Fadrusz
János, Ferenczy István és Stróbl Alajos mind Felvidékről származtak.
Felmenőim között szinte mindenki iparosember volt. Édesapám
vasesztergályosként, lakatosként dolgozott. Tudjuk, hogy
Fadrusz is lakatosmesterként kezdte. Már gyermekkoromban
szerettem rajzolni, az elemi iskolában az igazgató néni tanította
a rajzot. Ez a tantárgy akkor olyan fontossággal bírt nálunk
az oktatásban, mint az írás, olvasás és a számtan. A falra
pedig kitették a legjobbak rajzait. Osztályunkból került ki
Somos Miklós Munkácsy-díjas festőművész és Szerdahelyi Sándor
festőművész is. Az én rajzaimmal együtt az övék is kint
volt a falon.
– Egy ideig nem is képzőművész,
hanem színházi rendező szeretett volna lenni, sőt játszott
egy olyan darabban, amit Gobbi Hilda rendezett.
– 1945-ben a Légy jó mindhalálig c. darabban játszottam
a Miskolci Nemzeti Színházban. A darabban Sanyikát, Nyilas Misi
hülyegyerek tanítványát játszottam, s Komlós Juci alakította
a nővéremet. A művet Gobbi Hilda rendezte, ő volt Nyilas Misi
is. Úgy káromkodni, ahogy Gobbi tudta cifrázni, egy nőt sem
hallottam még addig. A miskolci Fráter György Gimnáziumban –
ami később vette fel a Földes nevet –, Nagy Attila, a későbbi
remek színész volt a padtársam. A gimnázium kultúrfelelőse
voltam, s több színdarabot mutattunk be. Hetedikes gimnazistaként
együtt mentünk Attilával a színművészeti főiskolára felvételizni.
Major Tamás fel is vett rendező szakra, de visszaküldött
Miskolcra, hogy előbb végezzem el az utolsó évet a gimnáziumban,
és tegyem le az érettségit. A sors azonban közbeszólt. Az
egyik barátom, Szerdahelyi Sándor, elcsábított a miskolci képzőművészeti
szakkörbe, ahol nekem nagyon megtetszett a rajzolás. Abban az időben
a Képzőművészeti Főiskola mesterei lejártak vidékre ifjú
tehetségeket keresni. Miskolcra Hincz Gyula jött le, aki rám is
felfigyelt. Ekkor jelentkeztem a Képzőművészetire, ahol
Hincz-osztályos lettem az általános főtanszakon.
– Azt olvastam, hogy Barcsay Jenő is
mestere volt.
– Barcsay mindenkit tanított a főiskolán, hiszen két
alapvető, fontos tárgya volt: az anatómia és a tárgyábrázolás.
Akkor írta híres anatómiakönyvét, mikor minket tanított. Így
az ő könyvében a mi rajzaink is szerepelnek. Szakmesterem elsőben
Hincz Gyula volt, másodévben pedig Pap Gyula.
– Mikor és hogyan lett ebből mégis
szobrászat?
–
Másodéves festő szakos koromban. Eredetileg freskófestő
akartam volna lenni, az volt az álmom, de harmadévben Szőnyi
Istvánnál nem indult ilyen képzés. Így lehetettem volna festő,
grafikus, vagy rajztanár, restaurátor. Ezért döntöttem a
szobrászat mellett. Megkérdeztem Pátzay mestert, átvenne-e
szobrásznak. A mester beállított egy modellt, és magamra
hagyott. Tehát nem együtt felvételiztem a többiekkel. Pátzay
megnézte a megmintázott modellt, s azt mondta: ha maga még soha
nem készített szobrot, akkor nehezen veszi majd az akadályt a
harmadik évben. Csakhogy én nem akartam harmadéves lenni. Így
felvett Pátzay, és szeptemberben elsőéves szobrászként újrakezdhettem
a szakmai képzést. Az elméleti tárgyakat harmadévesként
folytathattam, így másodéves szobrászként államvizsgáztam,
utána még négy évig tanultam a szakmát.
