2009.02.06.
110 éve született Páger Antal
Páger
Antal színművész1899. január 29-én született Makón. Apja
csizmadia volt. Hét testvére közül négy korán meghalt. Édesanyja
Czimbrik Rozália jegyszedőként dolgozott az egykori makói Hollósy
Kornélia színháznál, és gyakran elvitte magával Tóni fiát
a színházba. A kis Antal eleven, éles eszű, rendkívül gyors
felfogóképességű gyermekként tágra nyílt szemekkel gyönyörködött
az operettekben, népszínművekben. Diákkorában meg kellett
keresnie a tandíjára és ruházatához szükséges költségeket.
Erről így nyilatkozott későbbiekben: „Végig dolgoztam az egész
gyermekkoromat, hogy legyen ruhám és tandíjam, úgy hogy én
voltam szerelő, szereltem Piano arató gépeket Glück Samunál,
majd következő évben cséplőgéphez mentem munkásnak, summásnak,
ahol fél részt kaptam, hordtam a rudast meg a pelyvát, és
14-15 évesen cipeltem a búzás zsákokat. A parasztokkal együtt
a kazal tetején ugyanazt a munkát végeztem, mint ők Ugyanúgy
viselkedtem és éltem, mint ők.” Tisztességét mutatja, hogy
gyermekkorában Makón, a Szent János téren talált egy százkoronás
bankjegyet, melyet az egyik köztiszteletben álló iparosmester,
Kucses Imre műbútorasztalos segédje vesztett el. A pénzt Páger
Antal hiánytalanul visszajuttatta a károsultnak. A makói Csanád
Vezér Főgimnáziumban 1918. június 15-én érettségizett. Főleg
a humán tárgyakban jeleskedett. Hoffman János tanára inspirálására
a legjobb rajzolók közé tartozott, későbbi életének alakulását
ez a sajátos tehetsége jelentősen meghatározta. A zene iránt
is érdeklődött, erről így emlékezett: „Egy iskolatársamnak
volt hegedűje, kértem, mutasson meg néhány alapfogást. Kölcsön
is kaptam a hangszert. Hazavittem, bementem az udvaron lévő fáskamrába,
ott próbáltam pengetni a húrokat, nehogy valaki meghallja. Belőlem
jó hegedűs lehetett volna, de az apám széttörte a fejemen a
hegedűt". (Életének ezt a kis epizódját megjeleníti az
1963-ban készült Hattyúdal című filmjében) Az érettségit követően
katonai szolgálatot teljesített az olasz fronton és kadét őrmesterként
szerelt le: „... még a katonaságnál is Téni voltam... Téninek
hívtak, illetve Téni bácsinak”. (1899. február 2-án
keresztelésekor Rappert Lajos szepességi szász áldozópap nem
tudta kimondani, hogy Tóni, csak úgy, hogy Téni, és ez a név
rajta maradt.) Katonaság után Budapesten beiratkozott a tudományegyetem
jogi fakultására: „azért a jogra, mert ott a folyosón, ahol
ácsorogtunk, mindenütt sokan álltak, csak egy ablak előtt nem
állt senki, s ennél a jogra lehetett beiratkozni De bizony még
a beiratkozás költségeit is a barátok adták össze, mert
nekem egy vasam sem volt.” A tanév kezdetéig visszautazott Makóra,
ahol szórakozásból részt vett néhány műkedvelő előadáson.
Az egyik előadást követően felkereste a székesfehérvári színház
titkára, és felajánlotta neki, hogy menjen el Fehérvárra színésznek.
Így először Székesfehérváron (1919-1922), majd játszott
Kecskeméten (1922-1924), Pécsett (1924-1925). Nagyváradon egy
évadon keresztül, az 1925-1926-os évben, majd 1926-1930 között
a Szegedi Nemzeti Színház tagja volt. Szegedről Beöthy hívta
1931-ben Budapestre, ahol kezdetben az Andrássy úti Színházban,
majd a Magyar Színházban töltött el egy-egy munkával teli évadot.
A színházi szerepek mellett kedvelté vált a filmszakmában is.
1932-ben lép először a felvevőgép elé. Kabos Gyulával és
Dajka Margittal a főszerepben eljátssza a "Piri mindent
tud" című film egyik főszerepét, ám a film óriási bukás.
Úgy gondolja, hogy többé már senkinek nem kell a filmszakmában.
Ám több mint kétszáz filmet, tévéjátékot forgat élete során.
Megsokasodott filmszerepei közepette végzi színpadi feladatait.
Pontos, korrekt munkáját, ugyanakkor hallatlan mély belső átéléssel
megformált szerepeit megszereti a filmszakma, s a közönség
kedvencévé is válik, így egyre több filmes feladatot kap.
