2009.02.06.
Megrendezett értékeink
Málnay Levente rendező, forgatókönyvíró
1941-ben született Budapesten. 1963-ban lett televíziós, évekig
volt Zsurzs Éva, Várkonyi Zoltán, Ádám Ottó asszisztense,
munkatársa. Keleti Márton tanítványaként 1972-ben végzett a
Színház- és Filmművészeti Főiskolán. 1973-tól az Irodalmi-és
Drámai Főosztály rendezője. Létrehozta a televízió rendezők
Új Múzsa Alapítványát, melynek első életmű díjasa Zsurzs
Éva. Tanított a Pázmány Péter Katolikus Egyetem média szakán,
valamint színészosztályt vezetett a Shakespeare Színművészeti
Akadémián 2000-2003 között. Több mint nyolcvan tévéjátékot,
tévéfilmet rendezett. Munkásságában többnyire irodalmi
anyagból merít. Számos esetben maga írta a forgatókönyvet
is. A Nyitott Könyv és a Világirodalmi Magazin sorozatok rendezője
volt. 1988-ban kinevezték főrendezőnek és vezetője lett a
Magyar Televízió Rendezői Irodájának. Díjak, kitüntetések:
Balázs Béla díj (1988), Érdemes művész díj (2005), Új Múzsa
Alapítvány életmű díj (2000), Veszprémi Tévéfesztivál Közönség
díja - Krízis (1986) Plovdivi Nemzetközi Tévéfesztivál különdíj
(1986), Veszprémi Tévéfesztivál közönségdíja. Filmjei –
teljesség igénye nélkül -, Egypercesek (1970) ,Tisztújítás
(1970), emberi hangig (1970), Az élet szerelmese (1972), Három
nap a hétből (1972), Mesélő városok /Leningrád/ (1972), Pályakorrekció
(1972), Állványokon (1973), Mesélő városok /Párizs (1973),
Apróhirdetés (1974), Asszony a viharban (1974), Forduljon
Psmithhez (1974), Mesélő városok /London (1975), A százéves
asszony (1975), A tanítvány (1976), A cárné összeesküvése
(1977), Az eltűnt miniatűr I-II. (1977), Idegenek (1977), Váratlan
utazás (1978), Doktor Senki (1978), Merénylők (1979), Napforduló
( 1979), Ítélet és igazság (1982) II. Doktor Senki (1981) József
(1981), Megbízható úriember (1982), Nagyvizit (1984), Kaviár
és lencse (1984), Az aranyifjú (1985) (magyar-német-amerikai
koprodukció), Szurkolók (1985), Krízis (1986)
Charley nénje (1986), Feleki Kamill és barátai - Születésnapi
köszöntő (1988),), A nap lovagja ( 1988 ), Pénzt, de sokat (
1990 ), Társasjátékok ( 1993 ), Őregberény 1-21 (1994) Helyet
az ifjúságnak (1995), A templom egere (1998). Főbb színházi
rendezései: Charley nénje, Bolha a fülbe, Szegény Dániel, A pénz
komédiája, Vidám finálé, Sybill, Paprikás csirke, A különterem,
Kaland, Nagyvizit, Játék a kastélyban, Zsuzsi kisasszony, Isten
nem szerencsejátékos.
-2008. december 2-án a Szolnoki Szigligeti Színház Stúdiószínpadán
mutatták be az ön rendezésében Gyurkovics Tibor Isten nem
szerencsejátékos c. darabját, amely az író halála miatt
posztumusz bemutató lett. Igaz, hogy az 1970-es években a Madách
Kamarában történt ősbemutató óta most Szolnokon játsszák
először ezt a művet?
-Pontosan így van. Hogy mi az oka? Viccesen fogalmazva: jó a
darab. A konkrét okot nem tudom. Gyurkovics Tiborral mostohán bántak
a hivatalos szervek. A rendszerváltás előtt és után is. Az író
Nagyvizit c. darabjából tévéjátékot készítettem, majd később
színházban is megrendeztem. Az Isten nem szerencsejátékos
darabot onnét ismertem, mert én közvetítettem anno a Madách
Kamarából az ősbemutatót. Már akkor megkedveltem ezt a remek,
de korán sem egyszerű művet. Mindkét műve időtálló és
aktuális.
-Valóban megtörtént eseményt dolgozott fel a szerző?