– A közelmúltban jártam „kollegájánál”
Pató Rózánál, s ő mondta: „Tanítványaim többségével általános
iskolás koruk óta foglalkozom. Van köztük keramikus, építész,
szobrász, grafikus és építész is. Nekik, annak idején minden
képzőművészeti ág alapját tanítottam meg, a jó rajzolást.”
Ebből következtetek arra, hogy a két év rajzolás nem volt hiábavaló.
– Természetesen. Azért is raktam ki a rajzaimat a kiállításon,
hogy lássák, hogyan rajzolok.
– Végül nem Pátzay Pál, hanem
Kisfaludi Strobl Zsigmond lett a mestere a főiskolán.
– Nem Pátzay, hanem az a Gyenes Tamás volt az első évben
a mesterem, aki akkoriban jött haza a Szovjetunióból, ahol
aspiránsként dolgozott. Másodévtől viszont 5 éven keresztül
Kisfaludi Strobl Zsigmond tanítványa voltam.
– Akinek művészetét halála után
meglehetősen ellentmondásosan értékelték. Vádolják, hogy a
Kádár-rendszer kedvence volt.
– Le kell szögezni, hogy nem ő kereste a rendszerek kegyét,
hanem a politikai rezsimek az övét. A rendszereknek volt rá szüksége.
Nem véletlenül beszélek többes számban. Kisfaludi Strobl a
magyar szobrászatban olyan, mint Puskás a futballban. A világon
csak őt ismerik, mint magyar mestert. Az ő életműve szinte beláthatatlan.
Görgey Artúrt még élőben mintázta meg. Megmintázta a kis
Erzsébetet, a későbbi angol királynőt. Egyik korrektúránál
mondja nekünk: „édes fiaim, most megyek Moszkvába, mert
Vorosilovot kell megmintáznom, az is király”. Kisfaludi Strobl
mester Mussolinitól is kapott kitüntetést, Hitler is meghívta
egy fogadásra. Híres Bernard Shaw-portréjáról maga az író
nyilatkozta, hogy jobb, mint Rodiné és Epsteiné. „Pártok, jönnek-mennek,
rendszerek változnak, de a művészet örök” – mondta mesterünk.
Egyszer azt mondta nekem, demonstrátorának: „édes fiam, ma
nem tudok menni korrigálni, mert Hunya elvtárs jön hozzám
modellt ülni”. Hunya híres 1919-es kommunista volt. Előtte
mondja nekünk a mester, politikusokról ne készítsetek szobrot,
mert jön egy új kurzus, fordulat, s eltüntetik. Mi szaván
fogtuk, mire így válaszolt: „édes fiaim, a feladatot meg kell
oldani”. Ez egy nagyon igaz mondás. A szobrász ugyanolyan,
mint a suszter. Ha egy cipésznek azt mondják, készítsen arató
sarut, vagy esküvői félcipőt, azt is meg kell tudnia csinálni.
A szobrásznak, a művésznek ki kell elégítenie egy igényt.
Amit Esterházy herceg nem tudott, azt Haydn tudta. Visszatérve
Kisfaludi Stroblra: fantasztikus készséggel mintázott, született
őstehetség volt, és meg is tanult mindent, amit csak lehetett.
– Értem, csak vannak olyan művészek,
akik egy ideológiai, politikai párthoz csapódnak, s ez a párt,
vagy mozgalom elkényezteti őket.
– Ilyenek mindig voltak, mindig lesznek. A holdudvarokba
azon művészek tartoznak bele, akik amúgy, azon kívül nem tudnának
talpon maradni. Ez olyan, mint a falka a farkasoknál. Nekik kell
egy politikai vezér.
– 1959-ben diplomázott, de mégsem
kapott műtermet Budapesten. Azért, mert tagja volt az összegyetemi
forradalmi bizottságnak?
