2009.12.26.
Részletek BUZINKAY GÉZA : A KIRÁLYSÍROK PUSZTULÁSA c. művéből
BEVEZETŐ
“Néhány hete, azon az említett júniusi napon ismét
felnyitottuk a sírokat - folytatja dr. Fülep Ferenc. - Több százszor
vettem részt hasonló munkában, de ezt sohasem felejtem el.
Nemzeti történetünk kézzel tapintható emlékei 120 centiméteres
szennyvízben álltak. Abban a pillanatban az jutott eszembe, hogy
nem lesz mit megvizsgálnunk.
A
tömegsírban beszakadt ládák, összetört csontvázak zűrzavara
volt. A négy sorban egymásra rakott ládákból két sor
teljesen a vízben állt. Méltatlan állapot. És ami a legmeghökkentőbb:
nem a török, nem a német zsoldosok, hanem az utóbbi száz év
embere tette ezt. A régészekből, történészekből, antropológusokból,
fizikusokból, kémikusokból álló bizottság szerencsére azóta
megállapította, hogy a csontok jó állapotban vannak. Az azonosítási
eljárás hosszú, aprólékos munkáját valamennyi szakember és
intézet társadalmi munkában vállalta el... Tudták, hogy a
Romkert talaja fagyhatár fölött van, magasan van a szennyvíz,
és a sírgödör nincs szigetelve, ezért meg kellett menteniük
felbecsülhetetlen értékű történelmi emlékeinket. Erkölcsi
kötelességüknek érezték, hogy megszüntessék ezt a
lehetetlen körülményt. Egyszersmind abban reménykednek, hogy a
mai modern műszerekkel, vizsgálati módszerekkel vallatóra
foghatják majd a porladó - pontosabban: korhadó - csontokat.
Van
rá remény, hogy meghatározhatják a 60 ezer csontból kiválogatott
körülbelül 35 királyi váz nemét, vércsoportját, földbe
kerülésének idejét."
Részlet
a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatójával, dr. Fülep Ferenccel
készített interjúból.
Népszabadság,
1984. július 21.
A
KIRÁLYI TEMETKEZŐHELY
A
Székesfehérvári Szűz Mária - vagy Boldogasszony - bazilika
Magyarország jelképes hatalmi központja volt. Szent Istvántól
kezdve: ott őrizték a koronázási jelvényeket, s csak az a király
lehetett az ország törvényes uralkodója, akit abban a székesegyházban,
a Szent Koronával koronázott meg az esztergomi érsek.
Királyi
temetkezőhelyként is a legfontosabbá vált - ez a szerepköre
azonban később állandósult. XI. századi királyaink a saját
maguk által alapított monostorokban temetkeztek. A következő
században már úgy látszott, hogy a székesfehérvári bazilika
e téren is az egyedüli kegyeleti központtá válik, a XIII. századi
királyok azonban ismét különböző temetkezőhelyeket választottak.
Szent István fehérvári székesegyháza mellett a másik Árpádházi
szent király, I. László váradi alapítása és temetkezőhelye,
a szintén Szűz Máriának ajánlott székesegyház a fehérvári
versenytársa lett a XIII. század végétől. Előbb talán III.
Endre feleségét, Fennena királynét temették el ott 1296-ban,
majd Károly Róbert felesége, Luxemburgi Beatrix követte
1319-ben, s végül Mária királynő után férje, “Zsigmond a
király, a császár” is oda temetkezett 1437-ben. Ám Zsigmond
trónutódjai megint csak visszatértek Székesfehérvárhoz.
Árpád-házi
és az őket követő, vegyes házakból származó királyok közül
tizenöten lettek a székesfehérvári bazilika sírjainak, kriptáinak
és sírkápolnáinak lakói (közülük csak II. Lajos tetemét
szállították át utóbb Bécsbe, János királyét pedig egy másik
székes-fehérvári templomba). A királyokon kívül ott temették
el közvetlen családtagjaik többségét is - sőt közülük kerültek
ki a templom első sírjai, mint Szent Imréé (1031) is.
A
történeti források szerint legalább huszonegy királyi családtag
sírja ott emelkedett, olyanoké, mint például Szilágyi Erzsébeté
is.
A
XIV. századtól kezdve még főurak és főpapok is
temetkezhettek a bazilikában, külön királyi engedéllyel. Arról
is a krónikák tudósítanak, hogy ott volt Károly Róbert
hadvezérének, Drugeth Fülöp nádornak, a Zsigmond-kori főuraknak,
Ozorai Pipo szörényi bánnak és Rozgonyi István pozsonyi ispánnak,
a csókakői várúrnak, Buzlay Lászlónak és családjának,
valamint Marcali Miklós erdélyi vajdának sírja. Temettek oda
székesfehérvári prépostokat és magas rangú katonatiszteket
is: utolsóként a török ellen 1543-ban hősiesen küzdő
Varkocs György várkapitányt és tíz katonáját.