„Az volt az egyetlen politikám, hogy kemény vonásokkal
megmutassam a lenn hagyottakat, akik közül való vagyok, hogy a
kisemmizettek lássák bennem és alakításaimban, hogy ők is
valakik, hogy ővelük, őbennük lehet hősöket állítani a
magyar színpadra és filmre”- emlékezett vissza Páger a belső
indítékokra. 1939. december 17-én a Délvidéki Független Hírlapnak
nyilatkozta: „Világéletemben mindig megelégedett ember
voltam. Mindig beértem azzal, ami van... az ember szeresse a munkát,
szeressen keményen dolgozni minden fillérért..., nem utolsó
dolog, ha nyugodtan alhatunk éjszaka és mindig tiszta bátorsággal
tudunk más ember szemébe nézni Jó érzés az is, ha minél több
ember tartja rólunk, hogy nem tudunk még a légynek sem ártani,
és végül úgy, hogy soha senki sem sajnálhasson".1939.
december 17-én a Délvidéki Független Hírlapnak nyilatkozta:
"Világéletemben mindig megelégedett ember voltam. Mindig
beértem azzal, ami van... az ember szeresse a munkát, szeressen
keményen dolgozni minden fillérért..., nem utolsó dolog, ha
nyugodtan alhatunk éjszaka és mindig tiszta bátorsággal tudunk
más ember szemébe nézni Jó érzés az is, ha minél több
ember tartja rólunk, hogy nem tudunk még a légynek sem ártani,
és végül úgy, hogy soha senki sem sajnálhasson".
A
művész 1943-tól kezdődően alaptalan vádak, rágalmazások
sorozatát kapta a sajtótól. Nyilatkozataiból csak töredékrészleteket
közöltek, amely éppen belefért egy-egy szerkesztői szoba
koncepcióiba. Valósággal versenyt rendeztek az újságírók,
hogy ki tud nagyobb hazugságot kitalálni és tálalni a művész
ellen. Ebben a légkörben egyedül a Kis Újság maradt mértékletes
és tárgyilagos. 1943. január 21-i számában a következő tudósítás
jelent meg: „Köztudomású, hogy a művész semmiféle
politikai pártnak sem tagja, az irodalmi esten is csak úgy tépett
fel, hogy a belépőjegyek árából származó tiszta hasznot - a
teljes bevételt - a Vöröskeresztnek szolgáltatják be..."
Páger Antal a nyilas uralom idején humánus érzésektől vezéreltetve
messzemenőkig igyekezett a környezetében lévő üldözött
zsidó ismerősein, orvosokon, ügyvédeken és színészeken segíteni.
Dr. Zágon Andrásról, (aki két lánya, Juliska és Judit születésénél
közreműködött) a megbélyegző sárga Dávid-csillagot ő
szedte le. A művész felesége gyakran instanciázott Jaross
Andor belügyminiszternél, hogy a bajba jutottaknak menleveleket
szerezzen. Mindez az akkori szituációban csak titokban mehetett.
1944. augusztus 20-án családjával elhagyni kényszerült a fővárost,
és Pornóapátiban telepedett le, majd az orosz intervenciós erők
offenzívája után, 1945. március 28-rói 29-re virradó éjjel
lépte át az osztrák határt. Neki kellett indulnia egy
ismeretlen és bizonytalan jövő felé. 1945. július 28-án egy
belügyminiszteri rendelettel a művész valamennyi elkészült
filmjét irredentizmus vádjával indexre helyeztek, és
megtiltották azok további forgalmazását. Az Elhagyott Javak
Kormánybiztossága a budai Orbán-hegyi Páger-villát Balázs Béla
filmesztéta, írórendezőnek és az őket kiszolgáló személyzetnek
utalta ki. Ha itthon marad, ezer ürügyet találták volna
elhallgattatására. Az itthon maradott művészek közül
meghurcolták Vízváry Mariskát, Kiss Ferencet, Kiss Manyit és
sokan másokat. Népellenes bűnösként kezelték Dohnányi Ernőt,
a világhírű magyar zongoraművészt, korának egyik
legegyetemesebb muzsikusát. Mint háborús bűnöst kikérték a
Szövetségesektől Szeleczky Zitát, Muráti Lilit és Páger
Antalt is. Így kezdődik Páger 12 éven át tartó
latin-amerikai vándorlása. Buenos Airesben festő-grafikusként
dolgozott. Önálló tárlata volt Venezuelában, Brazíliában a
Sao Pauló-i Biennálén pedig 45 képpel szerepelt. 1948-54 között
az argentínai Magyar Színjátszó Társaság vezetője volt.
1951-ben megkapta az argentin állampolgárságot. 1954. augusztus
14-én a Buenos Aires-i Casa de Catalunya színháznál az ő
rendezésével, díszlettervezésével és főszereplésével
bemutatták Curt Goetz A montevideoi ház c. színdarabját. Az
1955-ös évtől kezdődően csak vendégjátékokon vett részt.
