2009.12.26.
Böjte Csaba levele a válságról, az ajándékozásról és a gyerekekről
„Hogy
leüljél a feleségeddel és elbeszélgessél, elsétáljál
valamerre, azt a gazdasági válság nem érinti. Ahhoz nem kell
EU-s finanszírozás… Ahogy ahhoz sem, hogy a gyermekedet kézen
fogd és elmenj vele virágot szedni és madárfüttyöt hallgatni
az erdőbe.”
Az egyszerű életről, a mindennapos, csendes názáreti létről
szeretnék beszélni. Ha a megváltást EU-s projektből finanszírozták
volna, milyen komplikált lett volna! Mikor elterjedt a mennyországban
a hír, hogy Jézus Krisztus, a második isteni személy a földre
jön, gondolom, az angyalok elkezdtek nyüzsögni, hogy vajon
hogyan lesz, mint lesz. Döbbenetes, hogy Isten kisbabaként egy
istállóban született meg. Gyakorlatilag semmilyen forrásfelhasználás
nélkül, zöldmezős beruházás, önköltség nélkül. Megszületett
az Isten közénk. Szeretem csodálni ezt az isteni egyszerűséget.
Tudjuk, hogy menekülniük kellett Egyiptomba. Nincs a
megtestesülés évekre előre pontosan megírt forgatókönyve évekre
a Szűzanyának és Szent Józsefnek átadva. Isten csak úgy
spontán odaszól, hogy menekülni kell Egyiptomba: nincs hiszti,
nincs kiakadás. A Szent Család útra kel, mert ez az, amit éppen
tenni kell.
A szülőföld iránti szeretetet is meg lehet tanulni a
Szent Családtól, mert Egyiptomban a Szűzanya gondolkozhatott
volna úgy is, hogy Alexandriában vannak a legjobb iskolák, a
Megváltónak mégiscsak jó lenne, ha jó képzést kapna. Józsefnek
amúgy is sikerült már egy kis egzisztenciát teremtenie, egyre
több a megrendelés, ezért nem lenne jó visszamenni a poros sárfészekbe,
Názáretbe. Jól ellesznek a nagyvárosban.
Milyen szép, hogy a Szent Család hazamegy! Mi fogadhatta
őket otthon? A szent hagyomány szerint talán 5–6 évig voltak
Egyiptomban menekültként. Gondolom, hogy a vesszőből, sárból
épített kis kunyhójukat elmosta az eső, valószínűleg csak
azt a domboldalt találták meg, ahol a kis kunyhójuk, házuk állt.
Két kezük munkájával újraépítik a családi fészküket, és
elkezdődik az élet.
Szeretem magam elé képzelni, kiszínezni ennek a názáreti
életnek egy-egy mozzanatát, egy-egy jelenetét. Szeretem elképzelni,
hogy a Világmindenség Ura odaáll az édesanyja elé, és azt
mondja: „Anyu, kiengedsz a fiúkkal egyet focizni?” Amikor először
elgondolkoztam ezen, egészen mellbevert, hogy a Világmindenség
Ura eljött azért, hogy „ipiapacs, ki vagy ütve!” játékot
játsszon, hogy kergetőzzön az emberek fiaival. És így van.
Mielőtt Jézus egyetlen csodát tett volna, egyetlen nagy beszédet
tartott volna, játszott az emberek fiaival. Olyan jó elképzelni,
hogy szalad a kis Jézus elöl, utána a többi gyerek: „Meg
vagy fogva, kis Jézus, bújjunk el, most te vagy a hunyó!” Ez
mind olyan szép!
Szeretem magam elé képzelni, hogy a Szűzanya a mindennapi
munkáját befejezve kihajol a kisablakon, és szól Jézusnak,
hogy menjen és szóljon az atyjának, hogy jöjjön vacsorázni.
Jézus odafut, és segít az apukájának elrakodni a szerszámokat.
Leülnek a názáreti kis házban. Milyen egyszerű lehetett!
Úgy vélik, hogy a keresztesek megtalálták a Szent Család
házát, melynek maradványait elhozták Olaszországba, Lorettóba.
Úgy tartják, hogy a názáreti Szent Család háza egy kis
barlang és előtte egy szobácska volt. Nem tudjuk pontosan, de
úgy gondolom, hogy biztos van benne valamennyi igazság, hisz szél
fúvatlan nem indul, és egyházilag dokumentált tény, így valószínű,
hogy a názáreti házból vannak ott elemek.
De nem ez a lényeg, hanem az, hogy lélekben mi is próbáljunk
odaülni a Szent Család mellé az asztalkához. Egy durva
faragott asztal, mely Szent József keze munkáját dicséri. Az
asztalon néhány agyagtányér, párolog benne a lencsefőzelék,
megfogják egymás kezét, hálát adnak a Mindenhatónak a
mindennapiért. Nekiülnek szerényen elkölteni a vacsorát.
Milyen egyszerű! Ott nincs se mobiltelefon, se tévé, se légkondicionáló.
