2009.02.06.
Az amerikai idő és a magyar
Láttam
egy fotót a Népszabadságban, ami azóta sem hagy nyugodni.
Obama elnököt ábrázolja elnöksége legelső munkanapján az
ovális irodában. Az elnök kifogástalan eleganciával, méltóságteljes
nyugalommal, bár – amerikai módra – keresztbe tett lábbal,
kényelmesen ül egy forgó bőrfotelben, szinte trónol, és láthatóan
komoly odafigyeléssel koncentrál az előtte álló, neki valamit
magyarázó, kissé feszélyezett kabinetfőnökének. A kabinetfőnök
fehér ember, valamivel fiatalabb, mint Obama. A kép nem hagy kétséget
a hatalmi viszonyok felől: az ülő, fekete férfi nem holmi bábfigura,
nem mások által mozgatott stróman, hanem maga a megtestesült
hatalom: ő az Egyesült Államok. Az előtte álló fehér ember
pedig egy közalkalmazott, aki bármikor lecserélhető, pótolható,
felejthető. Kolleganőm, aki szintén látta a képet, azt
mondta, hogy szerinte ízléstelen, ennyire leplezetlen, nyers örömmel
azért nem kellene a világ orra alá dörgölni a tényt: az
USA-t a történelemben először színes bőrű elnök vezeti. Az
első pillanatban igazat adtam neki, afféle jólfésült, enervált
európai beidegződéssel, de később újragondoltam és rájöttem:
ebben a dologban a fotósnak van igaza: ezt a pillanatot így
kellett közzétenni. Ugyanis ebben a fotóban benne van minden,
benne van a múlt és benne van a jelen, benne van a történelmi
lényeg. Sietek megnyugtatni a velem azonos értékrendet valló
olvasóimat, nem változott meg a véleményem Amerikáról, Obamával
vagy nélküle, ugyanolyan taszító, bunkó, szellemszegény, gyökértelen
társadalom marad szememben, mint eddig volt, de pusztán ez a
nagyon is megalapozott előítélet – (vagy ha így jobban
tetszik: tapasztalat) – semmiképpen sem akadályozhat meg
abban, hogy tárgyilagos maradjak viselt dolgait illetően. Így
ha történetesen találok dicsérni valót, jogot formálok arra
is, hogy megdicsérhessem. Mert miről is van szó ennek a sajtófotónak
az ürügyén? Nem többről és nem kevesebbről, minthogy az
Egyesült Államok társadalma élő, történelme szervesen fejlődő
képződmény. Nézem a képet az ovális irodáról, a benne ülő
színes bőrű elnökről, és az előtte feszengő fehér
alkalmazottról, és – tetszik ez vagy nem tetszik nekem – rádöbbenek:
történelmet látok. Ennek bizonyítására csak néhány tényre
szeretném felhívni a figyelmet: az USA-ban kb. 140 évvel ezelőtt,
1865-ben törölték el a rabszolgaságot – (nálunk nem kellett
eltörölni, mert sosem volt) –, de ezt követően is hosszú és
véres polgárháborúban próbálta megvédeni rabszolgatartási
jogait Dél, és rabszolga-felszabadító eszméit Észak. Nagy kínnal
Észak nyert, de azért nem lett minden fenékig tejfel. A II. világháborúban
az amerikaiak rászorultak arra, hogy a négereket is besorozzák
katonának, de ezt csak külön egységekben lehetett megvalósítani,
mert a fehér katona nem volt hajlandó a négerrel egy kaszárnyában
lakni, együtt enni vagy egy járművön utazni. Ugyancsak a világháború
hozadéka az első diplomás néger tiszt is, akinek, mivel
egyetlen fehér közkatona sem volt hajlandó engedelmeskedni,
csakis a négeregységekben látta hasznát a hadsereg. Emlékeztetnék
rá, hogy akár a ’60-as évek elején is még mindennaposak
voltak az autóbuszokról, mozikból, vendéglőkből, nyilvános
rendezvényekről a négereket kitiltó feliratok. Ama bizonyos
nemzetközi botránnyá szélesült Rosa Parks eset, amikor a
beteg néger fiatalasszonyt egy alabamai buszon nem engedték leülni,
sőt le is szállították, mert a hely fehérek számára volt
fenntartva, ha hiszik, ha nem, 1955 decemberében, csupán ötvenhárom
évvel ezelőtt történt. Akkor ugyanis még az volt az
elfogadott gyakorlat az USA-ban. (Az idős Rosa Parks alig négy
éve halt meg.) De volt egy másik híres ügy is 1955-ben, ami
viszont jobban elfelejtődött. Mississippi állam Money városában
egy disztingvált családi körülmények között nevelkedő néger
kamasz fiú, Emmett Till az utcán meglátott egy csinos fehér nőt
és füttyentett egyet. Még aznap este a nő férje és sógora
fegyverrel betörtek a házukba, a gyereket elhurcolták, lelőtték,
és – ez lesz a hab a tortán – az esküdtszék felmentette őket,
mert a déli hagyomány, a jogi úzus szerint fehérnek még
1955-ben sem járt szankció fekete megöléséért! Ez például
azt is jelenti, hogy az a néger katona, aki becsülettel, sérülésekkel
végigharcolta a II. világháború frontvonalait, megnyerte azt
hazájának, esetleg kitüntetést is kapott a seregtől, hazatérte
után következmények nélkül lelőhetővé vált, ha például
füttyenteni mert volna egy fehér nő után az utcán. Ezek olyan
gyalázatos tények, amelyekről az Egyesült Államokban sem beszél
ma már senki. Ugyanis szégyellik a fehérek is, a négerek is,
zavarukban aztán nemzetközi jelentésekben megjogvédik a
magyarországi cigányokat a rasszista magyarokkal szemben.