– Ezt így nem mondták ki soha, de véleményezhető.
Szereplésemnek az is lett a következménye, hogy – mint nemrégiben
megtudtam – 1959. január 13-tól jelentéseket írtak rólam.
– Sosem környékezték meg a BM-től?
Mondván: jelentsen nekünk, s akkor kap műtermet?
– Soha nem fordult ilyen elő. Tán tudták, hogy hiábavaló
próbálkozás lenne. Bűnömül rótták fel azt is, hogy megmintáztam
a Góliáttal küzdő Dávidot, mégpedig lelőtt szobatársaim
emlékére. Biztos vagyok benne, hogy főiskolai mestereim kiálltak
mellettem, ezért nem szenvedtem el nagyobb megtorlást. Ék Sándor
pedig szovjet-magyar állampolgár volt, s a grafikai tanszék
vezetője. Ő is kiállt mellettem – ha visszatekintek a múltra.
Nagy szerencsém volt, mert 1959- ben a művészeti főiskolák számára
kiírt Tanácsköztársaság- pályázat nagydíját az én
szobrom nyerte el.
– Elég abszurd a következő történet:
ezt a munkát, amit erre a pályázatra készített, a KISZ- esek
ledöntötték.
– Azt mondták, hogy mindez véletlen volt, mert lökdösték
egymást, s valaki nekiment a gipszből készült szobornak. Egy zászlót
vivő, lépő fiatal fiú volt, amit Pátzay mester biztatására
készítettem el. Amikor Pátzay közölte velem, hogy készítsek
valamit a Tanácsköztársaság emlékére, akkor kitört a
csoportban a röhögés. Pátzay mester azért szorgalmazta, hogy
vegyek részt a pályázaton, mert úgy gondolkodott: ha megnyerem
a nagydíjat, akkor kénytelenek lesznek megadni a szobrászdiplomát.
A KISZ-esek szerint ez a mű az „ellenforradalmat” dicsőítette.
Előtte a KISZ-esek bementek a minisztériumban azzal, hogy a
„polgár tanárok” annak a Tóthnak adtak nagydíjat, aki az
1956-os forradalmat dicsőítette a szobrával. Behívtak a
minisztériumba, ahol közöltem: „a forradalmat mindig az ifjúság
csinálta, s Kádár is tizenéves volt 1919-ben, ahogy Rákosi
elvtárs is.” Ezt a szobrot akartam pedig beadni diplomamunkának.
Az összetört munkám helyett diplomamunkaként hat hét alatt készítettem
egy életnagyságú bányászfigurát. Mai napig ez az egyetlen életnagyságú
szobrom. Megvette a Pereces bányatelep, a kisplasztikai változatát
pedig a Fővárosi Tanács.
– Miért pont bányászfigurát készített?
Miskolci születése miatt?
– Ez is szerepet játszott, de még inkább az, hogy még
a Tanácsköztársaság-pályázatra készítettem egy kis bányászszobrot
is. Arra gondoltam ekkor, hogy ezt elkészítem nagyban. Most egy
kicsit fura dolgot mondok, három haszna is volt annak, hogy nem
voltam a rendszer kegyeltje. Mindenhol azonnal kaptam telefont,
mert ha nem vezették volna be, nem lett volna mit lehallgatniuk.
Márpedig akkoriban hosszú éveket, évtizedeket kellett várni
telefonra. Nem döntötték le a szobraimat 1989 után, mert nem
kaptam nagy politikai jellegű megbízásokat. Rá voltam kényszerítve
a folyamatos munkára, és arra is, hogy olyan szobrokat készítsek,
amelyeket elfogadnak a megrendelők. Ezért nem értem rá különböző
stílusokat majmolni és lila ködben, a közönségtől távol
lebegni.
– 1959-ben kezdődött el vidéki „vándorútja”,
ami Hódmezővásárhellyel kezdődött.