-Igen. Volt szerencsém Tiborral halála előtt egy hónappal beszélgetni
erről a darabról. Elmondta, hogy a darab egyik alakját, a
paptanárt élő személyről mintázta, az egyik újságban
olvasta az alaptörténetet, a barlangi tragédiát és Balatonba
esett lány történetét, aki még napjainkban is él.
Gondolkodtam azon, hogy felkeresem őt, de letettem róla. Minden
bizonnyal a vele való beszélgetés befolyásolta volna koncepciómat.
Megtörtént események alapján születetett tehát előbb az
Isten nem szerencsejátékos c. kisregény, majd ebből a Madách
Színház unszolására a dráma. Mi is a darab műfaja? Ahogy
Gyurkovics írta: drámai vizsgálat. Szellemi párbaj két hasonló
intellektusú ember között. A vizsgálóbíró sem egy munkáskáderből
lett hivatalos személy, hanem egy komoly intellektusú és felelősséggel
bíró ember a darab szerint. A két ember életfelfogásának,
világnézetének harca a darab. Ezért sem értem, hogy az előző
rendszernek miért nem tetszett a darab.
-Konzultált a szerzővel a mű színpadra állításáról?
-Nem, őt ez nem érdekelte. Harmincéves barátságban
voltam a szerzővel, így elég jól ismert engem. Tibort nem érdekelte
a színpadra állítás folyamata, hanem csak a szereposztás és
végtermék, maga az előadás. Miután nem nagyon ismerte a vidéki
színházak színészeit, így rám bízta a szereposztást is.
Megkérdeztem tőle: mennyiben érezte ő felelősnek a paptanárt
a gyerekek haláláért? Egy rendezőnek ugyanis a színészeket
informálni kell a szerző gondolkodásmódjáról. Erre azt
felelte: a rendezés a te dolgod, úgy állítsd színre a művet,
ahogy akarod. Sajátos humorával közölte: te, mint rendező
mindig, mindent tudni akarsz; nem kell semmit sem tudni.
-Hogyan fogadta a közönség ezt a kétszemélyes stúdiódarabot?
- Szerencsére kiválóan, pedig féltem a fogadtatástól, mert
nem egy populáris műről van szó, s nincsenek a darabban
komikus helyzetek, szellemes bemondások. Egy filmszerűen
szerkesztett darabot próbáltam meg szakmám törvényei szerint
két színésszel színpadra állítani. Ráadásul egy malőr is
megzavarta a próbafolyamatot. A vizsgálóbírót próbáló színész
négy hét után visszaadta a szerepét azzal, hogy azt képtelen
megtanulni. Nem megoldani nem tudja, hanem megtanulni! Ilyennel
negyvenéves pályám során még nem találkoztam! Ez egy színésznél
bizony szegénységi bizonyítvány. Ezzel nagyon kínos helyzetbe
hozta a színházat, engem és a másik színészt Tóth Tamást
is. Karczag Ferenc bravúros beugrása mentette meg a darabot. Két
és fél hét alatt behozta lemaradását. Egyik rendezői „mániám”
a színpadi mozgás, a „koreográfia „ megalkotása. Nem
szeretem, ha a színpadon a színészek instrukció nélkül járkálnak.
Minden egyes mozdulatnak szerepe van a színen. Nem mindegy hogy
az adott mondatot a színész partnerének hátat fordítva mondja
el, vagy szemtől szembe. Ebben a kétszemélyes darabban nem
engedhető meg semmilyen lazaság, a színészek közt végig vibrálni
kell a feszültségnek. Egyébként Karczag remekül oldotta meg a
feladatot. Beért munkánk gyümölcse; a premier után majdnem 10
percig tapsolt felállva, a színészeket éltetve a publikum.
Ezzel köszönték meg a színészi bravúrt.
- Mint már beszéltünk róla: nem ez az első Gyurkovics-darab,
amit színre vitt. A Nagyvizitet először 1982-ben tv-játékként
rendezte meg, majd 2006-ban színpadra állította…
-A Nagyvizitet – úgy tudom - csak egyszer mutatták be a
rendszerváltás előtt. Gyurkovics szerint azért, mert a műben
elhangzik egy mondat: „nehéz a helyzet Baranyában.” Tudni
kell, hogy Aczél György baranyai volt, pécsi és ő ezt személyes
sértésnek vette. Tibor elmondta: írhatott volna oda más megyét
is, ebben semmi szándékosság nem volt. Aczél karja hosszú
volt, s mindenhova elért.