Nem
tudjuk bizonyosan, hány sír is épült a bazilikában, csak az kétségtelen,
hogy a középkori Magyarország több mint ötven név szerint is
ismert előkelőségénél sokkal többen nyugodtak ott. Milyen is
lehetett ez a székesfehérvári Boldogasszony-bazilika?
A
több mint ötszáz éven át álló templom folytonosan átalakult
és díszítése gazdagodott. Magja egyhajós templom lehetett,
amelyet István király 997 és 1000 között építtetett. Ez a
tekintélyes méretű templom negyven méter hosszú és húsz méter
széles volt, külső tornyok ékítették, és félköríves
szentély zárta le keleti oldalán. Alig több mint másfél évtizeddel
elkészülte után még István király hozzákezdett bővíttetéséhez.
A csak halála után befejezett templom ennél az átépítésnél
érte el végleges, a maga korában óriási méreteit: mintegy
hetvenhat méteres hosszát és harmincnyolc méteres szélességét.
Felmérhetjük, mekkora volt, ha arra gondolunk, hogy a mai budai
Mátyás-templom ennél lényegesen kisebb. Emeléséhez sok mészkőből
faragott római sírkövet használtak fel, amelyeket Aquincumból,
Nagytétényből és a közeli Tácról szállítottak oda. Széltében
két oldalhajóval bővült, szentélyének félkúp alakú
boltozata - és talán oldalfalai is - mozaik díszítést kaptak,
padlója fehér mészkőből készült. A szentély előtt, a közép-hajóban
állt az oszlopokon emelkedő oltár, mellette az első szent király
kriptája; valamivel odább, szemközt vele a királyi trónus. A
főhajót az oldalhajóktól nyolc-nyolc tagból álló pillérsor
választotta el. A templom díszítése erőteljesen északitáliai,
lombard jellegű volt az akantuszleveles faragványokkal, s
azokkal a kanyargó kettős- és hármasfonatokkal, amelyeknek
legszebb példái Szent István szarkofágján maradtak fenn.
Mellettük a palmettalevél-díszek képviselték a honfoglalás
kori hazai formakincset.
“Így
működött Szent István vallásossága, de így működött
keleti fényűzési hajlama is” - írta a bazilika építéséről
első feltárója, Henszlmann Imre.
Károly
Róbert a XIV. század elején ismét erősen átépíttette a
bazilikát, famennyezete helyére ekkor épült a boltozat, ami
miatt a pilléreket is meg kellett erősíteni. Új padlót
kapott, a réginél közel fél méterrel magasabban, vörös márványból.
A
templom a századok során többször leégett; újjáépítői is
mindenkor alakítottak rajta. Mintegy a szentély folytatásában
készült el az utolsó bővítés: oda építtette Mátyás király
sírkápolnáját, amely miatt még a középkori várfalat is meg
kellett bontania.
1. A
székesfehérvári bazilika égése
(Képes Krónika)
A
bazilikában öt évszázad alatt rengeteg kincs halmozódott fel:
tele volt gazdagon díszített ereklyetartókkal, finoman cizellált
kelyhekkel, drága miseruhákkal és számos pompás síremlékkel.
II. Ulászló koronázásakor, 1502-ben az egyik résztvevő
hatvan darabra tette a csak az oltárra helyezett ezüst- és
aranyhermák számát; köztük volt a skót királyfi, Szent Kálmán
XII. századi hermája - amelyet nem sokkal utóbb Miksa császár
a melki apátságba vitetett -, a Keresztelő Szent János ujját
őrző ereklyetartó, Szent András fejereklye-tartója és Szent
Márton vértanú koponyája. A templom gazdagsága elkápráztatta
Thuróczyt és Bonfinit, akik még teljes fényében láthatták
és írhattak róla, de kiváltképp megragadta a török hadakkal
odakerülő Dzselálzáde Musztafát. Megvető fanatizmusán is átsüt
a csodálat: “Különösen említendő - írta Az országok osztályai
és az utak felsorolása című művében - a legalsó pokol tüzén
égő királyoknak pihenő és temetkező helyéül szolgáló régi
templom. A templom minden szegletében és zugában drága márványból
vagy kőből kifaragott csodálatos alakok voltak, melyeknek
mindegyike annak idejében hírével és hatalmával kérkedő
padisah volt. Itt-ott egy-egy bálványimádónak sírhelye, máshol
egy-egy feslett erkölcsű pokolra költözött gyaurnak sírköve,
minden szögletben kőből csinált koporsókban utálatos alakok,
kik a piszkosoknak országszerte híres, a sátántól megszállott
szentjei valának, s kiknek fejükre csillogó koronát, mellükre
arany és ezüst kereszteket s kardokat tettek, ujjaikra pedig
nagyértékű gyűrűket húztak ékességül. Végre az egész
belseje tömve volt a világot elhagyott szerzetesekkel és a
gyehennára költözött papokkal... ennek szemlélete félelmet
gerjesztő volt.”