Én mégis úgy gondolom, hogy ezek az emberek végtelenül
boldogok voltak ott. Jó volt nekik együtt lenni.
Azt
is szeretem magam elé képzelni, hogy kiültek a kispadra a ház
elé, fölöttük ragyogtak a csillagok. A kis Jézus odabújt Máriához,
és József elkezd egy csodálatos szép ószövetségi zsoltárt,
énekelnek. Jó lehetett nekik ott. Egyszerű és szép.
Szeretem elképzelni, hogy Jézus egy kicsit nőtt, és az
apukájával együtt dolgozik, fűrészelnek. A fűrész egyik végét
fogja az Isten, a másikat az ember. Talán bölcsőt készítenek
vagy asztalt, vagy talán koporsót, nem tudom… Olyan jó látni
azt, hogy Isten együtt dolgozik az emberrel! Egy család.
Ha belegondolunk, Jézus Krisztus a hagyomány szerint
harminc évig ezt a názáreti csendes életet élte. Abban az időben
28-29 év volt az átlagéletkor. Nagyon fiatalon haltak meg az
emberek. Tehát Jézus egy egész emberöltőt egyszerű emberként
élt le. Nem csinált semmi rendkívülit. A Szentírás szerint
az emberek azt mondják: „Nemde ez Mária és József fia, hát
nem itt éltek közöttünk a rokonaikkal?” Tehát ha Jézus
valami rendkívüli dolgot tett volna mint kisgyerek vagy fiatal,
akkor egész biztosan mondták volna, hogy „Ez már gyerekkorában
is annyi furcsaságot beszélt, nem is csoda, hogy most ide
jutott.” De azt mondják, hogy Jézus olyan volt, mint mi, mint
a többiek, élte a hétköznapi életet, és most hirtelen elkezd
csodákat tenni. Csodálkoznak rajta. Harminc év názáreti
csendes élet. Ez alatt a harminc év alatt a mi hétköznapi,
egyszerű életünket Jézus Krisztus megszentelte.
Olyan érdekes, hogy a gonosz lélek felviszi Jézust egy
templom tetejére és mondja: „Dobd le magad, az angyalok úgyis
a tenyerükön hordoznak, te leszel a nagy sztár, mindenki
hanyatt esik, hogy milyen ügyes vagy, hogy ilyen sereget senki
nem tud csinálni!” Jézus azt mondja: „Távozz tőlem, sátán!”
Tehát a feltűnő, a fényes, a csillogó dolgokat, a „tűzijátékokat”
kerüli. Nem hiányzik neki, hogy ilyen extra dolgokkal szórakoztassa
a közönséget. A hétköznapi emberek életét éli.
Jó elképzelni a huszonéves Jézust, ahogy a názáreti
barátaival munka után leülnek és beszélgetnek: meghallgatja
az emberek gondját-baját, figyel. Nem kapkodja el a választ, még
nem érkezett el az ő órája. Milyen jó lenne, ha meglenne bennünk
ez a végtelen türelem!
Názáreti
csendes élet. Megvan-e a szívünkben a vágy ezek iránt a
dolgok iránt? Az ember sokszor nézi a televíziót és egyébről
se szól, mint gazdasági válságról, hogy milyen nagy a probléma,
nincsen pénz, hogy így, hogy úgy, hogy amúgy. Erről eszembe
jut egy vicc: A székely bácsi hazafelé menet a sötétben
nekimegy a villanypóznának és elkezdi körbe tapogatni. Megy körbe
az oszlop körül, és egyszer csak felsikolt: „Jaj, istenem, be
vagyok falazva!” Kicsit ilyen ez a gazdasági válság: tényleg
van egy akadály, de azon kívül még annyi irányba mehetünk,
annyi szép dolog van körülöttünk, amit a Jóisten felkínál!
Milyen szép és csodálatos a családi élet! Milyen jó élni
itt, Magyarországon a názáreti csendes életet! A Szűzanya és
Szent József által kitaposott út mindannyiunk előtt nyitva áll.
Hiszem, hogy azt, ami az embert igazán emberré teszi, a gazdasági
válság igazán nem érinti. Az, hogy leüljél a feleségeddel
és elbeszélgessél, elsétáljál valamerre, azt a gazdasági válság
nem érinti. Ahhoz nem kell EU-s finanszírozás… Az, hogy a
szomszédból a barátaidat áthívd, és egy pohár sör mellett
egyet römizzetek, kártyázzatok, egy jót beszélgessetek, ahhoz
sem kell nagy befektetés. Ahogy ahhoz sem, hogy a gyermekedet kézen
fogd és elmenj vele virágot szedni és madárfüttyöt hallgatni
az erdőbe.