-24 év után más a darab üzenete?
-Nem. Sokan azt mondták, hogy a Nagyvizit nem más, mint a
szocializmus lenyomata. A jó darabok ismérve, hogy mindenki igényét
kielégíti. Egyformán meg lehet benne találni a politikai szándékot,
a humoros szituációkat, a mélyebb érzelmeket. Kétségtelen,
hogy a darabnak 24 évvel ezelőtt sokkal nagyobb politikai üzenete
volt. A lényeg azonban akkor is az emberi sorsok, az egymásra
nem figyelés, az egyedül való lét szörnyűségeinek, a család
által kizsákmányolt ember létének bemutatása volt.
-Ebben a darabban játszott Selmeczi Roland. A neves színművész
szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt halt meg tragikus körülmények
között. Kérem, szóljon arról, milyennek ismerte őt?
-A Nagyviziten kívül játszott még az általam rendezett Különterem
c. darabban is. Remek, nagy tudású fiatal ember volt.
Tragikomikus, hogy mostanában olyanok is barátként emlékeznek
meg róla, akik nem is találkoztak vele. Selmeczinek és
Gyurkovicsnak is halála után bővült ki a baráti köre…Roli
viszont valóban atyai barátjának tekinthetett engem. Tehetséges,
jó eszű, jó stílusérzékű fiú volt. Öröm volt vele
dolgozni. Szerettem volna Szolnokon is vele dolgozni, a Feketeszárú
cseresznye próbaideje alatt halt meg, így sajnos nem ő játszotta
a bemutatót. Talán a
Vígszínház hibája is, hogy nem ismerték fel talentumát, ezért
vidéken kellett játszania.
-Folytassuk a visszaemlékezést. Huszonegy évesen került
a tv-hez, s olyan nagy rendezők asszisztense volt, mint Zsurzs Éva,
Várkonyi Zoltán, Vámos László és Ádám Ottó. Az utóbbinak
volt szerepe abban, hogy a Madáchból közvetíthetett?
-Nem. Az MTV-ben szokás
volt , miszerint a fiatal, főiskolát végzett rendezők a
tapasztalt színházrendezők mellé kerültek, vagy közvetítették
szinházi előadásaikat Olyan szerencsém volt, hogy Várkonyi és
Ádám Ottó csaknem minden darabját én közvetíthettem, de
Horvai István, Marton Endre rendezésit is. Ezek során
komoly barátság alakult ki közöttünk. Ádám Ottót - aki
nemrég volt 80 éves, s egy levélben köszöntöttem fel őt –
komoly szakembernek tartottam, sokat tanultam tőle. De nem csak tőle,
hanem Zsurzs Évától, Fábri Zoltántól és Várkonyi Zoltántól
is. Sajnálom a mai fiatalokat,
mert talán már nincsenek olyan nagy egyéniségek, akiktől
tanulni lehetne. Ha vannak is, a fiataloknak nincs módjuk ellesni
a titkokat, hiszen tévéjátékban, filmekben
nem találkozhatnak velük. Sokkal többet értek nekem
ezek az együttes munkák, mint az 5 év főiskola Keleti Márton
osztályában. Keletitől is persze rengeteget tanultam, hiszen óriási
mester volt ő is, aki mindent tudott a szakmáról.
-Kért tőlük később tanácsokat is?
-Nem, s nem is adtak tanácsokat. Várkonyival rendezőként
is dolgoztam; színészként játszott nálam. Eleinte féltem egy
híres rendezőt instruálni. De nem kötekedett velem, úgy játszott,
ahogy kértem. Szerényen, s odaadón, alázattal
játszott. Ezek a tulajdonságok az igazi nagy tudású
embereknél figyelhetők meg leginkább. Ilyen volt pl. Bilicsi, Páger,
Sulyok Mária, Márkus László, Kálmán György.
-Nem mondták azt, hogy mit okoskodik
ez a fiatal legény.
-Harmincéves voltam mikor először önállóan rendezőként
dolgoztam. Ilyet, s még hasonlót sem mondtak. A televízió, a
színház és a szerep iránti legnagyobb alázattal dolgoztak
ezek az óriások. A már említetteket kívül nagyon sokat
dolgoztam Ruttkai Évával, Darvas Ivánnal, Mensáros Lászlóval
vagy Gobbi Hildával. Szakma iránti elkötelezettségük megható
és lenyűgöző volt.