Nem
is tűrte a muszlim a számára ellenszenves kegyeleti hely pompáját
- a háborúk pedig megpecsételték magának az épületnek sorsát.
1543-ban tíz napos ostrom után került török kézre Székesfehérvár
vára; 1688-ban pedig Istulni Belgrad úgy lett ismét Székesfehérvár,
hogy bazilikájának emlékét már csak romok őrizték.
Mindez
tény, a magyar történelemben nagyon is ismert szomorújáték
kivonata. Persze a történelem nem romantikus ifjúsági regényíró,
nem az emberség szikráját is nélkülöző elvetemült
gonoszokat állítja szembe a makulátlan jókkal. Sőt van
annyira cinikus, hogy megengedje, a kárvallott végezze el a
pusztítás tökéletessé tételét. Számos nemzedék különböző
eszméket és műveltségi színvonalat képviselő tagjai közösen
érték el azt az egyedülálló eredményt, hogy Magyarországnak
királyi tömegsírja legyen.
A
KIRÁLYOK HALÁLA ÉS TEMETKEZÉSE
972
után, amikor Géza fejedelem családjával együtt
megkeresztelkedett, s politikailag is Nyugat felé fordult,
megalapította az első állandó uralkodói székhelyet
Esztergomban. Nagyobb kővárak építtetésébe kezdett, például
Székesfehérváron. Uralkodása kezdetén fia, István király is
Esztergomot tekintette székhelyének, s ő alapította meg
1001-ben érsekségét. Ám az 1018 körül létrehozott új zarándokút,
mely a nyugatabbi Európa felől szárazföldön vezetett a Szentföld,
Jeruzsálem felé, a középkori formájú tömeges turizmus
megindulása mellett, a zarándokokat követő kereskedők révén
Magyarország megnövekedett európai gazdasági szerepét is
eredményezte. A zarándokút tehát meg-határozó lett az ország
szempontjából, s mert elkerülte Esztergomot, István új királyi
székhelyet épített ki: Székesfehérvárt. Ott épült a
bazilika, amelyet királyi kápolnának és temetkezőhelynek szánt,
olyasféle kultuszhelynek, amilyet Nagy Károly császár alapított
Auchenban. Az építkezés befejezését azonban már nem érte
meg.
Hartvik
győri püspök - aki német bencés szerzetesként kezdte egyházi
pályafutását, 1088-ban jött Magyar-országra, s Kálmán király
megbízatásából fogalmazta újra az akkorra már szentté
avatott István királyról szóló legendákat - így írta le
temetését: “Gyásztisztességére Pannonia minden tájáról
összesereglettek, a királyi székhelyre, azaz Fehérvárra vitték
el a testet, s minthogy a tőle épített egyház a Szentséges Szűz
tiszteletére még nem volt felszentelve, tanácsot tartván a főpapok
azt határozták, hogy szenteljék fel előbb a bazilikát, a
testet a földnek csak azután adják át. A felszentelés ünnepségét
megtartván, szent testét az épület közepén fehér márványból
faragott szarkofágba helyezték, ahol érdemeiért az Úr több
éven át sok kórságban senyvedőnek, lázbetegnek, sanyargatását
a nyomorúságát kiáltozónak, törvény alatt görnyedőnek számtalan
jótéteményét tanúsította.” Testét teljes épségben
temették el ekkor, vagyis jobb kézfejével, a későbbi Szent
Jobbal együtt.
2.
