2009.02.13.
A minőségi tartalomért - Beszélgetés Sára Sándorral
– Tavaly decemberben, az Uránia
Moziban ünnepelte a 16 éves Duna Televízió az ön 75. születésnapját.
Barátai, kollegái köszöntötték ezen az eseményen. Ön
mindig azt vallotta, hogy csak minőségi tartalommal szabad szórakoztatni
a közönséget. Megfelel a jelenlegi Duna Tévé ennek az elvárásnak?
– Pontosítsunk: nem maga az intézmény ünnepelt engem,
hanem az ún. kékdunások. Az nevezi magát kékdunásnak, aki
kezdettől fogva a Duna Televízióban dolgozik. Ők próbálják
a régi színvonalat tartani. Összeállítottam a játékfilmjeimből
10 perces részeket, azt levetítettük, s meghívtam azokat,
akikkel együtt dolgoztam a filmgyárban és a Duna Tévében. Kérdésére
válaszolva: sajnos nem felel meg. A Duna Tévé annak idején
elnyerte a Legjobb Kulturális Televízió címet, s ez a rang kötelezne.
A kulturális értékekből viszont nagyon sokat veszített a Duna
Tévé. Azok a műsorai, amelyekkel kiérdemelte az előbbi
rangot, vagy megszűntek, vagy veszítettek a színvonalból.
Olyan műsorok jöttek létre ebben az intézményben, melyek inkább
a kereskedelmi tévékbe valók.
– Hozhat-e pénzt a konyhára a minőségi
tartalom?
– Nem, de az sem hoz pénzt, amit most csinálnak a „Dunánál”.
Amikor még ennél az intézménynél voltam, egy elméleti kísérletet
végeztünk: arra kértem a kereskedelmi osztályt, hogy papíron
rontsák le a műsor színvonalát, és számolják ki, ez mennyi
pluszbevétellel járna. Érdekes módon alig lett volna ebből
pluszpénz. Minden tévének csökkent a színvonala, a Duna Tévéé
is, mert mindenütt a nézettséget tartják a legfontosabbnak.
Pedig nem a nézőszám az elsődleges, hanem a minőség. Főleg
egy közszolgálati televíziónál. A minőségi tartalom és színvonal
hatása viszont megsokszorozódik.
– A mostani vezetőséggel nincs jó
viszonyban?
– Semmilyen kapcsolatom sincs a mostani vezetőséggel, s
ez nem rajtam múlik.
– Igaz, hogy anno nem akarta elvállalni
az elnöki posztot? Kinek sikerült meggyőznie?
– Ez így van. Nem akartam elvállalni a vezetést, arra
hivatkoztam, hogy én filmes vagyok, én csak a filmhez értek.
Csoóri Sándor, aki akkor a Magyarok Világszövetségének elnöke
volt, viszont nagyon erősködött. Amikor már Tőkés László
is arra kért, hogy vállaljam el az elnökséget, több erdélyi
emlék merült fel előttem. Tudtam, hogy Erdélyben mit várnak
el az anyaországtól. Megismertem az Erdélyben lakók gondját-baját.
Társaimmal sokat gondolkodtunk, hogyan tudnánk segíteni. Ezért
beláttam, hogy nekem el kell vállalnom a vezetést.
– Az is megfelel a valóságnak, hogy
előtte az MTV elnöki székét is felajánlották önnek?
– Így van. Antall József kétszer is megkeresett ezzel a
kéréssel. Azt mondtam a néhai miniszterelnöknek: nem értek
hozzá, de szívesen segítek a dokumentumfilm, vagy a tv-játék
részlegnél. Ezzel fogott meg Antall. Felhívott: kéne a segítség,
s akkor kiderült, nincs is visszaút. Egy bizottság megszavazott
a tévéelnöki posztra. De szerencsémre Göncz Árpád kitalálta
a kétharmados szavazati arányt. Annyi meg nem volt. Bevallom, örültem
is neki.
– Voltak, akik azt szerették volna,
hogy a Duna Tévé az MTV keretén belül működjön?
– Volt ilyen elképzelés is, már az alapításkor is.
Nem vagyok egy fölszólalós típus, de azt mondtam: ha azt akarják,
hogy a Duna Tévéből ne legyen semmi, akkor tegyék oda az
MTV-hez, de ha az ellenkezőjét, akkor a Duna független legyen.