Nagyon szegény családból származó, úgymond szociális
árvákat nevelünk az Alapítványunkban. Vakációkor a gyerekek
– hiába árvák – ők is hazavágynak. Így volt három
gyermekünk is egy családból, ahol az apuka, anyuka élt, de
tudtam, hogy egy garázsban hajléktalanok, teljesen lecsúszott
egzisztenciák, nem erőst akartam hazaengedni őket, de ők mégis
kérleltek. Gondoltam, elviszem és este visszahozom őket. Délután
3-4 óra körül elmentem értük, mert korán sötétedik, már félhomály
volt. Nem volt bevezetve a garázsba a villany, két nagy vasajtó,
középen egy szerelőgödör, egy ágy, az ágyban a három
gyerek az anyukához bújva, a plafonon a lehelet kicsapódott a
hideg betonra, a vízcseppek mint egy-egy gyémánt csillogtak.
Nem láttam semmi nyomát annak, hogy karácsonyra vagy
szilveszterre készülődtek volna. Hideg volt, sötét volt. Az
apuka állt az ágy mellett, tördelte a kalapját, az anyuka nyakában
csüngött a három gyerek. Szóltam, hogy „Gyerekek, gyertek,
öltözzetek, megyünk vissza Dévára!” Ők persze tudták,
hogy várja őket a meleg fürdő, a szép ruha, a kölyökpezsgő,
a csillagszórók, minden, ami ilyenkor belefér egy ilyen intézeti
karácsonyba. És akkor az egyik kisfiú azt mondta: „Pap bácsi,
mi nem ünnepelhetnénk itthon, anyukámékkal?” Éreztem, hogy
megáll bennem valami. A gyereknek nem arra van szüksége, hogy
egy csomó kütyüt odavigyenek neki talicskában, hanem arra,
hogy átölelje a nyakadat, hogy megpusziljad, hogy érezze azt a
jóságot, ami egy szülőből árad. Egyfelől egy csomó limlom,
másfelől az édesanya meleg nyaka és semmi más. És messzemenően
az édesanya volt a nyerő! És akkor én azt gondoltam, hogyha
Isten segít, ezt minden szülőnek elmondom…
Pár gondolat még a gyereknevelésről: milyen szép, hogy
amikor a kis Jézus elveszik, nem esik Mária Józsefnek,
„Milyen férfi vagy te, a teremtés nagy koronája, így lehet rád
bízni a gyermeket!”. És ugyanígy József sem kezdi el, hogy
„Mit tudom én, mit kokettáltál a Szentlélekkel vagy kivel,
halvány gőzöm sincs, honnan az a gyerek, fújd fel, én
elmentem!” Milyen jó, hogy ők nem így civakodnak! Megfogják
egymás kezét, baj van, gond van, meg kell oldani. Összetartanak.
Együtt indulnak el megkeresni a kis Jézust.
Képzeljük csak el, hogy eltelt egy nap, és nincs meg a
kis Jézus. Összebújnak egy fa alatt (akkor nem voltak motelek),
imádkoznak. Másnap folytatják a keresést, és harmadnap sem
adják fel, nem mondják azt: „Isten adta, Isten elvette, legyen
áldott az Úr neve!” Nincs bennük fatalizmus, hogy ha az Úr
akarja, akkor megkerül, ha nem, akkor nem. Keresik a maguk kis
egyszerű eszközeivel, hisz nem volt hangosbemondó, rendőrség.
Keresik az Istent a földön.
Milyen szép, amikor megtalálják! A végtelen alázat,
amivel köszöntik: „Nézd, atyád és én aggódva kerestünk,
miért tetted ezt velünk?” A család békéje újból helyreáll.
Azt írja a Szentírás, hogy hazamentek, és Jézus növekedett bölcsességben
és kedvességben, a szülei és mindannyiunk örömére. Én azt
gondolom, hogy még a názáreti csendes életbe is belefér néhány
ilyen jeruzsálemi kiruccanás, aggodalom, nehézség, válság...
Milyen szép, hogy nem egymásnak esnek ezek az emberek, hanem együtt
oldják meg a feladatokat, gondjaikat és bajaikat! Nagy-nagy
szeretettel és örömmel állítom mindannyiunk számára példaképül
ezt a názáreti csöndes életet.
A kétezer év alatt nem került szebb eszme, szebb kihívás
élő ember elé, mint a család. Ezt az életformát maga Jézus
Krisztus szentelte meg. Adja az Isten, hogy ezen az úton járva a
Kárpát-medencei magyar családok önmagukra találjanak! Ne
olyan helyen keressék a boldogságot, ahol nincs, a kút mellett
ne haljanak szomjan! Merjenek meríteni ebből az ajándékból!
Merjétek szeretni egymást, merjétek megfogni a férjetek/feleségetek
kezét, merjétek átölelni a gyermekeiteket, merjetek játszani,
merjetek kirándulni, beszélgetni! Merjetek örvendeni annak,
hogy ajándék vagy te is, és ajándék a melletted lévő családtagod
is! Adja az Isten, hogy megújuljanak a Kárpát-medencében a
magyar családok közösségei! Ámen.
Magyar
Kurír
|