Szent István sírba tétele (Képes Krónika)
Fia,
Imre herceg már hét évvel korábban meghalt vadászat közben,
így nővére és a velencei dózse fiára, Orseolo Péterre szállt
a trón. Három évvel később, 1041-ben azonban a fellázadt
urak István másik unokaöccsét, az Aba nemzetségből származó
Sámuelt ültették trónra. Sámuel ellen is gyorsan kitört a lázongás,
melynek során a német-római császárt seregestül hívták az
országba. 1044. július 5-én a Győr vármegyei Ménfő közelében
vereséget szenvedtek a magyar csapatok. “A vesztes Aba király
pedig elmenekült a Tisza felé - írja a Képes Krónika -, és
egy faluban a magyarok, akiknek uralkodása alatt ártott, az Öregbarlangban
kegyetlenül legyilkolták. Tetemét a falu melletti templomba
temették; néhány esztendő múlva kiásták a sírból: szemfödelét
és ruháit romlatlanul találták, sebhelyei begyógyultak. Akkor
eltemették őt saját monostorába, Sárott.” Ma csak egy XVIII.
századi emléktábla utal sírjára egy abasári pincefalon.
Alig
több mint két évvel később Péter király azok ellen a lázadók
ellen harcolt, akik 1046 szeptember végén trónra segítették
I. Endrét. Péter menekülés közben a Fejér vármegyei Zámolyban
“...bevette magát egy udvarházba, és három napig emberül
harcolva védekezett. Végül is az íjászok minden katonáját
megölték; maga élve esett foglyul, akkor megvakították, és
Fehérvárra vitték; nagy fájdalmába hamarosan belehalt. Pécsett
temették el..., Szent Péter apostol egyházában, melyet ő alapított.”
Sírjának nyoma sem maradt a többször leégett és átalakított
székesegyházban.
Endre
király testvére, Béla foglyaként halt meg Zircen 1060 őszén.
Elődeihez hasonlóan olyan monostorban temették el, amelyet ő
alapított: a tihanyiban. Amikor az épület több évszázados
hadi felhasználás után a XVIII. század elején ismét a bencések
tulajdonába került, már csak a király sírkövét találták
meg, eredeti helyéről elmozdítva.
Három
évvel Endre halála után I. Bélának sikerült elkerülnie az
elfogatást. Miután a dömösi királyi kúriában rászakadt a
trón, és sebesülten menekült a német csapatok elől, útközben
halt meg. Temetkező helye az általa alapított szekszárdi bencés
monostor lett. Az 1794-ig romosan fennmaradt templom alapfalaira
alig két és fél évtizede bukkantak rá a volt megyeháza udvarán,
a sírnak azonban nyoma sem maradt.
Salamon,
akit apja, I. Endre még saját életében megkoronázott, hogy
biztosítsa számára a trónt, Béla halála után valóban
uralkodó lett. 1074-ben az ő királysága is meneküléssel ért
véget, ám ezt túlélte tizenhárom évvel. Akkor a besenyőkkel
harcolt, s valószínűleg az isztriai félszigeten, Pólában
halt meg. Csak sírkövét találták meg a múlt század közepén,
a millenniumi kiállításon is bemutatták.
Salamont
ismét az ellenoldal, Béla fia, I. Géza követte a trónon, de
csak rövid időre. 1077. április 25-én elhunyt; váci sírja utóbb
nyomtalanul elpusztult. Ezután öccsét, Lászlót koronázták
meg. A lovagkirály, az “athleta patriae” tizennyolc éven át
uralkodott, s ezalatt, 1083-ban történtek meg az első magyar
szentté avatások. Először a két zobori remetét, Andrást és
Benedeket, tíz nappal később, július 26-án Gellért püspököt,
augusztus 20-án I. Istvánt és végül november 5-én fiát,
Imre herceget avatták szentté. A szertartás elmaradhatatlan része
volt a szent maradványainak “felemelése” és általában díszesebb
sírba való újratemetése. Megtörtént ez Szent István
hamvaival is, halála után negyvenöt évvel.
Amikor
hozzáláttak az ünnepi aktushoz, meséli Hartvik püspök, három
napon át hiába próbálkoztak a test felemelésével, a sír márvány
fedelét nem bírták helyéről kimozdítani. Ekkor egy
bakonysomlyói apáca, “égi kinyilatkoztatásban részesülvén”,
felkereste a királyt, s közölte vele, hogy kudarcuk oka a
politikai ellenségeskedés, a testvérháború, s az, hogy ennek
eredményeként László király fogságában tartotta Salamont.
Addig nem tudják felemelni a testet, amíg Salamon vissza nem
nyeri szabadságát - tolmácsolta az apáca az üzenetet. A király
teljesítette az isteni kívánságot, megismételtette a három
napos böjtöt, s újfent nekikezdtek az ünnepi aktusnak: most könnyedén
felemelték a sír hatalmas fedőlapját.