– A Duna Tévé nem volt a Horn-kormány
kedvence. Igaz, hogy a médiatörvény elkészülte előtt nem is
hívták meg a dunásokat tárgyalni?
– Sehova sem hívtak meg minket, ám elküldtem a tárgyalásokra
Lugossy Lacit, s neki köszönhető, hogy a közszolgálati intézmények
közt a Duna Televízió is szerepel. Laci mesélte: még a mosdóba
sem mert kimenni, nehogy megszavazzanak az idő alatt valami
olyat, ami árt a tévénknek. Annyit hozzáteszek: nem ért
minket olyan hatalmas támadás a Horn-kormány idején. A Duna Tévé
létrejötte nem a politikát ingerelte, hanem az egyéb televíziókat:
a már meglévő kereskedelmieket és az MTV-t. Kiderült: kevés
pénzből, kevés emberrel színvonalas műsorokat tudunk készíteni.
– Valós, hogy a Nap-kelte is be akart
férkőzni magukhoz?
– Megkeresett Gyárfás, és felajánlotta, hogy a Duna Tévéhez
hozná a Nap-keltét, de ugyanolyan feltételekkel, ahogy most működik.
Tehát külön kezelheti a reklámot és azt hív meg a műsorba,
akit akar, s ő nevezi meg a munkatársait. A végén már azt is
felajánlotta, hogy közösen nevezzük meg azokat, akik a műsorban
dolgoznak. De mi úgy döntöttünk: műsoridőt nem adunk ki.
– Hét évet töltött el a Dunánál.
Mit tart a legnagyobb sikerének?
– Azt, hogyha néha bemegyek az intézménybe, megismernek
engem, s örömmel fogadnak a kékdunások. Anno létrehoztuk a
Dunaversitas Egyesületet, ahol én is oktatok. Régebben a határokon
túli és a vidéken dolgozó munkatársak száma, felkészültsége
és képzettsége nem volt kielégítő. Azért hoztuk létre ezt
az egyesületet, hogy a bedolgozók képzését elősegítsük.
Elméleti és gyakorlati képzésben részesítjük a hallgatókat,
s az év végén a legjobbak egy 10-15 perces filmet is készíthetnek.
– Menjünk vissza több mint hét évtizedet
az időben. Két helyen nevelkedett: Turán és Ikladon. A
gyerekkor, az ifjúkor eseményei adott-e ihletet, témát későbbi
filmjeihez?
– Igen. Minden alkotásomban – különösen a
dokumentumfilmekben – kimutathatók a gyermekkori élmények.
Meghatározó mindenkinél, hogyan nő fel, s milyen hatások érik.
Ikladnak és Domonynak közös a vasúti megállója, s én
Ikladon éltem, míg Huszárik Zoltán Domonyban.
– Gyerekként játszottak együtt?
– Az Iklad-Domony rangadókon Zoli volt a balszélső, én
meg a jobb bekk, ahogy akkor mondták. A két falu közt folyt a
Galga, s nyaranta gátat építettünk, hogy fürödni tudjunk. Az
ikladi és a domonyi gyerekek kövekkel harcoltak egymással, hogy
kié legyen a fürdő. Később egy gimnáziumba jártunk Zolival.
– Édesapját internálták. Ezt hogyan
élte meg gyerekfejjel?
– Igazságtalannak tartottam, ahogy azt is, amikor Aszódon
a gimnáziumban, mint kiváló tanulót – tiszta 10-es voltam
– meg sem említettek a tanév végi ünnepségen. Ez az eset már
akkor meghatározta a helyem. Tudtam, hova tartozom.
– Mikor készítette első fotóit?
– Nyolcadikos gimnazista koromban, mikor elhatároztam,
hogy a főiskolára fogok jelentkezni. Az osztályban az egyik fiúnak
volt fényképezőgépe és egy kis laborja. Az ő felszereléseivel
készítettem első képeimet. Az első fotóm a Nemzeti Múzeum
előtt álló Arany János-szoborról készült, míg a második
egy vécésnéniről, aki a közeli nyilvános illemhely előtt ült.
– Ellenpontként?
– Azt is lehet mondani: az egyik a dokumentum iránti, a másik
a magas művészet iránti érdeklődésemet fejezte ki. Főiskolásként
is sokat fényképeztem. Meg is kérdezte az egyik felsős tőlem:
te a Life-nak dolgozol? Akkor még nem hallottam erről a magazinról,
így azt feleltem : kedvtelésből teszem.