– Igaz, volt egy üres műterem akkor Miskolcon, s azt meg
is pályáztam. Kaptam ekkor egy levelet, amit meg is őriztem. Az
állt benne: ellenforradalmi magatartása miatt nem kívánatos a
művésztelepen való megtelepedése, mert az zavarná a rendet,
alkotói munkájához viszont sok sikert kívánunk. Ezt a levelet
ketten írták alá. Az 1990-es évek elején kaptam egy levelet
Miskolcról, hogy az MTA Miskolci Területi Bizottsága művészeti
tagozatának legyek én is tagja. Ezt a levelet is ketten írták
alá. S az egyikük ugyanaz, aki 1959-ben elutasított engem. Így
a hódmezővásárhelyi művésztelepen éltem. Ekkor átjött
Szegedről egy bizottság, mert ott szerettek volna egy művészeti
gimnáziumot létrehozni. Kajári Gyula grafikusművész azt
mondta, én vagyok az az ember, aki meg tudná szervezni a művészeti
gimnáziumot Szegeden. Fölkértek, hogy segítsek létrehozni az
iskolát, menjek át Szegedre, ahol majd lakást és műtermet is
adnak. Akkor már majdnem harmincéves voltam, nősülni szerettem
volna, ezért elvállaltam ezt a munkát. 1961. március 1-jén átjöttem
Hódmezővásárhelyről Szegedre, s megcsináltam a leendő
iskola első felvételi vizsgáját. Szeptembertől elindult az
iskola, ahol 14 éven keresztül tanítottam. Végül is nem
kaptam Szegeden műtermet. Ekkor felmentem a minisztériumba, s közöltem,
hogy bárhová elmegyek, oda, ahol műtermet kapok. Közölték
velem: Zalaegerszeg, vagy Nyíregyháza? Miután édesanyám még
élt, ezért Nyíregyházát választottam. De más ok is volt: Nyíregyházán
élt két volt főiskolai kollégista társam is.
– Ettől függetlenül életnagyságú
szoborra Nyíregyházán sem kapott megrendelést.
– Ennek egyik oka az 1956-os szereplésem volt, a másik
pedig: egy idő után elkönyveltek érmésznek. Most is vannak
olyanok, akik meglepődnek azon, hogy szobrokat is készítek. Azért
készítettem érmeket, kisebb bronzszobrokat, mert nem volt műtermem.
Így kisebb méretű alkotásokat kellett készítenem. Ezerötszáznál
több éremoldalt készítettem, s a nagy számok törvénye alapján
ezek közül kell lenni jónak is. Ezt azon elismerések, díjak
bizonyítják, melyeket külföldön az érmeimért kaptam. Most
biztos szerénytelenséggel vádolnak, de tény, hogy a bécsi
Kunsthistorisches Múzeumban magyar művésznek még nem volt egyéni
kiállítása rajtam kívül.
– 1975-ben megalkotta az első egyházi
munkáját, a szegedi Tátra téri templom kapuját, s ez
„vezetett el” az egri székesegyház főkapujáig.
– Szegeden a templom ajtaját eredetileg egyházi, vallási
szimbólumokkal képzelték el. Ezt azért nem tartottam jó ötletnek,
mert féltem: megrongálják, leköpdösik azt. Így egy
„szegedi panteont” alkottam az ajtón. Szeged neves, híres szülöttjei
láthatók rajta. 2004. május 8-án pedig átadták az Egri
Bazilika főkapujának borítására készített monumentális
munkámat. A célkitűzés az volt, hogy az Egri Főegyházmegye
elmúlt ezer évének főbb eseményei és személyiségei kerüljenek
a bazilika stílusához, jellegéhez illeszkedő művészi
megfogalmazásban a főkapura. Jómagam a tölgyfakapu 12 kazettára
tagolt beosztását megtartva, kétszer hat darab, egyenként 80 x
100 centiméteres mezőt alkottam egy tematikai rend szerint. Bal
oldalon, legfelül II. János Pál pápa címere és jelmondata, míg
ennek párjaként a jobb oldali legfelső mezőbe dr. Seregély
István egri érsek címere és jelmondata került. E két kazetta
alatt a mű címeként a MILLENNIUM 1004–2004 felirat szerepel,
amelyet egy függőleges irányban a kapun végigfutó sáv
kereszt formát alkotva metsz. A metszéspontba, a kapu felett,
korábban elhelyezett pápai címer tengelyébe, a magyar államiságot
jelképező korona került. Az első történelmi jelenetet idéző
mezőben az Egri Egyházmegyét alapító Szent István király látható.