“Hogy
megvirradt Isten szentséges szülőanyja, Mária mennybevitele után
az ötödik nap, összegyűlt a templomban a király a főemberekkel,
a papság a főpapokkal; először gyászmisét mondtak, majd
elmozdítva a padlóból kiemelkedő márványtáblát, végül is
lementek a koporsóig, s annak felnyitásakor az édes illat oly hévsége
árasztott el minden jelenlevőt, hogy azt hitték, az Úr
paradicsomi gyönyöreinek közepébe ragadtattak. Maga a koporsó
színültig volt kissé vöröslő, szinte olajjal kevert vízzel;
benne mint olvasztott balzsamban nyugodtak a drága csontok;
ezeket a legtisztább gyolcsba gyűjtötték, s a gyűrűt, mely a
boldog férfi jobb kezére volt húzva, a folyadékban sokáig
keresték. Mivel ezt nem találták, némelyek elkezdték a király
parancsára a vizet ezüstüstökbe és -hordókba méregetni,
hogy ha kiürítették a szarkofágot, bizonyosabban megtalálják
a gyűrűt. De csodálatosképpen minél több folyadékot mertek
ki, annál több áradt helyébe s töltötte meg a koporsót. Látva
a csodát, a kimert vizet visszaöntötték a helyére, de a
vissza-zúdítással sem telt meg jobban a koporsó. Akkor befedvén
a sírt, dicséreteket s hálát zengtek az isteni kegyességnek,
és a talált kinccsel Isten boldogságos szülőanyjának, az Örök
Szűz Máriának oltárához visszatértek.”
A
legenda köntösében így vált csodává a talajvíz. A Szent
Jobb történetére később még visszatérünk.
I.
László még több mint egy évtizedig uralkodott. 1095. július
29-én halt meg, s tetemét átmenetileg a somogyvári bencés apátságban
helyezték el. Hamarosan Váradra vitték át, végleges nyugvóhelyére,
amit az ő legendája is csodálatos eseménybe burkolva adott elő.
A
legmelegebb nyári napok jártak akkortájt, s a királyi tetem szállítói
a hőségben nem sok kedvet éreztek a hosszú úthoz. László
király meghagyása ugyanis az volt, hogy az általa alapított váradi
egyházban temessék el. Azon tanakodtak, mennyivel egyszerűbb
lenne a közelebbi székesfehérvári bazilikába szállítani. Út
közben egy fogadóhoz érkeztek, meg-pihentek, és a fáradságtól
elaludtak. A holttestet vivő kocsit a fogadó előtt hagyták;
tehervonó állat nem volt elé fogva. Mikor felébredtek, meghökkenve
látták, hogy eltűnt. Nosza, nekieredtek, kétségbeesve bejárták
a vidéket, míg egyszerre csak megpillantották a kocsit a szent
testtel, amint magától gurul a Váradra vivő úton. “Látván
hát a csodát, hogy tudniillik a boldog hitvalló testét isteni
erő viszi ama helyre, ahová temetkezését maga választotta, hálát
adva annak, aki félelmetes az ő szent helyén, útjukat minden
habozás nélkül Várad felé vették.”
László
király jelölése alapján I. Géza fia, a “Könyves” előnevet
kapott Kálmán lett az ország királya több mint két évtizedre.
1116. február 3-án halt meg, s közel nyolc évtized után ő
lett a második uralkodó, akit a székesfehérvári bazilikában
temettek el.
Fia,
az 1131. március 1-én elhunyt II. István ismét Váradon,
feltehetőleg az általa alapított váradelőhegyi monostorban
temetkezett. Ezt szinte pontosan tíz évvel később követte II.
(Vak) Béla temetése, ismét Székesfehérváron. Ő 1141. február
13-án halt meg. Fia, II. Géza 1162. május 31-én hunyta le
szemeit, őt is Székesfehérváron helyezték nyugalomra.
Fiát
III. István néven megkoronázták ugyan, ám a bizánci császár
néhány hét múlva II. Géza testvérét, II. Lászlót is trónra
segítette. László azonban alig fél évvel később, 1163. január
14-én meghalt, s IV. Istvánként megkoronázott fia is hamarosan
követte őt: 1165. április 11-én a szerémségi Zimony várában
megmérgezték. A két ellenkirály teste a székesfehérvári királyi
temetkezőhelyre került; az őket jócskán túlélt III. István
1172. március 4-én halt meg Esztergomban, sírja is ott készült
el - de még csak egykori helyét sem ismerjük.
III.
Béla uralkodásának vége felé, 1192. június 27-én került
sor I. László szentté avatására. A király kérésére a pápa
rendelte el Lászlónak a katolikus egyház szentjei sorába történő
beiktatását, s az ünnepélyes eseményre elküldte két legátusát.