-Hogyan is került az MTV-hez? Nem lehetett egyszerű.
- Nem is volt az. Többször jelentkeztem a főiskolára: egyszer
színházrendezői szakra, s háromszor filmrendezőnek. Akkor a
felvételi egy hosszú procedúra volt, még fotóetűdöket is
kellett készíteni. Akkor
már értettem valamit a televíziózáshoz, így lettem híres
rendezők asszisztense. Később indult egy osztály, ahová az
MTV-ben dolgozó rendezőasszisztensek is jelentkezhettek. Oda
felvételt nyertem, és
5-6 éves szakmai tapasztalat birtokában végeztem el a főiskolát.
Volt, hogy többet tudtunk a televíziós munkákról és a közvetítésekről,
mint osztályfőnökünk. Ezt nem pejoratív értelemben mondom,
mert Keletit nagy művésznek tartom,
remek szakembernek ,csak nem volt tévés ismerete.
-Az ön filmjei a legendás „három T” közül a tűrt, vagy a
támogatott kategóriába tartoztak?
-Azt hiszem, hogy a tűrt kategóriába. Az MTV-ben létezett egy
nagyon jó, s Szinetár Miklós által óvott műhely,ahol évente
60-70 tv-játékot készítettek el. Szinetár nem igazán kedvelt
engem, de soha sem ellenem, sem azok ellen, akit nem szeretett nem
lépett fel. Nem küldött ugyan fesztiválokra, nem voltam a
kedvence, de attól függetlenül nagyon sok filmet készíthettem
el. Vaszilij Suksin akkoriban a szovjetek által nem kedvelt és
elfeledtetett író volt. Én mégis két novellájából készítettem
filmet Págerrel, Koncz Gáborral és Madarassal. Szinetár ebben
is támogatott. Most sajnos nem hogy műhely nincs, televízió
sincs.
-Működik-e még az ön által létrehozott Új Múzsa Alapítvány?
-A’80-as évek végén megtudtuk, hogy a műsoros videokazettákért,
az ún. üreskazetta kisjogokért pénz jár az alkotóknak. Ne
gondoljon senki horribilis összegekre. Fillérek voltak ezek.
Javaslatomra elhatároztuk, hogy a szerzői jogvédőben összegyűlt
kb. 2-3 millió forintot betesszük egy alapítványba. Ez az alapítvány
évente két díjat adott ki: az Új Múzsa Életműdíjat és az
Év rendezője –díjat. A díjakhoz Melocco Miklós ingyen
rendelkezésünkre bocsájtott egy remek szobrot, s Varga Imre
szintén ingyen készített el egy plakettet. Viszont van egy
gondunk: nem tudjuk kinek odaadni az Év rendezője-díjat, hiszen
évek óta nem készülnek tv-filmek. Előtte viszont legalább 12
neves rendezőnek odaadtuk az
Életmű díjat, ami a Melocco-szoborral és 200 ezer forinttal járt.
-2002-ben nyugdíjazták, vagy távozásra késztették?
-Nem rúgtak ki, bár – ezt később megtudtam – azt is tervezték.
Ott „vegetált” a Rendezői
osztályon nagyon sok
neves rendező, de nem volt sem igény, sem pénz arra, hogy
filmet készítsenek. Néhányan elhatároztuk, hogy elmegyünk
korkezdeményes nyugdíjba, mert akkor ez anyagilag jó döntésnek
tünt, a jövő pedig kilátástalannak!
-Az áruházak DVD-s polcain nem látok
Málnay-filmeket. Rossz helyen keresgéltem, vagy valóban
nem adták ki filmjeit?
-Sajnos valóban nem sok filmem jelent meg,
tudomásom szerint csak a Charley nénje, a II.József, és
a Nagy Lajos kisregényéből írt Tanítvány. Mint minden más,
szerzői jogilag ez is rendezetlen ügy!
Nagyon sok kötelező olvasmányt adaptáltam filmre, de
sem az oktatásügy, sem a kultúra irányítói nem tartanak rá
igényt. Az országban lévő zavar mindenütt leképeződik: színházban,
filmgyártásban és televízióban.
-Előbb említette, hogy nem volt igény a tv-játékok készítésére.