Párdarabjaként az Egri Egyházmegye harmadik, vértanúhalált
szenvedett püspöke Buldus látható, míg a háttérben vértanúságának
eseményeit ábrázolom. Szent István alatt a szegényeknek cipót
osztó Árpád- házi Szent Erzsébet látható, megörökítve a
kenyerek rózsává változásának csodáját. A következő női
szent a Lengyelországba származott Szent Hedvig, aki mögött
katonák sorakoznak, valamint életének színtereit – Diósgyőrt
és Krakkó várát – ábrázolom. Hám János szatmári püspök,
majd esztergomi érsek az egyházmegyében Gyöngyösön született
1781-ben, ezért tűnik fel az igehirdető mögött a gyöngyösi
Szent Bertalan templom.
– Több külföldi tanulmányúton is részt
vett. Ezek mennyire határozták meg pályáját?
– 1964-ben voltam először Olaszországban, s mikor megláttam
Donatello szobrait, a természetességükkel lenyűgöztek. Addig
Michelangelóért rajongtam, ám ő olyan nagyság, hogy ember nem
képes elérni művészetét. Donatello viszont nagyszerűsége
mellett nagyon emberi. A szobrászat egy mesterség. A mesterséget
pedig az elődök megtanulták, tudták, alkalmazták. Tehát
mindazt folytatni kell, amit az elődök csináltak. Nem lehet újra
kezdeni mindent. Soha nem törekedtem saját stílus kialakítására.
Ha az alkotó a lehető legtökéletesebbet akarja létrehozni,
akkor talán jót csinál. Ha azon gondolkodik, hogy a saját stílusának
kell megfelelnie, akkor az már régen rossz. Az önkifejezés
kialakulása egy XX. századi jelenség, ami az individualizmusból
kapott szárnyra. Azt vallom, hogy a művészet a szubjektum és a
közösség közötti kapcsolat lehetősége. Teljesen lényegtelen,
hogy melyik művészetről, irodalomról, zenéről vagy a szépművészetekről
beszélünk. A marxista ideológia mindig is fejlődésspirálról
beszélt, ha viszont létezik ilyen, akkor nekem miért is
tetszhet pl. Catullus verse, Liszt Ferenc szonátái és még
sorolhatnám. A művész egy meghatározott helyen és időben,
egy adott társadalomban él, a történelmi ismeretanyag, a földrajzi
koordináták, a hagyományok, a közösség műveltsége behatárolják
a lehetőségeit. Megalkotunk valamit, és ha remekművet hoztunk
létre, akkor az akár az idők végezetéig megmaradhat. Manapság
félművelt társaim magukat nem szobrásznak, festőnek, hanem képzőművésznek
tartják, nevezik, holott Kazinczy Ferenc Ferenczy István szobrának
ezt a címet adta: Pásztorlányka, avagy a szépmíves mesterségek
kezdete. Múzeumunk a Hősök terén is Szépművészeti Múzeumunk.
Hiszen a mostani alkotások zömére, gegekre és krikszkrakszos
hablatyolásokra sok mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy
a szépművészet kategóriájába tartoznak.
Medveczky Attila
|