– Olvastam: Bácskai Lauró István önnek
jó barátja volt. Az ő biztatására jelentkezett a főiskolára.
Ez a barátság a mai napig él?
– Neki sikerült elsőre bekerülni a főiskolára. Már
ritkán találkozunk. Más típusú filmeket is készítettünk.
Ő a játékfilmeknél dolgozott.
– Két helyre felvételizett először
a Színház- és Filmművészeti Főiskolára és a Műegyetemre.
Az utóbbinak mely szakára?
– Építészmérnökire.
– Tehát akkor el tudta volna magát képzelni
építészmérnöknek?
– Nem csak akkor, utólag is. Szívesen terveztem volna házakat.
– Egyik helyre sem vették fel. Édesapja
internálása miatt?
– Így van. Csak 1953-ban –az enyhülés idején –
vettek fel a főiskolára, és Sopronba az Erdészeti Egyetemre.
– A filmezésről azonban nem mondott
le és Szőts István rendező mellé szegődött. Miben segített
neki?
– Vittem utána az akkumulátort. Szőts épp egy nagyjátékfilmet
akart készíteni, de nem engedték neki. Hogy meg tudjon élni
valamiből, a Népművelési Intézet megbízta: térképezze fel
a különböző tájegységek népszokásait. Mivel Tura híres
volt a népművészetéről, oda is lejött. Sógorom, aki a kultúrház
igazgatója volt, közölte velem: lejön hozzánk egy eleven
filmrendező. Ahogy Petőfi nem látott eleven grófot, én sem láttam
addig eleven filmrendezőt. Szőts István közelébe férkőztem,
s mondtam neki, hogy készülök a főiskolára. Sok mindenről
beszélgettünk, s haláláig barátja voltam. Ő mondta nekem: a
tehetség nem vész el, legfeljebb elkallódik. Azt válaszoltam
neki: igyekszem nem elkallódni. Elhatározta, hogy készít egy
nagy átfogó néprajzi filmet, de ennek csak egy darabja készült
el a Kövek, várak, emberek, amelyet Hollókőn forgatott. Azt
mondta nekem: gyere, körbejárjuk a várat. Ez azt jelentette,
hogy valóságosan és képzeletben is körbejártuk a filmet. A körbejárás
nagyon fontos tanúság, mert ha filmet készítünk, akkor ezt a
„filmvárat” minden nap körbe kell járni és ha szükséges,
újra kell fogalmazni.
– Szőts írt egy könyvet Röpirat a
magyar filmgyártás ügyében címmel 1945-ben. Ennek előszavából
idézek: „Pár száz szakember érdeke nem lehet előbbrevaló a
gondjaikra bízott nézők millióinál. Kultúránk, ízlésünk,
nevelésünk érdekeinél…Kezünk nyomán, szívük és tehetségük
nyomán leválnak majd a magyar filmről a parvenü pénzesek,
felfuvalkodott szakemberek babonái, receptjei és hamis törvényei.”
Mintha nem változott volna sok minden 1945 óta…
– Szőts azt remélte, hogy hamarosan elérkezik az az idő,
amiről írt. A már említett Dunaversitas Egyesület növendékei
részben mai is ebből vizsgáznak, mert minden sora aktuális.
Azt kérjük tőlük: írják meg, most milyen röpiratot állítanának
össze a magyar filmről.
– 1953-ban vették fel. Milyen volt a
diákok közt a légkör a főiskolán? Műhelymunka folyt?
– Főleg műhelymunka folyt. Mi reggel 8-től este 8-ig a
főiskolán voltunk, az elméleti anyag sok tanulnivalót kívánt,
a gyakorlatiak pedig fényképkészítést, filmvetítést követeltek
meg. Volt egy nagyszerű könyvtárosa a főiskolának, aki segítette
pótolni a diákoknak az esetleges hiányosságokat. Egy nagyon
intenzív négy évet töltöttünk a főiskolán, s csak az utolsó
évben, 1956-ban kezdtünk el politizálni.