Az 1955-ös évtől kezdődően csak vendégjátékokon vett részt.
1956 augusztusában Bécsből, a számára biztosított különrepülőgéppel,
hazatelepült Magyarországra. A hazatelepülése a kommunista
kulturális diplomácia sikere volt. Argentínából Magyarországra
12 év után az enyhülő politikai légkörben térhetett vissza,
épp az 1956-os forradalom előtt. A budai Orbán-hegyi egykori Páger-villára
nem lehetett ráismerni. Szétszaggatták az ajtókat, ablakokat.
A házból szinte minden mozgathatót elvittek, még a tető nagy
részét is lebontották. A súlyos károkat szenvedett Páger-villa
részleges lakhatóvá tétele, majd eredeti állapotba történő
visszaállítása több mint 3 évbe került, addig a művész a
Hotel Gellért lakója volt. 1956 decemberében a művészt a Gellért
Szállóban telefonon felhívta Edward T. Wailes, az USA
magyarországi követe: „Művész Úr! Maga még itt van? Küldök
kocsit Önért, menjen kérem vissza Amerikába.” Páger Antal
azt válaszolta: "Vészterhes időket élünk, kétségtelen,
bármi legyen az én egyéni sorsom, akkor sem hagyom el újból a
hazámat. Egyébként köszönöm a figyelmességét Excellenciás
Úr!”
A
’60-as évek elejétől karrierje újra felfele indul. 1961-ben
a Vígszínház mutatta be Molnár Ferenc Játék a kastélyban c.
vígjátékát, Turai szerepében jelentős sikert aratott.
1965-ben Henrik Ibsen John Gábriel Borkman színművében a címszerepet
játszotta, 1967-ben Tenesse Williams Macska a forró tetőn drámájában
Atyus megformálásában a gesztusok felülmúlhatatlansága tükröződött.
A Pesti Színházban 1970-ben került színre Szakonyi Károly Adáshiba
c. komédiája (partnere Bulla Elma volt). 1974-ben mutatták be
Aldo Nicolai Hárman a padon c. darabját Bilicsi Tivadar, Bulla
Elma és Páger alakításában. Páger Antal művészetét
elismerték itthon és külföldön egyaránt. 1963 április 2-án
Kiváló Művész címmel jutalmazzák, 1964-ben a Pacsirta e.
film főszerepéért a legjobb férfialakítás megosztott díját
kapta, 1965-ben kiemelkedő művészi teljesítményei elismeréséül
Kossuth-díjjal honorálták munkásságát, 1965-ben a Húsz óra
című filmje elismerést arat és elnyeri a IV. Nemzetközi
Filmfesztiválon a filmkritikusok nemzetközi szövetsége zsűrijének
díját és a velencei fesztivál nagydíját is. 1975-ben Makón
járt, kerekasztal beszélgetést tartott a József Attila Könyvtárban
színészi hitvallásáról. Ebből idézünk: „Egy színésznek
nincs kora, egy művésznek mindig meg kell újulnia. Én nagyon
szemérmes vagyok ezzel a pályával szemben, és nagy hódolattal
és nagy alázattal csinálom ezt a pályát, és én nem tudok
nyugdíjba menni, mert én azt a szót, hogy nyugdíjas, ezt a címet
eltaszítom magamtól. Valószínű, úgy fogok hazamenni egyszer,
hogy a második felvonásnál abbahagyom a játékot, és soha többé
nem megyek vissza. Ez lesz az én nyugdíjazásom. Kegyetlen pálya
ez, kegyetlenül kelt bánni vele, néha önmagunkkal is. Az élet
minden formáját és kegyetlenségét felhasználjuk, de csak lélekkel
szabad csinálni. Ezer és ezer ember él bennünk. Az életnek ez
a drámai része. A művész az, aki képes kiszakítani az
embereket a napi életritmusból, és képes átadni saját érzelmeit.
Ez a mi harcunk, hogy azt akarjuk, hogy ez mindig a legjobban
sikerüljön, de ez nem mindig lehetséges. Mert hiszen mindent az
életből játszunk el.” 1986. október 4-én lépett fel a felújított
szegedi Nemzeti Színház gálaműsorában. Senki sem sejtette,
hogy élete végéhez közeledik. 1986. december 12-én Sarkadi
Imre Elveszett paradicsom c. darabjában Sebők professzort játszotta.
A felvétel félbe maradt, s kollegáinak kellemes víkendet kívánt.
1986. december 14-én délután szívrohamot kapott, és
visszaadta lelkét Teremtőjének. Halála után öt órával
megszólalt a tv-ben Laurence Olivier szinkronhangjaként. Filmek
sora őrzi alkotásait. Tisztelői, kollegái 1986. december 30-án
vettek tőle búcsút a Farkasréti temetőben.
Medveczky Attila
|