A közönség, vagy a vezetőség felől?
-A közönség felől óriási igény volt, és ma is van a
magyar tv-játékok iránt. Nem igaz, hogy a nézők többsége
nem a közkedvelt magyar
híres színészeket akarja látni a képernyőn , hanem a másod-harmadosztályú
külföldi színészeket. Nem szívesen politizálok, de azt
tudom: a mindenkori politika adta fel az igényességét, maradandó
művek, tévéjátékok helyett elöntötte a képernyőt a
politikusok hada. De ki fogalmazta meg például világosan, hogy
mi lenne a Magyar Televízió közszolgálati feladata. Hol vannak
az értéket adó közszolgálati műsorok: irodalom, zene, képzőművészet,
magyar színészekkel játszott, magyar írók művei?! A
kereskedelmi csatornák műsorait pedig alig nézem, mert
felháborít az igénytelenség.
Ha ma egy magyar színészt látni akarok a tv-ben, akkor
megnézem az egyik kereskedelmi csatornán ahol éppen főz, vagy
táncol, korcsolyázik.
-Az is gondok okozója lehet, hogy az állam úgy vonult ki a kultúra
finanszírozásából, hogy nem várta meg a magánmecénatúra
megerősödését.
-Igen, ez egy hatalmas probléma. Ez is politika bűne, hiszen előre
látható volt, s mint a Rendezőkamara elnöke meg is mondtam:
meg fog halni ez a műfaj, sőt maga a művészet is az állami
mecenatúra hiánya miatt. Az igénytelenség önti el az országot,
s a néző ehhez lassan hozzászokik, mert azt hiszi: ez a normális.
Régebben készítettem egy sorozatot Öregberény címmel. A
forgatókönyvet Szakonyi, Békés Pál, Görgey, Berta Bulcsu írta.
Szerepelt benne –többek közt – Benkő Gyula, Perczel Zita,
Szilágyi Tibor és Haumann Péter. Aztán
megszűnt. Nem tudni miért. Tán nem volt igény felülről
egy vidéki történetre.
-A volt szocialista blokk többi országában is hasonló a helyzet
a támogatás és a filmkészítés terén?
-Nincs teljes rálátásom erre, de kollegáim, barátaim beszámolóiból
tudom, hogy a lengyeleknél a kultúra nem halt ki , mint nálunk,
s ott gátat emeltek a Nyugatról érkező igénytelenség terjedésének
megfékezésére és valószínüleg államilag. Ők mindig karakánabbak
voltam, mint mi.
-2002 óta csak színházaknál rendez? Hallottam, hogy tanított
is.
-Tanítottam a Pázmányon média szakon, színészosztályt is
vezettem, de elmaradtak a felkérések. A mostani riporterek közt
igen sokan tanítványaim voltak. Nem vagyok egy kilincselős típus,
csak oda megyek dolgozni, ahová hívnak. Így 2003 óta maradt számomra
a színház. Nagyon szeretek színházban rendezni. Más mint a
film, a színészeket , irányitani, bíztatrni kell, olyan pozícióba
hozni, hogy jól érezzék magukat a színpadon, s a lehető legtöbbet
adják magukból. Kiváló színészeink vannak, és csak sajnálni
tudom őket, hogy a televízióba nem tudnak bekerülni.
-Miskolcon állította színre Molnár Ferenc Játék a kastélyban
c. vígjátékát. Sokan gondolják úgy, hogy vígjátékot
rendezni és játszani egyszerű dolog, hiszen a hálás szerepek
megformálásához nem szükséges más, mint hatni engedni a történetet.
Ez azért bonyolultabb dolog, gondolom…
-Így van. A színrevitelt megelőzően a lehető legpontosabban
felkészülök a darabból és a szerzőből. Úgy adom az
instrukciókat, hogy meg tudom indokolni mit miért kérek. Eddig
el is fogadták a rendezői koncepciómat. A vígjáték nagyon
nehéz műfaj, mert féken kell tartani a színészeket a színpadon.
A színész a közönség nevetését szereti élvezni , de nem
mindegy, hogy milyen stílusú a darab,
milyen módon teszi azt! Nem szabad a darabhoz nem illő
helyzeteket teremteni a színpadon.
-Mit gondol: megnevettetni, vagy megríkatni nehezebb a közönséget?