3.
Kocsi viszi Szent László testét Váradra
(Magyar
Anjou Legendárium)
Nagyváradon
a király és a pápai követek jelenlétében történt meg a sír
felnyitása.
Kivették
a testet, bíborselyem kendővel borították, fejére drágakövekkel
kirakott aranykoronát tettek, kezébe arany-jogart adtak, és
aranyozott ezüstkoporsóba helyezték át. Új oltár és új síremlék
készült Szent László számára. De nem került a teljes csontváz
a sírba: két karját külön őrizték díszes ereklyetartóban,
s koponya-ereklyéjét remekmívű ötvösmunkával készített
hermában helyezték el. A herma elpusztult ugyan egy tűzvészben,
s a XV. század elején készítették el újra a régi mintájára,
de az akkor megmenekült koponyacsonttal együtt később végül
eljutott Győrig, ahol a mai napig is fennmaradt.
III.
Béla király huszonhárom évi uralkodás után, 1196. április
23-án “elaludt az Úrban” - ahogyan a Képes Krónika rögzítette
a középkori királyainknál szokatlanul békés halálnemet. Őt
újfent Székesfehérvárra temették. Fia, Imre csak 1204
szeptemberéig uralkodott; Egerben temették el. Sírjából hírmondó
sem maradt. III. László néven gyermekkirály követte őt rövid
időre. Bár Ausztriába menekülve halt meg, holttestét
visszahozták Székesfehérvárra. A nevében kormányzó Endre
herceg ezen a néven a második királyként kezdte meg utána
hosszú uralkodását. A Szentföldre keresztes hadjáratot vezető,
majd 1222-ben az Aranybullát kiadó király 1235. szeptember 21-én
halt meg Csanád vármegyében; az egresi ciszterci kolostorba
temették második felesége mellé. Sírjának nyoma sincs a kis
Maros-menti településen.
IV.
Béla, az 1241-42-es tatárjárást is megélt uralkodó, halála
után sem nyugodhatott. “A király az Úr 1270-ik évében halt
meg - írta a Képes Krónika -, május harmadikán, pénteken, a
szent kereszt megtalálásának napján a budai szigeten; testét
Esztergomban temették el a minorita testvérek egyházában,
melyet Béla király még életében költséges és szép munkával
építtetett a dicsőséges Szűz tiszteletére.… Testét Fülöp
esztergomi érsek, igazság ellenére, kihantoltatta az említett
egyházban, és igaztalanul a saját székesegyházában
temettette el. Ezt az ügyet sokáig perelték a pápa előtt, végül
is a minorita testvérek tisztességben és újból visszanyerték,
és a Szűz oltára előtt még dicsőségesebben temették el.
Itt ezek a szép versek olvashatók: “Mária - oltáron, nézd,
nyugszik a sírban e három: Béla, neje, s herceg - örvendjenek
ők az egeknek!” Továbbá: “Míg lehetett, ült trónja
felett a király hatalomban: Csalfa Iapult, szent béke virult,
becsület vala ottan.” Csak a felirat szövege őrzi sírjának
emlékét.
Bélát
fia, V. István követte rövid időre a trónon. 1272. augusztus
6-án bekövetkezett halála után testvére, Margit hercegnő - a
későbbi Szent Margit - mellé temették el a Nyulak szigetének
apácakolostorában. Sírkövének töredékeit megtalálták a múlt
században. IV. (Kun) Lászlót a kunok ölték meg 1290. július
10-én Kőrösszeg váránál; tetemeit azon a Csanádon hantolták
el, amelyet már 1514-ben teljesen elpusztítottak Dózsa hadai.
Az utolsó Árpád-házi királyt, az 1301. január 14-én fiú örökös
nélkül meghalt III. Endrét a budai minorita kolostorban helyezték
nyugalomra. Emlékeztető sem maradt meg sírjából.
A
következő két és fél században vegyes házakból származó
királyok ültek a magyar trónon. Néhány hónappal azután,
hogy az esztergomi érsek egy alkalmi koronával királlyá koronázta
az Anjou-családból származó I. Károly Róbertet, ami több
jogi szabálytalansággal, puccs-szerűen zajlott le, a főurak többségének
kívánságára Vencel cseh trónörököst is megkoronázták,
immár a Szent Koronával és a székesfehérvári bazilikában.