– 1957-ben diplomázott. A forradalmat
követően azt terjesztették Önről, hogy gépfegyverrel
kergette Keleti Mártont a főiskola körül. Azt mondják, ön
szeret vadászni, főleg vaddisznóra, de nem hiszem, hogy emberre
is…
– Ezt Keleti Márton híresztelte rólam. Egyetlenegyszer
sem volt fegyver a kezemben a forradalom napjai alatt. Azt
szavaztuk meg, hogy azok a tanárok, akik túlbuzgón szolgálták
ki a rendszert, kerüljenek rendelkezési állományba. Fizetést
kaptak volna, csak ne tanítsanak. Nekem kellett volna ezt közölnöm
Keleti Mártonnal, de addig húzódoztam ettől a megbízatástól,
míg Gyárfás Miklós közölte vele a hírt. A főiskolán tagja
voltam a forradalmi bizottságnak, úgyhogy utána éppen hogy
csak sikerült megkapaszkodnom a pálya szélén. Keleti később
nem is viszonozta a köszönésemet. Miért utált? Abból
eredhetett utálata, hogy neki, aki addig élet-halál ura volt a
főiskolán, el kellett hagynia igazgatói irodáját. Diplomámat
eleinte alá sem akarta írni.
– Megörökítette a forradalom eseményeit?
– Mikor géphez jutottam, már a nyugalom időszakában sírokat,
égő gyertyákat, temetetlen halottakat vettem fel.
– Az Aki magyar, velünk tart c. filmjével
emléket állított a forradalomnak. Miért pont Csurgó a helyszín?
– Az ’56-os filmek többsége Budapesten játszódott.
Ismertem a vidék forradalmát, s azt is tudtam, milyen szörnyű
megtorlások követték a szabadság napjait. Megismertem Kovács
Andort, aki Csurgó szülöttje volt, s akkor Svájcban élt. Írt
is egy könyvet Forradalom a Csurgói járásban címmel. Az ő
segítségét vettem igénybe a filmhez.
– Melyik volt első operatőri munkája?
– 1956-os szerepvállalásom miatt nem készíthettem játékfilmeket.
Így a Híradó-és Dokumentumfilmgyárba helyeztek el. Sokáig
csak az akkumulátorokat cipelhettem, s csak 1959-ben lehettem a
Busójárás c. film operatőre. Erre Raffai Anna, Szőts István
volt munkatársa kért fel. A munka során felügyelőt jelöltek
ki mellém, Illés György személyében. Felügyelői munkája
abban merült ki, hogy a forgatáson megkérdezte: „Sanyikám,
hozzak neked kávét?”
– Az ön diplomafilmje, a Pályamunkások
a bécsi VIT-en, 1958- ban nagydíjat nyert. Kimehetett a vetítésre,
vagy a díj átadására?
– Ezt a filmet Gaál Istvánnal készítettük, de nem
mehettünk ki, hanem Szabó István hozta haza a díjat. Ezért
beadtam az útlevéligénylést, azzal, hogy szeretnék kimenni Bécsbe.
Ha már a VIT-en nyert díjat nem tudtam átvenni személyesen,
legalább nézzem meg a várost – írtam le az útlevélkérelem
egyik rovatába. Alig hittem el, amikor megkaptam 1959-ben az útlevelet.
Még abban az évben kimentem Bécsbe. Akkoriban a Grabenen este tíz
után szinte csak magyar szót lehetett hallani. Az osztrákok sok
menekülőt befogadtak a szabadságharc leverése után. Szőts
István is kinn élt, ő kalauzolt végig a városon.
– A Három csillag volt első önálló
játékfilmje?
– Nem, hanem annak csak az egyik része. Az első önálló
játékfilm, melynek én voltam az operatőre, az Asszony a
telepen volt. Fehér Imre rendezte és Ruttkai Éva játszott
benne.
– Amikor pályára lépett, a Mafilm
hierarchikus szervezetként működött, s a fiatalok alig kaptak
lehetőséget. Akik filmeztek: Keleti, Bán Frigyes, Gertler
Viktor, Bacsó Péter. Milyen célból hozta létre Aczél a Balázs
Béla Filmstúdiót?
– Aczél elégedetlen volt ezzel az idősebb gárdával,
hisz a tagjai között többen a háború előtt is rendeztek. Nem
akarta leváltani az öregeket, de célja volt, hogy a fiatalok újítsák
meg a filmes szakmát. Úgy hiszem, ezzel törököt fogott.
– Mennyi filmre jutott évente a költségvetésből?
– Egy játékfilmre való pénzt kaptunk egy évben,
szabad felhasználásra. Ez nem volt kevés. Az összegből jó néhány
rövidfilmet, kísérleti filmet, dokumentumfilmet lehetett készíteni.