-A mai
közönség ugyanolyan hálás, mint a régi. A mai közönséget
nem kell lecserélni, hanem ki kell szolgálni. Ezt Várkonyitól
és Keletitől tanultam meg.
-Sok ma felkapott rendező mást mond.
-Tudom, ők az önmegvalósításra törekednek. Keleti Mártont
mondta nekem a ’60-as években: „ha üzenete van ennek a
darabnak, akkor menjen el a postára, s adjon fel egy táviratot,
s jöjjön vissza.” Nem szeretem, mikor a közönségnek meg
kell fejteni egy darabot. A néző azt szereti, mikor a színpadon
lévő helyzetre egyből reagálhat vérmérséklete és
intellektusa szerint. Manapság divat az elidegenedés, az, hogy a
játékba nem vonjuk be a közönséget. Mit is ér a színpad közönség
nélkül? Akkor, ha a néző nem drukkol a színészeknek?
-Vannak, akik szeretnek modernizálni, aktualizálni darabokat. Ön
ki szokta szakítani a darabot az adott korból?
-Soha. Életem nagy álma, hogy operát rendezhessek. Épp ezért
pl. nem értem, mi értelme van a Rigolettót kocsmai helyszíneken,
s frakkban eljátszatni. Azt mondják, ez a mához szóló üzenet.
Egy jó darabnak mindenki számára van üzenete.
-Hallott a szolnoki igazgatóváltás körüli balhékról, de nem
ijedt meg, hanem megrendezte a Balázs Péter-éra első darabját,
a Zsuzsi kisasszonyt. Miért?
-Balázs
Péterhez negyven éves barátság fűz. Elmondtam már egy újságírónak,
hogy a direktor nem arra kért fel, hogy lépjek be a Fideszbe,
hanem arra, hogy a Kálmán-évfordulóra rendezzem meg a Zsuzsi
kisasszonyt. Erre azt feleltem: boldogan. Aki ebből politikai kérdést
kreál, az farkasvakságban szenved. Nem lehet megkérdőjelezni
azt, hogy Balázs Péter tehetséges,
remek színész, több
évtizedes színházi tapasztalattal bír. Miért ne lehetne ő
igazgató? Majd ha megbukik, s üres lesz a színház, akkor lehet
bírálni őt. De Szolnokon telt házzal mennek a darabok. Remek
előadást láthat a közönség Egy művésznél ne a politikai
hovatartozását nézzük, hanem a tehetségét. Politikailag a másik
oldalon áll Szilágyi Tibor,
őt is támadták igazgatói kinevezésekor Sopronban.
Pedig ennek a színház-igazgatósághoz semmi köze. Vagy tehetséges,
jó színházi ember valaki vagy nem. De ehhez a politikának
nincs köze. Balázs Péterrel kapcsolatban egy olyan rendező
nyilatkozott sértő dolgokat, akinek a nevét sem lehetett addig
hallani. Ráadásul prejudikált. A Zsuzsi kisasszony pedig telt házzal,
s a tervezett előadásszám felett ment Szolnokon.
-Jövő évadban milyen darabot fog rendezni Szolnokon? Tudtommal
egy régi győri rendezését szeretné átvinni…
-Nem a rendezést, hanem a Szegény Dániel c. krimit szeretném
megrendezni. Egy remek darab, s már 20 éve ajánlgatom színházigazgatóknak.
Győrben még Korcsmáros György igazgatósága alatt rendeztem
meg és a közönség pazarul fogadta. Amikor a terveimről,
kérdeznek mindig megemlítem ezt a darabot. A jövő évad
terveiről már beszélgettünk a szolnoki színházvezetőkkel, s
felvetődött Molnár Ferenc neve is. Ha jó a darabbal kínálnak,
jó szerepek vannak benne, akkor boldogan vállalom a rendezést.
-Olvastam: egyik hobbija a tenisz. Űzi még ezt a sportot?
-Hetente kétszer teniszezek. Ezt fontosnak tartom, mert
szellemileg és fizikailag is felfrissülök utána. Ugyanolyan
felüdülést jelent számomra, mint a klasszikus zene hallgatása.
Majdnem 100 órás komolyzenei, jazz és opera- felvételem van,
egy úgynevezett IPODON, s otthon vagy autóban ülve ezekből
hallgatok. A titkos vágyamról már szóltam: egy opera megrendezése,
de szigorúan a szerző felfogása szerint.
Medveczky Attila
|