2009.02.06.
Újabb "nagy játszma" a Balkánon
Már
két évtized is eltelt Jugoszlávia felbomlása és Délkelet-Európa
destabilizálódásának kezdete óta, de aligha állítható,
hogy a térség végleg túljutott az etnikai konfliktusokon - vélte
Duan Reljić tudományos kutató abban a tanulmányában,
amelyet a berlini székhelyű Német Politikai és Biztonsági Intézet
európai uniós külkapcsolatokkal foglalkozó csoportjának
munkatársaként hétfőn ismertetett az Magyar Tudományos Akadémia
Világgazdasági Kutatóintézetében. A tanulmányt az MTI
ismertette.
A
Szerbia, Oroszország és a "pax americana" Délkelet-Európában
című előadásában kifejtette, a sok szakértő szerint a
stabilitás tartós hiányát okozó koszovói kérdésben a
politikai végjáték még azután sem kezdődött el, hogy 2008
februárjában a szerb tartomány albán többsége - elsősorban
amerikai támogatással és részletekbe menő irányítással
egyoldalúan kinyilvánította függetlenségét. Sőt, több jel
félreérthetetlenül arra mutat, hogy egy újabb "nagy játszma"
készül a Balkánon.
Felvértezve
energiapolitikai befolyásának új lehetőségeivel a térségben,
újra színre lépett Oroszország, méghozzá nagyobb "ütőképességgel",
mint bármikor a Szovjetunió széthullása óta. Már a jugoszláviai
válság kezdetén, a nyolcvanas évek végén fokozatosan az események
részesévé vált az Egyesült Államok, az Európai Unió,
Oroszország (akkor még a Szovjetunió) és néhány muzulmán
ország (Törökország, Szaúd-Arábia, Irán, Malajzia).
Kezdetben az érdeklődést emberiességi szempontokkal indokolták,
később azonban a beavatkozás civakodássá változott a befolyás
megszerzéséért a volt Jugoszlávia utódállamaiban és így egész
Délkelet-Európában. Vitathatatlan, hogy az utóbbi két évtizedben
az Egyesült Államok alakította legsikeresebben Délkelet-Európa
ügyeit. Egyaránt alkalmazott finom és kemény erőt: előbbit
újjáépítésre és fejlesztésre fordítható segítség, továbbá
intézmények, a civil társadalom és a tömegtájékoztatás kiépítéséhez
nyújtott pénzügyi segítség formájában, utóbbit pedig
azzal, hogy a NATO katonai intervencióját vezette a térségben.
Ő határozta meg 1991 óta a jugoszláv korszak utáni összes
viszály kimenetelét. Ezért alapos bizonyítékok szólnak
amellett, hogy a volt Jugoszlávia területén előállt helyzetet
"pax americana" szópárral jellemezzük. Feltételezhető
mindamellett, hogy délkelet-európai befolyása túljutott a
delelőjén. A csúcspontot Washingtonnak az a döntése alkotta,
hogy 1999 tavaszán a Biztonsági Tanács jóváhagyása nélkül
elindította a NATO-támadást Szerbia ellen. A hanyatlás pedig
azzal kezdődött, hogy a koszovói albánoknak jelezte: támogatni
fogja függetlenségi nyilatkozatukat. Ismét megkerülte a
Biztonsági Tanácsot és határozatait, s figyelmen kívül
hagyta számos európai uniós tagállam és más ország, közöttük
Kína fenntartásait, nemkülönben a heves szerb és orosz
tiltakozásokat. Ezután hamarosan aligha lesz olyan helyzetben,
hogy ugyanilyen "uralmi" módon avatkozzék be Délkelet-Európában
- fejtette ki véleményét Reljić.
Az
utóbbi két évtized azonban nemcsak az etnikai viszályok időszaka
volt, hanem a politikai, gazdasági és szociális átmeneté is Délkelet-Európában.
Az itteni országok az euroatlanti integráció mellett állnak
ki, rendszeres választásokat tartanak, amelyeket az
EBESZ-megfigyelők szabadnak és tisztességesnek minősítettek,
s változatlanul súlyos gazdasági problémáik ellenére növekedésük
számottevő volt. A választók nagy többsége támogatja az európai
uniós tagságot. Változatos formában a NATO jelen van a térség
összes országában, és Horvátországot és Albániát
csatlakozásra hívta meg. A "pax americana" működik:
új amerikai katonai támaszpontok vannak a térségben (a
bosznia-hercegovinai Tuzlában, a macedóniai Krivolakban és
Koszovóban a Camp Bondsteel.) Reljić azonban felhívja a
figyelmet arra, hogy az Egyesült Államok népszerűsége csekély
az átlag állampolgárok körében. Jóllehet Szerbia részese a
NATO békepartnerségi programjának, aligha várható, hogy az
ország csatlakozni óhajt a NATO-hoz. Ehhez túlságosan mélyek
még az 1999-es háború ütötte sebek.
