2009.02.13.
El Greco (Yannis Smaragdis filmje)
Ez
a görög-spanyol koprodukcióban készült életrajzi film nem az
első mozgóképes alkotás, ami az 1541-ben Kréta szigetén,
Kandiában, ma Iraklionban világra jött, és Toledóban,
1614-ben elhunyt Domenikos Theotokopoulos, vagyis El Greco, azaz A
Görög névvel ismertté vált festő életének bizonyos részeit
állítja középpontjába. Mel Ferrer főszereplésével Luciano
Salce olasz rendező 1966-ban létrehozott egy életrajzi filmet
El Grecóról, de 2007-ben annak a két nemzetnek a filmesei vállalkoztak
közös munkára, akik a legilletékesebbek és a
leghivatottabbak: a görögök, akik közül származik meg a
spanyolok, akik között élt, és vált csak a Mindenhatónak
tetszését kereső festővé. Az Európai Unió kulturális
bizottsága jelentős összeggel támogatta a film megszületését,
és Görögországban számos rendezvény: El Greco személyét és
alkotásait népszerűsítő vetélkedő kísérte a film forgatását.
Az El Grecót a szintén Iraklionban, 1946-ban napvilágot látott
Yannis Smaragdis rendezi, akinek személyes érintettségéhez
semmi kétség nem fér. Műve alapjául Dimitris Siatopoulos El
Greco – Isten festője című fiktív életrajzi regénye szolgál.
A film zenei anyagát a világszerte közkedvelt zeneszerző,
Vangelis komponálta. A film világpremierje 2008 szeptemberében
volt a 33. Torontói Filmfesztiválon, majd New Yorkba és Los
Angelesbe is átvitték. Az öreg kontinensre tavaly érkezett
meg, december 9-én vetítették le az Európai Parlamentben,
amikor Görögország bemutatkozott. Eddig 10 jelentős, görög
nemzeti díjjal tüntették ki. Cipruson és Göröghonban óriási
érdeklődés nyilvánult meg a film iránt, közel másfél millió
ember nézte meg; a magyar közönség ez év február 5-től láthatja.
Az
El Greco nem dokumentumfilm, nem követi hűen a festő életének
összes mozzanatát, mert nem ez a célja. Yannis Smaragdakis arra
vállalkozik, hogy egy kivételes képességű művész sorsának
fölmutatásával példát állítson elsősorban a görögöknek,
másodsorban pedig a világnak, és bemutassa, miféle értékeket
hoztak létre a görögök, milyen tehetségesek voltak és ma is
mennyire azok. Az rendezőnek és az egész stábnak az a szándéka,
hogy a görögök tiszteljék múltjukat, legyenek büszkék elődeik
teljesítményére, és legfőképpen arra, hogy az európai kultúra
bölcsője az ő szülőföldjük. A film története három színhely
köré épül, ez Kréta, Velence és Toledo. Az első kockák a
velencei megszállás alatt nyögő szigetet mutatják, ahol
1566-ban a kopár,
2000 méter
magas hegyekben a Theotokopoulos család szervezi és irányítja
a velenceiek elleni támadásokat. Domenikos apja azon ritka szülők
egyike, aki fölismeri gyermeke istenadta tehetségét, és segíti
annak kibontakozását: elküldi a gyűlölt Velencébe, hogy ott
a legnagyobb mesternek, Tizianónak az iskolájában képezze magát.
Itt figyel fel rá a fiatal spanyol páter, Nino de Guevarra, aki
Toledóba hívja. A film java része a két férfi, a görög művész
és a hispán pap egymás kölcsönös elismerésén alapuló, már-már
baráti kapcsolatának fokozatos szétesését, megkeményedését,
majd gyűlöletté válását, végül a festőnek a Szent Inkvizíció
előtti meghurcolását ábrázolja. Eme nevetséges indokokat
felsorakoztató testület előtt El Greco az alkotói öntudat kiváltságának
hangsúlyozásával védi meg magát, és zúzza szét a komikus vádakat.
A címszerepet a 27 éves Nick Ashdon alakítja, aki a Brit Királyi
Színművészeti Akadémián tanult, bár angol, de külsejében görögebb
bármelyik görögnél: fürtös a haja, bozontos a szakálla, és
jól táncol, ugyanakkor a karakter semmiféle emberi hatalmat
maga fölött elviselni nem tudó lázadását is megjeleníti.
Felfedezőjét, majd ellenségét, Nino atyát Juan Diego Botto a
kezdeti csodálattól a sötét rágalmazásig terjedő belső,
lelki átváltozását elismerésre méltóan alakítja. Francescát,
El Greco fiatalkori szerelmét Dimitria Matsouka, Jerónimia de
las Cuevast, élete párját Laia Marull személyesíti meg.
Az
El Greco görög „belügy”, és ez adja a mozi sajátos,
eposzi látásmódját, ami abban is megnyilvánul, hogy a film
nem egyenes vonalban, elejétől a végéig követi a festő életútját,
hanem mint Homérosz Iliásza és Odüsszeiája „in medias
res”, azaz a dolgok közepébe vágva mondja el a nagyformátumú
hősnek, Domenikosnak a történetét, aki Isten segítségével
az egész görög nép életére máig kiható, jelentős
cselekedetet visz véghez. Lassan bontakozik ki és tárul a nézők
elé El Grecónak, ennek a hérosznak kivételes élete. Yannis
Smaragdis munkájából süt a nemzeti dicsőség és büszkeség,
történelmük iránti hódolat, hogy a görögök soha nem törődtek
bele függetlenségük elvesztésébe, kilátástalannak tűnő
harcok elől sem futamodtak meg, mert mindig a szabadság
visszaszerzése lebegett a szemük előtt. Ez a fajta nemzeti öntudat
mélyen sérti, és módfelett bosszantja az itthoni, magyarul író,
ballib filmkritikusokat, mert csak fanyalogni tudnak a vászonról
sugárzó pátoszon, és csak egy lépés választja el őket attól,
hogy szélsőséges és nacionalista „görögködésért” megróják
a film alkotóit.
Dr. Petővári
Ágnes
|