Nemsokára azonban Vencelt az apja menekítette ki az országból,
koronástul, s bár lemondott a magyar trónról, jogát és a
koronát Wittelsbach Ottó alsó-bajor hercegre ruházta. Őt is
megkoronázták, ám ő is menekülve hagyta el az országot. Végül
is Károly Róbert maradt uralmon egészen 1342. július 16-án
bekövetkezett haláláig.
A
visegrádi fellegvárában elhunyt királyt lent a városban
ravatalozták fel, majd másnap “bárkán lefelé szállították
a Duna vízén a híres-neves Buda városába” - írta le a
temetést a krónikaíró Thuróczy János. Itt holtteste elébe járultak
a főemberek és a polgárok; egész éjjel folyt a gyászszertartás
és a könyörgés. A harmadik napon aztán “...az egyház
ajtaja előtt állt Károly király úr három díszlova bíbor
takaróval ékesítve, s rajtuk a király úr fegyverzetébe öltözött
derék vitézek. Az első lovon ülő vitéz a királyi méltósághoz
illő lövő fegyverzetbe volt öltözve, a másik meg dárdaökleléshez
volt felszerelve, a harmadik - legpompásabb - lovon ülő pedig a
királyi méltóságot megillető harci fegyverzetben, a hadba
vonulásra felvértezetten. A három lovon ülő három vitéz
sisakján a hadijelvény egy struccmadárforma volt, arany koronával
ékesítve; ilyen jelvényt szokott viselni a király úr, míg élt.
Minden lószerszám, kengyel, zabla, kantár meg más idetartozó
dolog aranyozott ezüstből volt a királyi méltósághoz illően,
és a bőrhevederek és gyeplők és más efféle dolgok a szügyelőkkel
és farmatringokkal együtt selyem-anyaggal voltak bevonva. A három
lovat és a vitézeket gyönyörű hímzésű bíborral sok gyöngy
és drágakő borította, s testestül-lelkestül a király úrhoz
voltak hasonlatosak ezeken a lovakon…”
Ezekután
a gyászmenet elindult, “ ... nem egynémely más, régen elhalt
királyok módjára... letakart arccal és néhány napig titokban
őrzött testtel..., hanem nyíltan, mindenki jelenlétében, és
nyilvánosan, mindenki szeme láttára szállították a testet
Fehérvárra, hogy ott eltemessék.”
Székesfehérvárról
a menet elébe mentek a főpapok és a polgárok; az egyháziak
zsoltárokat énekelve, egész éjszaka a holttest mellett
virrasztottak. A másnapi gyászszertartás alatt is a templom előtt
várakoztak a feldíszített lovak és a királyt jelképező
lovasaik. A szertartás után “...a nagy oltár mellett temették
el a király testét az őt megillető királyi ruhában…”
Károly
Róbert fia, I. (Nagy) Lajos több mint negyven évig ült a trónon.
1382. szeptember 10-én halt meg, s hat nappal később temették
el Székesfehérváron, a bazilikának abban a kápolnájában,
amelyet ő alapított.
Leánya,
Mária királynő 1395. május 17-ig uralkodott, amikor
lovasbaleset vetett véget életének. Férje, Luxemburgi
Zsigmond, a későbbi német-római császár, 1387-től már társuralkodó
volt a magyar trónon. Bár 1437. december 9-én a morvaországi
Znaimban fejezte be életét, holttestét hazaszállították, s
felesége mellé temették Váradon. Az őt csak rövid két évig
követő Habsburg Albert királyt, aki betegen Visegrádról Bécsbe
utazva a Komárom megyei Neszmélyen halt meg 1439. október 27-én,
szintén Fehérvárott tették kriptába. Első lengyel uralkodóházból
származó királyunk, I. (Jagello) Ulászló a török elleni
vesztes várnai csatában esett el 1444. november 10-én. Holttestének
sorsát már a kortársak sem ismerték. Kilenc évig nem volt királya
Magyarországnak, aztán egy újabb Habsburg-uralkodó, V. László
következett. Alig néhány éves kormányzás után, 1457.
november 23-án Prágában a középkor leghírhedtebb járványos
betegsége, a búbó pestis vitte el őt. A Szent Vitus-székesegyház
királyi síremléke alatt a kriptában találhatók hamvai ma is.