– Az 1978-as 80 huszár nagy sikert
aratott. A Krónika viszont tudtommal botrányt okozott. Ezen kívül
mely filmjei voltak a hatalom számára botrányosak, vagy
betiltottak?
– A Tízezer nap –melyben operatőr voltam – két évig,
a Feldobott kő pedig egy évig volt betiltva.
– Ez a Krónika 25 részes lett. Hány
ember munkája, s milyen technika van a produkció mögött?
– A rendező, az operatőr, a gyártásvezető, a hangmérnök
és a gépkocsivezető járta az országot, s mikor elkészült az
anyag, bekapcsolódott a munkába a vágó. Egy nagyon alacsony költségvetésű
produkció volt.
– Betiltották filmjeit, mégis sok díjat
kapott a múlt rendszerben. Nem lehetett kihagyni Sára Sándort?
– Előbb-utóbb valakit ki kellett tüntetni a Balázs Béla
Stúdió tagjai közül. Akkor ki lehetett volna tüntetni Szabó
Pistát és engem. Csak Szabó fiatalabb nálam, így rám esett a
választás. Azokban a filmekben, amiket kivetítettünk a vászonra,
bizony érték volt. Ezt látták. Azért kaphattam kitüntetéseket.
– Ha a Vád, a Könyörtelen idők,
vagy a Magyar nők a gulágon c. alkotást nézzük, könnyű volt
megszólítani a történelmi események tanúit?
– Nem. Mindegyik nehéz volt. De olyan sok méltánytalanságot
szenvedtek el ezek az emberek, hogy egy idő után már meg
akartak szólalni. Nem akarták, hogy úgy múljon el az életük,
hogy a legnagyobb igazságtalanságról és szenvedésről ne beszéljenek.
Ha valakihez ismerős útján mentem, az már bízott bennünk.
– Bábolnáról néhai barátja, a
jeles filmrendező Huszárik Zoltán akart filmet forgatni. Ki kérte
fel önt Huszárik halála után a terv megvalósítására?
– A Filmgyár igazgatója. Kiderült, hogy Aczél akarta
mindezt. Az egyik nyáron leutaztam Bábolnára. Egy nagy
kukoricatenger felett láttam egy olyan modern építményt, hogy
azt hittem, az USA-ban vagyok. Rend és tisztaság uralkodott a
területen. Beleástam magam a témába, felkeltette az érdeklődésemet.
Gondoltam: megcsinálom a filmet, hátha Bábolna példája ragadós
lesz. Burgert Róberttel, Bábolna vezetőjével pedig nagyon jó
kapcsolatba kerültem. Sokat tanultam tőle, olyat is, amit a Duna
Tévé szervezésekor hasznosítani tudtam.
– Bábolnát a párt KB egyik tagja,
Burgert virágoztatta fel. Patrióta kommunista volt?
– Bábolna nem azért lett annyira felvirágoztatott terület,
mert Burgert KB-tag volt, hanem Burgert azért lett KB-tag, mert létrehozta
a mintatelepet. Hatalmát jó célra használta fel. Ha
maradhatott volna Bábolna élén, akkor jelentős dolgokat tudott
volna létrehozni.
– Visszatérve a filmekre és a tv-re.
Azt nyilatkozta egyszer, hogy jó volt, mikor hétfőként nem
volt adás. Olyan silánynak ítéli meg a kínálatot?
– Nem csak a kínálatról van szó. Az emberek legalább
olvastak, átmentek a szomszédba beszélgetni. Ma már nem beszélgetnek,
legfeljebb megkérdik a másiktól, hogy látta-e az egyik
kereskedelmi tv műsorát. Régebben együtt voltak az emberek.
Akkor megvoltak a természetes emberi kapcsolatok. Most már válogatás
nélkül nézzük a szörnyű sorozatokat. De ez is a cél: atomizálni
az embereket.
– Milyen tervek vannak a tarsolyában?
Hallottam egy Transzszibéria c. forgatókönyvről…
– Igen. Van egy Gulag-történetem. Ha elkészíthetném a
filmet, Transzszibériai álom lenne a címe. A másik ötletem:
filmet készíteni Amrita Sher – Gil festőművésznőről. Ő
Magyarországon töltötte gyermekkorát. Sajnos mindkettőre hiába
pályázok. Tehát jelenleg abszolúte szabadúszó vagyok. A közelmúltban
fog megjelenni India, a szépség koldusa címmel egy könyv, mely
indiai fotóimat fogja tartalmazni.
Medveczky
Attila
|