Közvélemény-kutatási
felmérések azt mutatták, hogy sok szerb szemében Oroszország
mind fényesebb csillag. Az ok nyilvánvaló: Moszkva Szerbiát támogatja,
míg az Egyesült Államok az albánok határozott védelmezője.
A Jugoszlávia szétesésétől eltelt idő nagy részében az
Egyesült Államokat nem foglalkoztatták Szerbia gondjai, még a
2000-ben bekövetkezett belgrádi demokratikus fordulat után sem.
Ezzel szemben Oroszország Szerbiával való törődése évszázados.
Alapja a két ország bevett politikai szóhasználata szerint a közös
szláv eredet és a kölcsönös szolidaritás hosszú történelme.
Jóllehet Reljić úgy véli, hogy ezt nem támasztják alá történelmi
tények, mivel mindkét állam mindenkor saját érdekeit tartotta
szem előtt, a gyakran idealizált "különleges
kapcsolat" mégis hatásos eszköze az érzelmi ráhatásnak.
Mindenesetre világos, hogy a politikailag elszánt és gazdaságilag
bőkezű Oroszország igyekszik a maga oldalára átcsábítani
Belgrádot.
A
szerb közvélemény még mindig előnyben részesíti az EU-tagságot,
ám szintén erős az oroszbarát hangulat. A megkérdezettek túlnyomó
többsége szintén elutasít minden olyan alkut, amely szerint a
gyorsabb EU-csatlakozásért cserébe fogadják el Koszovó
elszakadását. Az EU-országok többsége elismerte Koszovót, s
ezért nem kívánja beengedni Szerbiát az EU-ba, amíg utóbbi változatlanul
fenntartja igényét Koszovóra. Ez nem jó hír Moszkva számára,
mert Oroszország jobban érdekelt abban, hogy Szerbia mint szövetségese
inkább az EU-n belül, semmint kívül legyen.
A
szerb kormány nem hajlandó elfogadni Koszovó leválasztását,
s Belgrád Oroszország, Kína és néhány más állam segítségével
akadályozza Koszovó felvételét az ENSZ-be és államközi
szervezetekbe. Ez a blokád legalábbis addig eltart, amíg a Hágai
Nemzetközi Bíróság nem tisztázza a koszovói függetlenség
kinyilvánításának jogszerűségét. Az ENSZ-közgyűlés ősszel
hozzájárult ahhoz, hogy Szerbia ebben az ügyben a nemzetközi bírósághoz
forduljon. Nem ismert, hogy mikor lesz ítélet. A döntésnek
azonban nincs jogilag kötelező jellege, ezért elháríthatatlanok
lesznek az elhúzódó politikai viták egyfelől Szerbia, másfelől
a térség "albán tényezője", vagyis Tirana, Pristina
és a macedóniai albán politikai erők között. Arra sem lehet
számítani, hogy a nemzetközi államrendszerben belátható időn
belül általános lesz Koszovó elfogadottsága. Olyan országok,
mint például Spanyolország és Ciprus, amelyek maguk is fellépnek
szakadár törekvések ellen, ki fognak tartani elutasító álláspontjuk
mellett. Aligha valószínű emellett, hogy politikailag gyorsan
normalizálódnak a koszovói népcsoportok közötti kapcsolatok.
A függetlenség kikiáltása után létrejött új politikai
rendszer csak korlátozottan működőképes. A túlnyomórészt
szerbek lakta területeket az albánok uralta pristinai kormány
nem ellenőrzi. Így folytatódik Koszovó tényleges felosztása.
Ha azonban a NATO katonai akcióval próbálná rákényszeríteni
a koszovói szerbeket az albán fennhatóság elfogadására,
akkor ezzel előidézné a szerb népesség kivonulását és új
nagy nemzetközi törésvonalak keletkezését. Korábban voltak
erre a lehetőségre utaló, aggodalmat keltő amerikai
nyilatkozatok.
Reljić
úgy véli, hogy Szerbia küzd azért hogy meghatározhassa új
politikai önazonosságát, miután sorozatosan vereséget
szenvedett a Jugoszlávia örökségéért 1991-től kezdve vívott
háborúkban. A szerb "lélek" most fogoly, "a
politikai, gazdasági és katonai befolyás ama hálójának a közepén
vergődik, amelyet az EU, Oroszország, a NATO és az Egyesült Államok
terít rá Délkelet-Európára" - fogalmaz a kutató.
Szerinte e küzdelem kimenetele nemcsak Szerbia saját távlatait
alakítja majd, hanem befolyásolni fogja Oroszország arra irányuló
igyekezetét, hogy megvesse a lábát Délkelet-Európában és az
Egyesült Államok eltökéltségét is, hogy e régiót kizárólagos
befolyási övezetének tekintse. De ugyanígy ez dönti majd el,
hogy az EU sikerre tudja-e vinni "bővítési politikáját,
vagyis azt az elképzelését, hogy tagságot kínál fel a
kontinens minden államának, s ezáltal megteremtheti az örök békét
Európában".
(Forrás:
vajma.info)
|