Hunyadi Mátyás következett a magyar trónon. Mátyás az
1485-ben elfoglalt Bécsben 1490. április 6-án halt meg. Az ízesen
mesélő Heltai Gáspár így idézte fel temetését: “Másodnapon
felöltezék őtet szépen királyi módra, és fejébe tövék a
királyi koronát, és kitévék a nagy palotának a közepire,
hogy minden ember megláthatná őtet. Egynihány nap mulva zsellyébe
[zsöllyébe] tövék a testet, és beszurkozák azt mindenfelől,
és hajóba tövék azt, és mellé adák a fő [tiszt] Aladárt
és Bodó Gáspárt, és meghagyák azoknak, hogy elvinnék azt Székesfehérvárrá.…
Királyné asszony Bécsbe hagyá kapitányul a Szapolyai Istvánt…;
őmaga pedig mind az urakkal a Dunára üle, és alájöve Budára
ötven hajókkal.… Kezdének tanácskozni a királynak eltemetése
felől. És hagyák Budán királyné asszont, hogy el ne veszne a
nagy sírásban…” A többiek Corvin János vezetésével Székesfehérvárra
mentek. Április 24-én, “Szent Márk evangelista napján lőn a
temetés. Megnyiták pedig a zsellyét, hogy minden ember megláthatja
vala a királynak ábrázatját; és koronát adának fejébe, és
minden királyi ékességeket rakának reá, a királyi pálcát,
az országnak keresztes almáját, arany tőrt, sarkantyait; és
tizenkét vitéz merő fegyverben méne előtte, és ezek viszik
vala előtte a sok diadalmos zászlókat, és úgy vivék a testet
az Bódogasszony egyházába. Kétfelől és előtte és utána
valának mind a nagy urak és nemesek. De szinte a zsellye után
megyen vala a fia, az Hunyadi János herceg, jobbfelől mellette a
pápa követe, egy gardinál megyen vala, balfelől pedig az
Hippolytus, az esztergomi érsek.
Mikoron
az Bódogasszony egyházába bementenek volna, kezépben letövék
a testet, és a vitézek mind lehagyigálák a zászlókat a nagy
oltár elejbe, és mindnyájan nagyon kezdének sírni mind az egész
egyházba. Úgy jöve a Domonkos prépost is, és a nagy oltár
elejbe méne, és a requiemes misét mondá.” Aztán Corvin János
kezdte az adakozást, “és offerála [felajánla] előszer egy
merő arany keresztet, drágakövekkel rakatott, mely negyvenötezer
forint ára vala; és egy arany medencét és arany csészékkel,
arany györtyatartókat, arany kelyheket, és egy arany monstranciát,
mind drágakövekkel rakattokat. Egynihány ezüst képet, és
tizenkét misemondó ruhákat, minden hozzávaló szörszámokkal,
kik mind gyöngyekkel és drágakövekkel be valának fűzve.
Minden szörszámokat böcsülik vala hetvenötezer arany
forintra.”
“És
miérthogy az oszlopokon való kápolna kész nem vala… ennek okáért
csak a templomnak kezepire csináltanak vala egy üdeig valami
koporsót, abba tövék Mátyás király testét.” Először tehát
őt is ideiglenes sírban helyezték el, s csak utóbb vitték át
sírkápolnájába.
II.
(Jagello) Ulászló 1516. március 13-án halt meg Budán; temetése
hat nappal később zajlott le Székesfehérváron. Fia, II. Lajos
a mohácsi csatából menekülvén, 1526. augusztus 29-én fulladt
bele a Csele patakba. Apródja kutatott utána. Temetése - ha egyáltalán
övé volt a már bomló holttest - november 10-én következett
el. Püspökök öltöztették dalmatikába, szandált húztak lábára,
arany diadémot fejére, majd márvány sírba fektették, hogy rögtön
utána megtörténjék János király koronázása. Ám szinte
napra pontosan egy évvel később, 1527. november 3-án kihantolták,
hogy az ellenkirály, I. Ferdinánd is megismételje a temetést
megkoronáztatása előtt. Mintha a szegény fiatal király
eltemetése bizonyította volna az új király törvényességét.
I.
(Szapolyai) János személyében az utolsó magyar királyt temették
el a királyi temetkezőhelyen. Holttestét az erdélyi Szászsebesről
1540. augusztus 21-én, halála után egy hónappal indították
útnak Székesfehérvárra. Ismét kábítóan forró nyár volt,
mint jó három és fél századdal korábban, Szent László
temetésekor. Ezen az éppen ellenkező irányú úton, keletről
nyugat felé azonban nemhogy magától indult volna meg a
szurokkal kibélelt koporsót szállító kocsi, hanem a komoly
hadi kíséret csak kisebb csaták árán tudta biztosítani a
menet továbbhaladását a Maros-menti erdők rablócsapatainak támadásai
közepette.
Három
évvel később Székesfehérvár török kézre került, a három
részre szakadt ország északi és nyugati részében pedig
megkezdődött a Habsburg-királyok közel négy évszázados
uralkodása.
|