Mindenesetre a tudatok mélyén ott lappang ez a múlt és, ha ezt
figyelembe vesszük, akkor válik érthetővé az Obama első
munkanapjáról készült ovális irodai fotó igazi, történelmi
jelentősége: mert ebben a fotóban sokkal többet lát bele egy
amerikai néger vagy fehér, mint egy európai újságolvasó.
(Itt jegyzem meg, hogy a First Ladynek, Obama feleségének –
akit amúgy Michelle Robinsonnak hívnak – az ükapja még
rabszolga volt délen.) Hogy miért írtam le mindezt? Nem annyira
Amerika dicséretére, semmint a magunk okulására, ugyanis az
elmúlt 140 év alatt az USA igenis megtett egy rendkívül látványos,
lényegi, 180 fokos fordulatot a maga társadalmiságának alakulásában.
Hogy számomra az amerikai társadalom nem vonzó, és még csak látogatóba
sem vágyom oda, nemhogy lakni, az más kérdés, ami semmiképpen
sem takarhatja el az összehasonlítás lehangoló eredményét:
Magyarország, a magyar társadalom az elmúlt 140 évben
folyamatosan egyhelyben topog. Nagyjából akkor, amikor odaát
eltörölték a rabszolgaságot, és elkezdődött az Észak-Dél
háború, Magyarországra rászakadt leghalálosabb ellenségünkkel,
a Habsburggal kötött deáki kiegyezés (1867) minden előnye és
hátránya. Mi 1867 gödréből nem tudunk kimászni, míg az
amerikaiak annyira távol kerültek 1865-től, hogy ma már senki
sem beszél róla, mintha csak kitalált történet, film thriller
lenne az egész rabszolga-sztori. Megmondjam, hogy mi az, ami elképzelhetetlen
Amerikában, de bevett szokás nálunk? Az, amit én most csinálok:
előttem fekszik egy 1874-es kiadású könyvecske, bizonyos, számomra
ismeretlen ifj. Szalay Pál munkája (Amit nem kell halasztani),
és borzongva olvasom, hogy nekem szól, a 2009-es olvasónak.
Azok a panaszok, kifogások, észrevételek, gondok ugyanis,
amelyeket számba vesz, rendszerez és felró a lelketlen,
nemzetietlen kormánypolitikának, képtelen módon aktuálisak.
Csak néhány mondat ízelítőül: „Ezt most már nem egyedül
Bachnak kell köszönnünk! Hét év óta majd mind olyan törvényeket
alkotnak, melyek társadalmunk lassan, csendesen működő, de azért
kevés igényű organizmusát, sőt kevés, de egészséges vérét
leendettek képesek megrontani.(…) Szüntessük meg, vagy
hagyjuk félszeg intézkedéssel veszni még ezen gyenge korlátokat
– s társadalmunk az állammal egy napon fog felbomlani.” Nos,
ezt a különbözőséget látom én mindennél lényegibbnek: az
elmúlt 140 évben az amerikai társadalom szervesen, a maga öntörvényei
és érdekei szerint fejlődött, befutotta azt az utat, amely számára
lehetséges volt. Amerikában élt az idő, lüktetett, alkotott,
távlatokat hozott, lehetőségeket teremtett. A mi hazánkban
viszont meghalt. Itt a kiegyezés óta a legjelentősebb
belpolitikai esemény a másik kiegyezés, Antall áruló paktuma
volt. Egy biztos: ha az USA-ban egy antikváriumban előkerülne
is egy 1874-ben nyomatott társadalmi elemzés, annak nem volna
egyetlen mondata sem, amelyhez aktuális lábjegyzet lenne
rendelhető. Nálunk viszont teljesen mindegy, hogy a politikai mű
1874- ben, 1994-ben, netán az idén született: ugyanazt sírja,
s egyként aktuális. Hát, ez volna a különbség az amerikai idő
és a magyar között.
Szőcs Zoltán
|